A Bécsi Állami Operaház 150 éves története során sok mindent megért már: szupersztárok debütálását, botrányokat, zenetörténeti jelentőségű premiereket. Azt azonban még nem, hogy női zeneszerző operája kerüljön színpadra.
Olga Neuwirth Orlando című operája változtat ezen a helyzeten.
„Szeretném felrázni picit ezt a régivágású, gyönyörű, varázslatos helyet” – mondta az 51 éves osztrák zeneszerző.
Virginia Woolf regénye az első angol nyelvű transz-regény, központi témája a nemi orientáció rugalmassága. „Nem csak a genderről szól, hanem minden bináris rendszerről. Orlando kivételes ember, aki minden dualitást megkérdőjelez, és a »köztiséget« keresi az életben és a művészetekben.” Az opera címszerepét Kate Lindsey énekli, a bemutató december 8-án lesz.
Az opera viszonylag konzervatív műfaj, de az utóbbi években születtek modern felfogást képviselő alkotások. Ilyen volt, amikor 2016-ban a New York-i Metropolitanben bemutatták Kaija Saariaho L’amour de loin című operáját. Egyébként a Magyar Állami Operaháznak is volt már női szerzője, 2016-ban Varga Judit Szerelem című alkotása került párba Rautavaara Bányájával. (Guardian)
A női zeneszerzők olyannyira ritkák, hogy mi egyenesen cikksorozatot szenteltünk nekik. Olvasson tovább!
Fejléckép: Olga Neuwirth bécsi otthonában, 2008-ban (forrás: Getty Images Hungary)