Zenés színház

„Elköteleztem magam Bartók zenéjével” – ismét Budapesten járt Frédéric Chaslin

2024.11.15. 09:40
Ajánlom
Tizenöt tagú zenekarával járja Franciaország vidéki kastélyait, opera-keresztmetszetekkel megismertetve a legkisebb falvak lakóit. A francia sztárkarmester, zeneszerző, zongoraművész Frédéric Chaslin a budapesti OPERA felkéréséből merítette az opera-átiratok ötletét. A Pelléas és Mélisande után októberben az Otellót és Mahler VIII. szimfóniájának koncertszerű előadását vezényelte a Magyar Állami Operaház együtteseivel és szólistáival.

Az interjú eredetileg az Opera Magazin 2024. őszi számában jelent meg.

Milyen messzire nyúlik vissza a kapcsolata a magyar zenei élettel, magyar zeneszerzők műveivel?

Amióta az első zongoratanárom a kezembe adta Bartók Mikrokozmoszát, onnantól kezdve elköteleztem magam Bartók zenéjével. A másik fontos szál akkor indult, amikor Pierre Boulez asszisztense voltam az Orchestre de Paris-ban, majd Eötvös Péter zeneigazgatása alatt az Ensemble intercontemporaine-ben. Három évig dolgoztunk együtt Eötvössel, általa fedeztem fel, hogy Magyarország a zene országa, a magyar zeneszerzőknek kivételes kapcsolatuk van a ritmussal, a ritmikus zenei formákkal. 

Debussy Pelléas és Mélisande-ja az első opera, amit megtanult tizenöt éves korában, korrepetitori vizsgáján is ezt mutatta be, Pierre Boulez cardiffi produkciójában asszisztensként vett részt. Hogyan lehetséges, hogy a budapesti OPERA felkéréséig nem vezényelte ezt a művet?

Régi, bensőséges kapcsolat fűz Debussy szimbolistának tartott, valójában pszichoanalitikus operájához. Egy bukaresti fesztiválon 1996-ban vezényeltem már korábban koncertváltozatban. Érdekességként említem, hogy a párizsi konzervatóriumban olyan tanárhoz kerültem, aki memorizáló gyakorlatként „bemagoltatta” velünk a teljes partitúrát és librettót. Azt vallotta ugyanis, hogy enélkül nem lehet elég magabiztosan vezényelni egy művet. A budapesti előadás zenekari próbái alkalmával felhívtam a zenészek figyelmét arra, hogy ha a legelső ütemben megváltoztatom az első hangjegyet, akkor megkapom A kékszakállú herceg vára első taktusait.

Bartók kacsintásnak szánta ezt Debussy felé, akinél Mélisande valójában Kékszakállú utolsó asszonya, akinek sikerül elmenekülnie a várból.

Tehát a két mű között van folytonosság és párhuzam. A zenének a szöveget kell szolgálnia, másfelől viszont az idő múlásával mindkét esetben a zene felértékelődött a szöveg, a Pelléas esetében Maeterlinck álomszerű darabjának a kárára.

Először keresztmetszet változatban, saját zongorakíséretével szólaltatta meg a Pelléast a Covid idején a budapesti OPERA ingyenes közvetítéssorozatában. 

A Covid-járvány alatt sok hasonló „akcióra” kényszerültem. A brüsszeli La Monnaie operaháznak a Toscát „sűrítettem”, a nancyi operának a Rigolettót. A Pelléas esetében egy Debussytől olvasott levél is hatott rám az opera reduktív változatánál, ő maga írta, hogy szeretne egy tömörebb verziót készíteni belőle. A saját elképzelésem szerencsésen találkozott a Magyar Állami Operaházéval. A felkérésük nyomán beindítottam egy hosszabb távú projektet, amelyben kisebb vidéki kastélyokban opera-keresztmetszetekkel népszerűsítem a műfajt.

Milyen tapasztalatokat szerzett a Pelléas színpadi változatának bemutatójáról az Eiffel Műhelyházban 2022-ben, a performansz-színház koncepcióról?

Nagyon kellemes, gördülékeny volt az együttműködés az énekesekkel, különösen Pelléas, Mélisande és Golaud megformálóival. A magyar énekesek kivételes odaszánással építették fel a szerepüket mind hangilag, mind színészileg. A zenekar is egészen kiváló munkát végzett, az általam hangszerelt verzióban tizenöt zenész szerepel. Némi véleménykülönbség adódott a dán rendezővel bizonyos jelenetek kihúzása miatt, de aztán konszenzusra jutottunk. Manapság sajnos megszokott jelenség az operában, a zenés színházakban, hogy a karmester és a rendező között konfliktusos a kapcsolat. Ennek több összetevője szokott lenni, köztük a teljes megértés hiánya a mű irányába vagy a rendezői koncepció mindenáron való megvalósítása.

Chaslin-163643.jpg

Frédéric Chaslin (Fotó/Forrás: Bernard Martinez / Magyar Állami Operaház)

Mahler zenéjéhez kitüntetett vonzalom fűzi, olyannyira, hogy könyvet írt róla néhány éve, pontosabban a X. szimfónia fiktív befejezéséről egy bécsi karmester által. A monumentális VIII. szimfónia koncertszerű előadását vezényelte nálunk októberben, amiről Mahler maga is azt mondta, hogy ez a legnagyobb, amit valaha komponált…

Mahler köztudottan kora egyik legnagyobb operakarmestere volt, de mint zeneszerző soha nem komponált operát. A VIII. szimfónia számomra nem pusztán egy szimfonikus mű, hanem opera-kantáta költői betétekkel. A monumentalitás a Mahler-szimfóniáknál a zenén túli szféráknak is szól.

Mindenben jelen van nála a spiritualitás, a fájdalom és az élményanyag, ami az életét beárnyékoló tragédiákból fakad: ötéves kislánya halála, felesége, Alma hűtlensége, a saját szívbetegségének súlyosbodása.

Emellett a zenei fejlődésének korszakaival egyenes arányban egyre mélyül műveinek tartalma. Mahler mind a személyiségében, mind a zenéjében lenyűgöző. Mielőtt nekilátott volna a komponálásnak, elvonult, elbújt a saját lelki barlangjába. „Az egész világ zsenialitása benne van a zenémben” – vallotta. Távol állt tőle bármiféle vallásosság, a szó eredendő értelmében volt hívő, mélyen hitt Isten létezésében. A VIII. szimfónia szellemiségében keveredik a misztikum, a spiritualitás, a szentlélek általi megtisztulás a kora középkori szerzetesek latin szövegeivel, míg a mű második része lényegében egyezik Goethe Faustjának utolsó szakaszával, amelyben a megbocsátó isteni szeretet győzedelmeskedik. 

Verdi Otellóját is dirigálja José Curával a címszerepben. Milyen a viszonya ehhez a kései Verdi operához?

Húsz évvel ezelőtti karmesteréveim kihagyhatatlan darabjai közé tartozott az Otello. Akkoriban a bécsi Staatsoper rezidens dirigense voltam, az olasz repertoár megkerülhetetlen része volt Verdi.  Ha lehet sorrendet állítani, nálam az Aida, az Otello és a Falstaff a dobogós Verdi-operák. Elég rendhagyó háttérkörülmény nála, hogy az Aida után tizenhat évig nem írt operát. Valójában Wagner személye, hihetetlen népszerűsége okozta a leblokkolást. Verdit a múlt operaszerzőjeként kezdték számon tartani, míg Wagnert a jelen üstököseként. Tulajdonképpen megvárta Wagner halálát, és közvetlenül utána nekilátott az Otellónak. José Cura teljes értékű zenész, zeneszerző, dirigens, kiváló tenor, elismerem a zenei és emberi kvalitásait. Bécsben a Staatsoperben dolgoztunk utoljára együtt a Sámson és Delilában még a 2010-es években. Öröm újra találkozni vele.

Fejléckép: Frédéric Chaslin (fotó/forrás: Bernard Martinez / Magyar Állami Operaház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Színház

Európa legjobb új drámáit olvassák föl az Örkény művészei

Novemberben három alkalommal szervez felolvasószínházi eseményt az Örkény Színház a Merlinben.  Az Eurodram által Európa legjobb új kortárs színműveinek választott szövegeket az Örkény színészei fiatal rendezők közreműködésével viszik színre.
Vizuál

Februárban ismét lesz Magyar Filmszemle

Tíz versenykategóriával és két további szekcióval, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel érkezik február 2. és 8. között a 45. Magyar Filmszemle. A fesztiválra már elindult a nevezés.
Klasszikus

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Zenés színház

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Donald McIntyre

Az új-zélandi basszbaritont, aki Wagner szerepeit világszerte megformálta, a legendás, Patrice Chéreau-féle Ring Wotanját kilencvenegy éves korában érte a halál.
Zenés színház hír

Gulyás Dénes, Kálmándy Mihály és Metzger Márta az OPERA új örökös tagjai

Szűcs Márta és Várhelyi Endre magánénekest posztumusz emelték soraikba az örökös tagok, mellettük Molnár András, Sümegi Eszter és Meláth Andrea operaénekesek, Halász Péter karmester és Kállai Ernő első koncertmester munkáját is díjazta az OPERA vezetése.
Zenés színház interjú

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.
Zenés színház ajánló

A Tosca látható jövőre a Szentmargitbánai Kőfejtőben

Puccini operája tizenegy év után kerül ismét a kőfejtő színpadára, új rendezésben: Thaddeus Strassberger már visszatérő vendégként dolgozik a különleges helyszínen.
Zenés színház videó

A sivatag Párizsa – dokumentumfilm készült az OPERA dubaji vendégjátékáról

A Magyar Állami Operaház szeptemberi turnéjáról készült film – amely bemutatja az előadások hátterét, és hogy hogyan készülnek a művészek az eltérő kulturális közegben – cikkünkben, valamint az intézmény közösségimédia-felületein megtekinthető.