Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

2019.02.22. 13:35
Ajánlom
Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.

A Budapesti Operettszínház évek óta újabb és újabb országokba viszi el a magyar operett hírét gáláival és vendégjátékaival. A 2017-ben bemutatott A víg özvegy című előadást február 21-23. között három alkalommal láthatja a közönség az építészeti remekműnek számító Dubai Operában, amely az Egyesült Arab Emirátusok legnagyobb városának egyik fő nevezetessége.

Az Operett társulata százharminc fős csapattal kezdte meg az előadás próbáit a hét elején. Szabó Máté rendezése arab nyelvterületen még sosem szerepelt, nemcsak Lehár Ferenc darabjának helyi premierje ez, de először lép fel magyar társulat is a 2016-ban átadott intézményben, amelynek szépsége a női főszerepet alakító Fischl Mónikát is lenyűgözte. „Sétáltunk egyet a ma esti előadás előtt, körbejártuk az operaház épületét, ami tényleg fantasztikus, olyan, mint egy üveghajó a nagy felhőkarcolók között. Kívülről sokkal kisebbnek tűnik, de ha belép az ember, magával ragadja a hatalmas belső tér. Olyan, mint egy sivatagi, csalóka látomás. Az akusztikája is fantasztikus, a leghalkabb suttogást is jól lehet hallani még az utolsó sorokban is.”

170329_1185x-100222.jpg

A víg özvegy (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Az operaházak színpadán mindig az eredeti nyelven kell játszani a műveket, így az Operettszínház is a német változattal lép fel a Dubai Operában. „Ez a második rendezés, amiben szerepelek, nagyjából tíz éve már eljátszhattam a szerepet Béres Attila rendezésében, így a dalszövegeket már jól ismertem. Akkoriban is német nyelven turnéztunk az előadással, ahogy most is, de ennél az előadásnál a prózai részek szövege teljesen új, így ezeket újra meg kellett tanulnom németül” – meséli Fischl Mónika, aki Bordás Barbarával váltásban alakítja Glavári Hanna szerepét, amely különleges helyet foglal el a repertoárján. „Ez az egyik legkedvesebb szerepem, nagyon jó dalok tartoznak hozzá, amelyekről azt szokás mondani, hogy operai szintű kihívást jelentenek, de persze az operettet is ugyanazzal a klasszikus bel canto technikával kell énekelni, mint az operát, ebben tehát nincs különbség. A Vilja-dallal mindig nagy sikert szoktam aratni, nagyon várom, hogyan fogadja majd a dubaji közönség.”

Mellettük, bonvivánként Homonnay Zsolt látható mindhárom estén. Arról, hogy milyen más-más partnerrel színpadra lépni ugyanabban a szerepben, így nyilatkozott: „Igyekszünk személyes síkon játszani, hiteles emberábrázolással, sokat teszünk bele a saját személyiségünkből is, ezért aztán adódhatnak különbségek attól függően, hogy ki az aznap esti partnerem, hiszen ők is más-más személyiségek. Szabó Máté a próbák alatt direkt kérte, hogy meneküljünk a sablonoktól, és magunkon keresztül fogalmazzunk. Nagyon izgalmas, hogy akár egy veszekedés is mennyire más lehet emiatt estéről estére.”

170329_3191x-124853.jpg

Homonnay Zsolt és Fischl Mónika A víg özvegyben (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Danilo megformálója arról is mesélt, hogy egyes pontokon változtatni kellett a rendezésen, hogy megfeleljenek a helyi előírásoknak. „Sok mindent nem lehet megmutatni itt, például nem jöhetek be a spiccesen, alkoholos üveggel a kezemben, és az is elképzelhetetlen, hogy egyszer csak szenvedélyes csókban forrjon össze férfi és nő a színpadon.” Az előadás rendezője, Szabó Máté úgy véli, ez azért lehet, mert alacsonyabban van a helyiek toleranciaküszöbe. „Itt már olyan gesztusok is nagy jelentőségűek lehetnek, amelyek nálunk megszokottak, például a férfi-nő érintkezések.

Ennek megfelelni izgalmas kihívást jelentett, egy fokkal nekünk is érzékenyebbé kellett válnunk.

IMG_4662-131613.jpg

A Dubai Operaház nézőtere

A mostani a második alkalom, hogy magyar operett látogat az arab világba. Az ománi fővárosban, Muscatban már debütált Kálmán Imre Csárdáskirálynője, szintén az Operett társulatának előadásában. Lehár Ferenc darabja éles kritikát fogalmaz meg a férfi nemnek, középpontjában pedig egy erős nő áll, ami a férfiközpontú arab társadalom számára szokatlan témaválasztást jelenthet. „Volt bennünk némi szorongás azzal kapcsolatban, hogyan fogadják majd a történetet, és milyen reakciókat vált ki, de úgy tűnik, hogy ez olyasfajta dolog, mint a sivatagban az oázis: ritka és különleges, ezért kíváncsiak rá” – véli a rendező. „Azt persze nem mondom, hogy forradalmi a történet, és nem hiszem, hogy változásokat indítana el az arab társadalomban, de az biztos, hogy ritkán látott momentumokat mutatunk majd fel.”

IMG_4648-131419.jpeg

A dubaji sajtóban megjelent cikk A víg özvegy kapcsán

„Kicsit tartok a szerepem fogadtatásától, hiszen ez egy piszok erős, okos nő, aki az ujjai köré csavarja a férfiakat, és nem tudom, erre hogyan reagál majd az itteni közönség” – jegyezte meg Fischl Mónika, akinek érdekes élménye volt egy róla írt cikkel kapcsolatban: „Tegnap megjelent velem egy interjú egy helyi újságban, aminél szerepel egy fénykép az előadásból. Az eredeti képen egy elég frivol jelmezben vagyok látható a táncoslányokkal, az újságban viszont ezt kisatírozták, így semmi nem látszik a testünkből. A színpadon viszont az eredeti jelmezekben léphetünk fel, úgyhogy kíváncsiam várom, milyenek lesznek a reakciók.”

Homonnay Zsolt szerint már-már egzotikusnak tűnhet A víg özvegy története az arab világban. „Ebben a darabban tulajdonképpen a nő az, aki uralkodik a férfiakon, akik odavannak érte és a pénzéért. Itt, Dubajban például nincs is olyan szempont, hogy egy nőért azért vesszenek meg, mert sok pénze van, ugyanis itt mindenkinek természetes a jólét. Ez egy nagyon férfiközpontú társadalom, és úgy tűnik, nagyon kíváncsiak egy ilyen fajta megközelítésre.”

A vendégjáték egyik különlegessége, hogy a társulatot erősíti a Virtuózok tehetségkutatóban megismert Ninh Long operaénekes is, aki a turné szervezőjétől, a Pentaton Koncert- és Művészügynökség felajánlásában, különdíjként nyerte el Rosillon szerepét Lehár Ferenc nagyoperettjében. Long ma este mutatkozik be első operett szerepében, és persze a dubaji színpadon is. „Ez egy jól bejáratott előadás, amihez egy kicsit nehéz volt vendégként becsatlakoznom, de mindenki kedves volt és sokat segített” – mondta el lapunknak az énekes, aki úgy véli, az operett műfajába csak az kirándulhat, aki az operában már megfelelt.

Lehár darabja majdnem olyan, mint egy opera, nagyon élvezem.

52480906_2208925362462849_8359506946574778368_o-100056.jpg

Ninh Long (Fotó/Forrás: Facebook)

A Lőcsei Jenő koreográfiájával, Makláry László vezénylésével színpadra kerülő produkció az elmúlt két évben Triszetben és Gentben is meghódította már a közönséget. Az egyetlen hungarikummá nyilvánított színházi műfaj külföldi népszerűsége kapcsán Homonnay Zsolt megjegyezte: „Nagy különbség van az európai terület és az arab világ között, ezért izgatottan várom, milyen lesz a társulat és a hamisítatlan ungarische Wirtschaft fogadtatása.”

Fischl Mónika szerint a magyar operett abban különbözik a legjobban a német és osztrák játszási stílustól, hogy a magyarok sokkal temperamentumosabban játszanak. „Ezért mindig kihívás, hogy egy idegen országban, ahol nem ismerik ezt a műfajt, elfogadtassuk és megszerettessük az operettet. Ez a feladatunk!”

A február 21-i előadás fináléja:

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Klasszikus

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Könyv

Kukorelly Endre egymillió forintot ajánlott fel a Baumgarten-díj visszaállítására

Az író közösségi finanszírozásból javasolja a díj felélesztését, reagálva a nemzeti ünnepen kiosztott állami kitüntetések körüli visszásságokra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Zenés színház opera

Edita Gruberová visszavonul

Utolsó operaelőadására készül a neves szlovák szopránénekesnő, aki a közelmúltban az Erkel Színházban is fellépett.
Zenés színház hír

101 éves korában elhunyt Bán Elemér operaénekes

A művészt a debreceni Csokonai Színház – melynek örökös tagja volt – saját halottjának tekinti.
Zenés színház hír

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Zenés színház videó

Dallal búcsúzott az új-zélandi tragédia áldozataitól a népszerű operatrió

„Ezek nem mi vagyunk. Mi nem vagyunk erőszakos emberek” – üzenik az új-zélandi énekesek. A tenor családtagja is megsérült a pénteki tömeggyilkosságban.