Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

2019.02.22. 13:35
Ajánlom
Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.

A Budapesti Operettszínház évek óta újabb és újabb országokba viszi el a magyar operett hírét gáláival és vendégjátékaival. A 2017-ben bemutatott A víg özvegy című előadást február 21-23. között három alkalommal láthatja a közönség az építészeti remekműnek számító Dubai Operában, amely az Egyesült Arab Emirátusok legnagyobb városának egyik fő nevezetessége.

Az Operett társulata százharminc fős csapattal kezdte meg az előadás próbáit a hét elején. Szabó Máté rendezése arab nyelvterületen még sosem szerepelt, nemcsak Lehár Ferenc darabjának helyi premierje ez, de először lép fel magyar társulat is a 2016-ban átadott intézményben, amelynek szépsége a női főszerepet alakító Fischl Mónikát is lenyűgözte. „Sétáltunk egyet a ma esti előadás előtt, körbejártuk az operaház épületét, ami tényleg fantasztikus, olyan, mint egy üveghajó a nagy felhőkarcolók között. Kívülről sokkal kisebbnek tűnik, de ha belép az ember, magával ragadja a hatalmas belső tér. Olyan, mint egy sivatagi, csalóka látomás. Az akusztikája is fantasztikus, a leghalkabb suttogást is jól lehet hallani még az utolsó sorokban is.”

170329_1185x-100222.jpg

A víg özvegy (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Az operaházak színpadán mindig az eredeti nyelven kell játszani a műveket, így az Operettszínház is a német változattal lép fel a Dubai Operában. „Ez a második rendezés, amiben szerepelek, nagyjából tíz éve már eljátszhattam a szerepet Béres Attila rendezésében, így a dalszövegeket már jól ismertem. Akkoriban is német nyelven turnéztunk az előadással, ahogy most is, de ennél az előadásnál a prózai részek szövege teljesen új, így ezeket újra meg kellett tanulnom németül” – meséli Fischl Mónika, aki Bordás Barbarával váltásban alakítja Glavári Hanna szerepét, amely különleges helyet foglal el a repertoárján. „Ez az egyik legkedvesebb szerepem, nagyon jó dalok tartoznak hozzá, amelyekről azt szokás mondani, hogy operai szintű kihívást jelentenek, de persze az operettet is ugyanazzal a klasszikus bel canto technikával kell énekelni, mint az operát, ebben tehát nincs különbség. A Vilja-dallal mindig nagy sikert szoktam aratni, nagyon várom, hogyan fogadja majd a dubaji közönség.”

Mellettük, bonvivánként Homonnay Zsolt látható mindhárom estén. Arról, hogy milyen más-más partnerrel színpadra lépni ugyanabban a szerepben, így nyilatkozott: „Igyekszünk személyes síkon játszani, hiteles emberábrázolással, sokat teszünk bele a saját személyiségünkből is, ezért aztán adódhatnak különbségek attól függően, hogy ki az aznap esti partnerem, hiszen ők is más-más személyiségek. Szabó Máté a próbák alatt direkt kérte, hogy meneküljünk a sablonoktól, és magunkon keresztül fogalmazzunk. Nagyon izgalmas, hogy akár egy veszekedés is mennyire más lehet emiatt estéről estére.”

170329_3191x-124853.jpg

Homonnay Zsolt és Fischl Mónika A víg özvegyben (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Danilo megformálója arról is mesélt, hogy egyes pontokon változtatni kellett a rendezésen, hogy megfeleljenek a helyi előírásoknak. „Sok mindent nem lehet megmutatni itt, például nem jöhetek be a spiccesen, alkoholos üveggel a kezemben, és az is elképzelhetetlen, hogy egyszer csak szenvedélyes csókban forrjon össze férfi és nő a színpadon.” Az előadás rendezője, Szabó Máté úgy véli, ez azért lehet, mert alacsonyabban van a helyiek toleranciaküszöbe. „Itt már olyan gesztusok is nagy jelentőségűek lehetnek, amelyek nálunk megszokottak, például a férfi-nő érintkezések.

Ennek megfelelni izgalmas kihívást jelentett, egy fokkal nekünk is érzékenyebbé kellett válnunk.

IMG_4662-131613.jpg

A Dubai Operaház nézőtere

A mostani a második alkalom, hogy magyar operett látogat az arab világba. Az ománi fővárosban, Muscatban már debütált Kálmán Imre Csárdáskirálynője, szintén az Operett társulatának előadásában. Lehár Ferenc darabja éles kritikát fogalmaz meg a férfi nemnek, középpontjában pedig egy erős nő áll, ami a férfiközpontú arab társadalom számára szokatlan témaválasztást jelenthet. „Volt bennünk némi szorongás azzal kapcsolatban, hogyan fogadják majd a történetet, és milyen reakciókat vált ki, de úgy tűnik, hogy ez olyasfajta dolog, mint a sivatagban az oázis: ritka és különleges, ezért kíváncsiak rá” – véli a rendező. „Azt persze nem mondom, hogy forradalmi a történet, és nem hiszem, hogy változásokat indítana el az arab társadalomban, de az biztos, hogy ritkán látott momentumokat mutatunk majd fel.”

IMG_4648-131419.jpeg

A dubaji sajtóban megjelent cikk A víg özvegy kapcsán

„Kicsit tartok a szerepem fogadtatásától, hiszen ez egy piszok erős, okos nő, aki az ujjai köré csavarja a férfiakat, és nem tudom, erre hogyan reagál majd az itteni közönség” – jegyezte meg Fischl Mónika, akinek érdekes élménye volt egy róla írt cikkel kapcsolatban: „Tegnap megjelent velem egy interjú egy helyi újságban, aminél szerepel egy fénykép az előadásból. Az eredeti képen egy elég frivol jelmezben vagyok látható a táncoslányokkal, az újságban viszont ezt kisatírozták, így semmi nem látszik a testünkből. A színpadon viszont az eredeti jelmezekben léphetünk fel, úgyhogy kíváncsiam várom, milyenek lesznek a reakciók.”

Homonnay Zsolt szerint már-már egzotikusnak tűnhet A víg özvegy története az arab világban. „Ebben a darabban tulajdonképpen a nő az, aki uralkodik a férfiakon, akik odavannak érte és a pénzéért. Itt, Dubajban például nincs is olyan szempont, hogy egy nőért azért vesszenek meg, mert sok pénze van, ugyanis itt mindenkinek természetes a jólét. Ez egy nagyon férfiközpontú társadalom, és úgy tűnik, nagyon kíváncsiak egy ilyen fajta megközelítésre.”

A vendégjáték egyik különlegessége, hogy a társulatot erősíti a Virtuózok tehetségkutatóban megismert Ninh Long operaénekes is, aki a turné szervezőjétől, a Pentaton Koncert- és Művészügynökség felajánlásában, különdíjként nyerte el Rosillon szerepét Lehár Ferenc nagyoperettjében. Long ma este mutatkozik be első operett szerepében, és persze a dubaji színpadon is. „Ez egy jól bejáratott előadás, amihez egy kicsit nehéz volt vendégként becsatlakoznom, de mindenki kedves volt és sokat segített” – mondta el lapunknak az énekes, aki úgy véli, az operett műfajába csak az kirándulhat, aki az operában már megfelelt.

Lehár darabja majdnem olyan, mint egy opera, nagyon élvezem.

52480906_2208925362462849_8359506946574778368_o-100056.jpg

Ninh Long (Fotó/Forrás: Facebook)

A Lőcsei Jenő koreográfiájával, Makláry László vezénylésével színpadra kerülő produkció az elmúlt két évben Triszetben és Gentben is meghódította már a közönséget. Az egyetlen hungarikummá nyilvánított színházi műfaj külföldi népszerűsége kapcsán Homonnay Zsolt megjegyezte: „Nagy különbség van az európai terület és az arab világ között, ezért izgatottan várom, milyen lesz a társulat és a hamisítatlan ungarische Wirtschaft fogadtatása.”

Fischl Mónika szerint a magyar operett abban különbözik a legjobban a német és osztrák játszási stílustól, hogy a magyarok sokkal temperamentumosabban játszanak. „Ezért mindig kihívás, hogy egy idegen országban, ahol nem ismerik ezt a műfajt, elfogadtassuk és megszerettessük az operettet. Ez a feladatunk!”

A február 21-i előadás fináléja:

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Tragikus hirtelenséggel elhunyt Szabó Benedek, a Zeneakadémia hallgatója

A fiatal tehetség halálhíréről az Egyetem tuba tanszéki csoportja számolt be. Szabó Benedek első albuma idén januárban jelent meg The Thousand-faced Construct címmel.
Klasszikus

Idén is kedvenc kávézóinkban hallgathatjuk a BFZ muzsikusait

November 9-én a Budapesti Fesztiválzenekar zenészei ismét kilépnek a koncertteremből, és belemerülnek a budapesti éjszakába. Kivételes szombat estét ígér a zene éjszakája 2024-ben az érdeklődőnek!
Plusz

Nyolcezer év étkezési kultúrája

Fine Dining: az ősi Kína gasztrotörténetei címmel nyílt meg a Néprajzi Múzeum új időszaki kiállítása, amelyet január közepéig láthatnak az érdeklődők. Az új tárlatról Wilhelm Gábor kurátorral beszélgettünk.
Könyv

Vámos Miklós: Elgondolkodtató tények, találomra

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal a KSH kiadásában megjelent 2023-as Magyar statisztikai zsebkönyvet ajánlja. Gondolataira a kiadvány egyik szerkesztője, Benedek Szabolcs reagál.
Klasszikus

A magyar zenei örökség nagyszerűségére hívja fel a figyelmet a Concerto Budapest

Felfedezés és újrafelfedezés, az értékek megtalálása a központi motívuma évről évre a Concerto Budapest Magyar Kincsek Ünnepe fesztiváljának, melynek programja a romantikától a kortárs zenéig vezet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Világsztár tenor és közönségkedvenc hazai bariton folytatja az Opera szólóestjeinek sorát

Gounod-, Mascagni- és Verdi-operák legszebb részleteivel is készül Kálmándy Mihály november 2-i zongorás áriaestjére, míg a New York-i Metropolitan lírai tenorja, Matthew Polenzani november 17-én lép a közönség elé az Eiffel Műhelyházban.
Zenés színház kritika

Leszámolás a világértelmezéssel – Bécsben is bemutatták Kurtág György operáját

A milánói Scalában tartott ősbemutató és számos további – koncertszerű formában Budapesten is látható – előadás után legutóbb a Bécsi Állami Opera vitte színre Kurtág György első operáját, a Samuel Beckett drámája nyomán írt Fin de partie-t.
Zenés színház ajánló

A televízió is levetíti A helység kalapácsából készült operát

A Coopera 2023-ban életre hívott magyar vígoperáját láthatják a tévénézők október 27-én, vasárnap az M5 műsorán. A Petőfi-emlékév keretében létrejött operát a Csokonai Teátrumban rögzítették idén márciusban.
Zenés színház ajánló

Lukács Gyöngyi és Erwin Schrott énekel az Opera következő dalestjein

Míg az intézmény Kossuth-díjas örökös tagja többek közt Händel, Verdi és Puccini műveiből válogatta Príma Donna-estjének műsorát, az uruguayi születésű basszbariton Mozart-, Liszt-, Tosti-, Ibert- és Guastavino-darabokkal lép a közönség elé.
Zenés színház interjú

Varázslás felsőfokon – beszélgetés a Hamupipőke három Tündérkirálynőjével

Bűbájban igazán bővelkedik a Budapesti Operettszínház új, Hamupipőke-produkciója. Hogy pontosan mitől lesz különleges, arról a novemberi ősbemutató kapcsán a Tündérkirálynőt alakító Bojtos Lucával, Kiss Diánával és Süle Dalmával beszélgettünk.