Zenés színház

Egy hősbariton sorsa

2016.06.25. 08:12
Ajánlom
James Rutherford brit basszbaritont harmadik alkalommal köszöntheti a Müpa közönsége a Wagner-napokon. Az énekes három évvel ezelőtti debütálása után külön figyelmeztette menedzserét, hogy a budapesti előadásoknak mindig legyen hely a naptárában.

 - Már többször hallhattuk Budapesten énekelni. Milyen a kapcsolata a Wagner-napokkal

- 2013-ban jöttem először a Budapesti Wagner-napokra A nürnbergi mesterdalnokok premierjére. Pontosan emlékszem, mert Hans Sachs szerepében előtte néhány évvel debütáltam Bayreuthban, ami alapján Fischer Ádám megkeresett.

James Rutherford

James Rutherford (Fotó/Forrás: Werner Kmetitsch)

A budapesti bemutató után pedig azonnal rákérdezett, hogy mik a terveim a következő években, nem akarok-e Hollandit énekelni ugyanitt. Igent mondtam, így tavaly is a Wagner-napok egy premierjén állhattam a színpadon. Remekül éreztem magamat mindkét előadás alkalmával, nem volt kérdés, hogy az idei Mesterdalnok előadáson is én szeretném Sachs szerepét énekelni sőt, felhívtam a menedzseremet, hogy úgy szervezze a feladataimat, hogy Fischer Ádám felkéréseinek lehetőleg mindig eleget tudjak tenni.

Die Meistersinger von Nürnberg2

Die Meistersinger von Nürnberg2 (Fotó/Forrás: Müpa)

- Nemcsak a produkciók, de a helyszín sincs ellenére.

- Nagyszerű élmény Budapestre és a Müpába érkezni, hiszen kiemelten gondoskodnak rólunk a szervezők abban az időszakban, amit itt töltünk. Nem kevésbé nyűgöz le az a zenei nívó, ami létrejön minden egyes alkalommal. Bámulatos a zenekar teljesítménye, kifejezetten öröm velük együtt dolgozni. Néha már úgy érzem nem is munkáról van szó, miközben persze nagyon keményen dolgozunk a próbákon, de a hosszú szünetekben mindig lemegyek sétálni a Duna partra. A mostani közel harminc fokos meleg, angolként nekem még egy különleges élmény. Egyszóval nem mindennapi körülmények között valósíthatjuk meg ezeket a csodálatos előadásokat.

- A tavalyi A bolygó hollandi után most újra Hans Sachs bőrébe bújik. Milyen viszonyban vannak?

- Hans Sachs karaktere a legkedvesebb a számomra azok közül, amiket eddig énekelhettem. Tény, hogy talán a leghosszabb szerepről van szó, ami valaha romantikus operában született, vagyis nagyon megerőltető és sok koncentrációt igényel, de élmény szempontjából sem tudom semmi máshoz hasonlítani. Mindazok az érzelmi hatások, amiken a szereplő keresztülmegy és az erre reflektáló különböző stílusú és énektechnikai zenei anyagok teszik különlegessé és szeretetővé számomra Sachs alakját. Egy hihetetlen kihívás, ami rendre inspirál és hatalmas megelégedést és katarzist érzek minden egyes előadás végén, amikor még marad erőm megszólalni.

James Rutherford

James Rutherford (Fotó/Forrás: Enrico Nawrath)

 
- Említette, hogy a leghosszabb szerepek egyikéről, ha nem a leghosszabbról van szó. Mivel lehet erre felkészülni?

- Valóban vigyázni kell, és jól kell beosztani az erőt. Volt egy kollégám, aki egyszer azt mondta szeretné elénekelni Hans Sachs szerepét, azt válaszoltam neki, hogy akkor még időben hagyja abba a dohányzást. Nem igazán vannak különleges praktikáim, csak rám kell nézni, úgy gondolom, hogy erre a fajta megterhelésre születtem. Megvan a fizikai felépítésem a szerephez, ugyanígy nem lesz valakiből rugby játékos, ha nincsenek meg hozzá a testi adottságai. A szöveg megtanulása egy másik kérdés, ez csak a gyakorlattal és az folyamatos ismétléssel sikerülhet. Sokat segít, ha a kollégáimat figyelem, mert nem is a több ezer szó és mondat megjegyzése a legnagyobb feladat, de az interakciók, illetve az, amikor egymás alatt vagy mellett èneklünk. Eddig nagyjából öt-hét különböző Beckmesserrel és Walterrel énekeltem egy színpadon, ami nem sok. Számtalanszor dolgozunk együtt ismerős énekesekkel, de olyan még egyszer sem volt, hogy valami egyformán történt volna két előadáson. Folyamatosan tanulunk egymástól. A harmadik dolog, hogy

nagyon szeretek a figyelem középpontjában lenni, ezt ebben az operában jó sokáig élvezhetem, ez a basszbaritonok sorsa (Nevet. – a szerk.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Vizuál

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.
Klasszikus

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Plusz

Anthony Hopkins… ááá, ehhez már nem lehet mit hozzátenni!

A hazai sajtón is végigsöpört a 83 éves angol színészlegenda legújabb videója. Nézze meg, hányféleképp találtak rajta fogást az egyes orgánumok. Szubjektív sajtószemle
Színház

Lőrinczy György a Szentendrei Teátrum új vezetője

Az idén ötvenegy éve alapított Szentendrei Teátrum élén Lőrinczy György a korábbi igazgatót, Vasvári Csabát váltja, aki nem indult újra a pozícióért.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Agyhullámok zenéje – interjú Somogyi Szilárddal

A Pendragon-legenda és az Abigél után új előadással bővül a Budapesti Operettszínház online repertoárja. A Virágot Algernonnak 2015-ben hódította meg a Raktárszínház színpadát, az előadás rendezőjével Somogyi Szilárddal a felvétel körülményeiről, a jelenről és a következő produkcióról beszélgettünk.
Zenés színház gyász

Elhunyt Palcsó Sándor operaénekes

A kétszeres Liszt Ferenc-díjas operaénekest, a Magyar Állami Operaház Örökös Tagját 91 éves korában érte a halál.
Zenés színház hír

Az autósmozik mintájára autósszínházat terveznek Manchesterben

Musical koncertekkel indulna a nyári színházi szezon Manchesterben, ahol mindenki élőben, de biztonságban, a saját autójában ülve élvezhetné az előadásokat.
Zenés színház ajánló

Börtöndráma az Operaházban

A megrázó erejű Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című Jake Heggie-operával folytatódik az Opera Otthonra fizetős streamsorozata. Az Almási-Tóth András rendezte produkció szombaton Meláth Andrea és Sólyom-Nagy Máté főszereplésével látható.
Zenés színház magazin

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.