Zenés színház

Egyszerűen: nagyszabás

2013.06.27. 12:07
Ajánlom
Valamivel több, mint egy hét választ el bennünket a Szegedi Szabadtéri Játékok idei szezonját nyitó Leányvásár Dóm téri premierjétől. A budapesti próbaidőszaknak vége, és már néhány napja a kórussal és a táncosokkal kiegészült színészcsapat a Szegedi Nemzeti Színház nagyszínpadán gyakorol. Ahol ugyan még semmit nem látunk a hatalmas hajóból, a különleges papírjelmezekből, de a jelzésekből és a mozgásokból némi fantáziával elképzelhetjük, mi vár ránk július 5-től három estén keresztül. PRÓBARIPORT

A Leányvásár zenéjét Jacobi Viktor írta, a szövegkönyvet Bródy Miksa és Martos Ferenc jegyzik. A bemutatóra 1911. november 11-én került sor a Király Színházban. A sikerben annyira bízott a színházat vezető Beöthy Zsolt, hogy a produkciót megelőző premierbe, a Kis grófba még a bukást is belekódolta: „Gyerekek! Ha huszonötször elmegy a darab, akkor már megtettük a magunkét. Aztán jön a Leányvásár, s az megment minket a gondoktól!" Beöthy szerencséjére a Kis gróf is elnyerte a közönség tetszését, aztán pedig jött az év operettszenzációja. A kritikák elismerően írtak a fordulatos történetről, az ötletes és fülbemászó, slágerekkel teli zenéről - „A közönség elmés, ötletes, kitűnően elgondolt, igen ízléses librettót, dús zenét, elsőrangú előadást kapott." -, míg a közreműködők, Petráss Sári, Király Ernő, Fedák Sári, Rátkai Márton esetében az angol operetthez szükséges stílusérzéket - a „clown- és színésztalentum"-ot  - emelték ki.

Mindezeket tekintsük kiváló előjeleknek a friss szegedi előadáshoz. Amelynek szövegkönyve, bár újonnan készült - szabadtéri változat: Vinnai András, dalszöveg: Varró Dániel -, nem csupán nyomokban tartalmazza az eredetit. A konfliktus természetesen maradt szerelmi - hisz operettről van szó -, a San Francisco környéki faluból azonban egzotikus sziget lesz, a seriffből anyakönyvvezető és medúzaárus, a helyzetkomikum forrása pedig a kövérek és soványak ellentéte. És mivel Szegeden hozzászokhattunk már a látványos színpadképhez, ezúttal valószínűleg minden Leányvásárok legkülönlegesebb díszletében és jelmezében vonul fel a szereplőgárda. Tizenkilenc, komoly castingon kiválasztott bicikli, hat darab, egyenként kilenc méter magas világítótorony, egy huszonhat méter hosszú, tizenkét méter magas, belső tereinak kiképzésében a legendás Szőke Tisza gőzöst idéző, különleges papírhajó, kétszáz darab, ezer négyzetméternyi mosható, varrható, festhető papírból készült jelmez - rizikó nélkül kijelenthetjük tehát, hogy ez az előadás nagy eséllyel be fog kerülni a magyar színházi legek közé. (És akkor még a szöveg szegedi utalásait nem is számoltuk össze.)

Ha valaki kíváncsiságával már nem bírva úgy döntene, hogy összeszedi bátorságát, és titkon belopózik a Szegedi Nemzeti Színházba... Nos, a vállalkozó kedvűeket inkább lebeszélném, ugyanis odalenne az illúzió, hiszen még jelzésekben és próbaruhában dolgozik a társulat. A zenekari árok fölötti színpadrész kicsit lesüllyesztett - ez jelzi a Dóm téri színpadi árkot, így amikor Nagy Ervin egy jelenetben ott játszik, azonnal rászólnak, hogy körülbelül a nagybőgősök fején sétál -, mögötte a normál magasságra beállított színpad, majd egy kisebb emelvény, hátul pedig egy lépcső, ami a premieren majd a hajóra vezet. Teljes a létszám, a színpadon áll a kórus, a tánckar, valamint a főszereplők.

Nevesítve: a jóféle rendezői vénával is bíró Nagy Ervin, a térdére panaszkodva a táncot megúszni nem akaró Ujlaki Dénes, egy teniszlabdával rg-s lányokat megszégyenítő mozdulatokat tű- és lapos sarkú cipőben is pazarul kivitelező Schell Judit, a nordic walking bottal sétáló Hegedűs D. Géza, az operettelegancia ismeretében felülmúlhatatlan Szombathy Gyula, a fent említett clownságot tökéletesen megtestesítő Keresztes Tamás, a többiek szünetében sem pihenő Bordás Barbara, a szerepe szerinti agilitást nem kevés humorral mutató Kiss Diána Magdolna, a rezzenéstelen tekintettel jelzés-medúzákat dobáló Kocsis Gergő. A nézőtéren pedig a koreográfus, Juronics Tamás, a rendező-látványtervező, Gothár Péter, valamint a karmester-zenei vezető, Silló István. Térformák beállítása, egyes jelenetek pontosítása, együttes gondolkodás arról, hogy egy akkora színpadon mi a sok, mennyi szöveget és abszurd elemet visel el a Dóm tér, mennyi húzható egy operett muzsikájából - látszólag széttartó és kérdésekkel teli a próba, a cél azonban az, hogy minél tisztábban kerüljön a főpróbahétre az előadás a végleges térbe, ahol már csak(!) a távolságokhoz kell hozzászokni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Vizuál

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Színház

Elhunyt Kerényi Imre

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató hosszú, türelemmel viselt betegség után, életének 75. évében családja körében hunyt el.
Tánc

50 éves Bozsik Yvette, akinek bátorságát még Pina Bausch is elismerte

Saját nevét viselő társulata az ország egyik kiemelt, nemzetközileg is elismert kortárs táncegyüttese.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”
Zenés színház vélemény

Miért ijednek meg a rockosított Don Giovannitól az operarajongók?

Kovács János karmester nyílt levelet fogalmazott meg Szüts Apor RockGiovanni című Mozart-átirata ellen, a kérdés felzaklatta az operarajongó facebookozókat, és rámutatott néhány fontos dologra.
Zenés színház interjú

„Nem viszem haza a szerepeimet”

Volt már Mozart, Bóni, Mágnás Miska, zongorakísérő a világ legrosszabb énekesnője mellett. Nem csak színész, zenét is szerez. Szemenyei János a hazai zenés színházi élet független személyisége. Nem képzelhetjük már el nélküle a műfajt, még szép, hogy az idei KULT50 kiadványunkban is szerepel.
Zenés színház palotakoncertek

Vadász Zsolt: „Bármire hajlandó vagyok, ha azt a műfaj megköveteli”

Vadász Zsolt immár ötödik alkalommal lép fel a Budavári Palotakoncerteken. Az Operettszínház bonvivánja, akitől a mókázás sem áll távol, már nagyon készül az estre, mert úgy véli, ezek a koncertek sokat segítenek az operett műfajának népszerűsítésében.