Zenés színház

Egy hősbariton sorsa

2016.06.25. 08:12
Ajánlom
James Rutherford brit basszbaritont harmadik alkalommal köszöntheti a Müpa közönsége a Wagner-napokon. Az énekes három évvel ezelőtti debütálása után külön figyelmeztette menedzserét, hogy a budapesti előadásoknak mindig legyen hely a naptárában.

 - Már többször hallhattuk Budapesten énekelni. Milyen a kapcsolata a Wagner-napokkal

- 2013-ban jöttem először a Budapesti Wagner-napokra A nürnbergi mesterdalnokok premierjére. Pontosan emlékszem, mert Hans Sachs szerepében előtte néhány évvel debütáltam Bayreuthban, ami alapján Fischer Ádám megkeresett.

James Rutherford

James Rutherford (Fotó/Forrás: Werner Kmetitsch)

A budapesti bemutató után pedig azonnal rákérdezett, hogy mik a terveim a következő években, nem akarok-e Hollandit énekelni ugyanitt. Igent mondtam, így tavaly is a Wagner-napok egy premierjén állhattam a színpadon. Remekül éreztem magamat mindkét előadás alkalmával, nem volt kérdés, hogy az idei Mesterdalnok előadáson is én szeretném Sachs szerepét énekelni sőt, felhívtam a menedzseremet, hogy úgy szervezze a feladataimat, hogy Fischer Ádám felkéréseinek lehetőleg mindig eleget tudjak tenni.

Die Meistersinger von Nürnberg2

Die Meistersinger von Nürnberg2 (Fotó/Forrás: Müpa)

- Nemcsak a produkciók, de a helyszín sincs ellenére.

- Nagyszerű élmény Budapestre és a Müpába érkezni, hiszen kiemelten gondoskodnak rólunk a szervezők abban az időszakban, amit itt töltünk. Nem kevésbé nyűgöz le az a zenei nívó, ami létrejön minden egyes alkalommal. Bámulatos a zenekar teljesítménye, kifejezetten öröm velük együtt dolgozni. Néha már úgy érzem nem is munkáról van szó, miközben persze nagyon keményen dolgozunk a próbákon, de a hosszú szünetekben mindig lemegyek sétálni a Duna partra. A mostani közel harminc fokos meleg, angolként nekem még egy különleges élmény. Egyszóval nem mindennapi körülmények között valósíthatjuk meg ezeket a csodálatos előadásokat.

- A tavalyi A bolygó hollandi után most újra Hans Sachs bőrébe bújik. Milyen viszonyban vannak?

- Hans Sachs karaktere a legkedvesebb a számomra azok közül, amiket eddig énekelhettem. Tény, hogy talán a leghosszabb szerepről van szó, ami valaha romantikus operában született, vagyis nagyon megerőltető és sok koncentrációt igényel, de élmény szempontjából sem tudom semmi máshoz hasonlítani. Mindazok az érzelmi hatások, amiken a szereplő keresztülmegy és az erre reflektáló különböző stílusú és énektechnikai zenei anyagok teszik különlegessé és szeretetővé számomra Sachs alakját. Egy hihetetlen kihívás, ami rendre inspirál és hatalmas megelégedést és katarzist érzek minden egyes előadás végén, amikor még marad erőm megszólalni.

James Rutherford

James Rutherford (Fotó/Forrás: Enrico Nawrath)

 
- Említette, hogy a leghosszabb szerepek egyikéről, ha nem a leghosszabbról van szó. Mivel lehet erre felkészülni?

- Valóban vigyázni kell, és jól kell beosztani az erőt. Volt egy kollégám, aki egyszer azt mondta szeretné elénekelni Hans Sachs szerepét, azt válaszoltam neki, hogy akkor még időben hagyja abba a dohányzást. Nem igazán vannak különleges praktikáim, csak rám kell nézni, úgy gondolom, hogy erre a fajta megterhelésre születtem. Megvan a fizikai felépítésem a szerephez, ugyanígy nem lesz valakiből rugby játékos, ha nincsenek meg hozzá a testi adottságai. A szöveg megtanulása egy másik kérdés, ez csak a gyakorlattal és az folyamatos ismétléssel sikerülhet. Sokat segít, ha a kollégáimat figyelem, mert nem is a több ezer szó és mondat megjegyzése a legnagyobb feladat, de az interakciók, illetve az, amikor egymás alatt vagy mellett èneklünk. Eddig nagyjából öt-hét különböző Beckmesserrel és Walterrel énekeltem egy színpadon, ami nem sok. Számtalanszor dolgozunk együtt ismerős énekesekkel, de olyan még egyszer sem volt, hogy valami egyformán történt volna két előadáson. Folyamatosan tanulunk egymástól. A harmadik dolog, hogy

nagyon szeretek a figyelem középpontjában lenni, ezt ebben az operában jó sokáig élvezhetem, ez a basszbaritonok sorsa (Nevet. – a szerk.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

101 évesen elhunyt Hilde Zadek szopránénekesnő

Elhunyt Hilde Zadek német-osztrák operaénekesnő, a 20. század egyik legjelentősebb szopránja.
Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.