Zenés színház

Első felvonás: Épül az Aida

2013.07.17. 12:16
Ajánlom
A tianjini Nagyszínházat németek tervezték, német tapasztalatokkal és alapossággal: egyedül azt a patinát lehetne számon kérni rajta, amely bármely lerobbant, ám háromszáz éve folyamatosan játszó olasz operaház sajátja, de azt sajnos nem lehet beletenni egy mégoly végtelen költségvetésbe sem. MAGAZIN

Ami viszont pénzért kapható, az itt megvan, sőt annál több is: nem csupángigantikus ledfal, state-of-art fénytechnika és mindentudó intelligens színpad, hanem hatalmas és jól felszerelt backstage, valamint öltözők és egyéb kiszolgáló helységek is bőséggel, az épület hatalmas alapterületét jól kihasználva. A meglepő ezek fényében az, hogy maga a terem nem túl nagy, mindössze 1600 férőhelyes. A tianjiniek nyugodtan alhatnak, ez a beruházásuk egyhamar nem fog elavulni: a külcsínhez már csak a belbecst kell megteremteni, ez utóbbihoz viszont már egy mégoly nagyszabású színházépítésnél is hosszabb és rögösebb út vezet.

Ez utóbbi útra is nagy lendülettel léptek Tianjinben: az új intézmény művészeti vezetőjének azt Muhai Tangot kérték fel, akit még Karajan vezetett be a nemzetközi zenei életbe, amikor 1983-ban meghívta a Berlini Filharmonikus Zenekarhoz. Az azóta eltelt harminc évben a 65. születésnapját épp a napokban ünneplő maestro nem csupán végigvezényelte szinte valamennyi jelentős nyugati zenekart a drezdai Staatskapelle-től a San Francisco Szimfonikus Zenekarig, de a Shanghai Filmarmonikus Zenekar és más együttesek igazgatójaként a kínai klasszikus zenei élet egyik doyenje is lett. Az ő személye az a híd, amelytől joggal remélhetik itt, hogy Tianjint sikerül felvésni a világ kulturális térképére - hogy eddig milyen sikerrel, arról majd részletesen később.

Az Aida díszletének építése komoly kihívások elé állította az Operaházból érkezett műszakot és a helyi erőket egyaránt - egy ismeretlen helyen eleve nem ugyanaz felépíteni a díszletet, mint otthon, ahol mindenki már szinte vakon tudja, mit kell csinálni, ráadásul most néhány extra körülmény is nehezítette a feladatot. Egyrészt a helyiek nem sokkal jobban bírják az angol nyelvet, mint a opera stábja a kínait, másrészt a legmodernebb technika sem jelent feltétlenül megoldást egy olyan díszlet számára, amely néhány paraméterében más technikai környezet számára készült.

Például erre a színpadra nem lehet fúrni (azaz lehet, csak nem szabad): mindent súlyokkal rögzítenek, s ha valamit függőlegesen feszíteni kell, akkor egy felső függesztés és egy alsó súly tartja biztosan a díszletelemet - feltéve, ha az adott díszletelem erre alkalmas. Ha nem, akkor bizony a kivétel erősíti a szabályt, ahogy az Aida esetében is történt: némi egyeztetést követően az első csavarokat a MÁO emberei fúrták a színpadba. Holnap pedig felgördül a függöny.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Zenés színház

Puccini ritkán hallható műve, A fecske az Operaházban

Az itáliai zeneszerző minden operáját felvonultató PucciniFeszt részeként a Kolozsvári Magyar Opera május 26-án és 27-én A fecske című darabbal vendégeskedik ez Erkel Színházban.
Vizuál

Tarantino nem nyert semmit Cannes-ban

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház armel

Keszei Bori: Közel kell mennünk a közönséghez!

Bécsben mutatja be a hazánkban sikert arató Figaro házassága-előadást az Armel Operafesztivál. A Susanna szerepét éneklő Keszei Borival a Mozart-műről és a fesztiválról beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Puccini ritkán hallható műve, A fecske az Operaházban

Az itáliai zeneszerző minden operáját felvonultató PucciniFeszt részeként a Kolozsvári Magyar Opera május 26-án és 27-én A fecske című darabbal vendégeskedik ez Erkel Színházban.
Zenés színház operett

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Zenés színház hír

Gustavo Dudamel vezényel majd Spielberg West Side Story-filmjében

A Bernstein-musical újabb filmfeldolgozásáról egyre többet tudunk, de még várnunk kell 2020 karácsonyáig, hogy láthassuk.