Zenés színház

Egy kézben a fénytechnika, a színpadkép és a rendezés

2017.07.31. 09:41
Ajánlom
A Szentmargitbányai Kőfejtő idei operaelőadásának, Verdi Rigolettójának rendezése, fénytechnikája és színpadképe egy ember nevéhez, a francia Philippe Arlaud-hoz fűződik, akinek ez az első rendezése ezen a helyszínen.

Arlaud korábban járt a Kőfejtőben, és már akkor lenyűgözte a látványa. Egy az átlagosnál tízszer nagyobb, ráadásul szabadtéri színpadon megvalósítani egy operaelőadást, olyan minőségben, ami az igazi operarajongókat is meggyőzi, igazi kihívás.

Nem Mantova hercegének reneszánsz udvartartása, hanem sokkal inkább a kőfejtő szépsége inspirálta Arlaud-t az alkotásra.
RIGOLETTO   Probe  Bühne (13) 2

RIGOLETTO Probe Bühne (13) 2 (Fotó/Forrás: Szentmargitbányai Operafesztivál)

A Kőfejtő eddigi operaelőadásainál megszokott, hatalmas díszletek helyett a nyers sziklák alkotják a díszletet, emellett nagyon fontos szerep jut a fény- és videotechnikának.

A rendező azon elképzelése, hogy a darab főszereplője nem Rigoletto, hanem féltve örzőtt lánya, Gilda, nagyban meghatározza a koncepciót.

A darab elején kimondott átok végig Demoklész kardjaként lebeg a szemünk előtt, és Gilda halálával szertefoszlik a szabadság iránti vágy romantikája.

Nem csoda, hogy Arlaud szívesen használja a fénytechnikát, hiszen orvosi tanulmányai után fénytervezőként kezdte pályafutását, majd 1995-től a rendezésre is rátalált. Napjainkig sokat rendez Bécsben, de rendezett már például a Baden-Badeni fesztiválon és a Bayreuthi Ünnepi Játékokon is, ahol Helgelbockkal a Cosi fan Tutte-vel, Currentizis-sel a Carmennel, Thielemannal az Ariadne Naxos-on című előadással, illetve a Tannhäuserrel ért el közös sikereket.

A Rigoletto előkészítése hosszú hónapokig tartott. Az asztalnál, a számítógépen kezdődött, a kivitelező csapatokkal való egyeztetésekkel folytatódott és végül a színpadépítkezéssel és a hat hetes próbákkal végződött.

A Kőfejtőben az időjárás igen szélszőséges tud lenni, mindenre fel kell készülniük az énekeseknek.

A próbák alatt fontos kellék volt a szalmakalap, a legyező, máskor pedig elkélt a kabát és sál is.

Foto 01 Chor (c) Armin Bardel

Foto 01 Chor (c) Armin Bardel (Fotó/Forrás: Szentmargitbányai Operafesztivál)

A próbák mindezek ellenére nagyon jó hangulatban zajlottak, a fiatal, tehetséges énekesek lelkesen állták a sarat. Anja Bihlmaier az előadás művészeti vezetője és egyben dirigense. Gilda szerepében az ünnepelt spanyol szopránt, Elena Sancho Pereget láthatjuk, a másik szereposztásban Tatiana Larinát köszönthetjük. Rigoletto szerepére a szentpétervári Mariinszkij Színház baritonját, Vladislav Sulimskyt, valamint a 2015-ös szentmargitbányai Tosca Scarpiáját alakító közönségkedvencet, az olasz Davide Damianit sikerült megnyerni.

Női karmester a Szentmargitbányai Kőfejtő operaelőadásán

Kapcsolódó

Női karmester a Szentmargitbányai Kőfejtő operaelőadásán

Augusztus 19-ig még öt hétvégén keresztül láthatja a nagyközönség Verdi Rigoletto című operáját Philippe Arlaud rendezésében a Szentmargitbányai Kőfejtőben. A karmesteri pultnál Anja Bihlmaier, aki egyben az előadás művészeti vezetője is.

Spanyol tehetség a Kőfejtő színpadán

Kapcsolódó

Spanyol tehetség a Kőfejtő színpadán

Július 12-én mutatták be a Szentmargitbányai Kőfejtőben a francia Philippe Arlaud rendezésében Verdi Rigolettóját. A premieren a spanyol koloratúrszoprán, Elena Sancho Pereget láthatta a közönség Gilda szerepében.

Mantova hercegének szerepén napjaink három kitűnő tenorja – a koreai származású Yosep Kang, a fülöpszigeti származású Arthur Espiritu, valamint a mexikói Jesus Leon – osztozik majd. Maddalena és Giovanna szerepében az észt származású Annely Peebo-t és a bolgár Jordanka Milkovát láthatják. Monterone szerepében az osztrák baritont, Clemens Unterreinert és Jacek Strauch-ot láthatja a nagyközönség, míg a bérgyilkos Sparafucilét Luke Stoker és Sorin Coliban, basszus, alakítja. És persze nem feledkezzünk el a zenekarról és az énekkarról: a Szlovák Rádió Szimfonikus Zenekaráról és a Bécsi Filharmónia Kórusáról sem.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.