Zenés színház

"Egyik szerep hozta a másikat…"

2008.12.09. 00:00
Ajánlom
Decemberben Puccini-hetet tart az Operaház, amelynek során műsorra tűzi a Bohéméletet és a Pillangóasszonyt is. Rodolphe és Pinkerton bőrébe Kovácsházi István bújik. INTERJÚ

Kovácsházi István egy harmadik Puccini-szerepben (fotó: Éder Vera)

-Csak Puccini zenéje vagy az általa megalkotott karakterek is közel állnak hozzád?

- A zene mindenképpen, hiszen Puccini áriái, zenéje simogatják a torkot és a lelket. A drámai történések is, mert az operák úgy vannak megírva, hogy az énekes kis odafigyeléssel és kellő átéléssel komoly drámai ívet képes felrajzolni az előadás során. S bár Pinkertonnal nem tudok egyértelműen azonosulni, az ő számára is tudok mentő körülményt találni.

-Ami talán nem meglepő, hiszen úgy tudom, nehezen azonosulsz negatív figurákkal...

- Az csak a pályám elejére volt igaz, azóta semmilyen karakterábrázolás nem okoz gondot! Az persze igaz, hogy alapvetően nem vagyok intrikus alkat, tehát sokkal több energiát kell mozgósítanom egy negatív figura megteremtéséhez. Ami Pinkertont illeti, azért nem tudom egyértelműen elítélni, mert megláttam benne a gyarló embert. Számára magától értetődő tény a megelőző generációk által kiharcolt szabadság, s az ebből fakadó magabiztosság, a jó értelemben vett pofátlanság. Ugyanakkor a nagyképűség és a katonatiszti manírok mellett ő is ember, elképesztően érző ember, aki nagyon tud szerelmes lenni és szenvedni. Azt mutatnám meg, hogy ő valóban beleszeret Cso-cso-szánba, s vágyik a lelki, s persze a testi kapcsolatra is. Az ő tragédiája az, hogy csak az opera végén ébred rá, mit is okozott meggondolatlanságával. Rodolphe-nál más a helyzet, benne alapvetően a jóságot, a jóindulatú bohémséget látom, egy ilyen figurába pedig könnyű belehelyezkedni.

- Kézenfekvő lenne tovább faggatni Téged Pucciniről, de sokkal érdekesebb, hogy épp újabb korszakhatárhoz érkeztél…

- Kétségtelen, de ez nem az első és vélhetően nem is az utolsó. Énekeltem Mozartot, Donizettit, Puccinit, operettek egész sorát és mindig elérkezett az a pillanat, amikor döntenem kellett. Ez a döntés sokszor fájdalmas volt, máskor izgalmas várakozással teli, de minden alkalommal az előnyömre vált. Pályám kezdetén Melis György behívott az öltözőbe, s ellátott egy jó tanáccsal: amíg engedik, énekelj Mozartot! Amíg engedték, énekeltem, de arról például már én döntöttem, hogy a Cosi fan tuttéban Ferrando szerepét nem viszem tovább. Arról is magam döntöttem, hogy bár rengeteget tanultam belőle, mégsem lépek fel többet operettekben. S mindkét döntés engem igazolt, hiszen az operettek feladását követően látványosan javult az operai énekteljesítményem, majd Petrovics Emilnek köszönhetően - a Nürnbergi mesterdalnokokban történt bemutatkozásommal - megnyílt előttem Wagner művészete és a német zenevilág. Nem biztos, hogy életem végéig már csak Wagnert fogok énekelni, de megpróbálok élni a lehetőséggel, akár azon az áron is, hogy elmegy mellettem néhány hozzám illő Puccini-szerep.

- Tudatos pályaépítésről beszélhetünk vagy egyik szerep hozta a másikat?

- Mindkettőről! Miközben minden énekesnek, minden hangnak meg van a saját pályája, amelyet csak a lehetőségekkel, képességekkel ügyesen gazdálkodva tud befutni, ugyanakkor az újabb feladatokra a személyiségnek is meg kell érnie. Tudatosnak az énektudás fejlesztése és a határok kijelölése terén kell lenni. Tudni kell nemet mondani - ha karrierem kezdetén elvállalom Turiddu szerepét, ma már nem vagyok a pályán. Másrészt saját példámból kiindulva azt látom, hogy csak akkor jöttek az igazán nagy szerepek, amikor képessé váltam viselni a főszerepek terhét. Akkor viszont egyik szerepből szervesen következett a másik. Életemben egyébként egyszer történt, hogy elkértem egy szerepet, de nem kaptam meg, s akkor megfogadtam, hogy soha nem teszek egy lépést sem semmilyen szerepért - megtalálnak azok maguktól. S így is lett, hiszen Stolzingi Walter hozta magával Bacchus karakterét.

- S nincs is benned kíváncsiság, nem próbálsz ki magadtól is új utakat?

- Dehogynem, de csak a négy fal között, hogy eldönthessem, alkalmas vagyok-e az újabb megmérettetésre. Egy énekes ugyanis ott szokta elrontani a dolgokat, ha azt képzeli, ő már mindent tud és nincs szüksége kontrollra. Ez azonban veszélyes önteltség. Kísérletezni kell, de óvatosan és megbízható emberek véleményét kikérve.

-Hova szólítanak az új feladatok?

- A közeljövőben döntően külföldre, a Puccini-hetet követően ugyanis legközelebb júniusban, a Carmenben láthat idehaza a közönség. A tavasz és a tél során Mannheimben énekelem a már említett Bacchus szerepét Strauss Ariadné Naxos szigetén című operájának premierjén, majd a Parsifal következik. Kíváncsian várom az új szerepeket, az ismeretlen kihívásokat, mert számomra ettől izgalmas ez a szakma, s ettől nem fásulok el.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.
Klasszikus

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Plusz

Anthony Hopkins… ááá, ehhez már nem lehet mit hozzátenni!

A hazai sajtón is végigsöpört a 83 éves angol színészlegenda legújabb videója. Nézze meg, hányféleképp találtak rajta fogást az egyes orgánumok. Szubjektív sajtószemle
Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.
Vizuál

Enyedi Ildikó kémthriller sorozattervét díjazták a Berlinalén

A Balaton Brigád című sorozatot kilenc másik tervvel szemben találták a legjobbnak a Berlinale Co-Pro Series nevű rendezvényén – írta meg a hvg.hu.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Agyhullámok zenéje – interjú Somogyi Szilárddal

A Pendragon-legenda és az Abigél után új előadással bővül a Budapesti Operettszínház online repertoárja. A Virágot Algernonnak 2015-ben hódította meg a Raktárszínház színpadát, az előadás rendezőjével Somogyi Szilárddal a felvétel körülményeiről, a jelenről és a következő produkcióról beszélgettünk.
Zenés színház gyász

Elhunyt Palcsó Sándor operaénekes

A kétszeres Liszt Ferenc-díjas operaénekest, a Magyar Állami Operaház Örökös Tagját 91 éves korában érte a halál.
Zenés színház hír

Az autósmozik mintájára autósszínházat terveznek Manchesterben

Musical koncertekkel indulna a nyári színházi szezon Manchesterben, ahol mindenki élőben, de biztonságban, a saját autójában ülve élvezhetné az előadásokat.
Zenés színház ajánló

Börtöndráma az Operaházban

A megrázó erejű Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című Jake Heggie-operával folytatódik az Opera Otthonra fizetős streamsorozata. Az Almási-Tóth András rendezte produkció szombaton Meláth Andrea és Sólyom-Nagy Máté főszereplésével látható.
Zenés színház magazin

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.