Zenés színház

Elisabeth Bécsben és Budapesten

2012.09.03. 11:35
Ajánlom
Húsz évvel az ősbemutató után újra színpadra állítják Bécsben az Elisabeth című zenés színpadi produkciót, a legsikeresebb német nyelvű musicalt, de a budapesti közönség sem marad Sissi nélkül.

Az Erzsébet osztrák császárné és magyar királyné életét feldolgozó zenés darabot Michael Kunze írta, zenéjét Sylvester Levay szerezte. A bécsi közönség szerdától, új szereposztásban láthatja ismét az Elisabethet, a Raimund Theaterben. A címszerepet a holland Annemieke van Dam alakítja. A musicalszínésznő hét évvel korábban már nagy sikert aratott Bécsben és Németországban ugyanebben a szerepben egy turné keretében.

A Theater an der Wien jelentős színpadtechnikai korszerűsítés után az Elisabethtel nyitotta meg ismét kapuit 1992 szeptember 3-án. Harry Kupfer látványos rendezése a modern technikát kihasználva nagyban hozzájárult a nemzetközi szereplőgárdát felvonultató produkció sikeréhez. Bécsben a bemutató után hat éven át játszották a musicalt. Külföldön először 1996-ban mutatták be Japánban, ezt kilenc további ország követte. Eddig összesen 8,5 millió néző látta, hét nyelvre - köztük magyarra is - lefordították és 6500 előadást ért meg.

A szerzők eredetileg a bécsi közönségnek szánták a darabot és meglepődtek a világsikeren. "Mi eredetileg nem a musicalek világpiacára akartunk darabot írni. (...) Modern, érzelmes zenés színdarabban akartam elmesélni a boldogtalan császárné történetét, anélkül, hogy a Broadway-ra vágyakoztunk volna. Reméltem, hogy tetszeni fog a bécsi közönségnek. Világsikerre azonban nem is gondoltam" - fogalmazott Michael Kunze.

Magyarországon 1996-ban a Szegedi Szabadtéri Játékokon játszották először a művet, még akkor ősszel a Budapesti Operettszínház repertoárjára került. A magyar bemutatón Elisabethet Janza Kata játszotta Kerényi Miklós Gábor rendezésében és Kentaur díszleteiben. Ez a verzió került színre a Miskolci Nemzeti Színházban is. A musicalt 2009-ben ismét láthatta a szegedi közönség.

A Budapesti Operettszínházba karácsonykor tér vissza a 2001-ben bemutatott kultikus darab. A bemutatószámba menő felújításon Dolhai Attila nem Rudolfot, hanem a Halál szerepét alakítja, Janza Kata mellett Vágó Bernadett is bemutatkozik Erzsébetként. Janza Kata 2009-ben vallott nekünk arról hogyan érzett akkor, amikor először találkozott a szereppel, és arról is, hogyan érett benne Elisabeth figurája: "Meg voltam ijedve! Hiszen akár baj is lehetett volna belőle, hogy olyan hamar megkaptam - mint később kiderült számomra - az álomszerepemet! Azóta viszont tudatosan dolgozom azon, hogy ha már belekerültem a világ legjobb skatulyájába, meg is tarthassam, azaz új színeket szerezzek hozzá. Annak idején a fiatal Sissivel voltam a leginkább azonos, ma pedig úgy is mondhatnám, hogy most tartok a közepénél. Az első szériában nagyon örültem a szerepnek és a szép ruháknak, most azonban érettebben, bölcsebben látom őt, jobban értem az érzelmi reakcióit."  

A gyerek Rudolf királyfi, azaz Kerényi Miklós Máté pedig a merénylő Luccheni alakjába nőtt bele. A színész így nyilatkozott a feladatról a Fideliónak: "Nagyon örültem, hogy megtalált a feladat. 16 évvel ezelőtt kis Rudolfként léptem fel a premieren, utána mindenféle szerepben statisztáltam, aztán viszont sok évig nem volt benne játszanivalóm. Amikor a Lévay Szilveszter Nemzetközi Musical Énekverseny karakterénekes kategóriáját megnyertem, maga a zeneszerző mondta, hogy nagyon szeretne ebben a szerepben látni, ami hatalmas elégtételt és dicséretet jelentett."

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Megvan A kultúra 50 arca, a legújabbak, akik 2018-ban „pörgették a magyar kultúrát”, és jelentős teljesítményük miatt tíz kategóriában bekerültek az idei Kult50-be. A Fidelio kiadványát és egész évre kiterjedő programját ma délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban.
Klasszikus

"Tartozunk Bartóknak és Kodálynak" – Rohmann Ditta és a Söndörgő a Kult50-ben

Indul a Kult50 videósorozata! Hetente két alkalommal jelentkezünk videóval, melyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit. Az első részben Rohmann Ditta csellóművészt és Eredics Benjamint, a délszláv népzenét játszó Söndörgő zenekar egyik tagját ültettük le beszélgetni, akik korábban soha nem találkoztak személyesen.
Klasszikus

Balogh Eszter: „Nem nyerni akartam, hanem hatni a közönségre!”

Elsöprő győzelmet aratott a londoni Hӓndel Énekversenyen Balogh Eszter mezzoszoprán. Megosztotta velünk a megmérettetésen szerzett tapasztalatait, gondolatait az opera szerepéről napjainkban, és azt is elárulta, hogy mi a célja az énekléssel.
Klasszikus

Túlélte a Notre Dame orgonája, de nem tudjuk, meg fog-e szólalni

A hangszerben három-négy évszázad orgonaépítői tapasztalata egyesült, különlegessége éppen a korában rejlett. Szívfájdító belegondolni, hogy lehet, soha nem fog megszólalni.
Plusz

Lángolt a Notre-Dame

Hétfő délután a fa tetőszerkezet kapott lángra a renoválás alatt álló katedrális - valószínűleg éppen a felújítással összefüggésben. A tűz gyorsan terjedt az egész épületben. Egy torony és a tetőszerkezet egy része is beomlott. A párizsiak döbbent csendben vagy vallásos énekeket énekelve álltak az utcán és figyelték az eseményeket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Posztumusz Igaz Ember díjat kapott Kálmán Imre

A Holokauszt Magyarországi Áldozatainak Emléknapján a zeneszerző lánya, Kálmán Yvonne vette át a díjat az Operettszínházban.
Zenés színház opera

4 operaelőadás 26 órán belül? Kelemen Zoltánnak belefért

Három Bajazzókat és egy Bánk bán előadást vészelt át a szegedi Kelemen Zoltán operaénekes 26 órán belül. Nem is akárhogyan!
Zenés színház interjú

„Molnár Ferenc világraszóló zseni volt”

Április 26-án mutatja be az Operettszínház Béres Attila rendezésében a Liliomot. Az előadás két prózai szereplőjével, Nagy-Kálózy Eszterrel és Jordán Tamással arról is beszélgettünk, mi az a „molnárferenciség”, amihez a musicalben is ragaszkodni kell.
Zenés színház gyász

Elhunyt László Margit operaénekes

A Liszt-díjas lírai szopránénekesnőt, Érdemes művészt nyolcvannyolc éves korában érte a halál.
Zenés színház magazin

Gúnyt űz az Operaház a feketékből, vagy a kultúrájukat népszerűsíti?

A Porgy és Bess előadását kezdettől fogva botrány kísérte, pedig csak egy közepesen előadott kiváló operáról van szó, ami soha nem lesz olyan, mint fekete hangokkal.