Zenés színház

Először válogattak be a POSZT-ra az Operettszínháztól előadást

2017.04.05. 12:38
Ajánlom
A chicagói hercegnő is meghívást kapott a nyáron rendezendő pécsi színházi fesztivál versenyprogramjába. A csaknem elfeledett darabot Lőrinczy Attila és Béres Attila porolta le, hogy modern szellemiségű produkció szülessen.

Az elkényeztetett amerikai milliomoslány megismerkedik Borisszal, egy képzeletbeli kelet-európai ország trónjának, Sylvária vonzó várományosával – ez A chicagói hercegnő alaphelyzete. A két kultúra nem csak a "csárdás vagy charleston" kérdésében ütközik, de ez is fontos kérdéssé válik Kálmán Imre operettjében, melynek alapkérdései nem csak a múlt század elején aktuálisak.

A chicagói hercegnő a Budapesti Operettszínházban

A chicagói hercegnő a Budapesti Operettszínházban

„A különböző kultúrák találkozása (...) napjainkban is igazán aktuális. De amikor később megkaptuk a szövegkönyvet, Kero és én is erősen problémásnak éreztük” – mesélte Lőrinczy György, a Budapesti Operettszínház főigazgatója a tavalyi bemutató kapcsán. A szövegkönyv – és így a történet jelentős részének – átírását Lőrinczy Attila végezte. „Nem akarok Attilának kedveskedni, de ha ő nincs, történet sincs”– mondta Béres Attila rendező, akinek a nevéhez számos siker (Lili bárónő, Rebecca, Menyasszonytánc, Viktória) fűződik az Operettben.

Az előadás szereplői többek között Fischl Mónika / Bordás Barbara, Dolhai Attila / Homonnay Zsolt, Kalocsai Zsuzsa, Kerényi Miklós Máté és Laki Péter.

Lőrinczy György: "Minden szerencsésen állt össze"

- Most először válogattak be a POSZT versenyprogramjába előadást a Budapesti Operettszínháztól. Hogyan fogadták a hírt?

- Egyrészt csodálkoztunk, másrészt örültünk, hogy végre, észrevettek minket. Őszintén szólva, mi

az elmúlt években „elengedtük” azt, hogy eljussunk a POSZT-ra.

A zenés színházi szakma már régen tervezi, hogy hasonló találkozót szervez, de technikailag nagyon nehéz megoldani az ilyesmit. Szerencsére A chicagói hercegnőt vállalható színpadtechnikai kompromisszumokkal el tudjuk játszani Pécsett.

Lőrinczy György A chicagói hercegnő sajtóeseményén

Lőrinczy György A chicagói hercegnő sajtóeseményén (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

- Törekednek arra, hogy ne csak a zenés színházi mércének, de a szélesebb színházi szakmának is meg tudjanak felelni, így akár a POSZT válogatóinak?

- Számunkra alapvetően a nézőink véleménye, illetve a társulatunk belső fejlődése a mérvadó. Folyamatosan törekszünk arra, hogy izgalmas újításokat találjunk ki, és ha ezzel a szakma elismerését is elnyerjük, annak nagyon örülünk. De nincs arról szó, hogy elindulnánk egy kizárólag művészszínházi irányba.

- Kovács Dezső, a POSZT egyik válogatója az átiratot is méltatta. Ennek is része lehet az előadás sikerében?

- A szöveg hamarabb fárad, mint a zene, de a zenés színházban a zenei ötlet az elsődleges. A jazz és a népzene találkozása Kálmán Imre eredeti ötlete volt, és egyik levelében ír arról, hogy mennyire szeretné ezt három zenekarral megvalósítva hallani.

Ezt eddig senki nem játszotta el így, csak mi.

De nem akarom kisebbíteni a testvérem, Attila érdemeit, aki a szöveg átírását végezte. Csak akkor tudnak a színészek mai módon játszani, ha aktuális a szöveg. De nem csak ebben a két tényezőben kell keresni a siker okát. Az operett összművészeti alkotás, és megtörténik, hogy minden szerencsésen áll össze: a látvány, a rendezés, a sztori, a szereposztás. Most talán ez történt.

- Pécsett is a közönség tetszését keresi a színház?

- Erre egy rövid történettel felelnék. Az előadással kapcsolatban a legszebb élményem a POSZT-nevezésen kívül, hogy a főpróbán egy idős hölgy odajött hozzám, és elmondta, hogy azért örül A chicagói hercegnőnek, mert erre elhozhatja az unokáját, és ő is meg fogja látni, hogy az operett milyen élvezetes műfaj. Pécsett is fontos lesz a többgenerációs közönség reakciója, de persze semmilyen díjat nem fogunk visszautasítani.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Újabb nyílt levél az SZFE modellváltásáról szóló törvény kapcsán

Több mint hetven színész, rendező, színházi művész támogatta aláírásával a Színművészeti Egyetem modellváltását lehetővé tevő törvényt.
Színház

Megszavazta az Országgyűlés az SZFE modellváltását

Az Országgyűlés július 3-án döntött a Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által benyújtott törvényjavaslatról.
Klasszikus

Vasárnap kezdődik a 7. Budavári Bach-fesztivál

A Budavári Evangélikus Templomban rendezik meg július 5-17. között Magyarország első Bach-fesztiválját, kizárólag historikus, barokk hangszerek megszólalásával.
Vizuál

Dürer kora a Szépművészeti Múzeumban

A múzeum saját Grafikai Gyűjteményéből szemezgetett a kiállítás anyagának összeállításakor. Dürer munkái mellett a mester műhelyének tehetséges alkotóitól is láthatóak metszetek és rajzok a kamaratárlaton.
Plusz

Élménydús esték a Városmajorban

A rövidített évad ellenére minden eddiginél tartalmasabb nyári színházi évadra készül a Városmajori Szabadtéri Színpad: tíz hét alatt közel ötven színházi előadás és program közül válogathat a közönség.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.
Zenés színház hír

Szabadtéri koncertsorozatot indít júliusban az Operettszínház

A musical és az operett szerelmeseinek egyaránt kínálnak könnyed, nyáresti szórakozást egy különleges belvárosi helyszínen, a Pesti Vármegyeháza udvarán.
Zenés színház hír

A jövő héten nyit a milánói Scala

A koronavírus-járvány miatti négy hónapos kényszerszünet után a koncerten a közönség és az énekesek számát is csökkentette az operaház.
Zenés színház koktélparti

Brünnhilde és Wotan pszichológiája – 150 éve mutatták be A walkürt

A főisten leszállt a halandók közé, hogy fiút nemzzen. A fiú és ikerhúga között szerelem gyúlt, amely nyomán felsejlettek a múlt traumái. Brünnhilde pedig integritást nyert azáltal, hogy szembeszállt apjával. Wagner tetralógiája nem csak a zenetudomány, hanem a pszichológia számára is kutatási terület.
Zenés színház hír

Jövőre halasztják a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt

A koronavírus-járvány miatt 2021 őszére halasztja az idén minden eddiginél több jelentkezőt vonzó IV. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt a Zeneakadémia.