Zenés színház

Édesek és mostohák

2011.11.06. 10:39
Ajánlom
A színpadon gyermekek elvarázsolásával indul a Hamupipőke előadása, s a bűbáj részben mintha a nézőtérre is átterjedne: a zömében ifjúsági közönség figyelmét leköti a három felvonásos operamatiné.

Egy mese, ahol a jó leány elnyeri méltó jutalmát, s ahol még a rosszakat sem éri büntetés - ez a Hamupipőke sommája. Túl szép, hogy igaz legyen, mondanánk, ha nem vígoperáról lenne szó, ahol a történetet nem az élet, hanem maga Rossini mester (s persze a librettista Jacopo Ferretti) írja. Méghozzá a választott alcím szellemében, amely "a jóság diadalát" hirdeti a szolgálóvá alázott, ám a cselédsorból Salerno hercegének nejévé emelkedő Cenerentola ékes és egyszersmind ékítményes példájával.

Mintha eleve ifjúsági közönségnek szánt színházi mese lenne Nagy Viktor 1998-as rendezése is: túlmozgásos pantomimjeivel, örökös díszlettologatásaival, commedia dell' arte segédszemélyzetével, no meg a történet mindenestől burleszkszínházi keretével. S az eddigelé többfelé is megfordult (Thália, Erkel) előadás egészen jól működik az Operaház vasárnap délelőtti-déli üzemében, a döntően kiskorúakból, valamint nyugdíjas operabarátokból álló publikum előtt. Nem túlhabzó derűvel vagy éppen kicsattanó összjátékkal, netán páratlan személyes bravúrokkal, de szolid és szerethető színvonalon, ami szerény, ám határozott nyereségnek mutatja az új betanulást, illetve annak is az első szereposztását.

A címszerepben Francesca Provvisionato felettébb rokonszenves benyomást kelt: mindenestől "kedves jelenség" a fiatal olasz mezzoszoprán, színpadi jelenlétében, vonzó kiállásában és vokális teljesítményében egyaránt. Ha a rendezés itt-ott háttérbe is szorítja a mostohatestvéreitől és még mostohább nevelőapjától kizsákmányolt leányzó történetét, azért Provvisionato mindvégig a figyelem középpontjában marad, és kellő szimpátiát ébreszt az opera műfajával zajosan ismerkedő gyermekközönségben is. Hangja mindössze Hamupipőke megdicsőülésének szakaszában, a vígopera II. felvonásának fináléjában (a produkció a hazai hagyománynak megfelelően, szünettel két részre bontja a második felvonást) mutatja a kimerülés jeleit, így azután szólamának koloratúrás részletei csupán jelzésszerűen, sietős körvonalazással nyernek hozzávetőleges ábrázolást.

A vokális bravúr az álruhás Ramiro herceget alakító Klein Ottokár számára sem bizonyult alapértelmezett lehetőségnek, teljesítményét és tisztes igyekezetét elsősorban mégsem az ária ("Si, ritrovarla io giuro") fülsértőre sikeredett magasságai árnyékolták be, hanem a tenoréneklés karcsú eleganciájának és könnyed élményszerűségének szinte teljes hiánya. A hercegnek beöltöztetett úri lakáj, Dandini szerepében Bátki Fazekas Zoltán elsősorban karikírozott mozgásával keltett feltűnést, míg lírai baritonja leginkább a szolgai visszaöltözés szakaszában vált tetszetőssé. Luciano di Pasquale mint zord mostohaatya és szenvedelmes borkóstoló (Don Magnifico) korrekt buffónak bizonyult, ami azért e nemben nyilvánvalóan valamivel kevesebb a kívánatosnál. Palerdi András Alidoro, a filozófus (és ebben a rendezésben: játék-, illetve porondmester) szerepében választékos megjelenésével, valamint ruházatához illő, gondos és kulturált szólamformálásával érdemelte ki tapsainkat. A két mostohanővér egyedi alakokká teremtésének feladatát Rácz Rita és Simon Krisztina végezte el: ügyesen adagolt pipiskehumorral és hisztis gonoszkodással, valamint nem utolsósorban az együttes játékba jól illeszkedő mozgással és énekszóval.

Az új betanulás karmestere, Vashegyi György nagyszerűen érzi a Hamupipőke fel-felsistergő dinamikáját. Biztos kézzel irányítja az énekeseket is, s ennek köszönhetően a II. felvonás népszerű hatosa, a pergetett és ropogtatott r-hangokban oly gazdag "Questo è un nodo avviluppato" előadása hiánytalanul kiadja és érvényesíti az együttesben rejlő humort. Az olasz szöveg könnyed abszolválásának olykori botlásait, szokott tempódöccenőit ugyancsak jótékonyan elfedi és orvosolja Vashegyi irányítói gondossága. 


2011. október 30. 11:00 - Magyar Állami Operaház

Hamupipőke

Zene: Gioacchino Rossini

Szöveg: Jacopo Ferretti

Szereplők:

Don Ramiro: Klein Ottokár 

Dandini: Bátki Fazekas Zoltán

Don Magnifico: Luciano di Pasquale

Clorinda: Rácz Rita

Tisbe: Simon Krisztina 

Hamupipőke: Francesca Provvisionato

Alidoro: Palerdi András 

Díszlet: Horesnyi Balázs

Jemez: Benedek Mari 

Koreográfus: Papp Csaba

Rendező: Nagy Viktor

Vezényel: Vashegyi György

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház sziget

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Zenés színház puccini

A legrangosabb Puccini-fesztiválon mutatják be Káel Csaba rendezését

Puccini Lidércek című operáját a festői olasz városban viszik színpadra a PFZ és a Pécsi Balett előadásában.
Zenés színház opera

Sonya Yoncheva kiáll Domingo mellett

A fiatal bolgár szoprán, Sonya Yoncheva szerint, aki majdnem tíz éve dolgozik a spanyol tenorral, Domingo igazi úriember. Anna Nyetrebko vagy Daniel Barenboim viszont hallgat. Európában nem mondták le az énekes koncertjeit.
Zenés színház hír

Közleményt adott ki Domingo ügyében a nevét viselő fesztivál

A Plácido Domingo Classics Fesztivál közleménye nem utal arra, hogy a tenor #metoo-botrányára kíván reagálni, de beszédes, hogy két nappal a kirobbanása után tették közzé.
Zenés színház hír

A San Franciscó-i opera lemondta Domingo koncertjét

A világhírű spanyol operaénekes október elején koncertezett volna San Franciscóban, a szexuális zaklatások vádjai miatt mondták le fellépését.