Zenés színház

Elárverezik a milánói Scala jelmezeit

2018.04.10. 16:10
Ajánlom
Az operaház raktáraiban jelenleg 50 ezer jelmezt tárolnak, ennek egy részétől a Scalának helyhiány miatt kell megválnia - közölte a La Stampa című olasz napilap.

Elárverezteti a milánói Scala jelmezeit Alexander Pereira, az intézmény intendánsa. 

Az 50 évnél fiatalabb, ezért történelmi védelem alatt nem álló kosztümöket kínálják eladásra.

 A Scala 22 éve nem vált meg egyetlen jelmezétől sem. A színpadi ruhák jelentős részét újra felhasználták. A jelmezekért felelős személyek gondosan kiválasztják, mely kosztümökre lehet majd licitálni - írta a lap.

"A Scalában 1996 óta semmit nem dobunk ki. Tulajdonképpen 50 ezer ruha van itt"

- magyarázza Rita Citterio, aki az operaház kosztümjeiért felel, emellett az ő birodalmának számítanak a Scalának dolgozó műhelyek is az Ansaldon. Semmit nem dobnak ki, hanem mindent újra felhasználnak. Mint kiderült, a tavaly december 7-én bemutatott Andrea Chénier kosztümjeit használták Az álarcosbálban és a Manon Lescaut-ban is. Végülis mindegyik a 18. században játszódik.

"A híres tervező, Lila De Nobili Aidája sem volt épp pontos történelmileg, mivel De Nobili kifosztotta a raktárat. Nézze ezt!" - mutatja egy harcos gallérját, amiben semmi egyiptomi nincs, inkább gótikus benyomást kelt.

Egy 1920-as Lohengrinből származik, amit újra hasznosítottak."

A jelmezek azonban apránként minden talpalatnyi helyet elleptek. Emiatt jelenleg sokat Peróban tárolnak konténerekben, vagy más vidéki raktárakban. A korosabb, nemesebb darabokat, amik híres énekesek jelmezeként szolgáltak, üveg mögött tartják és megtekinthetőek. 

A legrégebbi darab egy Radamès jelmeze, amelyet Francesco Tamagno tenor viselt,

 aki Verdi Otellójának első, 1887-es előadásán a címszerepet énekelte. Itt található Maria Callas 25 kosztümje is. Közülük néhányat konténerek aljáról mentettek meg, például A kalózban viselt egyik ruháját, vagy egy nagyobb kupacban ismerték fel, mint az, amit a Rossini A sevillai borbély-ának Rosinájaként viselt.

A hihetetlen ruhakölteményeket, mint amiket Piero Tosi tervezett Visconti Az alvajárójához, természetesen mindenki szeretné felpróbálni, vagy legalábbis megérinteni. A néhány évvel ezelőtt megrendezett Callas-kiállításon - egy hasonló tárlat jelenleg is látható a Scalában - még ennél is messzebbre ment egy ollóval felszerelkezett látogató, aki Boleyn Anna Tudor ruhájából kivágott ki egy négyzetet.

Maria Callas ruháit, amelyek jelenleg a Scala Múzeum kiállításán láthatóak természetesen nem viszik aukcióra. Renata Tebaldi szoprán és Rudolf Nurejev orosz balettsztár jelmezeit sem

értékesíti az operaház.

Utóbbi művész kapcsán a jelmezekért felelős hölgy megjegyezte, hogy mindössze a Diótörő és A szilfid kosztümjei vannak az operaház birtokában, az orosz művész a többit magával vitte. Callas ruhatárával szomszédos legnagyobb riválisa, Renata Tebaldi jelmezeinek gyűjteménye. Citterio kedvencei azonban azok a jelmezek, melyeket Guido Fiorato tervezett 2003-ban Anna Caterina Antonacci számára Marco Tutino Vita című művéhez.

Ahhoz, hogy az egyedülálló gyűjteményből esetleg egy múzeumot hozzanak létre komoly tőkére lenne szükség.

Legutóbb Caruso egyik jelmezének restaurálása közel tíz ezer euróba került.

Így egyelőre marad az árverezés.

(Képgalériánk csupán illusztráció. Egy korábbi kiállítás képeiből és az operaház történelmi jelmezei közül válogattuk a fotókat, azokon valóban a Scala jelmezei, de nem a most eladásra kínált darabok szerepelnek.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.