Zenés színház

Elkezdődött a Marton Éva-énekverseny

2018.09.10. 15:10
Ajánlom
Több mint hatvan fiatal vesz részt a hétfőn kezdődő III. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyen, amelynek a budapesti Zeneakadémia ad otthont, és a döntőjét Bartók Rádió is közvetíti.

Az énekversenyre 145 énekes jelentkezett négy földrész harmincnyolc országából Perutól Japánon és Dél-Afrikán át Finnországig , az előzsűri döntése alapján 94 jelentkező kapott meghívást az élő fordulókba mondta el Szabó Stein Imre, a program kommunikációs és versenyfejlesztési tanácsadója. Kiemelte, hogy a versenyzők mintegy fele szoprán, akik a szakmához való viszonyulásukban és minőségükben is Marton Éva örökségére támaszkodnak. A megmérettetés hétfőn sorsolással kezdődött, délután pedig a zsűri előtt mutatkozhatott be a versenyre érkezett 61 fiatal énekes.

DMOHA20180910007-144533.jpg

Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes (második sor közepén) a versenyzők között a III. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny megnyitóján a budapesti Zeneakadémián 2018. szeptember 10-én. (Fotó/Forrás: Mohai Balázs / MTI)

A szombati döntőt a Bartók Rádió, a vasárnapi gálát az M5 egyenes adásban közvetíti.

Marton Éva elmondta, hogy ez a verseny nem kifejezetten diákoknak, hanem olyan végzett énekeseknek szól, akik most próbálnak elhelyezkedni. Ez a megmérettetés kiugrási lehetőséget, munkát adó eshetőséget, akár egy szerepre való kiválasztást is jelenthet számukra.

DMOHA20180910001-144532.jpg

Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes (b3) a 75. születésnapja alkalmából nyílt kiállításon. (Fotó/Forrás: Mohai Balázs / MTI)

A program kísérőfüzetében Marton Évával Batta András interjúzott. Ebben az énekesnő így beszél arról, hogy miért hozta létre az énekversenyt.

Magyar vagyok, és a külföldön töltött évtizedek alatt is arra törekedtem, hogy később visszaadjak hazámnak abból, amit művészi értelemben megszereztem a pályám folyamán. Ennek a vágynak a logikus következménye lett hazaköltözésünk után –, hogy vállaltam a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Ének Tanszékének vezetését, és ezzel függött össze az énekverseny létrehozásának a gondolata.

Mint mondja, az ő idejében még nem voltak ennyire fontosak a versenyek, de egyértelmű, hogy ez mára megváltozott.

„Az operaházak többé-kevésbé zárt társulatokkal működtek, ahová próbaénekléssel vagy menedzserek segítségével lehetett bekerülni. A nemzetköziség nemcsak a vasfüggöny mögötti, de még a szabad világban sem volt kötelező érvényű, legalábbis a karrier kezdetén. Ma viszont más a helyzet: egy fiatal énekes mozgástere szinte ijesztő mértékben megnövekedett.”

martoneva-145045.jpeg

Marton Éva mellszobra a 75. születésnapja alkalmából nyílt kiállításon (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

A versenyhelyzetről pedig így beszélt:

„Egyedül kell megküzdeni, egy alkalommal viszonylag rövid idő alatt. Ez azt jelenti, hogy már az első pillanattól kezdve jónak kell lenni, nincs idő előkészületre, színpadi akklimatizációra.

(...)  A fiatalok nem elsősorban a közönségnek, hanem a zsűrinek énekelnek. A közönség is inkább a versenyt követi, és csak másodsorban koncentrál az előadás élményére.”

A verseny nemzetközi zsűrije az alábbi személyekből áll:

  • Peter Mario Katona, a londoni Royal Opera intendánsa;
  • Franz Grundheber, német bariton;
  • Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere;
  • Anatoli Goussev, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora;
  • Teimuraz Gugushvili, a Tbiliszi Konzervatórium professzora;
  • Vittorio Terranova, a F. Tagliavini operaverseny művészeti vezetője;
  • Eva Wagner-Pasquier, a Bayreuthi Fesztivál korábbi igazgatója;
  • magyar részről Meláth Andrea, a Zeneakadémia ének tanszékének vezetője és
  • Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója,
  • illetve Marton Éva, a zsűri elnöke.

A versenyzők között több magyar szerepel: Ács Gabriella, Ádám Zsuzsanna Csilla, Baranyai Anett, Bardon Antal, Forgács Péter, Fülep Máté és Haváry-Ferenczy Anna Vivien.

Szeptember 10-12. között zajlanak az elődöntők, 13-án a középdöntő. A döntőre 15-ig kell várni, 16-án gála. Ezután, szeptember 17-19. között Marton Éva megtartja a versenyt záró háromnapos kurzust.

A verseny abszolút győztese, azaz a csaknem ötmillió forintos nagydíjat elnyerő énekes neve a Zeneakadémián zajló vasárnapi gála legvégén derül ki. A teljes verseny, beleértve a hétközben ingyenesen látogatható fordulókat, a martoncompetiton.hu oldalon online követhető.

Fejléckép: Csabai Máté / Fidelio

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Klasszikus

Pozsonyban díjazták a Magyar Rádió Gyermekkórusát

A Pozsonyban megrendezett nemzetközi kórusversenyen 16 éven aluli kategóriában a legmagasabb minősítést kapta a Magyar Rádió Gyermekkórusa, akik Walter Judit és Dinyés Soma karnagyok vezényletével adták elő műsorukat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.
Zenés színház hír

Új pályázatot írnak ki az Operaház főigazgatói tisztségére

A Kulturális és Innovációs Minisztérium csütörtökön tette közzé, hogy a Magyar Állami Operaház főigazgatói tisztségére kiírt előző pályázat érvénytelenül zárult, ezért új pályázatot írnak ki.
Zenés színház kritika

Történelmi naivitás

Schubert, az operakomponista, alighanem azok számára is kevésbé ismerős, akik egyébként otthon vannak a zeneszerző életművében, pedig a szerző színpadi művei a dalaihoz hasonlóan lebilincselő zenével rendelkeznek. A Helsinki Barokk Zenekar előadásában az Alfonso és Estrella szólalt meg a Müpában, november 17-én.
Zenés színház lapszemle

Mikor derül ki a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatának eredménye?

Augusztus 8-án írta ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium a Magyar Állami Operaház 2023. február 15-étől kezdődő ciklusára vonatkozó főigazgatói pályázatot, ám annak eredményét még mindig nem hozták nyilvánosságra.
Zenés színház hír

Elindult a Magyar Állami Operaház adventi kalendáriuma

December 24-ig minden nap egy meglepetéssel várja a közönséget a Magyar Állami Operaház, az intézmény honlapján található naptár ablakai mögött zenei csemegék és más ajándékok várják a közönséget.