Zenés színház

Egy éj Velencében és az Operettben

2011.03.02. 14:00
Ajánlom
A golyók háborúja alcímmel mutatják be Johann Strauss egyik legnépszerűbb nagyoperettjét március 25-én és 26-án a Budapesti Operettszínházban. A korabeli kritikusok szerint ebben a műben több a dallam, mint egy Beethoven-szimfóniában.

Varázslatos muzsika, egyszerre andalító és felpezsdítő keringők, vérforraló polkák, álarcosbáli forgatag, igazi ünnep a Szent Márk téren; s közben szerelem, csalás, felszarvazás, féltékenység, beteljesülés. Igazi olasz temperamentum, csipetnyi német keserű humorral elegyítve. Az előadás nem fukarkodik ezen elemek használatával, ráadásul különleges világba helyezi a történeteket: egy flipperasztalra, ahol szemet gyönyörködtető velencei díszletelemek között pattognak, forognak, dörgölőznek és háborúznak a golyónak öltöztetett szereplők.

Az Egy éj Velencében - mint a legtöbb bécsi operett - egy francia komikus opera, a Le Chateau trompette (1860) alapján készült. Innen műfaji megjelölése is: Strauss műve "komische Operette". Párizsból plágiummal is vádolták a szerzőket, ami - az ilyen másodfelhasználásokat illetően - azelőtt elképzelhetetlen volt.

Mivel a rossznyelvűek szerint Strauss felesége gyengéd kapcsolatot ápolt a Theater an der Wien igazgatójával, a komponista inkább Berlinbe adta el az ősbemutató jogát. A bécsiek ezen megsértődtek, s a bosszúért lihegő rajongók szép számmal Berlinbe utaztak, hogy ott botrányba fullasszák a bemutatót 1883. október 3-án. A premier így aztán elég furcsán festhetett: az előadást vezénylő Strauss barátai lelkesen tapsoltak a dallamos számok után, a sértettek viszont egyre jobban nyávogtak, fütyültek, hangoskodtak. A kritika egyébként elismerően fogadta Strauss pompás zenéjét, különösen a második felvonás fináléját méltatták meleg szavakkal. A mű később - több átdolgozást megérve - világsikert aratott, természetesen a Theater an der Wienben is bemutatták.

A Budapesti Operettszínház előadása a Budapesti Tavaszi Fesztivállal és az erfurti színházzal közös produkció, ahol 2007-ben nagy sikerrel mutatták be a Kerényi Miklós Gábor rendezte darabot. A produkció díszleteit és jelmezeit Túri Erzsébet tervezte, a koreográfia Lőcsei Jenő munkája. A darabot Friedrich Zell és Richard Genée eredeti szövegkönyve és az eredeti zenés változat alapján a rendező és Kállai István dolgozták át. A verseket Kenesey Judit és Anger Ferenc írták. Az előadást Makláry László és Szabó Mónika dirigálják. A főbb szerepekben Vadász Dánielt és Vadász Zsoltot, Boncsér Gergelyt és Homonnay Zsoltot, Földes Tamást és Petridisz Hrisztoszt, Vörös Editet és Szendy Szilvit, Bordás Barbarát és Fischl Mónikát, Peller Károlyt és Szabó Dávidot, Geszthy Veronikát és Lukács Anitát, valamint Oszvald Marikát és Farkasréti Máriát láthatja a közönség.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Tökéletlen csaknem az alapjaiig” – Könyvek, amelyeket megbántak íróik

Kit kellett megölnie Sir Arthur Conan Doyle-nak, hogy végre nyugodtan írhasson? Miért tagadta meg főműveit Lev Tolsztoj? Mitől borzong Krasznahorkai László?
Vizuál

Látványos magyar sci-fi érkezik a mozikba márciusban

A 129 című film történelmet ír azzal, hogy az első olyan magyar sci-fi , amelynek szinte minden jelenetében látványos CGI elemeket láthatunk, kizárólag magyar szakemberek munkája nyomán. A neves színészgárdával készült alkotás március elején debütál.
Tánc

Ifjú tehetségek nyertek felvételt a Magyar Táncművészeti Egyetemre

Több mint 90 gyermek és szüleik részvételével zajlott januárban a Magyar Táncművészeti Egyetem felvételije a felsőfokú táncművészképzés előkészítőjére klasszikus balettművész, valamint a moderntánc és színházi tánc szakirányra.
Klasszikus

Túlvilági utazás a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával

Három 19. századi zenemű szerepel a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és vezető karmesterüknek, Riccardo Frizzának február 8-i koncertműsorán, melyek mindegyike gyönyörű dallamokkal szól az elmúlásról.
Színház

Tabudöngető előadások érkeznek Szabadkáról a Bethlen Téri Színházba

A Kosztolányi Dezső Színház két Urbán András-rendezést és egy friss Hegymegi Máté-előadást hoz magával a VII. kerületi teátrum 11. Vendégváró Fesztiváljára. A felkavarónak ígérkező produkciókat február 17-19. között láthatják az érdeklődők.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Stephanie Blythe Gianni Schicchi szerepét énekli San Diegóban

Az énekesnő már korábban is énekelt férfi hangtartományban, egy koncertszerű Carmen-előadásban Don Joséként lépett színpadra. Most baritonszerepben debütál majd.
Zenés színház interjú

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.
Zenés színház ajánló

Közeleg az Operaház Prokofjev-bemutatója, a Háború & béke

Január 28-án mutatja be a Magyar Állami Operaház Prokofjev monumentális operáját, a Háború & békét. A Genfi Nagyszínházzal koprodukcióban készült előadást a katalán rendező, Calixto Bieito állította színre.
Zenés színház magazin

Ahol a legnagyobbaknak is remegett a lába – Felfedezőúton a milánói Scalában

Új sorozatunkban a világ leghíresebb operaházaiba kalauzoljuk el olvasóinkat, megismerhetik a helyek történetét, építészeti sajátosságait, de azt is elmeséljük, nekünk milyen tapasztalataink voltak ott, és mire számítson, aki felkeresné az operajátszás ezen nevezetességeit.
Zenés színház interjú

Dinamikus, modern és mai – Beszélgetés Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel és Túri Erzsébet díszlettervezővel

Huszka Jenő Mária főhadnagy című operettje a 1848-49-es forradalom és szabadságharc hősei előtt is tiszteleg. A Budapesti Operettszínház készülő előadásáról Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel és Túri Erzsébet díszlettervezővel beszélgettünk.