Zenés színház

Egy halálraítélt utolsó titkai – David Alagna

2009.11.04. 12:13
Ajánlom
A 2009-es Operaverseny és Fesztivál a MEZZO Televízióval Roberto Alagna Egy halálraítélt utolsó napja című operájának ősbemutatójával kezdődött. Az előadás után a szerzőt kérdeztük a darabról. INTERJÚ

- Elégedett?

- Igen. Hihetetlen élmény volt! Tudja, jól ismertem a sztorit és a zenét, de a látványt egyáltalán nem. Olyan volt, mint amikor ismersz valakit, de nem tudod, mit várhatsz tőle.

- És így képzelte el színpadon az operáját?

- Arra gondol, ilyen lett volna akkor is, ha én rendezem? Amikor a librettót írtuk - mivel magam is rendező vagyok - néhány rendezői megjegyzést hozzáfűztem a szöveghez. Ezek egy részét elfogadta és megvalósította Nadine Duffaut rendezése, de voltak teljesen új ötletek is, amik nagy élvezetet nyújtottak. Az előadás során valósággal újra felfedeztem az operámat.

- Miért döntött úgy, hogy megkettőzi Victor Hugo 1829-ben megjelent könyvének férfi főhősét, és a cselekményt megosztja kettejük között?  Ha nem tévedek, az elítélt modern női alteregója ugyanúgy a regény férfi főhősének szövegét énekli.

- Igen, valóban minden szó a regényből származik. Ha ma írta volna meg Hugo, bizonyosan gondolt volna a nőkre is, mert a célja az volt, hogy az olvasói érzelmileg azonosuljanak a szereplővel. Victor Hugo rendkívül univerzális, modern karaktert és drámai konfliktust alkotott meg. Én pedig arra kívántam rámutatni, hogy bárki kerülhet hasonló helyzetbe. Azzal, hogy ugyanazokat a gondolatokat, szavakat mondja a férfi és a nő, a történet egyetemes, általános, mindenkire érvényes mivoltát szerettem volna kihangsúlyozni. Azt gondolom, az eredeti elképzelés a vártnál is jobban működött a színpadon. Féltem, hogy nem szorul-e majd túlságosan háttérbe az éppen nem éneklő szereplő, de egyáltalán nem így történt, mindig volt kommunikáció a két főhős között.

- Az ön számára az opera elsősorban tragédiát jelent?

- Miért, olyan tragikusnak tűnt a darab?

- Akárhogy is nézzük, az opera kivégzéssel végződő cselekménye tragédiába illő.

- Pedig nem a tragikus végkifejlet a lényeg, hanem az, ami a szereplők bensőjében játszódik. Victor Hugo A halálraítélt utolsó napját a regény alcímében - és ezt átvettem tőle - "drama intérieure"-nek, azaz belső drámának nevezi. Ez adja meg a zene és az előadás jellegét, ami egyszerre bensőséges és drámai kell legyen. Ehhez a befelé tekintő, önelemző jellegű felfogáshoz mindenképpen hű akartam  maradni. A lélektani mozzanatokat inkább a női karakter bontja ki, míg a drámai részeket a férfi. Azáltal, hogy a férfi mellé női főszereplő társul, és a megkettőzött történet kétféle idősíkon játszódik, a drámai szituáció kétféleképpen válik átélhetővé. De összességében leginkább romantikusnak mondanám az operát, hiszen Victor Hugo és az ő regényalakja is romantikus. Ha a könyv fordulataihoz és stílusához hű akar az ember maradni, akkor romantikus operát kell írnia. A darabom bizonyos színek: a zenekarkezelés és hasonlók tekintetében azonban nagyon is modern. Mondják, hogy a zeném itt puccinis, ott massenet-s vagy épp debussys - valójában azonban olyan, amilyet a szavak megkívántak.

- Megismerte a regényt, és eldöntötte, hogy operát ír belőle? Vagy fordítva: volt egy ötlete, amihez librettót keresett?

- Egyik sem. (nevet) A dolog mesébe illő módon alakult. Chicagóban énekelte Roberto testvérem a Rómeó és Júliát, és mivel hosszú időn keresztül távol volt a családtól, nagyon egyedül érezte magát. Azt mondta, úgy érzi magát, mint egy elítélt a magánzárkában. Erre másik bátyám, Federico elküldte neki Victor Hugo regényét, ami épp erről szól. Roberto elolvasta, és azonnal felhívott, hogy operát kell írnom belőle. Tudta, hogy korábban már foglalkoztam Hugóval (számos Hugo-verset zenésítettem meg), és biztatott, hogy írjak egy operát a számára. Én persze húzódoztam, hiszen korábban sohasem komponáltam ilyen hosszú művet, meg aztán, kit érdekel manapság egy opera. De meggyőzött, hogy legalább a librettót kezdjem el. Amikor elolvasta a vázlatot, odaadta Federicónak, aki képzőművész, de irodalommal is foglalkozik. Annyira megtetszett neki, hogy rögtön el is készítette a végleges változatot.

- És hogyan alakult a kész mű sorsa a mostani szegedi ősbemutatóig?

- Két nagyon fontos előadást ért meg a darab eddig. Az első, fantasztikus koncertszerű előadásra a Théâtre des Champs-Élysées-ben került sor, ennek a felvétele CD-n is megjelent. Azután Spanyolországban, a valenciai új koncertterem megnyitóján is ment egyszer, de akkor is koncertváltozatban. Ezek után meglepetésként ért, hogy a színpadi változat ősbemutatója Bartók országában, Magyarországon lesz, hiszen tulajdonképpen Franciaországban illett volna tartani. Amikor testvéreimmel azon gondolkoztunk, mit kezdjünk a már kész operával, azt hittük, majd én rendezem valamelyik francia színházban, Roberto énekli a főszerepet, és Federico lesz a díszlet- és jelmeztervező. Nagyon nagy megtiszteltetés számomra, hogy a Mezzo Operaverseny versenyprodukciójának választották, és ilyen kiváló zenészek és énekesek mutatták be. Ennél nagyobb ajándékot el sem tudtam volna képzelni. A gyerek végre megszületett - remélem, nagyra is nő!

 

A párizsi bemutató részlete

Az ősbemutató karmesterével, Kocsár Balázzsal készített interjúnkat erre a linkre kattintva olvashatja el.

A Halálraítélt utolsó napja 2009. november 4-én látható Szegeden, 6-án, 8-án és 10-én Debrecenben, valamint a Mezzo, illetve a Duna Televízió műsorán.

Programkereső

Legnépszerűbb

Fidelio Tours

8 kirándulóhely a Balaton körül, ahová elmehetsz idén nyáron

A hazai turizmus idén késve ébredezik. Miközben a legnépszerűbb célpontokat ellepik a látogatók, érdemes a kevésbé ismert helyszíneket is felkeresni. Összegyűjtöttünk néhány balatoni kirándulóhelyet, hogy legyen miből válogatni.
Színház

A héten már személyesen próbálnak a Nemzeti Színház művészei – Évadot hirdetett Vidnyánszky Attila

A jövő évad kilenc bemutatója között szerepel az Ivanov Szász János rendezésében, Az ajtó a norvég Eirik Stubo színrevitelében, valamint a Rómeó és Júlia, amelyet Vidnyánszky Attila rendez.
Plusz

„Legyetek jók, ha egyáltalán tudtok” – Néri Fülöp, a humoros szent

Alakját itthon szobor őrzi, életéből népszerű olasz film készült. A 425 éve elhunyt Néri Szent Fülöp azt vallotta, hogy könnyebb a vidám embert Isten útjára téríteni, mint a szomorút.
Klasszikus

Kocsis Zoltán születésnapján indul a Nemzeti Filharmonikus Zenekar bérleteinek értékesítése

Hét bérletet kínál a következő évadra a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, az online értékesítés május 30-án indul.
Vizuál

Elhunyt Jerger Krisztina művészettörténész

Életének 72. évében, kedden hunyt el a varsói Magyar Kulturális Intézet egykori vezetője, aki sokat tett a lengyel-magyar művészeti kapcsolatokért.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Online, ingyenesen követhető az idei Wagner-napok

A Budapesti Wagner-napok 2006 óta páratlan nemzetközi sikerrel zajló eseménysorozata 2020-ban újabb jelentős mérföldkövéhez érkezik: a Müpa első alkalommal tesz mindenki számára ingyenesen elérhetővé egy teljes fesztiválnyi felvételt a Wagner-napok gazdag archívumából.
Zenés színház hír

Augusztus 20-án mutatja be a Bánk bánt a Coopera

Vidnyánszky Attila rendezésének díszbemutatóját a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon tartják.
Zenés színház hír

Elhunyt Gabriel Bacquier francia operaénekes

A 20. század egyik vezető baritonja 96 évesen halt meg szerdán otthonában, a normandiai Lestre-ben.
Zenés színház hír

Elmarad a miskolci operafesztivál

A koronavírus-járvány miatt idén nem tartják meg a Bartók Plusz Operafesztivált.
Zenés színház gyász

101 éves korában elhunyt Jurenák Ida, az Operaház legidősebb tagja

Az énekkar egykori szólamvezetője élete utolsó éveit az Ódry Árpád Művészotthonban töltötte, haláláról a Magyar Állami Operaház adott hírt.