Zenés színház

Elkezdődött a Marton Éva-énekverseny

2018.09.10. 15:10
Ajánlom
Több mint hatvan fiatal vesz részt a hétfőn kezdődő III. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyen, amelynek a budapesti Zeneakadémia ad otthont, és a döntőjét Bartók Rádió is közvetíti.

Az énekversenyre 145 énekes jelentkezett négy földrész harmincnyolc országából Perutól Japánon és Dél-Afrikán át Finnországig , az előzsűri döntése alapján 94 jelentkező kapott meghívást az élő fordulókba mondta el Szabó Stein Imre, a program kommunikációs és versenyfejlesztési tanácsadója. Kiemelte, hogy a versenyzők mintegy fele szoprán, akik a szakmához való viszonyulásukban és minőségükben is Marton Éva örökségére támaszkodnak. A megmérettetés hétfőn sorsolással kezdődött, délután pedig a zsűri előtt mutatkozhatott be a versenyre érkezett 61 fiatal énekes.

DMOHA20180910007-144533.jpg

Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes (második sor közepén) a versenyzők között a III. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny megnyitóján a budapesti Zeneakadémián 2018. szeptember 10-én. (Fotó/Forrás: Mohai Balázs / MTI)

A szombati döntőt a Bartók Rádió, a vasárnapi gálát az M5 egyenes adásban közvetíti.

Marton Éva elmondta, hogy ez a verseny nem kifejezetten diákoknak, hanem olyan végzett énekeseknek szól, akik most próbálnak elhelyezkedni. Ez a megmérettetés kiugrási lehetőséget, munkát adó eshetőséget, akár egy szerepre való kiválasztást is jelenthet számukra.

DMOHA20180910001-144532.jpg

Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes (b3) a 75. születésnapja alkalmából nyílt kiállításon. (Fotó/Forrás: Mohai Balázs / MTI)

A program kísérőfüzetében Marton Évával Batta András interjúzott. Ebben az énekesnő így beszél arról, hogy miért hozta létre az énekversenyt.

Magyar vagyok, és a külföldön töltött évtizedek alatt is arra törekedtem, hogy később visszaadjak hazámnak abból, amit művészi értelemben megszereztem a pályám folyamán. Ennek a vágynak a logikus következménye lett hazaköltözésünk után –, hogy vállaltam a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Ének Tanszékének vezetését, és ezzel függött össze az énekverseny létrehozásának a gondolata.

Mint mondja, az ő idejében még nem voltak ennyire fontosak a versenyek, de egyértelmű, hogy ez mára megváltozott.

„Az operaházak többé-kevésbé zárt társulatokkal működtek, ahová próbaénekléssel vagy menedzserek segítségével lehetett bekerülni. A nemzetköziség nemcsak a vasfüggöny mögötti, de még a szabad világban sem volt kötelező érvényű, legalábbis a karrier kezdetén. Ma viszont más a helyzet: egy fiatal énekes mozgástere szinte ijesztő mértékben megnövekedett.”

martoneva-145045.jpeg

Marton Éva mellszobra a 75. születésnapja alkalmából nyílt kiállításon (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

A versenyhelyzetről pedig így beszélt:

„Egyedül kell megküzdeni, egy alkalommal viszonylag rövid idő alatt. Ez azt jelenti, hogy már az első pillanattól kezdve jónak kell lenni, nincs idő előkészületre, színpadi akklimatizációra.

(...)  A fiatalok nem elsősorban a közönségnek, hanem a zsűrinek énekelnek. A közönség is inkább a versenyt követi, és csak másodsorban koncentrál az előadás élményére.”

A verseny nemzetközi zsűrije az alábbi személyekből áll:

  • Peter Mario Katona, a londoni Royal Opera intendánsa;
  • Franz Grundheber, német bariton;
  • Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere;
  • Anatoli Goussev, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora;
  • Teimuraz Gugushvili, a Tbiliszi Konzervatórium professzora;
  • Vittorio Terranova, a F. Tagliavini operaverseny művészeti vezetője;
  • Eva Wagner-Pasquier, a Bayreuthi Fesztivál korábbi igazgatója;
  • magyar részről Meláth Andrea, a Zeneakadémia ének tanszékének vezetője és
  • Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója,
  • illetve Marton Éva, a zsűri elnöke.

A versenyzők között több magyar szerepel: Ács Gabriella, Ádám Zsuzsanna Csilla, Baranyai Anett, Bardon Antal, Forgács Péter, Fülep Máté és Haváry-Ferenczy Anna Vivien.

Szeptember 10-12. között zajlanak az elődöntők, 13-án a középdöntő. A döntőre 15-ig kell várni, 16-án gála. Ezután, szeptember 17-19. között Marton Éva megtartja a versenyt záró háromnapos kurzust.

A verseny abszolút győztese, azaz a csaknem ötmillió forintos nagydíjat elnyerő énekes neve a Zeneakadémián zajló vasárnapi gála legvégén derül ki. A teljes verseny, beleértve a hétközben ingyenesen látogatható fordulókat, a martoncompetiton.hu oldalon online követhető.

Fejléckép: Csabai Máté / Fidelio

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Könyv

„Egy tájba lépek ki, ahová a másik nem követhet” – 100 éve született Mészöly Miklós

1921. január 19-én született a 20. századi magyar irodalom egyik legnagyobb hatású írója, Mészöly Miklós. Életműve gerincét elbeszélések, novellák, kisregények alkotják, de több esszé-, publicisztika-, dráma- és mesekötet is fűződik a nevéhez.
Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Jazz/World

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Könyv

Mészöly-centenáriummal indul a Várkert Irodalom sorozata

Streamelt esttel jelentkezik a Várkert Bazár január 21-én. A Mészöly Miklós személye köré szerveződő esten szóba kerülnek az író alkotásai, a rá ható és általa teremtett stílusirányzatok, valamint iskolák, de megelevenedik a Polcz Alaine-nel kötött házassága is, melynek 53 évét irodalmi művek és levelek őrzik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

„Mindannyian vágyunk erre az idilli szerelemre” – János vitéz az Operett Online-on

Kacsóh Pongrác gyönyörű daljátékával folytatódik a Budapesti Operettszínház közvetítés-sorozata január 22-én. A Petőfi Sándor elbeszéléséből írt János vitéz Bozsik Yvette rendezésében újfajta értelmezést kap, eggyé olvad benne a túlvilági és a földi lét.
Zenés színház hír

Cseh Tamásra emlékezik a Vígszínház a Magyar Kultúra Napján

Koncertszínházi előadással idézi meg Cseh Tamás alakját január 22-én a Vígszínház. A zeneszerző, énekes éppen a Magyar Kultúra Napján lenne 78 éves, a Kelet-nyugati pályaudvar című est két nagy sikerű lemezének – a Fontátvonulás és a Nyugati pályaudvar – dalait dolgozza fel.
Zenés színház hír

„Húsz évem már a múlt” – 20 éves a Rómeó és Júlia musical

2001. január 19-én mutatták be a párizsi Palais des Congrès-ben Gérard Presgurvic musicaljét, a Shakespeare drámája nyomán írt Rómeó és Júliát.
Zenés színház hír

A nyári szezonra készül a Margitszigeti Szabadtéri Színpad

Idén a vártnál jóval korábban, már január 18-án kihirdette nyári előadásait a Margitszigeti Szabadtéri Színpad. A minden eddiginél gazdagabb műsorkínálatban az operák, musicalek, balett-, valamint táncelőadások mellett rendhagyó koncerteket is láthatnak az érdeklődők, ahol az ünnepelt popsztárokon túl a klasszikus zene mesterei is képviseltetik magukat.
Zenés színház koktélparti

„Nessun dorma” – Minek köszönheti rendkívüli népszerűségét Puccini operaáriája?

„Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – És a fejünkben máris megszólal Pavarotti hangja, amint elnyújtva a magas H hangot, üdvrivalgásra készteti a stadionok közönségét. Kerülőúton vált Puccini áriája mindenki kedvencévé, és egy futball-világbajnoksággal indult az egész.