Zenés színház

Egy halálraítélt utolsó titkai – Kocsár Balázs

2009.11.04. 12:57
Ajánlom
A 2009-es Operaverseny és Fesztivál a MEZZO Televízióval Roberto Alagna Egy halálraítélt utolsó napja című operájának ősbemutatójával kezdődött. Az előadás után az est karmesterét, Kocsár Balázst kérdeztük a darabról.

- Mint az ősbemutató karmestere, Ön egyike azoknak, aki legjobban ismeri belülről a darabot. Milyen David Alagna zenéje?

- Közismert, hogy a zeneszerzőként és operarendezőként is tevékenykedő szerző művészcsaládba született. Testvére, Roberto Alagna napjaink egyik legnagyobb tenorja - a vezető tenor szerep egyértelműen neki íródott. Ebből fakad, hogy a Halálraítélt minden énekes szólama úgy van megírva, hogy jó legyen énekelni. Roberto Alagna zenéje a legnemesebb bel canto hagyományokra épül - és itt nem arra kell gondolni, hogy Bellini-áriákat írt volna. Olyan módon vezeti az énekszólamokat, hogy azokat jó elénekelni, és egyúttal alkalmasak arra, hogy kifejezők legyenek, és erős érzelmeket tudjanak tolmácsolni. Azt hiszem, ez a legfontosabb ebben a darabban. Ezzel együtt kortárs muzsikáról van szó, de nem a modern zenének abban a pejoratív értelmében, amikor a mindenképpen újat kereső és polgárpukkasztó műveket értjük alatta. A Halálraítélt mai zene, de mégis harmóniák, melódiák szólnak, áriákat hallhatunk. Arra, aki először találkozik David Alagna operájával, nagyon is tud hatni. A darab - a rendezéssel együtt - el tudja érni azt a fajta drámai hatást, amit a szerző szeretett volna elérni, és ez a legfontosabb. Biztos, hogy nagyon sok köze van Puccini, Giordano, Leoncavallo zenéjéhez...

- ...de a francia operákhoz is. Hiszen amellett, hogy francia nyelvű a librettó, helyenként kifejezetten franciás a zene is.

- Valóban. Maga a franciásság a franciául való éneklésből fakad, hasonlóan, mint az orosz vagy a német nyelvű operáknál. A Halálraítéltben franciás a jellegzetes bensőségesség, nüanszokkal telítettség - és másfelől a harsányság, az erős érzelmi kitörések.  (Ezeket próbáltuk a zenekarral is így megformálni.) Kétségkívül nem egy idillikus Mozart-zenéről van szó, másfelől ez egy olyan opera - és azt gondolom, itt Szegeden sikerült jól megoldani - amelynek a végén a néző valamit kap, magával viszi és elgondolkodik rajta.

 

- Befolyásolta a szegedi előadást a Halálraítélt Deutsche Gramofonnál megjelent CD-felvétele, illetve Roberto Alagna személyes jelenléte, vagy szabad kezet kapott?

- Az említett CD-felvétel a darab keletkezése után nem sokkal rögzített koncertváltozat - akkor sok mindenre egyáltalán nem volt lehetőség. A darab ugyanis nem koncertkörülmények közé íródott, hiszen olyan drámai időkkel van tele (ami alatt a szerző elgondol egy színpadi cselekményfolyamatot), amik értelemszerűen kitarthatatlanok a koncertteremben.  Ennek megfelelően az akkori karmester (Michel Plasson - a szerk.) ezzel nem is tudott úgy számolni. Sajnálatos módon David Alagna most éppen Sevillában dolgozik, ma reggel szállt repülőre és érkezett Budapestre, holnap pedig már utazik is vissza. Örültem volna, ha többet van itt, de folyamatosan tartottuk a kapcsolatot ímélen és telefonon. Maximálisan szabad kezet adott, sőt. Ismervén engem, bízott benne, sőt, kifejezetten kért arra, hogy szabadon próbáljam használni a darabot, mert fontos, hogy megkapja a kellő értelmet, teret, időt. Azt gondolom, hogy ez ma este sikerült.

- Beilleszthető-e a Halálraítélt a mai magyarországi operarepertoárokba? Elképzelhetőnek tartja, hogy műsoron maradjon ebben vagy hasonló produkcióban?

- A debreceni Csokonai Színházban a közeljövőben néhány előadást mindenképpen meg fog érni. Ha sikeresnek bizonyul, próbáljuk majd tovább életben tartani. Természetesen azt remélni, hogy a Halálraítéltnek hatalmas magyar közönsége lenne, túlzás volna - de már most van érdeklődés a produkció iránt külföldről. És ezek nem holnapra, hanem holnaputánra szóló megkeresések. A színháznak pedig érdeke, hogy egy esetleges külföldi megmérettetés előtt újra elővegye a darabot. Örülni fogunk, ha az említett meghívásoknak ténylegesen eleget tehetünk, de ha máshol nem, Debrecenben biztosan többször fogjuk játszani.

David Alagnával készített interjúnkat erre a linkre kattintva találja meg.

A Halálraítélt utolsó napja 2009. november 4-én látható Szegeden, 6-án, 8-án és 10-én Debrecenben, valamint a Mezzo, illetve a Duna TV műsorán.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Zenés színház veszprémfest

José Cura: „A művészetben nincs helye a skatulyáknak”

José Cura az olasz operairodalom slágereivel és a West Side Story fináléjával tér vissza a VeszprémFestre. Ebből az alkalomból adott interjút a Fideliónak a sokoldalú művész, aki éppen Nabuccót rendez Prágában.
Zenés színház csillagóra

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház Swingoperett

Swingoperett – Egy este az operett sztárjaival a Benczúr Palota platánfái között

A Benczúr Kerti Esték részeként június 27-re meghirdetett, különleges előadáson fellép Felföldi Anikó, Fischl Mónika, Simon Panna, Bálint Ádám és Homonnay Zsolt, a zenei aláfestést Bársony Bálint és zenekara szolgáltatja.
Zenés színház magazin

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.