Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

2019.02.22. 13:35
Ajánlom
Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.

A Budapesti Operettszínház évek óta újabb és újabb országokba viszi el a magyar operett hírét gáláival és vendégjátékaival. A 2017-ben bemutatott A víg özvegy című előadást február 21-23. között három alkalommal láthatja a közönség az építészeti remekműnek számító Dubai Operában, amely az Egyesült Arab Emirátusok legnagyobb városának egyik fő nevezetessége.

Az Operett társulata százharminc fős csapattal kezdte meg az előadás próbáit a hét elején. Szabó Máté rendezése arab nyelvterületen még sosem szerepelt, nemcsak Lehár Ferenc darabjának helyi premierje ez, de először lép fel magyar társulat is a 2016-ban átadott intézményben, amelynek szépsége a női főszerepet alakító Fischl Mónikát is lenyűgözte. „Sétáltunk egyet a ma esti előadás előtt, körbejártuk az operaház épületét, ami tényleg fantasztikus, olyan, mint egy üveghajó a nagy felhőkarcolók között. Kívülről sokkal kisebbnek tűnik, de ha belép az ember, magával ragadja a hatalmas belső tér. Olyan, mint egy sivatagi, csalóka látomás. Az akusztikája is fantasztikus, a leghalkabb suttogást is jól lehet hallani még az utolsó sorokban is.”

170329_1185x-100222.jpg

A víg özvegy (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Az operaházak színpadán mindig az eredeti nyelven kell játszani a műveket, így az Operettszínház is a német változattal lép fel a Dubai Operában. „Ez a második rendezés, amiben szerepelek, nagyjából tíz éve már eljátszhattam a szerepet Béres Attila rendezésében, így a dalszövegeket már jól ismertem. Akkoriban is német nyelven turnéztunk az előadással, ahogy most is, de ennél az előadásnál a prózai részek szövege teljesen új, így ezeket újra meg kellett tanulnom németül” – meséli Fischl Mónika, aki Bordás Barbarával váltásban alakítja Glavári Hanna szerepét, amely különleges helyet foglal el a repertoárján. „Ez az egyik legkedvesebb szerepem, nagyon jó dalok tartoznak hozzá, amelyekről azt szokás mondani, hogy operai szintű kihívást jelentenek, de persze az operettet is ugyanazzal a klasszikus bel canto technikával kell énekelni, mint az operát, ebben tehát nincs különbség. A Vilja-dallal mindig nagy sikert szoktam aratni, nagyon várom, hogyan fogadja majd a dubaji közönség.”

Mellettük, bonvivánként Homonnay Zsolt látható mindhárom estén. Arról, hogy milyen más-más partnerrel színpadra lépni ugyanabban a szerepben, így nyilatkozott: „Igyekszünk személyes síkon játszani, hiteles emberábrázolással, sokat teszünk bele a saját személyiségünkből is, ezért aztán adódhatnak különbségek attól függően, hogy ki az aznap esti partnerem, hiszen ők is más-más személyiségek. Szabó Máté a próbák alatt direkt kérte, hogy meneküljünk a sablonoktól, és magunkon keresztül fogalmazzunk. Nagyon izgalmas, hogy akár egy veszekedés is mennyire más lehet emiatt estéről estére.”

170329_3191x-124853.jpg

Homonnay Zsolt és Fischl Mónika A víg özvegyben (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Danilo megformálója arról is mesélt, hogy egyes pontokon változtatni kellett a rendezésen, hogy megfeleljenek a helyi előírásoknak. „Sok mindent nem lehet megmutatni itt, például nem jöhetek be a spiccesen, alkoholos üveggel a kezemben, és az is elképzelhetetlen, hogy egyszer csak szenvedélyes csókban forrjon össze férfi és nő a színpadon.” Az előadás rendezője, Szabó Máté úgy véli, ez azért lehet, mert alacsonyabban van a helyiek toleranciaküszöbe. „Itt már olyan gesztusok is nagy jelentőségűek lehetnek, amelyek nálunk megszokottak, például a férfi-nő érintkezések.

Ennek megfelelni izgalmas kihívást jelentett, egy fokkal nekünk is érzékenyebbé kellett válnunk.

IMG_4662-131613.jpg

A Dubai Operaház nézőtere

A mostani a második alkalom, hogy magyar operett látogat az arab világba. Az ománi fővárosban, Muscatban már debütált Kálmán Imre Csárdáskirálynője, szintén az Operett társulatának előadásában. Lehár Ferenc darabja éles kritikát fogalmaz meg a férfi nemnek, középpontjában pedig egy erős nő áll, ami a férfiközpontú arab társadalom számára szokatlan témaválasztást jelenthet. „Volt bennünk némi szorongás azzal kapcsolatban, hogyan fogadják majd a történetet, és milyen reakciókat vált ki, de úgy tűnik, hogy ez olyasfajta dolog, mint a sivatagban az oázis: ritka és különleges, ezért kíváncsiak rá” – véli a rendező. „Azt persze nem mondom, hogy forradalmi a történet, és nem hiszem, hogy változásokat indítana el az arab társadalomban, de az biztos, hogy ritkán látott momentumokat mutatunk majd fel.”

IMG_4648-131419.jpeg

A dubaji sajtóban megjelent cikk A víg özvegy kapcsán

„Kicsit tartok a szerepem fogadtatásától, hiszen ez egy piszok erős, okos nő, aki az ujjai köré csavarja a férfiakat, és nem tudom, erre hogyan reagál majd az itteni közönség” – jegyezte meg Fischl Mónika, akinek érdekes élménye volt egy róla írt cikkel kapcsolatban: „Tegnap megjelent velem egy interjú egy helyi újságban, aminél szerepel egy fénykép az előadásból. Az eredeti képen egy elég frivol jelmezben vagyok látható a táncoslányokkal, az újságban viszont ezt kisatírozták, így semmi nem látszik a testünkből. A színpadon viszont az eredeti jelmezekben léphetünk fel, úgyhogy kíváncsiam várom, milyenek lesznek a reakciók.”

Homonnay Zsolt szerint már-már egzotikusnak tűnhet A víg özvegy története az arab világban. „Ebben a darabban tulajdonképpen a nő az, aki uralkodik a férfiakon, akik odavannak érte és a pénzéért. Itt, Dubajban például nincs is olyan szempont, hogy egy nőért azért vesszenek meg, mert sok pénze van, ugyanis itt mindenkinek természetes a jólét. Ez egy nagyon férfiközpontú társadalom, és úgy tűnik, nagyon kíváncsiak egy ilyen fajta megközelítésre.”

A vendégjáték egyik különlegessége, hogy a társulatot erősíti a Virtuózok tehetségkutatóban megismert Ninh Long operaénekes is, aki a turné szervezőjétől, a Pentaton Koncert- és Művészügynökség felajánlásában, különdíjként nyerte el Rosillon szerepét Lehár Ferenc nagyoperettjében. Long ma este mutatkozik be első operett szerepében, és persze a dubaji színpadon is. „Ez egy jól bejáratott előadás, amihez egy kicsit nehéz volt vendégként becsatlakoznom, de mindenki kedves volt és sokat segített” – mondta el lapunknak az énekes, aki úgy véli, az operett műfajába csak az kirándulhat, aki az operában már megfelelt.

Lehár darabja majdnem olyan, mint egy opera, nagyon élvezem.

52480906_2208925362462849_8359506946574778368_o-100056.jpg

Ninh Long (Fotó/Forrás: Facebook)

A Lőcsei Jenő koreográfiájával, Makláry László vezénylésével színpadra kerülő produkció az elmúlt két évben Triszetben és Gentben is meghódította már a közönséget. Az egyetlen hungarikummá nyilvánított színházi műfaj külföldi népszerűsége kapcsán Homonnay Zsolt megjegyezte: „Nagy különbség van az európai terület és az arab világ között, ezért izgatottan várom, milyen lesz a társulat és a hamisítatlan ungarische Wirtschaft fogadtatása.”

Fischl Mónika szerint a magyar operett abban különbözik a legjobban a német és osztrák játszási stílustól, hogy a magyarok sokkal temperamentumosabban játszanak. „Ezért mindig kihívás, hogy egy idegen országban, ahol nem ismerik ezt a műfajt, elfogadtassuk és megszerettessük az operettet. Ez a feladatunk!”

A február 21-i előadás fináléja:

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Színház

Gyabronka József, Háy János és Alföldi Róbert az újranyitó Átrium színpadán

Május 21-től újra élő előadásokat tart az Átrium. A budai intézmény első produkciója a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című darab Gyabronka József előadásában, ezt követően egy Háy János-premierrel, valamint a Mefisztó című kortárs zenés kabaréval várják a közönséget.
Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Klasszikus

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Vizuál

Paul Almásy válogatott fotográfiáiból rendezett tárlatot a Mai Manó Ház

A Mai Manó Ház A képírás mestere – Paul Almásy címmel rendezett kiállítást a világhírű franciaországi magyar fotóriporter munkáiból, mely május 11. és június 6. között látogatható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Idén is díjazták a nemzetközi operaélet legjobbjait

Online díjátadón jelentették be az Opera Awards győzteseit, akik a 2020/21-es évadban nyújtott teljesítményük alapján érdemelték ki a díjat.
Zenés színház játékszín

„Foglalkoztat, mozgat, ami új” – Szente Vajk krimijével indul a június a Játékszínben

Egy katamaránra álmodta meg első krimijét Szente Vajk, aki Galambos Attilával közösen jegyzi a Dominógyilkosság című bűnügyi történetet.
Zenés színház gyász

Elhunyt Haramza László operaénekes

A Magyar Állami Operaház magánénekesét 60 éves korában érte a halál – adta hírül az Opera.
Zenés színház hír

Erőt adó gesztus - Szemenyei János és Horgas Ádám új klippel adózik az egészségügyi dolgozók munkája előtt

A Szegedi Nemzeti Színház produkciójaként mutatja be Szemenyei János és Horgas Ádám legújabb a Lélegzet börtönében című videóklipjét. A klipet május 15-től lehet megtekinteni a színház közösségi média csatornáin.
Zenés színház gyász

Elhunyt Demény Attila, a Kolozsvári Magyar Opera főrendezője

Demény Attila zeneszerző, Nádasdy-díjas operarendező, karmester, zongoraművész, fesztiválszervező, a kolozsvári operastúdió egykori alapítója 66 éves korában, 2021. május 11-én hunyt el. A hírt Szilágyi Enikő színésznő osztotta meg közösségi oldalán.