Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

2019.02.22. 13:35
Ajánlom
Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.

A Budapesti Operettszínház évek óta újabb és újabb országokba viszi el a magyar operett hírét gáláival és vendégjátékaival. A 2017-ben bemutatott A víg özvegy című előadást február 21-23. között három alkalommal láthatja a közönség az építészeti remekműnek számító Dubai Operában, amely az Egyesült Arab Emirátusok legnagyobb városának egyik fő nevezetessége.

Az Operett társulata százharminc fős csapattal kezdte meg az előadás próbáit a hét elején. Szabó Máté rendezése arab nyelvterületen még sosem szerepelt, nemcsak Lehár Ferenc darabjának helyi premierje ez, de először lép fel magyar társulat is a 2016-ban átadott intézményben, amelynek szépsége a női főszerepet alakító Fischl Mónikát is lenyűgözte. „Sétáltunk egyet a ma esti előadás előtt, körbejártuk az operaház épületét, ami tényleg fantasztikus, olyan, mint egy üveghajó a nagy felhőkarcolók között. Kívülről sokkal kisebbnek tűnik, de ha belép az ember, magával ragadja a hatalmas belső tér. Olyan, mint egy sivatagi, csalóka látomás. Az akusztikája is fantasztikus, a leghalkabb suttogást is jól lehet hallani még az utolsó sorokban is.”

170329_1185x-100222.jpg

A víg özvegy (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Az operaházak színpadán mindig az eredeti nyelven kell játszani a műveket, így az Operettszínház is a német változattal lép fel a Dubai Operában. „Ez a második rendezés, amiben szerepelek, nagyjából tíz éve már eljátszhattam a szerepet Béres Attila rendezésében, így a dalszövegeket már jól ismertem. Akkoriban is német nyelven turnéztunk az előadással, ahogy most is, de ennél az előadásnál a prózai részek szövege teljesen új, így ezeket újra meg kellett tanulnom németül” – meséli Fischl Mónika, aki Bordás Barbarával váltásban alakítja Glavári Hanna szerepét, amely különleges helyet foglal el a repertoárján. „Ez az egyik legkedvesebb szerepem, nagyon jó dalok tartoznak hozzá, amelyekről azt szokás mondani, hogy operai szintű kihívást jelentenek, de persze az operettet is ugyanazzal a klasszikus bel canto technikával kell énekelni, mint az operát, ebben tehát nincs különbség. A Vilja-dallal mindig nagy sikert szoktam aratni, nagyon várom, hogyan fogadja majd a dubaji közönség.”

Mellettük, bonvivánként Homonnay Zsolt látható mindhárom estén. Arról, hogy milyen más-más partnerrel színpadra lépni ugyanabban a szerepben, így nyilatkozott: „Igyekszünk személyes síkon játszani, hiteles emberábrázolással, sokat teszünk bele a saját személyiségünkből is, ezért aztán adódhatnak különbségek attól függően, hogy ki az aznap esti partnerem, hiszen ők is más-más személyiségek. Szabó Máté a próbák alatt direkt kérte, hogy meneküljünk a sablonoktól, és magunkon keresztül fogalmazzunk. Nagyon izgalmas, hogy akár egy veszekedés is mennyire más lehet emiatt estéről estére.”

170329_3191x-124853.jpg

Homonnay Zsolt és Fischl Mónika A víg özvegyben (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Danilo megformálója arról is mesélt, hogy egyes pontokon változtatni kellett a rendezésen, hogy megfeleljenek a helyi előírásoknak. „Sok mindent nem lehet megmutatni itt, például nem jöhetek be a spiccesen, alkoholos üveggel a kezemben, és az is elképzelhetetlen, hogy egyszer csak szenvedélyes csókban forrjon össze férfi és nő a színpadon.” Az előadás rendezője, Szabó Máté úgy véli, ez azért lehet, mert alacsonyabban van a helyiek toleranciaküszöbe. „Itt már olyan gesztusok is nagy jelentőségűek lehetnek, amelyek nálunk megszokottak, például a férfi-nő érintkezések.

Ennek megfelelni izgalmas kihívást jelentett, egy fokkal nekünk is érzékenyebbé kellett válnunk.

IMG_4662-131613.jpg

A Dubai Operaház nézőtere

A mostani a második alkalom, hogy magyar operett látogat az arab világba. Az ománi fővárosban, Muscatban már debütált Kálmán Imre Csárdáskirálynője, szintén az Operett társulatának előadásában. Lehár Ferenc darabja éles kritikát fogalmaz meg a férfi nemnek, középpontjában pedig egy erős nő áll, ami a férfiközpontú arab társadalom számára szokatlan témaválasztást jelenthet. „Volt bennünk némi szorongás azzal kapcsolatban, hogyan fogadják majd a történetet, és milyen reakciókat vált ki, de úgy tűnik, hogy ez olyasfajta dolog, mint a sivatagban az oázis: ritka és különleges, ezért kíváncsiak rá” – véli a rendező. „Azt persze nem mondom, hogy forradalmi a történet, és nem hiszem, hogy változásokat indítana el az arab társadalomban, de az biztos, hogy ritkán látott momentumokat mutatunk majd fel.”

IMG_4648-131419.jpeg

A dubaji sajtóban megjelent cikk A víg özvegy kapcsán

„Kicsit tartok a szerepem fogadtatásától, hiszen ez egy piszok erős, okos nő, aki az ujjai köré csavarja a férfiakat, és nem tudom, erre hogyan reagál majd az itteni közönség” – jegyezte meg Fischl Mónika, akinek érdekes élménye volt egy róla írt cikkel kapcsolatban: „Tegnap megjelent velem egy interjú egy helyi újságban, aminél szerepel egy fénykép az előadásból. Az eredeti képen egy elég frivol jelmezben vagyok látható a táncoslányokkal, az újságban viszont ezt kisatírozták, így semmi nem látszik a testünkből. A színpadon viszont az eredeti jelmezekben léphetünk fel, úgyhogy kíváncsiam várom, milyenek lesznek a reakciók.”

Homonnay Zsolt szerint már-már egzotikusnak tűnhet A víg özvegy története az arab világban. „Ebben a darabban tulajdonképpen a nő az, aki uralkodik a férfiakon, akik odavannak érte és a pénzéért. Itt, Dubajban például nincs is olyan szempont, hogy egy nőért azért vesszenek meg, mert sok pénze van, ugyanis itt mindenkinek természetes a jólét. Ez egy nagyon férfiközpontú társadalom, és úgy tűnik, nagyon kíváncsiak egy ilyen fajta megközelítésre.”

A vendégjáték egyik különlegessége, hogy a társulatot erősíti a Virtuózok tehetségkutatóban megismert Ninh Long operaénekes is, aki a turné szervezőjétől, a Pentaton Koncert- és Művészügynökség felajánlásában, különdíjként nyerte el Rosillon szerepét Lehár Ferenc nagyoperettjében. Long ma este mutatkozik be első operett szerepében, és persze a dubaji színpadon is. „Ez egy jól bejáratott előadás, amihez egy kicsit nehéz volt vendégként becsatlakoznom, de mindenki kedves volt és sokat segített” – mondta el lapunknak az énekes, aki úgy véli, az operett műfajába csak az kirándulhat, aki az operában már megfelelt.

Lehár darabja majdnem olyan, mint egy opera, nagyon élvezem.

52480906_2208925362462849_8359506946574778368_o-100056.jpg

Ninh Long (Fotó/Forrás: Facebook)

A Lőcsei Jenő koreográfiájával, Makláry László vezénylésével színpadra kerülő produkció az elmúlt két évben Triszetben és Gentben is meghódította már a közönséget. Az egyetlen hungarikummá nyilvánított színházi műfaj külföldi népszerűsége kapcsán Homonnay Zsolt megjegyezte: „Nagy különbség van az európai terület és az arab világ között, ezért izgatottan várom, milyen lesz a társulat és a hamisítatlan ungarische Wirtschaft fogadtatása.”

Fischl Mónika szerint a magyar operett abban különbözik a legjobban a német és osztrák játszási stílustól, hogy a magyarok sokkal temperamentumosabban játszanak. „Ezért mindig kihívás, hogy egy idegen országban, ahol nem ismerik ezt a műfajt, elfogadtassuk és megszerettessük az operettet. Ez a feladatunk!”

A február 21-i előadás fináléja:

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Feljelentés történt az SZFE-n zajló események miatt

Négy magánszemély tett bejelentést a rendőrségen az SZFE-ügy kapcsán – tudta meg a 24. hu. A Budapesti Rendőr-főkapitányság megerősítette, hogy felmerült a személyi szabadság megsértésének gyanúja, de más bűncselekmények miatt is vizsgálódnak.
Színház

Ria, ria, lambéria – Kritika a Radnóti Színház Gina című előadásáról

A GHB (gamma-hidroxi-butirát vagy gamma-hidroxi-vajsav, a köznyelvben: gina) szerves vegyület. Kis adagban izomnövelésre használják, nagyobb adagja euforikus állapotot idéz elő, még nagyobb mennyiségben altatásra is alkalmas. Veszélyes partidrog.
Vizuál

58 évesen elhunyt James Redford, Robert Redford fia

Az amerikai színészlegenda fia pénteken hunyt el epevezetékrákban – írta a BBC hírportálja.
Könyv

Az őszinteség nem egyenlő a szaftos részletekkel

Október elején nálunk is megjelent Woody Allen az Egyesült Államokban nagy port kavart önéletrajza Apropó nélkül címmel a Jaffa Kiadónál. A kiadó kommunikációs vezetőjét, Németh Lucát arról kérdeztük, mennyire számít ellentmondásos lépésnek egy ilyen kötet kiadása vagy akár maga a szöveg.
Könyv

Alföldi Róbert előadásában jelent meg Esterházy Péter Hasnyálmirigynaplója

Esterházy Péter utolsó regénye egy hónappal a halála előtt jelent meg. A fájdalmas mű most Alföldi Róbert hangján hallható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Dobri Dániel: „Szavak nélkül mesélek el egy történetet”

Dobri Dániel szemtelenül fiatal és jóképű zeneszerző, zenei vezető. A József Attila Színházban most bemutatott Amadeus zenei világa is az ő „gyermeke”. Ennek kapcsán beszélgettünk színházról, muzsikáról, egy előadás létrejöttéről.
Zenés színház kult50

Szerepek csöndjében – Horváth Margit a Kult50-ben

Mindenki csak Huginak becézi. Anyaszínházának tartja a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházat, de saját bőrén tapasztalta meg, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában.
Zenés színház hír

Bozsik Yvette Tündérkertet varázsol az Operett színpadára

„Az Operettszínház újabb ünnepre készül” – mondta Kiss-B. Atilla főigazgató a Marica grófnő közelgő bemutatója kapcsán. Az október 23-tól látható operettet 96 évvel ezelőtt, szinte napra pontosan ekkor mutatták be a Király Színházban, most pedig az új előadás szólistái, valamint Bozsik Yvette koreográfus-rendező, Berzsenyi Krisztina jelmeztervező és Cziegler Balázs díszlettervező idézték meg Kálmán Imre klasszikusát.
Zenés színház kult50

Játszótárs mindenek felett – Wunderlich József a Kult50-ben

Érzékeny színpadi jelenléte és nagyfokú technikai tudása révén mindössze néhány év alatt meghatározó tagjává vált Wunderlich József a Vígszínház társulatának, ahol a nagyoktól tanulhat, a korosztályába tartozókkal pedig kísérletezve dolgozhat együtt, ami örömmel tölti el.
Zenés színház magazin

50 éve csendült fel először a Getsemane a Broadwayn

Andrew Lloyd Webber kultikus rockoperája, a Jézus Krisztus Szupersztár 1970-ben indult el hódító útjára. A mű, melynek szövegét Tim Rice írta, először albumként jelent meg, majd egy évvel később debütált a Broadwayn. Érdekessége, hogy prózai dialógusok nélkül meséli el Jézus életének utolsó hetét, megmutatva többek között Mária Magdolna és Júdás szemszögét is.