Zenés színház

Egy kézben a fénytechnika, a színpadkép és a rendezés

2017.07.31. 09:41
Ajánlom
A Szentmargitbányai Kőfejtő idei operaelőadásának, Verdi Rigolettójának rendezése, fénytechnikája és színpadképe egy ember nevéhez, a francia Philippe Arlaud-hoz fűződik, akinek ez az első rendezése ezen a helyszínen.

Arlaud korábban járt a Kőfejtőben, és már akkor lenyűgözte a látványa. Egy az átlagosnál tízszer nagyobb, ráadásul szabadtéri színpadon megvalósítani egy operaelőadást, olyan minőségben, ami az igazi operarajongókat is meggyőzi, igazi kihívás.

Nem Mantova hercegének reneszánsz udvartartása, hanem sokkal inkább a kőfejtő szépsége inspirálta Arlaud-t az alkotásra.
RIGOLETTO   Probe  Bühne (13) 2

RIGOLETTO Probe Bühne (13) 2 (Fotó/Forrás: Szentmargitbányai Operafesztivál)

A Kőfejtő eddigi operaelőadásainál megszokott, hatalmas díszletek helyett a nyers sziklák alkotják a díszletet, emellett nagyon fontos szerep jut a fény- és videotechnikának.

A rendező azon elképzelése, hogy a darab főszereplője nem Rigoletto, hanem féltve örzőtt lánya, Gilda, nagyban meghatározza a koncepciót.

A darab elején kimondott átok végig Demoklész kardjaként lebeg a szemünk előtt, és Gilda halálával szertefoszlik a szabadság iránti vágy romantikája.

Nem csoda, hogy Arlaud szívesen használja a fénytechnikát, hiszen orvosi tanulmányai után fénytervezőként kezdte pályafutását, majd 1995-től a rendezésre is rátalált. Napjainkig sokat rendez Bécsben, de rendezett már például a Baden-Badeni fesztiválon és a Bayreuthi Ünnepi Játékokon is, ahol Helgelbockkal a Cosi fan Tutte-vel, Currentizis-sel a Carmennel, Thielemannal az Ariadne Naxos-on című előadással, illetve a Tannhäuserrel ért el közös sikereket.

A Rigoletto előkészítése hosszú hónapokig tartott. Az asztalnál, a számítógépen kezdődött, a kivitelező csapatokkal való egyeztetésekkel folytatódott és végül a színpadépítkezéssel és a hat hetes próbákkal végződött.

A Kőfejtőben az időjárás igen szélszőséges tud lenni, mindenre fel kell készülniük az énekeseknek.

A próbák alatt fontos kellék volt a szalmakalap, a legyező, máskor pedig elkélt a kabát és sál is.

Foto 01 Chor (c) Armin Bardel

Foto 01 Chor (c) Armin Bardel (Fotó/Forrás: Szentmargitbányai Operafesztivál)

A próbák mindezek ellenére nagyon jó hangulatban zajlottak, a fiatal, tehetséges énekesek lelkesen állták a sarat. Anja Bihlmaier az előadás művészeti vezetője és egyben dirigense. Gilda szerepében az ünnepelt spanyol szopránt, Elena Sancho Pereget láthatjuk, a másik szereposztásban Tatiana Larinát köszönthetjük. Rigoletto szerepére a szentpétervári Mariinszkij Színház baritonját, Vladislav Sulimskyt, valamint a 2015-ös szentmargitbányai Tosca Scarpiáját alakító közönségkedvencet, az olasz Davide Damianit sikerült megnyerni.

Női karmester a Szentmargitbányai Kőfejtő operaelőadásán

Kapcsolódó

Női karmester a Szentmargitbányai Kőfejtő operaelőadásán

Augusztus 19-ig még öt hétvégén keresztül láthatja a nagyközönség Verdi Rigoletto című operáját Philippe Arlaud rendezésében a Szentmargitbányai Kőfejtőben. A karmesteri pultnál Anja Bihlmaier, aki egyben az előadás művészeti vezetője is.

Spanyol tehetség a Kőfejtő színpadán

Kapcsolódó

Spanyol tehetség a Kőfejtő színpadán

Július 12-én mutatták be a Szentmargitbányai Kőfejtőben a francia Philippe Arlaud rendezésében Verdi Rigolettóját. A premieren a spanyol koloratúrszoprán, Elena Sancho Pereget láthatta a közönség Gilda szerepében.

Mantova hercegének szerepén napjaink három kitűnő tenorja – a koreai származású Yosep Kang, a fülöpszigeti származású Arthur Espiritu, valamint a mexikói Jesus Leon – osztozik majd. Maddalena és Giovanna szerepében az észt származású Annely Peebo-t és a bolgár Jordanka Milkovát láthatják. Monterone szerepében az osztrák baritont, Clemens Unterreinert és Jacek Strauch-ot láthatja a nagyközönség, míg a bérgyilkos Sparafucilét Luke Stoker és Sorin Coliban, basszus, alakítja. És persze nem feledkezzünk el a zenekarról és az énekkarról: a Szlovák Rádió Szimfonikus Zenekaráról és a Bécsi Filharmónia Kórusáról sem.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Beleolvasó – Karl Ove Knausgård: A harmadik birodalom

A Hajnalcsillag-sorozat harmadik részében Karl Ove Knausgård új fénytörésbe helyezi az első részben megismert szereplők életét, és ahogy gyűlnek a rejtélyek, egyre mélyebbre hatol az öröklét erdejébe. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Zenés színház interjú

A szabadság kettőssége – Szabó Máté a Stuart Máriáról

Májusban először kerül az Operaház színpadára Gaetano Donizetti történelmi királydrámáinak egyik legfontosabb darabja, a Stuart Mária. A háromfelvonásos opera rendezője Szabó Máté, a Miskolci Nemzeti Színház művészeti vezetője.
Zenés színház hír

Már lehet jelentkezni Miklósa Erika Mesteriskolájába – a Pécsi Tudományegyetemen tanulhatnak a KvintEsszencia növendékei

Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend kitüntetettje tavaly indította el KvintEsszencia Mesteriskoláját, az új tanévre a jelentkezések a napokban kezdődtek el, és május 31-ig tartanak.
Zenés színház ajánló

Georg Zeppenfeld és Joyce DiDonato koncertje következik az Opera Sztárestek zongorával-sorozatában

A daléneklés két elhivatott világszínvonalú előadóját látja vendégül májusban az OPERA: május 12-én Georg Zeppenfeld német basszista az Eiffel Műhelyházban, május 28-án pedig Joyce DiDonato amerikai mezzoszoprán az Operaházban lép fel.
Zenés színház ajánló

Bel canto mesterműben énekel Kolonits Klára

Kolonits Klára, Balga Gabriella és Juraj Hollý főszereplésével, Rajna Martin vezényletével és Szabó Máté rendezésében először készül teljes értékű színpadi produkció Donizetti Stuart Mária című operájából Magyarországon.