Zenés színház

Életerős férfiak, kirobbanó szenvedéllyel

2014.07.28. 12:34
Ajánlom
Hangját José Curáéhoz hasonlítják, kirobbanó karrierje a Placido Domingo által alapított nemzetközi énekversenyen indult el hat évvel ezelőtt. Thiago Arancam augusztus 1-jén és 3-án Radames szerepét énekli Verdi Aidájában a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. INTERJÚ

- Ön éppen abban az évben született, amikor Werner Herzog megrendezte a Fitzcarraldót, amely a zene hatalmáról és az emberi akaraterőről szól. A történet szerint Enrico Caruso és az opera bűvöletének hatására egy Fitzcarraldo nevű vállalkozó mindenáron meg akarja valósítani azt az álmát, hogy a perui őserdő közepén felépítsen egy operaházat. Bizonyára sokat mond Önnek ez a film, hiszen brazil-olasz családban született Sao Paulóban, majd otthoni iskolái után a Milánói Scala Akadémiájára került.

- A Fitzcarraldo valóban csodálatos film, és egy hallatlanul izgalmas történet főként azok számára, akik szeretik az operát. Csak felnőtt koromban fedeztem fel Werner Herzog filmjét, amikor már az opera világában éltem, mivel a családomban nem volt jelen a zenélés hagyománya. Elképesztő történet arról, hogy hogyan képes az ember megvalósítani valamit, ami korábban lehetetlennek tűnt. Nagyon inspiráló alkotás.

 - Hangfaji besorolása szerint Ön „tenore (lirico) spinto", ami kombinációja a hőstenornak és a lírai tenornak. Ezt a hangfajt Verdi előszeretettel használja az operáiban. Közel áll Önhöz a szerző?

- Verdi az operairodalom egyik zsenije volt, aki tulajdonképpen külön kategóriát teremtett az énekesek számára. Őket hívjuk „Verdi-énekeseknek". Vannak tehát Verdi-tenorok, Verdi-szopránok stb. Ez tulajdonképpen a hang egyedi sajátosságára utal. Nagyon szeretem a tenorok számára írt dallamokat az operáiban, illetve ahogyan a szereplőket ábrázolja. Ezek a karakterek közel állnak a személyiségemhez: életerős férfiak, kirobbanó szenvedéllyel. Egyébként pont olyanok, mint maga a zeneszerző.

 - A margitszigeti Aidában Radames szerepét énekli. A 21. században mit jelent egy olyan műben játszani, amelynek eszméje a halálban beteljesülő szerelem?

- Verdi azt akarta ebben a történetben elmondani, hogy bármilyen fontos is lehet egy ember, bármennyi politikai hatalom összpontosulhat a kezében, hihet bármilyen ideológiában, az életben mégiscsak a személyes kapcsolatok a legfontosabbak, a szeretet, a hűség és a mások iránti tisztelet. Azt gondolom, ezek időtlen, örök értékek, és ma mindennél jobban kell törekednünk arra, hogy ezt a szemünk előtt tartsuk.

 - Az ember saját jellemét is képes formálni egy ilyen hősszerep?

- Amikor egy szerep megformálásán dolgozom, vannak pillanatok, hogy mélyen magamba nézek. Szerencsés esetben megtalálom azt, amivel kapcsolódni tudok a szerephez. És igen, néha van olyan érzésem, hogy a személyiségében lakozó „jó" bennem marad, tovább dolgozik, esetleg tanulok tőle, ezáltal újat is tapasztalok az életről.

 - Az idei évad fontos operaházakba és városokba szólította: Hamburg, Párizs, Berlin, Sao Paulo. Milyen művekkel és zenészekkel találkozott?

- Ez az évad különösen izgalmas volt számomra, mert szülővárosomban, Sao Paulóban énekelhettem, életemben először. Ráadásul egyik legkedvesebb szerepemet, Don Josét Bizet Carmenjéből. Mindig jó kapcsolat fűz a kollégáimhoz, kölcsönös tiszteletet érzünk egymás iránt, illetve valamiféle cinkosság is van olykor közöttünk, amely megengedi, hogy minimális változtatásokat tegyünk a műben. Természetesen csak az apróságokról van szó, de az előadás éppen ettől lesz egyedi, és estéről-estére kicsit más. Ugyanez a helyzet a karmesterekkel. Bizonyos kegyelmi pillanatokban az „adok-kapok" csodálatosan működik a karmester és a zenekar, illetve az énekesek között. Ha ezt közösen meg tudjuk teremteni, akkor a zene csodálatosan kel életre, megfoghatatlan és megismételhetetlen módon. Ilyenkor születnek a legjobb előadások.

- Huszonnyolc szerep van jelenleg a repertoárján. Ez mit jelent szakmailag egy operaénekes életében?

 - A huszonnyolcból szerepből tulajdonképpen még csak 15-öt énekeltem el színpadon. Közben új szerepeket tanulok, hogy kész legyek rájuk, ha eljön az idő. Szerencsésnek érzem magam minden alkalomért, amikor ezeket a méltán csodált szerepeket előadhatom. Nagyon fontos, hogy egy énekes sok szerepet tanuljon meg, mert az segít abban, hogy a hangja fejlődjön.

- Úgy tudom régi barátság fűzi Rinat Shahamhoz, aki a Carmenben mutatkozott be pár hete a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.

 - Rinat csodálatos személyiség, akivel nagyszerű együtt dolgozni, egy színpadon lenni. Ezért külön öröm volt számomra, hogy a szülővárosomban ő volt az első partnernőm, épp a Carmenben, ami fontos kötődés a számomra.

 - Énekesként most lép fel először nálunk.  Mit tervez az itt töltött napokban?

 - Sok magyar kollégám és barátom van, ezért remek érzés, hogy megismerhetem kicsit az országukat. Természetesen teljes mértékben a munkámra fogok összpontosítani, de ha marad időm, feltétlenül megnézem a várost is.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Színház

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.
Vizuál

Szabó Eszter nyerte el a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat 

Hatodik alkalommal adták át a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat, amit az alapító ír házaspár azzal a céllal hozott létre, hogy támogassa a kortárs magyar képzőművészeket, és jelenlétüket erősítse a nemzetközi művészeti világban.
Színház

Spiró György „sötét kalandregénye” és Garaczi László karanténdrámája nyerte a Kortárs Magyar Dráma-díjat

A Radnóti Zsuzsa alapította kuratórium 2019 óta díjjal jutalmazza a legkiemelkedőbb drámaírókat, hagyományosan február 24-én. Az apropót Örkény István Tóték című drámájának bemutatója adja, amely 1964. február 24-én volt. Idén Spiró György és Garaczi László vehette át az elismerést a Rózsavölgyi Szalonban, ezúttal a magyar dráma napján, szeptember 21-én.
Jazz/World

„Fúvom az énekem” - a Hajdu Klára Quartet új lemezre készül

A következő év elején jelenik meg a Hajdu Klára jazz díva legújabb lemeze, amelynek zenei világa az énekesnő gyerekkori zenei élményeiből és a magyar népdalkincsből építkezik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Ki lesz a vadak ura? – Új családi musical a láthatáron!

A TBG Production és a Soproni Petőfi Színház a Tesla musical alkotóinak közreműködésével bemutatja: a Vadak Ura – The Covenant musical show-t.
Zenés színház hír

Musical az ártatlanság koráról – a Nine premierjével indul az Operettszínház új évada

Közönségtalálkozóval egybekötött sajtótájékoztatón mutatkoztak be a Budapesti Operettszínház új bemutatójának szereplői. A Nine-Kilenc Federico Fellini Oscar-díjas 8 és ½ című filmje alapján készül Balázs Zoltán rendezésében.
Zenés színház kritika

Sanzon-szerelmek Pokorny Liával

Hányféle szerelem létezik? És melyik az igazi? Ismerős helyzetek, valódi drámák és félve elsuttogott vallomások váltják egymást a Centrál Színházban, Pokorny Lia zenés estjén, amely több, mint sanzonokká formált érzelmek kavalkádja: önmagunkkal való szembenézés.
Zenés színház ajánló

Mitől működik egy házasság? – II. János Pál pápa darabja az Opera Eiffel Műhelyházában sejteti a választ

Karol Józef Wojtyła, a későbbi II. János Pál pápa Az aranyműves boltja című darabját Krzysztof Penderecki zenéjével és székesfehérvári Vörösmarty Színházzal együttműködésben mutatja be 2021. szeptember 8-án a Magyar Állami Operaház.