Zenés színház

Először mutatják be női szerző művét a bécsi Operában

2019.11.26. 09:20
Ajánlom
Olga Neuwirth Orlando című operája Virginia Woolf eredetijén alapul, és december 8-án mutatják be.

A Bécsi Állami Operaház 150 éves története során sok mindent megért már: szupersztárok debütálását, botrányokat, zenetörténeti jelentőségű premiereket. Azt azonban még nem, hogy női zeneszerző operája kerüljön színpadra.

Olga Neuwirth Orlando című operája változtat ezen a helyzeten.

„Szeretném felrázni picit ezt a régivágású, gyönyörű, varázslatos helyet” – mondta az 51 éves osztrák zeneszerző.

Virginia Woolf regénye az első angol nyelvű transz-regény, központi témája a nemi orientáció rugalmassága. „Nem csak a genderről szól, hanem minden bináris rendszerről. Orlando kivételes ember, aki minden dualitást megkérdőjelez, és a »köztiséget« keresi az életben és a művészetekben.” Az opera címszerepét Kate Lindsey énekli, a bemutató december 8-án lesz.

Az opera viszonylag konzervatív műfaj, de az utóbbi években születtek modern felfogást képviselő alkotások. Ilyen volt, amikor 2016-ban a New York-i Metropolitanben bemutatták Kaija Saariaho L’amour de loin című operáját. Egyébként a Magyar Állami Operaháznak is volt már női szerzője, 2016-ban Varga Judit Szerelem című alkotása került párba Rautavaara Bányájával. (Guardian)

A női zeneszerzők olyannyira ritkák, hogy mi egyenesen cikksorozatot szenteltünk nekik. Olvasson tovább!

Fejléckép: Olga Neuwirth bécsi otthonában, 2008-ban (forrás: Getty Images Hungary)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A nagyorrú Beatle – Ringo Starr 80 éves

A Beatles egykori dobosa virtuális jótékonysági koncerttel ünnepli a kerek évfordulót.
Vizuál

Vastag porréteg alól bukkant elő az értékes Rubens-festmény

A flamand mester maga készítette azt az alkotást, amely július végén kerül kalapács alá Londonban.
Vizuál

„A szolgája vagyok a könyveknek” - Interjú Gálos Viktor fotóssal

Hatvan egérfogó, kétszáz tojás, egy halfarok, esetleg egy kiszuperált tévé porcelánnyuszival, felkészülésként pedig több ezer oldalnyi szépirodalmi szöveg elolvasása – alig két hét alatt. Gálos Viktor fotós mesél a néhol vidám, néhol szürreális munkáról, ami a Libri irodalmi díj köteteinek fotói mögött áll.
Klasszikus

„Nincs rossz zenekar, csak rossz karmester” – vallotta a ma 160 éve született Gustav Mahler

160 éve született a budapesti Operaház egykori igazgatója, a későromantikus zene utolsó nagy mestere, Gustav Mahler.
Plusz

Freund Tamás a Magyar Tudományos Akadémia új elnöke

A neurobiológus a hat év után leköszönő Lovász Lászlót váltja a Magyar Tudományos Akadémia élén.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Schiller és Verdi tette halhatatlanná: 475 éve született Don Carlos

A 16. században élt spanyol infáns nevét Schiller drámája és az ennek nyomán született Verdi-opera tartotta fenn, de a történeti igazsághoz egyiknek sincs sok köze.
Zenés színház ajánló

Világsztárokkal indul a nyár a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

A színház vezetése a már megtervezett programokból, valamint új eseményekből, koncertekből és előadásokból egy újraépített nyári repertoárral kívánja megszólítani és beinvitálni a közönséget.
Zenés színház interjú

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.
Zenés színház hír

Szabadtéri koncertsorozatot indít júliusban az Operettszínház

A musical és az operett szerelmeseinek egyaránt kínálnak könnyed, nyáresti szórakozást egy különleges belvárosi helyszínen, a Pesti Vármegyeháza udvarán.
Zenés színház hír

A jövő héten nyit a milánói Scala

A koronavírus-járvány miatti négy hónapos kényszerszünet után a koncerten a közönség és az énekesek számát is csökkentette az operaház.