Zenés színház

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

Elkezdődött a 100. Salzburgi Ünnepi Játékok
2020.08.02. 13:55
Ajánlom
A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.

A rendezvények helyszínére való belépést szigorúan ellenőrzik, a nézők csak személyre szólóan váltott jegyekkel érkezhetnek, amelyeket nem szabad senki másnak átadni.

A fesztivált rövidített formában, 16 helyett 7 helyszínen, az eredetileg meghirdetett előadások felével rendezik meg: csak 90 előadást tartanak meg az eredetileg tervezett 212-ből.

A közönség létszámát is úgy határozták meg, hogy biztonságosan lehessen leültetni a nézőket. Ezért csak 76 ezer jegyet adtak el a korábbi 240 ezer helyett. Nem lesznek szünetek a felvonások között és büfé sem áll rendelkezésre.

A nézőtéren csak minden második székre lehet leülni, a közönségnek maszkot kell viselnie a belépéskor, de az előadás alatt le lehet venni. A fellépő művészeket és a rendezvényen dolgozókat rendszeresen tesztelik majd, továbbá a kulisszák mögötti munkákhoz maszkot kell viselni.

jedermann-2020-c-sf-matthias-horn-07-132239.jpg

Jedermann 2020: Peter Lohmeyer (Death), Tobias Moretti (Everyman) (Fotó/Forrás: SF / Matthias Horn)

Csak két operát mutatnak be: Mozart Cosi fan Tutte című művét és Richard Strauss Elektráját, utóbbit Krzysztof Warlikowski rendezésében
szombat este vitték színre hatalmas sikerrel.

A salzburgi ünnepi játékok szombat este hagyományosan Hugo von Hofmannsthal Jedermann (Akárki) című művével indult.

A darabot 1920. augusztus 22-én az első salzburgi fesztiválon Max Reinhardt, az ünnepi játékok egyik alapítója adta elő. Idén 14 előadást tartanak a Dóm téren, a katedrális előtt. Ezek egyikén, augusztus 22-én emlékeznek meg arról, hogy éppen 100 éve nyílt meg először a fesztivál Salzburgban.

Vasárnap tartják az irodalmi Nobel-díjas Peter Handke Zdenek Adamec című új darabjának bemutatóját,

a mű annak a fiatalembernek állít emléket aki 2003-ban Prágában felgyújtotta magát politikai és környezetvédelmi okokból.

zdenek-adamec-2020-c-sf-ruth-walz-18-132016.jpg

100. Salzburgi Ünnepi Játékok, Zdeněk Adamec előadás: Sophie Semin, Hanns Zischler, Eva Löbau, Christian Friedel (Fotó/Forrás: SF / Ruth Walz)

Szintén vasárnap vezényel először karmesternő a fesztivál 100 éves történetében: a német Joanna Mallwitz vezényli a Cosi fan tutte című operát.

Christof Loy rendező és Joana Mallwitz két teljes napot és éjszakát görnyedtek a kották fölé telefonon tartva a kapcsolatot egymással, hogy egy - saját bevallásuk szerint - igen fájdalmas procedúrával létrehozzák az opera egy különleges verzióját. " Wolfgang Amadeus Mozart Così fan tutte-jának ez a változata egyetlen más éveben sem születhetett volna meg, kizárólag az olyan különlegesben, mint a koronavírussal küzdő 2020" - mondta el Joana Mallwitz. Ő abba a tudatba kapaszkodott, hogy valószínűleg

Mozart lett volna az első, aki egy hasonló felfogású feldolgozással áll elő 2020-ban, mivel a zeneszerző ismert volt arról, hogy tétovázás nélkül kihagyott vagy hozzátoldott részeket a műveihez, ahogy az alkalom kívánta.

A mostani előadás végül két óra 10 perc lesz és "annyit sűrítettek bele Mozart szellemiségéből", amennyit csak lehetett, biztosította a nézőket a karmester.

joana-mallwitz-c-nicolas-kroeger-01-133446.jpg

Joana Mallwitz német karmester (Fotó/Forrás: Nicolas Kroeger)

A karmester salzburgi debütálásával egyúttal először áll nő a fesztivál karmesteri pulpitusára.

Amikor Mozartot vezényelek, akkor egyfajta ellensúlynak tekintem magamat, nem kísérőnek.

A Bécsi Filharmonikusok csodálatosak. A próbák során arra törekedtem, hogy a mű egyszerre legyen autentikus és nyitott azokra a benyomásokra, amelyek engem értek. Világos elképzelésem van az operáról - mondta el a karmester az előadás kapcsán.

címlapkép: Joanna Mallwitz karmesternő - fotó: Lutz Edelhoff

Miért olyan ritkák a női karmesterek?

Kapcsolódó

Miért olyan ritkák a női karmesterek?

Szinte szenzációként hatott a múlt héten, hogy az I. Nemzetközi Doráti Antal Karmesterversenyre a mintegy száz férfi versenyző mellett tizenkilenc nő is jelentkezett. Az Olasz Kultúrintézetben rendezett megmérettetés november 28-án ért véget, és végül egyik hölgy sem ért el helyezést. De miért is ekkora hír az, hogy egy karmesterversenyen nők is indulnak?

Egy nő nem csupán a gitárját tudja behangolni, hanem akár zenét is írhat

Egy nő nem csupán a gitárját tudja behangolni, hanem akár zenét is írhat

Lassan mindenkinek leesik, hogy a nők legalább annyira értenek a zenéhez, mint a férfiak. De milyenek a lehetőségeik, és mennyi terük van alkotni? Erről kérdeztük Barna Emília szociológust.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Az igazi nőnek mindig titka van” – interjú Fischl Mónikával

Fischl Mónika az operettirodalom csaknem minden jelentős primadonnaszerepét eljátszotta már, az évad végéhez közeledve pedig többek között a Csárdáskirálynőben és a Marica grófnőben lesz látható a Budapesti Operettszínházban. A színésznővel a nemrég átvett Liszt Ferenc-díjáról, tanításról, az operett és musical kapcsolatáról, valamint az előadások egyedi rendezői koncepciójáról beszélgettünk.
Zenés színház lapszemle

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Zenés színház kritika

Nyomokban Kovalikot tartalmaz – Széljegyzetek a Mefistofeléhez

Több mint tíz éve, 2010 őszén mutatta be a Magyar Állami Operaház Boito Mefistofele című operáját Kovalik Balázs rendezésében. A produkció a márciusi újranyitást követően, jelentősen megváltozott szereposztással újra műsorra került.
Zenés színház gyász

Elhunyt Teresa Berganza

A világhírű spanyol énekesnőt, számos mezzoszoprán szerep feledhetetlen alakítóját nyolcvankilenc éves korában érte a halál. A hírt a művész közösségi oldalán is közzétették.
Zenés színház hír

Londonban és Helsinkiben is bemutatják a Madách Színház két film-szín-játékát

Az Ady Endre és Karinthy Frigyes szerelmi életét feldolgozó alkotásokat a külföldi magyar kulturális intézetek támogatásával láthatják a nézők.