Zenés színház

Elhunyt Joan Ingpen

2008.01.18. 00:00
Ajánlom
Ha egy énekesre azt mondta, lesz belőle valami, az valóban sokra vitte. Joan Ingpen, a több évadra szóló tervezés kitalálója, a legendás producer és művészeti menedzser, a Covent Garden, a Metropolitan és a párizsi opera művészeti titkára 91 évet élt.

Joan Ingpen, átlagos komolyzene-rajongó hölgy a negyvenes években egy tengeri biztosító vállalatnál dolgozott. Ám amikor megismerkedett Walter Legge-vel, egycsapásra megváltozott az élete. A férfi ugyanis a Covent Garden művészeti vezetője és az EMI kiadó producere volt, aki jelentős szerepet játszott Herbert von Karajan, Jussi Björling, Elisabeth Schwarzkopf és Maria Callas karrierjében. Legge azonban nem a zenei, hanem adminisztrációs tehetséget látta meg Ingpen kisasszonyban, s azonnal állást ajánlott neki egy ügynökségnél, amely a fronton harcoló brit katonák szórakoztatását szolgáló műsorokat szervezte. Az együttműködés olyan gyümölcsöző volt, hogy a háború után Legge és Ingpen már együtt alapítottak műsorszervező irodát Philharmonia Orchestra néven.

Néhány év után azonban önállósodott, és létrehozta az Ingpen and Williams nevű céget, amelyet magáról és dakszlijáról nevezett el. Művészközvetítéssel és művészek menedzselésével foglalkozott, első kliensei között ott volt a pályája kezdetén levő Rudolf Kempe és a Covent Gardenben épp csak debütáló Joan Sutherland. 1962-ben saját irodáját régi ügyfele, Solti György hívására a Királyi Opera egyik íróasztalára cserélte. Addig az operaházak egy évadra terveztek, Ingpen ötletére azonban Londonban két-három szezonra előre szerződtették az énekeseket.

Az ő javaslatára került a Covent Gardenbe Luciano Pavarotti. A fiatal tenort, akit 1963-ban a dublini Grand Operában hallott énekelni, tartalékként szerződtette Giuseppe di Rodolfo mellé a Bohéméletre azzal az ígérettel, hogy a széria utolsó előadásán színpadra léphet. A premier után di Stefano azonban hirtelen megbetegedett, és Pavarottinak be kellett ugrani. A többi pedig már történelem.

Amikor Solti a párizsi operába távozott, Joan Ingpen is követte. 1978-ban a Metropolitan művészeti titkára lett, ahová Plácido Domingo javaslatára hívták meg. Itt is reformokkal indított. Bevezette az elektronikus naptárat és tervezést (a számítógép hőskorában!), és nem engedte, hogy a fellépti díjak túl magasra kússzanak. Ez utóbbit úgy indokolta, hogy a művészeknek legyen dicsőség a Metben énekelni. 1981-ben az akkori produkciós igazgató elbocsátása után Joan Ingpen karrierje csúcsára ért: ő lett a New York-i operaház egyik vezetője.

Az 1983/84-es évad végén az irodai munkát egy jóval kötetlenebb állásra cserélte, és visszatért arra a területre, ahol művészeti pályáját kezdte. Egy ügynökség képviselőjeként tehetségeket kutatott Európában.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A humor a legszebb eszköz a sötétség ellen” – interjú Dénes Viktorral

Számos operettben bizonyított már táncoskomikusként, ezúttal azonban Rozsda Lovag bőrébe bújik Dénes Viktor a Budapesti Operettszínház zenés mesejátékában, a Rozsda Lovag és Fránya Fridában. Az újrahasznosított főhősről, a környezettudatosságról és a commedia dell’arte darabbéli megjelenéséről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Különleges produkcióval álltak színpadra a Madách Színházban a Baltazár Színház művészei

Rendhagyó előadással tisztelgett a Madách Színház december 2-án a sérült emberek előtt a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából. A Szerencsejáték Zrt. „Tarts velünk egy akadálymentes jövőért!” kampányának részeként ugyanis a Mamma Mia! egyik betétdalát az előadás szereplői a Baltazár Színház színészeivel közösen adták elő.
Zenés színház kritika

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Zenés színház hír

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Zenés színház interjú

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.