Zenés színház

Elhunyt Joan Ingpen

2008.01.18. 00:00
Ajánlom
Ha egy énekesre azt mondta, lesz belőle valami, az valóban sokra vitte. Joan Ingpen, a több évadra szóló tervezés kitalálója, a legendás producer és művészeti menedzser, a Covent Garden, a Metropolitan és a párizsi opera művészeti titkára 91 évet élt.

Joan Ingpen, átlagos komolyzene-rajongó hölgy a negyvenes években egy tengeri biztosító vállalatnál dolgozott. Ám amikor megismerkedett Walter Legge-vel, egycsapásra megváltozott az élete. A férfi ugyanis a Covent Garden művészeti vezetője és az EMI kiadó producere volt, aki jelentős szerepet játszott Herbert von Karajan, Jussi Björling, Elisabeth Schwarzkopf és Maria Callas karrierjében. Legge azonban nem a zenei, hanem adminisztrációs tehetséget látta meg Ingpen kisasszonyban, s azonnal állást ajánlott neki egy ügynökségnél, amely a fronton harcoló brit katonák szórakoztatását szolgáló műsorokat szervezte. Az együttműködés olyan gyümölcsöző volt, hogy a háború után Legge és Ingpen már együtt alapítottak műsorszervező irodát Philharmonia Orchestra néven.

Néhány év után azonban önállósodott, és létrehozta az Ingpen and Williams nevű céget, amelyet magáról és dakszlijáról nevezett el. Művészközvetítéssel és művészek menedzselésével foglalkozott, első kliensei között ott volt a pályája kezdetén levő Rudolf Kempe és a Covent Gardenben épp csak debütáló Joan Sutherland. 1962-ben saját irodáját régi ügyfele, Solti György hívására a Királyi Opera egyik íróasztalára cserélte. Addig az operaházak egy évadra terveztek, Ingpen ötletére azonban Londonban két-három szezonra előre szerződtették az énekeseket.

Az ő javaslatára került a Covent Gardenbe Luciano Pavarotti. A fiatal tenort, akit 1963-ban a dublini Grand Operában hallott énekelni, tartalékként szerződtette Giuseppe di Rodolfo mellé a Bohéméletre azzal az ígérettel, hogy a széria utolsó előadásán színpadra léphet. A premier után di Stefano azonban hirtelen megbetegedett, és Pavarottinak be kellett ugrani. A többi pedig már történelem.

Amikor Solti a párizsi operába távozott, Joan Ingpen is követte. 1978-ban a Metropolitan művészeti titkára lett, ahová Plácido Domingo javaslatára hívták meg. Itt is reformokkal indított. Bevezette az elektronikus naptárat és tervezést (a számítógép hőskorában!), és nem engedte, hogy a fellépti díjak túl magasra kússzanak. Ez utóbbit úgy indokolta, hogy a művészeknek legyen dicsőség a Metben énekelni. 1981-ben az akkori produkciós igazgató elbocsátása után Joan Ingpen karrierje csúcsára ért: ő lett a New York-i operaház egyik vezetője.

Az 1983/84-es évad végén az irodai munkát egy jóval kötetlenebb állásra cserélte, és visszatért arra a területre, ahol művészeti pályáját kezdte. Egy ügynökség képviselőjeként tehetségeket kutatott Európában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.
Zenés színház interjú

"Szeretni kell és pont" – A nő kétszer

Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének kétestés, margitszigeti bemutatójának primadonna szerepében július 20-án Dobó Enikő, 21-én pedig Eperjesi Erika látható majd. A két „Fedórát” szerepükről és az előadásról kérdeztük.