Zenés színház

Egy halálraítélt utolsó titkai – Kocsár Balázs

2009.11.04. 12:57
Ajánlom
A 2009-es Operaverseny és Fesztivál a MEZZO Televízióval Roberto Alagna Egy halálraítélt utolsó napja című operájának ősbemutatójával kezdődött. Az előadás után az est karmesterét, Kocsár Balázst kérdeztük a darabról.

- Mint az ősbemutató karmestere, Ön egyike azoknak, aki legjobban ismeri belülről a darabot. Milyen David Alagna zenéje?

- Közismert, hogy a zeneszerzőként és operarendezőként is tevékenykedő szerző művészcsaládba született. Testvére, Roberto Alagna napjaink egyik legnagyobb tenorja - a vezető tenor szerep egyértelműen neki íródott. Ebből fakad, hogy a Halálraítélt minden énekes szólama úgy van megírva, hogy jó legyen énekelni. Roberto Alagna zenéje a legnemesebb bel canto hagyományokra épül - és itt nem arra kell gondolni, hogy Bellini-áriákat írt volna. Olyan módon vezeti az énekszólamokat, hogy azokat jó elénekelni, és egyúttal alkalmasak arra, hogy kifejezők legyenek, és erős érzelmeket tudjanak tolmácsolni. Azt hiszem, ez a legfontosabb ebben a darabban. Ezzel együtt kortárs muzsikáról van szó, de nem a modern zenének abban a pejoratív értelmében, amikor a mindenképpen újat kereső és polgárpukkasztó műveket értjük alatta. A Halálraítélt mai zene, de mégis harmóniák, melódiák szólnak, áriákat hallhatunk. Arra, aki először találkozik David Alagna operájával, nagyon is tud hatni. A darab - a rendezéssel együtt - el tudja érni azt a fajta drámai hatást, amit a szerző szeretett volna elérni, és ez a legfontosabb. Biztos, hogy nagyon sok köze van Puccini, Giordano, Leoncavallo zenéjéhez...

- ...de a francia operákhoz is. Hiszen amellett, hogy francia nyelvű a librettó, helyenként kifejezetten franciás a zene is.

- Valóban. Maga a franciásság a franciául való éneklésből fakad, hasonlóan, mint az orosz vagy a német nyelvű operáknál. A Halálraítéltben franciás a jellegzetes bensőségesség, nüanszokkal telítettség - és másfelől a harsányság, az erős érzelmi kitörések.  (Ezeket próbáltuk a zenekarral is így megformálni.) Kétségkívül nem egy idillikus Mozart-zenéről van szó, másfelől ez egy olyan opera - és azt gondolom, itt Szegeden sikerült jól megoldani - amelynek a végén a néző valamit kap, magával viszi és elgondolkodik rajta.

 

- Befolyásolta a szegedi előadást a Halálraítélt Deutsche Gramofonnál megjelent CD-felvétele, illetve Roberto Alagna személyes jelenléte, vagy szabad kezet kapott?

- Az említett CD-felvétel a darab keletkezése után nem sokkal rögzített koncertváltozat - akkor sok mindenre egyáltalán nem volt lehetőség. A darab ugyanis nem koncertkörülmények közé íródott, hiszen olyan drámai időkkel van tele (ami alatt a szerző elgondol egy színpadi cselekményfolyamatot), amik értelemszerűen kitarthatatlanok a koncertteremben.  Ennek megfelelően az akkori karmester (Michel Plasson - a szerk.) ezzel nem is tudott úgy számolni. Sajnálatos módon David Alagna most éppen Sevillában dolgozik, ma reggel szállt repülőre és érkezett Budapestre, holnap pedig már utazik is vissza. Örültem volna, ha többet van itt, de folyamatosan tartottuk a kapcsolatot ímélen és telefonon. Maximálisan szabad kezet adott, sőt. Ismervén engem, bízott benne, sőt, kifejezetten kért arra, hogy szabadon próbáljam használni a darabot, mert fontos, hogy megkapja a kellő értelmet, teret, időt. Azt gondolom, hogy ez ma este sikerült.

- Beilleszthető-e a Halálraítélt a mai magyarországi operarepertoárokba? Elképzelhetőnek tartja, hogy műsoron maradjon ebben vagy hasonló produkcióban?

- A debreceni Csokonai Színházban a közeljövőben néhány előadást mindenképpen meg fog érni. Ha sikeresnek bizonyul, próbáljuk majd tovább életben tartani. Természetesen azt remélni, hogy a Halálraítéltnek hatalmas magyar közönsége lenne, túlzás volna - de már most van érdeklődés a produkció iránt külföldről. És ezek nem holnapra, hanem holnaputánra szóló megkeresések. A színháznak pedig érdeke, hogy egy esetleges külföldi megmérettetés előtt újra elővegye a darabot. Örülni fogunk, ha az említett meghívásoknak ténylegesen eleget tehetünk, de ha máshol nem, Debrecenben biztosan többször fogjuk játszani.

David Alagnával készített interjúnkat erre a linkre kattintva találja meg.

A Halálraítélt utolsó napja 2009. november 4-én látható Szegeden, 6-án, 8-án és 10-én Debrecenben, valamint a Mezzo, illetve a Duna TV műsorán.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Hallotta már Blaha Lujza hangját? Most csak egy kattintásra van!

Több mint 2600 digitalizált hangfelvételt tett online elérhetővé az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) a Hangtár elnevezésű digitális adatbázisban. A legkorábbi felvételeken a legendás színésznőt, Blaha Lujzát hallhatják az érdeklődők.
Színház

Balázs Péter 14 év után távozik a Szolnoki Szigligeti Színház éléről

Nem pályázott újra Balázs Péter, a Szolnoki Szigligeti Színház jelenlegi igazgatója, így 14 év után új vezetője lesz az intézménynek. A Kossuth-díjas színész-rendező 2019-ben egyedüli indulóként kapott bizalmat a közgyűléstől, megbízatása 2021 júniusáig szól.
Vizuál

Politikailag független társaságot alapított 42 magyar operatőr

Megalakult a Magyar Filmoperatőrök Egyesülete, amely a a magyar filmművészet legkiemelkedőbb operatőreit hivatott magába tömöríteni. Tiszteletbeli elnöke Ragályi Elemér, elnöke Szabó Gábor lett.
Klasszikus

Sosem hallott Mozart-mű csendül fel a zeneszerző születésének évfordulóján

A salzburgi mester születése után 265 évvel nem mindennapi alkalom egy ősbemutató. Egy újonnan előkerült zenemű csendül fel Mozart születésnapján.
Zenés színház

Botrányos siker a drezdai Operaházban – 110 éves Strauss vígoperája, A rózsalovag

Közel két év tervezés után, 1911. január 26-án bemutatták a drezdai Operaházban A rózsalovagot, Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal később nagy vitákat kiváltó háromfelvonásos zenés játékát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Botrányos siker a drezdai Operaházban – 110 éves Strauss vígoperája, A rózsalovag

Közel két év tervezés után, 1911. január 26-án bemutatták a drezdai Operaházban A rózsalovagot, Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal később nagy vitákat kiváltó háromfelvonásos zenés játékát.
Zenés színház hír

Új Örökös Tagokat avattak a Budapesti Operettszínházban

Négy új tagot választott Örökös Tagjai közé a Budapesti Operettszínház január 22-én, a Magyar Kultúra Napján. Az ünnepségen, amely ezúttal a járványügyi szabályok betartásával, szűk körben zajlott, Kiss-B. Atilla, a színház főigazgatója méltatta a kitüntetetteket.
Zenés színház kvíz

KVÍZ: Felismered a musicaleket az első mondatuk alapján?

Talán nem is gondolnánk, hogy az első jelenet mennyire meghatározhatja egy darab egészét: megadja a hangulatát, előrevetíti a cselekményt, még talán a végkifejletre is utal.
Zenés színház ajánló

„Mindannyian vágyunk erre az idilli szerelemre” – János vitéz az Operett Online-on

Kacsóh Pongrác gyönyörű daljátékával folytatódik a Budapesti Operettszínház közvetítés-sorozata január 22-én. A Petőfi Sándor elbeszéléséből írt János vitéz Bozsik Yvette rendezésében újfajta értelmezést kap, eggyé olvad benne a túlvilági és a földi lét.
Zenés színház hír

Cseh Tamásra emlékezik a Vígszínház a Magyar Kultúra Napján

Koncertszínházi előadással idézi meg Cseh Tamás alakját január 22-én a Vígszínház. A zeneszerző, énekes éppen a Magyar Kultúra Napján lenne 78 éves, a Kelet-nyugati pályaudvar című est két nagy sikerű lemezének – a Fontátvonulás és a Nyugati pályaudvar – dalait dolgozza fel.