Zenés színház

Elisabeth Bécsben és Budapesten

2012.09.03. 11:35
Ajánlom
Húsz évvel az ősbemutató után újra színpadra állítják Bécsben az Elisabeth című zenés színpadi produkciót, a legsikeresebb német nyelvű musicalt, de a budapesti közönség sem marad Sissi nélkül.

Az Erzsébet osztrák császárné és magyar királyné életét feldolgozó zenés darabot Michael Kunze írta, zenéjét Sylvester Levay szerezte. A bécsi közönség szerdától, új szereposztásban láthatja ismét az Elisabethet, a Raimund Theaterben. A címszerepet a holland Annemieke van Dam alakítja. A musicalszínésznő hét évvel korábban már nagy sikert aratott Bécsben és Németországban ugyanebben a szerepben egy turné keretében.

A Theater an der Wien jelentős színpadtechnikai korszerűsítés után az Elisabethtel nyitotta meg ismét kapuit 1992 szeptember 3-án. Harry Kupfer látványos rendezése a modern technikát kihasználva nagyban hozzájárult a nemzetközi szereplőgárdát felvonultató produkció sikeréhez. Bécsben a bemutató után hat éven át játszották a musicalt. Külföldön először 1996-ban mutatták be Japánban, ezt kilenc további ország követte. Eddig összesen 8,5 millió néző látta, hét nyelvre - köztük magyarra is - lefordították és 6500 előadást ért meg.

A szerzők eredetileg a bécsi közönségnek szánták a darabot és meglepődtek a világsikeren. "Mi eredetileg nem a musicalek világpiacára akartunk darabot írni. (...) Modern, érzelmes zenés színdarabban akartam elmesélni a boldogtalan császárné történetét, anélkül, hogy a Broadway-ra vágyakoztunk volna. Reméltem, hogy tetszeni fog a bécsi közönségnek. Világsikerre azonban nem is gondoltam" - fogalmazott Michael Kunze.

Magyarországon 1996-ban a Szegedi Szabadtéri Játékokon játszották először a művet, még akkor ősszel a Budapesti Operettszínház repertoárjára került. A magyar bemutatón Elisabethet Janza Kata játszotta Kerényi Miklós Gábor rendezésében és Kentaur díszleteiben. Ez a verzió került színre a Miskolci Nemzeti Színházban is. A musicalt 2009-ben ismét láthatta a szegedi közönség.

A Budapesti Operettszínházba karácsonykor tér vissza a 2001-ben bemutatott kultikus darab. A bemutatószámba menő felújításon Dolhai Attila nem Rudolfot, hanem a Halál szerepét alakítja, Janza Kata mellett Vágó Bernadett is bemutatkozik Erzsébetként. Janza Kata 2009-ben vallott nekünk arról hogyan érzett akkor, amikor először találkozott a szereppel, és arról is, hogyan érett benne Elisabeth figurája: "Meg voltam ijedve! Hiszen akár baj is lehetett volna belőle, hogy olyan hamar megkaptam - mint később kiderült számomra - az álomszerepemet! Azóta viszont tudatosan dolgozom azon, hogy ha már belekerültem a világ legjobb skatulyájába, meg is tarthassam, azaz új színeket szerezzek hozzá. Annak idején a fiatal Sissivel voltam a leginkább azonos, ma pedig úgy is mondhatnám, hogy most tartok a közepénél. Az első szériában nagyon örültem a szerepnek és a szép ruháknak, most azonban érettebben, bölcsebben látom őt, jobban értem az érzelmi reakcióit."  

A gyerek Rudolf királyfi, azaz Kerényi Miklós Máté pedig a merénylő Luccheni alakjába nőtt bele. A színész így nyilatkozott a feladatról a Fideliónak: "Nagyon örültem, hogy megtalált a feladat. 16 évvel ezelőtt kis Rudolfként léptem fel a premieren, utána mindenféle szerepben statisztáltam, aztán viszont sok évig nem volt benne játszanivalóm. Amikor a Lévay Szilveszter Nemzetközi Musical Énekverseny karakterénekes kategóriáját megnyertem, maga a zeneszerző mondta, hogy nagyon szeretne ebben a szerepben látni, ami hatalmas elégtételt és dicséretet jelentett."

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Nem csak egy könyv a Budapest Nagyregény – Kiss Noémi a Lírástudók vendége

Huszonkét társával együtt ő is tagja a Budapest Nagyregény szerzőgárdájának, és elmesélte, miért érdekes számára Cinkota és a XVI. kerület, amelynek történetét ő írta meg. Kiss Noémi azt is elmondta, miért tartja nagy vívmánynak, hogy a vaskos kötet szerzőinek fele nő.
Színház

Egy vezető távozása és figyelmeztetés lett a következménye a Katonában egy színházjegy-akciónak

Két munkatársat figyelmeztetésben részesítettek, egy vezető beosztású dolgozó pedig elhagyja a színházat, miután kiderült, hogy DK-tagok kaphattak kedvezményes jegyeket.
Színház

Elhunyt Bajomi Nagy György, az Örkény Színház művésze

A Gábor Miklós- és Jászai Mari-díjas színművész 56 éves volt.
Vizuál

Ridley Scott filmjében Napóleon csak egy díszlet a saját életében

Hiába lett rendkívül látványos Ridley Scott Napóleonja, az európai történelem egyik legnagyobb hatású alakjáról végső soron csak egy sekélyes, koncepciótlan filmet sikerült rendeznie, amely ráadásul hemzseg a tárgyi tévedésektől.
Vizuál

A fekete arany és a fehér ördög – kritika a Megfojtott virágokról

Martin Scorsese egy három és fél órás krimi-drámával tért vissza, amelyben az amerikai történelem egy kevéssé ismert, sötét foltját mutatja be. Megfojtott virágok című filmjében a művészet klasszikus témáiról beszél, hogy megmutassa, mi is volna eredetileg a mozi célja.   

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Negyven százalékkal csökkenti kórusa létszámát a Bayreuthi Ünnepi Játékok

A neves Wagner-fesztivál anyagi nehézségekkel indokolta, hogy százharmincnégy fős énekkarát mindössze nyolcvan főre csökkenti. A Német Opera- és Táncegyüttesek Szövetsége azt javasolta az Ünnepi Játékok vezetőségének, fontolják meg a döntést.
Zenés színház ajánló

Eötvös Péter-ősbemutatóra készül az Opera

A zeneszerző Krasznahorkai László Az ellenállás melankóliája című regényéből írt Valuska címmel operát, amelyet december 2-án mutat be a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza.
Zenés színház kritika

A nevetés védelme – Ligeti-bemutató Bécsben

A Ligeti-évforduló alkalmából újabb darabbal gyarapodott a magyar művek (egyébként nem túl nagy) száma a nemzetközi operarepertoáron. A Le Grand Macabre november 17-i előadásán jártunk.
Zenés színház interjú

„A művészet mindig arra késztet, hogy változtassunk a nézőpontunkon” – interjú Stefan Herheim operarendezővel

Stefan Herheim, napjaink egyik legelismertebb rendezője, az elmúlt évad óta Bécs „második operaházának” a MusikTheater an der Wiennek az igazgatója. Händel Theodorájából kiindulva vallásról, intézményesülésről és az operai önreflexióról beszélgettünk vele.
Zenés színház kritika

Megváltástörténet a kávézóban – Händel Theodorája a MusikTheater an der Wienben

Öt ember egy kávéházban – öt történet arról, mi történhet, ha az embert megérinti a természetfeletti. Händel Theodorája nem is játszódhatott volna térben és időben közelebb a közönségéhez, mint ahogyan a bécsi MusikTheater an der Wienben színre kerül.