Zenés színház

Elhunyt Mirella Freni, korának egyik legnagyobb operacsillaga

2020.02.09. 20:15
Ajánlom
A világhírű szopránekesnőt, Verdi, Puccini, Csajkovszkij és Mozart hősnőinek legendás megformálóját 85. születésnapja előtt érte a halál.
Mirella_Freni_1970-201803.jpg

Mirella Freni

Mirella Freni 1935. február 27-én született Modenában, ugyanaz a dada nevelte őt, mint Luciano Pavarottit, miközben anyáik a helyi dohánygyárban dolgoztak. Ebben a városban debütált első operaszerepében, Micaelát énekelte a Carmenben a Teatro Municipale színpadán tizenkilenc évesen. Tanára, Leone Magiera volt első férje. 1958-ban Mimì szerepét énekelte Puccini Bohéméletében Torinóban, a nemzetközi áttörésére sem kellett sokáig várni: 1960-ban Glyndebourne-ban Adinát énekelte Franco Zeffirelli rendezésében a Szerelmi bájitalban. 1960-62 között Mozart szubrett szerepeit énekelte ugyanitt: Susannát a Figaro házasságában és Zerlinát a Don Giovanniban.

1961-ban Nanettaként mutatkozott be a brit Királyi Opera színpadán a Falstaffban, ugyanebben a szerepben debütált a milánói Scalában két évvel később. 1965-ben pedig bevette a Metropolitan Operát, a New York-i közönség Mimì szerepében ismerhette meg, a kritika és a közönség csendes karizmájáért, megkapó ártatlanságáért éltette.

Annak ellenére, hogy lírikus szopránként ünnepelték, a hetvenes években Verdi komoly operaszerepeivel bővült repertoárja: Elisabetta (Don Carlos), Desdemona (Otello), Amelia (Simon Boccanegra) Leonora (A végzet hatalma) és Elvira (Ernani), valamint az Aida címszerepe maradandó alakításainak bizonyultak. Ekkortájt került repertoárjába a Tosca és a Pillangókisasszony címszerepe is.

pav-freni-7-202150.jpg

Luciano Pavarotti és Mirella Freni

Gazdag, könnyen szárnyaló, erőltetésmentes hang volt. Freni bölcsen egyengette karrierjét, soha nem próbálkozott hangján és erején túli feladatokkal. „Sok tekintetben nagylelkű vagyok – nyilatkozta –, de nem fogom tönkretenni a hangom.

Sok énekes azt gondolja, hogy isten, és mindent megtehet. De én mindig őszinte voltam magammal és a lehetőségeimet illetően.”

1975-ben Plácido Domingo mellett főszerepet kapott a Pillangókisasszonyból készült operafilmben, amelyet Jean-Pierre Ponnelle rendezett és Herbert von Karajan vezényelt. Egy évvel később Susanna volt a Figaróban Dietrich Fischer-Dieskau, Dame Kiri Te Kanawa és Hermann Prey oldalán. A rendező mondta róla: „Egy valódi, erős nő, akiben hatalmas költészet rejlik. Minden, amit csinál, valóság.”

A kilencvenes években Freni verista szerepekkel is színpadra lépett: európai nagyvárosokban énekelte az Adriana Lecouvreur címszerepét, Giordano Fedoráját. Orosz operát is énekelt, Tatjána volt az Anyeginben és Lisa A pikk dámában.

1978-ban Nicolai Ghiaurov bolgár basszista felesége lett, közösen állították fel énekakadémiájukat Vignolában, ahol 2002-től mesterkurzusokat tartottak. Férje 2004-es halála után Freni tovább dolgozott a bel canto hagyományainak életben tartásáért. (Itt tanult például a magyar szoprán, Pasztircsák Polina is.) „Ez a hagyomány véget ér. Mirella az utolsó láncszem, utána már nemigen látni, ki következik” – mondta róla Plácido Domingo.

GettyImages-94600671-201804.jpg

Mirella Freni 2007-ben (Fotó/Forrás: Gregorio Marrero/Bloomberg via Getty Images)

Utoljára 2005-ben lépett színpadra a Washingtoni Nemzeti Operában, a tizenéves Szent Johanna szerepét énekelte Csajkovszkij Az orléans-i szűz című operájában, 70 évesen.

Hosszú betegség és több stroke után, 2020. február 9-én, 85. életévében hunyt el Modenában. Halálhírét menedzsere, J.F. Mastroianni is megerősítette a New York Timesnak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

"...sajnálom, Marci" - Földes Eszter búcsúzik a Karinthy Színház művészeti vezetésétől

Facebook oldalán adta hírül Földes Eszter, hogy a továbbiakban nem őt bízzák meg a Karinthy Színház művészeti vezetésével. Arról, hogy színművészként folytatja-e a munkát a társulatban még nem tudott nyilatkozni.
Színház

Rudolf Péter: „Sem a színház, sem a világ nem lesz már ugyanolyan, mint annak előtte”

Nyilatkozat adott közre a Vígszínház frissen kinevezett igazgatója.
Klasszikus

Bősze Ádám: Félelmetes, ami van, de kíváncsi vagyok, hogyan jövünk ki belőle

Bár stand-up műsorai leálltak, a rádióban továbbra is rengeteget dolgozik. Azt állítja, ez szerencse, mert rettentően félne attól, ha semmit se kéne csinálnia. A Fidelio interjúsorozatában Bősze Ádám műsorvezetővel, zenei antikváriussal beszélgettünk, túlélésről, szorongásról, kíváncsiságról.
Színház

Őze Áron: Az egyéni felelősség most közügy

A dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház is online közvetítéseket tart a teátrum közösségi oldalán a vészhelyzet kihirdetése óta. Az igazgató, Őze Áron színművész-rendező interjúnkban arról is beszél, hogyan működnek virtuálisan, lehet-e készülni a következő évadra, és miként zajlik a családi élet akkor, amikor a privát térbe online bekerült a munkahely, az iskola és a közélet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Kovács Zsuzsa

A művészt hosszas betegség után pénteken érte a halál, temetéséről később intézkednek.
Zenés színház EstiDalPosta

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Zenés színház magazin

„Mert kell egy hely” – Rekordot döntött a pécsi Padlás

A mai napon tartották volna A padlás 150. előadását a Pécsi Nemzeti Színházban. Noha a függöny a vírushelyzet miatt nem gördülhetett fel, Böhm György rendezése így is magyar színháztörténeti rekorder, hiszen ilyen szériát még nem ért meg egyetlen vidéki színház előadása sem.
Zenés színház videó

Nessun dorma, más szöveggel – László Boldizsár szellemes operaáriával buzdít, hogy maradj otthon

Vírusirtás, vírusirtás – énekli az operaénekes, aki a Nessun dorma különös szövegátiratával csak annyit kér: ha lehet, ne menj el otthonról, moss kezet sűrűn, és tartsd be az előírásokat.
Zenés színház hír

Plácido Domingónak pozitív lett a koronavírus tesztje

A világhírű spanyol operaénekes saját Facebook-oldalán tette közzé a hírt.