Zenés színház

Egy szerelmes zeneszerző

2010.09.23. 09:08
Ajánlom
1835. szeptember 23-án halt meg Vincenzo Bellini olasz zeneszerző, Rossini és Donizetti mellett a bel canto egyik legnagyobb mestere. Ellentétben kortársaival jóval több időt szánt művei kidolgozására, a zene és a szöveg összefüggéseire komoly figyelmet szentelt, így 34 évesen "mindössze" tíz opera állt a háta mögött, köztüka leghíresebbek Az alvajáró, a Norma és A puritánok.

Vincenzo Bellini 1801. november 3-án született a szicíliai Cataniában. A családban mindenki muzsikus volt, a kis Vincenzo már kétévesen zeneelméleti, háromévesen zongoraórákat kapott apjától, hatévesen komponált. Tizennyolc évesen lett a nápolyi Conservatorio di San Sebastiano hallgatója, tanulmányi eredményei miatt a második évtől már nem is kellett tandíjat fizetnie.Megismerkedett Mozart, Haydn hangszeres zenéjével, Vivaldi és Scarlatti operáival; tanárai konzervatív szellemben próbálták képezni, Rossini szellemétől igyekeztek megóvni az ifjú reménységet. Bellini azonban nem ismerte közvetlenül Rossini műveit: 1824-ben látta a Szemiramisz egyik előadását, akkorra azonban már kialakult saját stílusa.

Adelson e Salvini című első operáját, amely egyben vizsgaelőadása is volt, 1825-ben mutatták be, s olyan sikert aratott, hogy egész évben repertoáron tartották. Az angyalarcú ifjúra felfigyelt a kor legnevesebb impresszáriója, aki mások mellett Rossini, Donizetti és Weber ügyeit is intézte, az ő megbízására újabb operákat komponált. Bellini ezáltal bebocsáttatást nyert a felsőbb körökbe, ahová a kezdetektől vágyott, pártfogókra lelt és szenvedélyes kapcsolatai szövődtek, a legenda szerint rövid élete alatt szinte állandóan szerelmes volt, s több kalanddal dicsekedhetett, mint operával.

1827-ben a milánói Scalában került színre A kalóz (Il pirata) című operája - szövegkönyvírójával, Felice Romanival ezzel kezdődött az együttműködés -, a külföldön is sikeres darabban talált rá saját stílusára. Az egyre népszerűbb és keresettebb zeneszerzőnek néha a kudarc keserű ízét is meg kellett éreznie, 1829-ben például csúfosan megbukott a Voltaire kisregényéből készült Zaira című alkotása. Bellini azonba nem keseredett el, a Zaira részleteit felhasználta következő, a Rómeó és Júlia témáját feldolgozó I Capuletti e i Montecchi című darabjában.

Az 1830-as évek elején ért sikerei csúcsára Az alvajáró és az ókori Galliában játszódó Norma című operákkal. A Norma az egyik legszebb bel canto opera, a címszerep pedig az egyik legnehezebb a szoprán repertoárban. Igaz, a darab a premieren hatalmasat bukott, mert Bellini egyik megunt szeretője pénzt és fáradságot nem kímélve az összes jegyet felvásárolta, majd fizetett emberei botrányt rendeztek a nézőtéren. A következő előadás persze már tomboló sikernek bizonyult.

(Egyébként a budapesti Normafa is Bellininek köszönheti nevét: ez a tisztás volt a Nemzeti Színház művészeinek kedvelt kirándulóhelye, s 1840-ben az itt álló hatalmas öreg bükkfa alatt énekelte el az európai hírű primadonna, Schodelné Klein Rozália az opera Casta diva kezdetű híres szopránáriáját. A produkció a jelenlévőknek annyira megtetszett, hogy a fát Normafának nevezték el.)

A zeneszerző ezután Párizs és London meghódítására indult, a francia fővárosban Heine ás Rossini barátja, a művészkörök egyik kedvence lett, jóllehet a francia nyelvet nem sikerült tökéletesen elsajátítania. Az itteni Olasz Opera számára írta utolsó operáját egy kevéssé tehetséges librettistával: A puritánok a francia nagyopera és a nápolyi iskola hagyományait ötvözte. Magánélete azonban nem alakult jól, házassági terve kudarcba fulladt, összeveszett szövegkönyvírójával és egészségi állapota is rosszra fordult. 1835. szeptember 23-án halt meg a Párizs melletti Puteaux-ban. Hamvai ma szülővárosában nyugszanak, ahol szobra áll, s nevét viseli a cataniai színház.

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Vizuál

„A komolyzene nem társadalomformáló tényező” – Szilágyi Zsófia és Balogh Máté a Kult50-ben

A Kult50 legújabb videójában Szilágyi Zsófia, az Egy nap című film rendezője, és Balogh Máté kortárs zeneszerző, a film komponistája ült le egymással beszélgetni az Egy nap című filmről, a hétköznapokról és a művészet társadalomformáló erejéről.
Vizuál

Rekordot dönthet Banksy a képviselőket majomként ábrázoló festménnyel

A híres-hírhedt street artist Devolved Parliament című képét, amelyet a Sotheby’s aukciósházban árvereznek el, 2-2,5 millió dollárra becsülik.
Plusz

Ez a 9 éves autista kisfiú fél a hangos zajoktól, de gyönyörűen énekli a Hallelujah-t

A 9 éves Justin Kiely-May videóját azután kapta fel az internet, hogy tökéletesen tisztán elénekelte Leonard Cohen ‘Hallelujah’ című dalát.
Vizuál

Viselnéd ezeket az ékszereket?

Idén szeptemberben ötödik alkalommal rendezik meg a kortárs ékszereket bemutató programsorozat, az Ékszerek Éjszakája, ahol hazai és külföldi ékszertervezők alkotásaival is találkozhatnak az érdeklődők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház baba

Csecsemőknek szól Philipp Györgyék új előadása a Kolibriben

Már az anyaméhben vannak zenei élményeink, s ezekre első éveinkben még emlékezhetünk. Ez az EXtra-INtra című előadás alapgondolata, amit szeptember 24-én mutatnak be a Kolibri Színházban.
Zenés színház ajánló

Így ünnepli 50. születésnapját László Boldizsár

Nagyszabású koncerttel ünnepli 50. születésnapját László Boldizsár. A Cotton Club Singers egykori tagja, aki azóta operaénekes, 2020. január 6-án számos vendéggel lép fel a fővárosi Erkel Színházban.
Zenés színház cinefest

Pavarotti özvegye Miskolcra jön a férjéről szóló film díszbemutatójára

Luciano Pavarotti özvegye, Nicoletta Mantovani is ellátogat az Oscar-díjas Ron Howard, Pavarottiról készült dokumentumfilmjének gálájára a 16. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválra.
Zenés színház opera

Puccini-bemutató készül Szegeden

Október 11-től láthatja a közönség a Szegedi Nemzeti Színházban Giacomo Puccini két egyfelvonásosát, A köpenyt és a Gianni Schicchit Göttinger Pál rendezésében.
Zenés színház magazin

Tel-Avivban vendégeskedett a Menyasszonytánc

A Budapesti Operettszínház 2006-ban bemutatott klezmer-operettjét két alkalommal is láthatta a közönség az Izraeli Magyar Kulturális Évad részeként szeptember 12-én és 13-án.