Zenés színház

Eljött a gyökérség kora – 15 sor színház

2025.10.13. 16:10
Ajánlom
„A RÉPAKIRÁLY története végtelenül abszurd, de mint minden jó abszurd mű, pont ezáltal sokkal többet és sokkal direktebb módon mond rólunk, mint realisztikusabb megközelítés esetén tehetné.” – A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra. A következő rövid írás a Budaörsi Latinovits Színház A RÉPAKIRÁLY című előadásáról szól.

A kamaszéveiből épp csak kinőtt herceg nem éppen jó uralkodó, de mindig lehet rosszabb: kabinetje megbuktatja, és helyére egy répát emelnek. Igen, egy gyökeret, aki pont annyira képes elvezetni egy országot, mint sejtjük. Primitív ösztönlény, szeszélyes, első indulatai vezetik, miközben rémesen hiú és önelégült. Jacques Offenbach Le roi carotte című operettje a Budaörsi Latinovits Színház előadásában hallható először magyar nyelven, ám a produkció alkotói nem arra törekedtek, hogy a darabot a maga sértetlenségében mint művészeti vagy történeti jelentőségű értéket tárják a közönség elé. Ehelyett Kovalik Balázs rendező és Ari-Nagy Barbara átdolgozásában, Závada Péter dalszövegeivel, Furák Péter zenei vezető adaptációjában önálló, eredeti, az „itt és most”-nak szóló műalkotás jött létre.

Az előadás elején mintha egy titkosügynökös filmben találnánk magunkat, ahogy XXIV. Fridolin herceg (Sas Zoltán) miniszterei tervet szőnek az egyre kevésbé befolyásolható uralkodó leváltására. Aztán egyfajta revübe kerülünk, az eseményeket kommentáló számokkal, mikor pedig a hercegnek menekülnie kell, és hűséges követőivel, Robinnal (Juhász Vince) és a fiúruhás Rosé du Soire-ral (Szaplonczay Mária) útnak indul, valamelyest koherens történet veszi kezdetét, amelyben a különböző zenei és színházi műfajok eklektikája egységes egésszé áll össze. Miközben a Répakirály (Mertz Tibor) igazi önkényúrként trónol, hőseink különböző társadalmakon keresztül (az ókori Rómától a hangyabolyig) szembesülnek vele, milyen módokon élhetünk együtt mi, emberek.

A produkció úgy vet fel kérdéseket, hogy a felhőtlen kacagás közben észre sem vesszük, milyen komoly filozófiai témákról gondolkodunk.

A színház lehetőségeihez és a színészek adottságaihoz igazított zene pedig egyszerre emeli el még jobban a történet kereteit a valóságtól, és mutat rá a közösségi lét sajátosságaira – tizenöt kiváló színművész és a hozzájuk társuló hangszeresek közreműködésével.

Repakiralyvege-161134.jpg

Jelenet A RÉPAKIRÁLY előadásából (Fotó/Forrás: Borovi Dániel / Budaörsi Latinovits Színház)

Ahogy az alapszituációból is láthatjuk, A RÉPAKIRÁLY története végtelenül abszurd, de mint minden jó abszurd mű, pont ezáltal sokkal többet és sokkal direktebb módon mond rólunk, mint realisztikusabb megközelítés esetén tehetné. Offenbach korának megfelelően az előadás tele van közéleti áthallásokkal, legyen szó politikusok szállóigévé vált mondatairól vagy a közelmúlt eseményeiről. („Nincs már infó az Elvirán” – éneklik a szereplők.) Létrejött az a különleges színházi pillanat, amikor az előadás tényleg az adott este adott közönségének szól, hiszen bármikor bekövetkezhet olyan esemény, amely felülírja valamelyik részlet jelentését.

Érdemes minél előbb megnézni az előadást!

Fejléckép: Mertz Tibor mint a Répakirály (fotó/forrás: Borovi Dániel / Budaörsi Latinovits Színház)

Egy sárgarépa tart görbe tükröt nekünk – nagyszabású zenés előadásra készül a Budaörsi Latinovits Színház

Kapcsolódó

Egy sárgarépa tart görbe tükröt nekünk – nagyszabású zenés előadásra készül a Budaörsi Latinovits Színház

A többszörösen díjazott Liliom után újra Budaörsön rendez Kovalik Balázs, ezúttal Jacques Offenbach és Victorien Sardou nagyoperettjét, A RÉPAKIRÁLY-t állítja színpadra – a művet a színház apparátusához igazítva.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

A mi Zeneakadémiánk – vallomások a 150 éves Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről

Iskola, koncertterem, a zene szentélye – a Zeneakadémia palotája sok-sok mindent jelent muzsikusok és hétköznapi zenebarátok számára. Az intézmény 150. születésnapja alkalmából kiváló művészeket, egykori zeneakadémistákat kértünk, akik azóta már fellépőként vagy oktatóként is visszatértek az épületbe, hogy osszák meg egy kedves vagy más okból emlékezetes történetüket az intézményről.
Vizuál

Josef Mengele a pokolban

Mi történik, ha a gonosz soha nem bánja meg tetteit? Kirill Szerebrennyikov új filmjében testközelből ismerhetjük meg Josef Mengele háború utáni életét. Meglehet, a kétórás pszichothriller a náci bűnös pokoljárásáról szól, a rendező egyúttal a néző világképét is megingatja.
Jazz/World

Ősi dallamok új fénytörésben – lemezbemutató koncertre készül a Hunclorique

A nyári teltházas Müpa-koncert és sikeres európai miniturné után december 11-én a Fonóban mutatja be új lemezét a Hunclorique. Boggie és Petruska együttese unikálisan ötvözi a magyar népzene motívumait az urbánus akusztikus hangzással.
Klasszikus

Mentorprogram indult Rolla János emlékére

Új művészekkel bővül az Óbudai Társaskör rezidenseinek köre: 2026-ban a Szigeti Quartet és Magyar Valentin zongoraművész viselheti a címet. Ugyancsak jövőre elindul a Rolla János Kamarazenei Műhely Alapítvány mentorprogramja az intézményben.
Vizuál

Közös gondolkodásra invitál a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál

November 26–30. között a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál ismét elhozza Budapestre a zsidó és izraeli filmművészet legizgalmasabb alkotásait. A vetítéseket beszélgetések és kísérőprogramok egészítik ki,

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Donald McIntyre

Az új-zélandi basszbaritont, aki Wagner szerepeit világszerte megformálta, a legendás, Patrice Chéreau-féle Ring Wotanját kilencvenegy éves korában érte a halál.
Zenés színház hír

Gulyás Dénes, Kálmándy Mihály és Metzger Márta az OPERA új örökös tagjai

Szűcs Márta és Várhelyi Endre magánénekest posztumusz emelték soraikba az örökös tagok, mellettük Molnár András, Sümegi Eszter és Meláth Andrea operaénekesek, Halász Péter karmester és Kállai Ernő első koncertmester munkáját is díjazta az OPERA vezetése.
Zenés színház interjú

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.
Zenés színház ajánló

A Tosca látható jövőre a Szentmargitbánai Kőfejtőben

Puccini operája tizenegy év után kerül ismét a kőfejtő színpadára, új rendezésben: Thaddeus Strassberger már visszatérő vendégként dolgozik a különleges helyszínen.
Zenés színház videó

A sivatag Párizsa – dokumentumfilm készült az OPERA dubaji vendégjátékáról

A Magyar Állami Operaház szeptemberi turnéjáról készült film – amely bemutatja az előadások hátterét, és hogy hogyan készülnek a művészek az eltérő kulturális közegben – cikkünkben, valamint az intézmény közösségimédia-felületein megtekinthető.