Zenés színház

„Elköteleztem magam Bartók zenéjével” – ismét Budapesten járt Frédéric Chaslin

2024.11.15. 09:40
Ajánlom
Tizenöt tagú zenekarával járja Franciaország vidéki kastélyait, opera-keresztmetszetekkel megismertetve a legkisebb falvak lakóit. A francia sztárkarmester, zeneszerző, zongoraművész Frédéric Chaslin a budapesti OPERA felkéréséből merítette az opera-átiratok ötletét. A Pelléas és Mélisande után októberben az Otellót és Mahler VIII. szimfóniájának koncertszerű előadását vezényelte a Magyar Állami Operaház együtteseivel és szólistáival.

Az interjú eredetileg az Opera Magazin 2024. őszi számában jelent meg.

Milyen messzire nyúlik vissza a kapcsolata a magyar zenei élettel, magyar zeneszerzők műveivel?

Amióta az első zongoratanárom a kezembe adta Bartók Mikrokozmoszát, onnantól kezdve elköteleztem magam Bartók zenéjével. A másik fontos szál akkor indult, amikor Pierre Boulez asszisztense voltam az Orchestre de Paris-ban, majd Eötvös Péter zeneigazgatása alatt az Ensemble intercontemporaine-ben. Három évig dolgoztunk együtt Eötvössel, általa fedeztem fel, hogy Magyarország a zene országa, a magyar zeneszerzőknek kivételes kapcsolatuk van a ritmussal, a ritmikus zenei formákkal. 

Debussy Pelléas és Mélisande-ja az első opera, amit megtanult tizenöt éves korában, korrepetitori vizsgáján is ezt mutatta be, Pierre Boulez cardiffi produkciójában asszisztensként vett részt. Hogyan lehetséges, hogy a budapesti OPERA felkéréséig nem vezényelte ezt a művet?

Régi, bensőséges kapcsolat fűz Debussy szimbolistának tartott, valójában pszichoanalitikus operájához. Egy bukaresti fesztiválon 1996-ban vezényeltem már korábban koncertváltozatban. Érdekességként említem, hogy a párizsi konzervatóriumban olyan tanárhoz kerültem, aki memorizáló gyakorlatként „bemagoltatta” velünk a teljes partitúrát és librettót. Azt vallotta ugyanis, hogy enélkül nem lehet elég magabiztosan vezényelni egy művet. A budapesti előadás zenekari próbái alkalmával felhívtam a zenészek figyelmét arra, hogy ha a legelső ütemben megváltoztatom az első hangjegyet, akkor megkapom A kékszakállú herceg vára első taktusait.

Bartók kacsintásnak szánta ezt Debussy felé, akinél Mélisande valójában Kékszakállú utolsó asszonya, akinek sikerül elmenekülnie a várból.

Tehát a két mű között van folytonosság és párhuzam. A zenének a szöveget kell szolgálnia, másfelől viszont az idő múlásával mindkét esetben a zene felértékelődött a szöveg, a Pelléas esetében Maeterlinck álomszerű darabjának a kárára.

Először keresztmetszet változatban, saját zongorakíséretével szólaltatta meg a Pelléast a Covid idején a budapesti OPERA ingyenes közvetítéssorozatában. 

A Covid-járvány alatt sok hasonló „akcióra” kényszerültem. A brüsszeli La Monnaie operaháznak a Toscát „sűrítettem”, a nancyi operának a Rigolettót. A Pelléas esetében egy Debussytől olvasott levél is hatott rám az opera reduktív változatánál, ő maga írta, hogy szeretne egy tömörebb verziót készíteni belőle. A saját elképzelésem szerencsésen találkozott a Magyar Állami Operaházéval. A felkérésük nyomán beindítottam egy hosszabb távú projektet, amelyben kisebb vidéki kastélyokban opera-keresztmetszetekkel népszerűsítem a műfajt.

Milyen tapasztalatokat szerzett a Pelléas színpadi változatának bemutatójáról az Eiffel Műhelyházban 2022-ben, a performansz-színház koncepcióról?

Nagyon kellemes, gördülékeny volt az együttműködés az énekesekkel, különösen Pelléas, Mélisande és Golaud megformálóival. A magyar énekesek kivételes odaszánással építették fel a szerepüket mind hangilag, mind színészileg. A zenekar is egészen kiváló munkát végzett, az általam hangszerelt verzióban tizenöt zenész szerepel. Némi véleménykülönbség adódott a dán rendezővel bizonyos jelenetek kihúzása miatt, de aztán konszenzusra jutottunk. Manapság sajnos megszokott jelenség az operában, a zenés színházakban, hogy a karmester és a rendező között konfliktusos a kapcsolat. Ennek több összetevője szokott lenni, köztük a teljes megértés hiánya a mű irányába vagy a rendezői koncepció mindenáron való megvalósítása.

Chaslin-163643.jpg

Frédéric Chaslin (Fotó/Forrás: Bernard Martinez / Magyar Állami Operaház)

Mahler zenéjéhez kitüntetett vonzalom fűzi, olyannyira, hogy könyvet írt róla néhány éve, pontosabban a X. szimfónia fiktív befejezéséről egy bécsi karmester által. A monumentális VIII. szimfónia koncertszerű előadását vezényelte nálunk októberben, amiről Mahler maga is azt mondta, hogy ez a legnagyobb, amit valaha komponált…

Mahler köztudottan kora egyik legnagyobb operakarmestere volt, de mint zeneszerző soha nem komponált operát. A VIII. szimfónia számomra nem pusztán egy szimfonikus mű, hanem opera-kantáta költői betétekkel. A monumentalitás a Mahler-szimfóniáknál a zenén túli szféráknak is szól.

Mindenben jelen van nála a spiritualitás, a fájdalom és az élményanyag, ami az életét beárnyékoló tragédiákból fakad: ötéves kislánya halála, felesége, Alma hűtlensége, a saját szívbetegségének súlyosbodása.

Emellett a zenei fejlődésének korszakaival egyenes arányban egyre mélyül műveinek tartalma. Mahler mind a személyiségében, mind a zenéjében lenyűgöző. Mielőtt nekilátott volna a komponálásnak, elvonult, elbújt a saját lelki barlangjába. „Az egész világ zsenialitása benne van a zenémben” – vallotta. Távol állt tőle bármiféle vallásosság, a szó eredendő értelmében volt hívő, mélyen hitt Isten létezésében. A VIII. szimfónia szellemiségében keveredik a misztikum, a spiritualitás, a szentlélek általi megtisztulás a kora középkori szerzetesek latin szövegeivel, míg a mű második része lényegében egyezik Goethe Faustjának utolsó szakaszával, amelyben a megbocsátó isteni szeretet győzedelmeskedik. 

Verdi Otellóját is dirigálja José Curával a címszerepben. Milyen a viszonya ehhez a kései Verdi operához?

Húsz évvel ezelőtti karmesteréveim kihagyhatatlan darabjai közé tartozott az Otello. Akkoriban a bécsi Staatsoper rezidens dirigense voltam, az olasz repertoár megkerülhetetlen része volt Verdi.  Ha lehet sorrendet állítani, nálam az Aida, az Otello és a Falstaff a dobogós Verdi-operák. Elég rendhagyó háttérkörülmény nála, hogy az Aida után tizenhat évig nem írt operát. Valójában Wagner személye, hihetetlen népszerűsége okozta a leblokkolást. Verdit a múlt operaszerzőjeként kezdték számon tartani, míg Wagnert a jelen üstököseként. Tulajdonképpen megvárta Wagner halálát, és közvetlenül utána nekilátott az Otellónak. José Cura teljes értékű zenész, zeneszerző, dirigens, kiváló tenor, elismerem a zenei és emberi kvalitásait. Bécsben a Staatsoperben dolgoztunk utoljára együtt a Sámson és Delilában még a 2010-es években. Öröm újra találkozni vele.

Fejléckép: Frédéric Chaslin (fotó/forrás: Bernard Martinez / Magyar Állami Operaház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Magyar írók naplóit mutatja be a PIM új kiállítása

A Halálom esetén elégetendő! címmel nyílt tárlat több szempontból mutatja be az írói naplókat: milyen altípusai lehetnek, milyen füzetbe és hány éven keresztül íródtak, hogyan kerültek a múzeumba, miképpen alakul bennük a makrotörténelem mikrotörténetté.
Vizuál

Ingyenesen lesz látható online a Janó Manó című magyar animációs sorozat második évada

Az alkotók reményei szerint a sorozat megtekintése során a gyerekek úgy jutnak hasznos információkhoz az őket körülvevő világról, hogy közben végig izgulhatják a kedvenc szereplőik bolygólyukért vívott csatáját 
Plusz

Kiderült, mi lesz a Tompos Kátyának szánt adományok sorsa

A tavasszal elhunyt színművész kezelésére összegyűlt adományok nem maradhatnak az örökösöknél, azok felhasználásáról az adományozóknak kell nyilatkozatot tenni. 
Színház

Gubás Gabi: „Ha megtalálod azt, aki passzol hozzád, akkor a csillagokat is le tudod hozni az égről”

Jason és Phoebe egy zseniális írópáros két tagja, sikeres darabokat írnak együtt, de a saját szerelmi életüket képtelenek megfejteni. A Thália Színház friss bemutatójában Allisont, az elismert darabszerző feleségét alakító Gubás Gabit kérdeztük.
Könyv

„Ez mennyiben saját út?” – Grecsó Krisztián a Lírástudók vendége

Az Apám üzent című regény nyomozás a családi múlt után, ami során feltárulnak az előző generációk férfimintái. Grecsó Krisztiánt az autofikció divatjáról és saját történeteiről kérdezte Grisnik Petra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Egy kivételes életpálya rajzolódik ki Gulyás Dénes önéletrajzi estjén

Családi és színházi emlékekről, anekdotákról, eközben pedig a zenei és művészeti élet útkereséseiről egyaránt szó esik Gulyás Dénes Mekkora Isten tenyere? című monológjában.
Zenés színház ajánló

A cirkuszhercegnő bemutatójára készül az Operettszínház

December elején megkezdődtek az intézmény új produkciójának próbái, Kálmán Imre nagyoperettje februártól látható, Homonnay Zsolt rendezésében, hármas szereposztásban.
Zenés színház interjú

Antolovics Péter: „Ha igazán mélyre le tudok menni magamban, akkor kinyílik a világ”

Néhány hete volt Antolovics Péter első premierje a Budapesti Operettszínházban, a Hamupipőke ősbemutatóján mutatkozhatott be a nagyközönség előtt. A Nagymező utcai teátrumban az idei évadban még négy másik előadásban találkozhatunk vele.
Zenés színház interjú

Tenni akarás, nem csak duma – beszélgetés Litkai Gergellyel

A Dumaszínház alapítójaként Litkai Gergely neve elválaszthatatlanná vált a stand-up comedy műfajától, amelynek elismert alkotója, a humorista azonban az Operaház világában is otthonosan mozog.
Zenés színház hír

Új zenés színház jön létre az Erkel Színház épületében január 1-től

A november 28-án megjelent Magyar Közlöny szerint a kormány „új, önálló, állami fenntartású színházat” hoz létre, amely az Erkel Színház épületében üzemel majd. Lapértesülések szerint már meg is vannak az intézmény leendő vezetői.