Zenés színház

Egy maori férfi és egy ír nő talált rá csecsemőként: 75 éves Kiri Te Kanawa

2019.03.06. 11:25
Ajánlom
Dame Kiri Te Kanawa emlékezetes alakításaira Mozart, Verdi és Richard Strauss operáiban ma is emlékezünk. A 75 éves énekesnő ma már azt tartja legfontosabb feladatának, hogy a jövő operaénekeseit tanítsa alapítványán keresztül.
kiri_te_kanawa_young-104517.jpg

Kiri Te Kanawa

Claire Mary Teresa Rawstron néven született egy maori férfi és egy európai nő gyermekeként. Biológiai szüleit nem ismeri, apjának és anyjának azt a maori férfit és ír nőt tekinti, akik öthetesen örökbe fogadták és felnevelték a tengerparti Gisborne városkában, ott, ahol egykor James Cook kapitány először Új-Zéland földjére lépett. Apját Thomas Te Kanawának hívták,

szüleitől kapta a Kiri nevet, amely maori nyelven harangot jelent.

(Az énekesnő később férjével maga is két gyermeket fogadott örökbe.) A kislány mindenhol és mindig énekelt, és mivel tévéjük nem volt, a szórakozást a zene jelentette számára. Első énekóráit katolikus iskolájában egy apácától vette, aki korábban operaénekes volt, pénzkeresetként esküvőkön és temetéseken énekelt.

Az általános iskola után dolgozott recepciósként és titkárnőként, de az énekléssel sem hagyott fel, minden lehetséges énekversenyen elindult. A legtöbbet meg is nyerte, húszas éveinek elejére hazájában ismert és népszerű énekesnek számított, nevéhez fűződik az első operaáriákat tartalmazó új-zélandi aranylemez. 1966-ban Angliába ment, beiratkozott a londoni operaiskolába, és a mezzoszoprán szerepekről áttért a szopránra, a magyar Rózsa Verától tanult éneklést, hangtechnikát, színészetet. A brit fővárosban lépett először operaszínpadra, Mozart A varázsfuvola című operájában. A Covent Garden színpadán 1970-ben debütált Muszorgszkij Borisz Godunov című operájában, ugyanabban az évadban Wagner Parsifaljában is színpadra lépett. Sztárrá a következő év decemberében Mozart Figaro házasságában Almaviva grófné szerepe tette, és meghódította a tengerentúlt is, 1974-ben beugróként aratott elsöprő sikert a New York-i Metropolitan operában, Desdemonát alakította Verdi Otellójában.

Kiri Te Kanawa a világ egyik legkeresettebb énekművésze lett. Legemlékezetesebb alakításait Mozart, Verdi és Richard Strauss operáiban nyújtotta, a kritikusok technikai felkészültsége, muzikalitása mellett elsősorban szép hangszínét emelték ki. A legnevesebb fesztiválokra hívták meg, 1981-ben több mint hatszázmillió ember hallotta a tévé képernyői előtt, amikor Károly brit trónörökös esküvőjén a londoni Szent Pál-székesegyházban Händel Sámson című oratóriumából a Let the Bright Seraphim című áriát adta elő. Az énekesnő egészen az utolsó pillanatig senkinek sem árulhatta el, milyen eseményen fog fellépni, az áriát Diana hercegnő 1997-ben bekövetkezett halála után soha többé nem énekelte. Egy szabadtéri koncerten Aucklandben 140 ezer fős közönség előtt lépett fel.

1979-ben ő volt Donna Elvira Mozart Don Giovanni című operájának Joseph Losey által rendezett filmváltozatában. Ő kölcsönözte a hangját Glenn Close amerikai színésznőnek Szabó István Találkozás Vénusszal című, egy operaházban játszódó filmdrámájában, és az ő tolmácsolásában hangzik fel több Puccini-ária a Szoba kilátással (1986) című filmben. Több hanglemezfelvételt is készített, igazi különlegességnek számít a West Side Story, amelyen Leonard Bernstein először vezényelte népszerű musicaljét (a férfi főszerepet a spanyol José Carreras énekelte); a Solti György dirigálásával készült Figaro házassága 1984-ben Grammy-díjat kapott.

Kiri Te Kanawa másfél évtizede visszavonult az operaszínpadtól, azóta csak néhány alkalommal tett kivételt a legrangosabb dalszínházak kedvéért. Zenei kvalitásait a dalirodalom tolmácsolásának szolgálatába állította, Magyarországon is több dalestet adott. Széles repertoárján a barokktól, Purcelltől a kortárs zenéig szerepelnek művek, a klasszikus operarészletek mellett musicalek és maori népdalok is. Első operaénekesként énekelte a rögbi világbajnokság himnuszát 1991-ben, 2013-ban pedig egy epizód erejéig szerepelt a Downton Abbey című népszerű brit tévésorozatban, és könyvet is összeállított gyermekek számára maori népmesékből.

2017-ben hivatalosan is bejelentette visszavonulását a nyilvános szereplésektől, utolsó alkalommal 2016 októberében Ausztráliában lépett fel.

Egy nyilatkozata szerint már a zuhany alatt sem énekel, de nem sajnálja, nem is hiányzik neki, mert csodálatos emlékei vannak.

2004-ben alapítványt hozott létre, hogy a világközpontoktól távol fölbukkanó tehetségek számára megteremtse a tanulás lehetőségét, az ösztöndíjasoktól elvárja, hogy visszatérjenek szülőföldjükre. Számos kitüntetése mellett 1982-ben II. Erzsébet brit uralkodótól megkapta a lovagi cím női megfelelőjét, így kijár neki a Dame megszólítás. Művészeti tevékenységét a Gramophone Classical Music Awards életműdíjával ismerték el. Legutóbb, tavaly decemberben a brit becsületrendet (Order of the Companions of Honour) vehette át a Buckingham-palotában Károly brit trónörököstől, a kitüntetést egyszerre csak 65-en viselhetik.

Kiri Te Kanawa: „Nem akarom hallani a hangomat”

Kapcsolódó

Kiri Te Kanawa: „Nem akarom hallani a hangomat”

Az ünnepelt operasztár bejelentette, hogy többé nem énekel közönség előtt. A 73 esztendős új-zélandi díva elmondta: már egy éve nem lépett fel, de visszavonulását csak most hozta nyilvánosságra.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Fidelio Tours

A Gyógyítókerttől a Pajtaszínházig – Partitúra az Őrségben

Az Őrségben kalandozik a Partitúra kulturális felfedezőműsor szeptember 26-án, szombaton 14.30-tól a Duna tévén. Egyébként az Őrség onnan kapta a nevét, hogy a honfoglaló magyarok őrállókat telepítettek ide az ország nyugati kapujának védelmére.
Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Színház

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.
Zenés színház ajánló

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.