Zenés színház

Elhunyt Mirella Freni, korának egyik legnagyobb operacsillaga

2020.02.09. 20:15
Ajánlom
A világhírű szopránekesnőt, Verdi, Puccini, Csajkovszkij és Mozart hősnőinek legendás megformálóját 85. születésnapja előtt érte a halál.
Mirella_Freni_1970-201803.jpg

Mirella Freni

Mirella Freni 1935. február 27-én született Modenában, ugyanaz a dada nevelte őt, mint Luciano Pavarottit, miközben anyáik a helyi dohánygyárban dolgoztak. Ebben a városban debütált első operaszerepében, Micaelát énekelte a Carmenben a Teatro Municipale színpadán tizenkilenc évesen. Tanára, Leone Magiera volt első férje. 1958-ban Mimì szerepét énekelte Puccini Bohéméletében Torinóban, a nemzetközi áttörésére sem kellett sokáig várni: 1960-ban Glyndebourne-ban Adinát énekelte Franco Zeffirelli rendezésében a Szerelmi bájitalban. 1960-62 között Mozart szubrett szerepeit énekelte ugyanitt: Susannát a Figaro házasságában és Zerlinát a Don Giovanniban.

1961-ban Nanettaként mutatkozott be a brit Királyi Opera színpadán a Falstaffban, ugyanebben a szerepben debütált a milánói Scalában két évvel később. 1965-ben pedig bevette a Metropolitan Operát, a New York-i közönség Mimì szerepében ismerhette meg, a kritika és a közönség csendes karizmájáért, megkapó ártatlanságáért éltette.

Annak ellenére, hogy lírikus szopránként ünnepelték, a hetvenes években Verdi komoly operaszerepeivel bővült repertoárja: Elisabetta (Don Carlos), Desdemona (Otello), Amelia (Simon Boccanegra) Leonora (A végzet hatalma) és Elvira (Ernani), valamint az Aida címszerepe maradandó alakításainak bizonyultak. Ekkortájt került repertoárjába a Tosca és a Pillangókisasszony címszerepe is.

pav-freni-7-202150.jpg

Luciano Pavarotti és Mirella Freni

Gazdag, könnyen szárnyaló, erőltetésmentes hang volt. Freni bölcsen egyengette karrierjét, soha nem próbálkozott hangján és erején túli feladatokkal. „Sok tekintetben nagylelkű vagyok – nyilatkozta –, de nem fogom tönkretenni a hangom.

Sok énekes azt gondolja, hogy isten, és mindent megtehet. De én mindig őszinte voltam magammal és a lehetőségeimet illetően.”

1975-ben Plácido Domingo mellett főszerepet kapott a Pillangókisasszonyból készült operafilmben, amelyet Jean-Pierre Ponnelle rendezett és Herbert von Karajan vezényelt. Egy évvel később Susanna volt a Figaróban Dietrich Fischer-Dieskau, Dame Kiri Te Kanawa és Hermann Prey oldalán. A rendező mondta róla: „Egy valódi, erős nő, akiben hatalmas költészet rejlik. Minden, amit csinál, valóság.”

A kilencvenes években Freni verista szerepekkel is színpadra lépett: európai nagyvárosokban énekelte az Adriana Lecouvreur címszerepét, Giordano Fedoráját. Orosz operát is énekelt, Tatjána volt az Anyeginben és Lisa A pikk dámában.

1978-ban Nicolai Ghiaurov bolgár basszista felesége lett, közösen állították fel énekakadémiájukat Vignolában, ahol 2002-től mesterkurzusokat tartottak. Férje 2004-es halála után Freni tovább dolgozott a bel canto hagyományainak életben tartásáért. (Itt tanult például a magyar szoprán, Pasztircsák Polina is.) „Ez a hagyomány véget ér. Mirella az utolsó láncszem, utána már nemigen látni, ki következik” – mondta róla Plácido Domingo.

GettyImages-94600671-201804.jpg

Mirella Freni 2007-ben (Fotó/Forrás: Gregorio Marrero/Bloomberg via Getty Images)

Utoljára 2005-ben lépett színpadra a Washingtoni Nemzeti Operában, a tizenéves Szent Johanna szerepét énekelte Csajkovszkij Az orléans-i szűz című operájában, 70 évesen.

Hosszú betegség és több stroke után, 2020. február 9-én, 85. életévében hunyt el Modenában. Halálhírét menedzsere, J.F. Mastroianni is megerősítette a New York Timesnak.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A humor a legszebb eszköz a sötétség ellen” – interjú Dénes Viktorral

Számos operettben bizonyított már táncoskomikusként, ezúttal azonban Rozsda Lovag bőrébe bújik Dénes Viktor a Budapesti Operettszínház zenés mesejátékában, a Rozsda Lovag és Fránya Fridában. Az újrahasznosított főhősről, a környezettudatosságról és a commedia dell’arte darabbéli megjelenéséről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Különleges produkcióval álltak színpadra a Madách Színházban a Baltazár Színház művészei

Rendhagyó előadással tisztelgett a Madách Színház december 2-án a sérült emberek előtt a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából. A Szerencsejáték Zrt. „Tarts velünk egy akadálymentes jövőért!” kampányának részeként ugyanis a Mamma Mia! egyik betétdalát az előadás szereplői a Baltazár Színház színészeivel közösen adták elő.
Zenés színház kritika

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Zenés színház hír

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Zenés színház interjú

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.