Zenés színház

Elkezdődött a Marton Éva-énekverseny

2018.09.10. 15:10
Ajánlom
Több mint hatvan fiatal vesz részt a hétfőn kezdődő III. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyen, amelynek a budapesti Zeneakadémia ad otthont, és a döntőjét Bartók Rádió is közvetíti.

Az énekversenyre 145 énekes jelentkezett négy földrész harmincnyolc országából Perutól Japánon és Dél-Afrikán át Finnországig , az előzsűri döntése alapján 94 jelentkező kapott meghívást az élő fordulókba mondta el Szabó Stein Imre, a program kommunikációs és versenyfejlesztési tanácsadója. Kiemelte, hogy a versenyzők mintegy fele szoprán, akik a szakmához való viszonyulásukban és minőségükben is Marton Éva örökségére támaszkodnak. A megmérettetés hétfőn sorsolással kezdődött, délután pedig a zsűri előtt mutatkozhatott be a versenyre érkezett 61 fiatal énekes.

DMOHA20180910007-144533.jpg

Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes (második sor közepén) a versenyzők között a III. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny megnyitóján a budapesti Zeneakadémián 2018. szeptember 10-én. (Fotó/Forrás: Mohai Balázs / MTI)

A szombati döntőt a Bartók Rádió, a vasárnapi gálát az M5 egyenes adásban közvetíti.

Marton Éva elmondta, hogy ez a verseny nem kifejezetten diákoknak, hanem olyan végzett énekeseknek szól, akik most próbálnak elhelyezkedni. Ez a megmérettetés kiugrási lehetőséget, munkát adó eshetőséget, akár egy szerepre való kiválasztást is jelenthet számukra.

DMOHA20180910001-144532.jpg

Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes (b3) a 75. születésnapja alkalmából nyílt kiállításon. (Fotó/Forrás: Mohai Balázs / MTI)

A program kísérőfüzetében Marton Évával Batta András interjúzott. Ebben az énekesnő így beszél arról, hogy miért hozta létre az énekversenyt.

Magyar vagyok, és a külföldön töltött évtizedek alatt is arra törekedtem, hogy később visszaadjak hazámnak abból, amit művészi értelemben megszereztem a pályám folyamán. Ennek a vágynak a logikus következménye lett hazaköltözésünk után –, hogy vállaltam a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Ének Tanszékének vezetését, és ezzel függött össze az énekverseny létrehozásának a gondolata.

Mint mondja, az ő idejében még nem voltak ennyire fontosak a versenyek, de egyértelmű, hogy ez mára megváltozott.

„Az operaházak többé-kevésbé zárt társulatokkal működtek, ahová próbaénekléssel vagy menedzserek segítségével lehetett bekerülni. A nemzetköziség nemcsak a vasfüggöny mögötti, de még a szabad világban sem volt kötelező érvényű, legalábbis a karrier kezdetén. Ma viszont más a helyzet: egy fiatal énekes mozgástere szinte ijesztő mértékben megnövekedett.”

martoneva-145045.jpeg

Marton Éva mellszobra a 75. születésnapja alkalmából nyílt kiállításon (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

A versenyhelyzetről pedig így beszélt:

„Egyedül kell megküzdeni, egy alkalommal viszonylag rövid idő alatt. Ez azt jelenti, hogy már az első pillanattól kezdve jónak kell lenni, nincs idő előkészületre, színpadi akklimatizációra.

(...)  A fiatalok nem elsősorban a közönségnek, hanem a zsűrinek énekelnek. A közönség is inkább a versenyt követi, és csak másodsorban koncentrál az előadás élményére.”

A verseny nemzetközi zsűrije az alábbi személyekből áll:

  • Peter Mario Katona, a londoni Royal Opera intendánsa;
  • Franz Grundheber, német bariton;
  • Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere;
  • Anatoli Goussev, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora;
  • Teimuraz Gugushvili, a Tbiliszi Konzervatórium professzora;
  • Vittorio Terranova, a F. Tagliavini operaverseny művészeti vezetője;
  • Eva Wagner-Pasquier, a Bayreuthi Fesztivál korábbi igazgatója;
  • magyar részről Meláth Andrea, a Zeneakadémia ének tanszékének vezetője és
  • Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója,
  • illetve Marton Éva, a zsűri elnöke.

A versenyzők között több magyar szerepel: Ács Gabriella, Ádám Zsuzsanna Csilla, Baranyai Anett, Bardon Antal, Forgács Péter, Fülep Máté és Haváry-Ferenczy Anna Vivien.

Szeptember 10-12. között zajlanak az elődöntők, 13-án a középdöntő. A döntőre 15-ig kell várni, 16-án gála. Ezután, szeptember 17-19. között Marton Éva megtartja a versenyt záró háromnapos kurzust.

A verseny abszolút győztese, azaz a csaknem ötmillió forintos nagydíjat elnyerő énekes neve a Zeneakadémián zajló vasárnapi gála legvégén derül ki. A teljes verseny, beleértve a hétközben ingyenesen látogatható fordulókat, a martoncompetiton.hu oldalon online követhető.

Fejléckép: Csabai Máté / Fidelio

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.
Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Egy történet, tizenhat variáció – különleges előadás a Pesti Vigadóban

Április 27-én a SZÓ • SZÍN • JÁTÉK sorozat következő előadásán az érdeklődők egy izgalmas, egyedülálló darabot láthatnak, Tóth Péter Stílusgyakorlatok című kabaré-operája új színeket és hangulatokat csempész a színházi élmények világába.
Zenés színház hír

Operaversenyt hirdet a Magyar Állami Operaház

A Magyar Állami Operaház 2025-ben első alkalommal rendezi meg az Országos Operaversenyt, amely elsősorban a magyarországi és határon túli intézmények énekesnövendékeit célozza meg.
Zenés színház gyász

Elhunyt Németh József operaénekes

A Liszt-díjas, érdemes művészt március 15-én, életének nyolcvanharmadik évében érte a halál. A Magyar Állami Operaház és a Szegedi Nemzeti Színház is megemlékezett a neves baritonról.
Zenés színház interjú

A maszk szabadsága – beszélgetés A cirkuszhercegnő három bonvivánjával

Hármas szereposztásban mutatta be februárban a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre nagyoperettjét, a produkció legközelebb március végén lesz látható. Az előadásban a titokzatos artista, Mister X szerepét Sándor Péter, Laki Péter és Papp Balázs formálja meg.
Zenés színház interjú

„Benne van minden, ami egy nővel megtörténhet” – interjú David Yengibarian harmonikaművésszel

A Csokonai Nemzeti Színház Magyarországon elsőként mutatta be élőzenével, kőszínházi előadásként Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperáját. A produkcióban fellép David Yengibarian örmény harmonikaművész, aki harminc éve él és alkot Magyarországon, és aki maga is Piazzolla szerelmese.