Zenés színház

Elhunyt a legmélyebb basszus, Kurt Moll

2017.03.07. 09:56
Ajánlom
Életének hetvenkilencedik évében hunyt el a német énekes. Képzeljen el egy példátlanul tiszta, karizmatikus basszus hangot – ő volt Kurt Moll.

Kölnben kezdett zenét tanulni, de egészen 1961-ig kellett várnia, hogy debütáljon a helyi operaházban: Lodovico szerepét énekelte az Otellóban. Az évtizedben számos kisebb német operaházban megfordult, és egyre komolyabb feladatokat kapott. 1970-ben mutatkozott be Salzburgban, ugyanebben az évben csatlakozott a Hamburg Staatsoper társulatához. 1974-ben már Bayreuthban énekelt Fafner szerepében A Rajna kincsében, röviddel ezután pedig a Scala és a Covent Garden közönségét is megnyerte magának.

Harminchét éves korára egész Európa ismerte már a nevét, mely ebben a későn érő hangfajban ideálisnak mondható.

Kurt Moll azonban nem csupán „ideális” volt.

Az övéhez hasonló basszus ritka adomány, még a jobbakkal is megesik, hogy dörmögnek a mélyebb regiszterben. Moll híres volt arról, hogy minden hangot elénekel, még Mozart legendásan nehéz, „O wie will ich triumphieren” kezdetű áriáját is a Szöktetésből benne a nagy oktáv D hangjával. Zseniális Wagner-énekes volt, különösen emlékezetes volt Márk király szerepében a Trisztán és Izoldában, illetve Gurnemanz szerepében a Parsifalban. Kiváló dalénekesként tartották számon, Brahms Négy komoly ének című opuszából és Carl Loewe dalaiból készült lemezei a legjobb felvételek közé tartoznak. 1982-ben énekelte először a Borisz Gudonovban Pimen szerepét.

Érdemes megfigyelni, Moll milyen természetesen énekelte el a legmélyebb hangokat is a nevezett áriában a Szöktetés a szerájból c. operában. A Drezdai Állami Zenekart Karl Böhm vezényli ezen a felvételen.

Rendkívül vigyázott a hangjára, többször is

visszautasította Wotan és Hans Sachs szerepét,

melyek inkább a basszbariton hangfajhoz közelebb álló hangterjedelmet kívánnak, félve, hogy azok ártanának a hangszálainak. Sokat köszönhetett Herbert von Karajannak, akit egyik mesterének tartott, vele a Parsifalt és A rózsalovagot is lemezre vették. Olyan karmesterekkel készített további felvételeket, mint Erich Kleiber, Leonard Bernstein, Rafael Kubelík, Bernard Haitink, James Levine, Wolfgang Sawallisch és Nikolaus Harnoncourt. Solti Györggyel Grammy-díjas lemezt csináltak a Figaróból, ezen Thomas Allennel és Kiri Te Kanawával énekelt együtt.

2006. július 31-én lépett utoljára színpadra, öt évvel később mesterkurzust tartott a Carnegie Hallban. Hetvennyolc éves volt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház opera

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Zenés színház veszprémfest

José Cura: „A művészetben nincs helye a skatulyáknak”

José Cura az olasz operairodalom slágereivel és a West Side Story fináléjával tér vissza a VeszprémFestre. Ebből az alkalomból adott interjút a Fideliónak a sokoldalú művész, aki éppen Nabuccót rendez Prágában.
Zenés színház csillagóra

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.