Zenés színház

Elveszettnek hitt Vivaldi-kéziratra bukkantak

2012.07.18. 14:26
Ajánlom
Az Orlando Furioso című opera első, 1714-es változatának kézirata került elő a torinói nemzeti könyvtárban.

Antonio Vivaldi velencei zeneszerző eddig ismeretlen kéziratára bukkant egy fiatal olasz komponista, Giovanni Alberto Ristori a torinói nemzeti könyvtárban. Az Orlando Furioso című operát alkotója kétszer zenésítette meg, 1714-ben és 1727-ben. Az 1714-es változat kézirata került elő most, 270 évvel a komponista halála után. Igaz, a kézirat megvolt, de rossz katalógusszámon őrizték, ezért hitték elveszettnek. Susan Orlando és Federico Maria Sardelli zenei szakértő egyaránt izgalmas felfedezésnek tartja az anyag felbukkanását.

Az ismert, 1727-es verzióhoz képest szinte teljesen különbözőnek tetszik a mű, húsz soha nem hallott áriát tartalmaz a kézirat. Ez azonban csupán az utóbbi kétszáz évre vonatkozik, hiszen a Vivaldi-irodalom szerint 1714 novemberében a darabot sikerrel adták elő a velencei Sant'Angelo Színházban, ahol egyébként az új változat is megszólalt, és a produkció még negyven előadást ért meg.

A szakértők szerint a közös nevező a két mű között a librettó. Ludovico Ariosto meséjét a sötét mágiáról és a szerelmi őrületről Grazio Braccioli alakította szövegkönyvvé. Az 1717-es mű zenei nyelve rokonságot mutat a népszerű concerto-sorozattal, A négy évszakkal, amelyet az operához közeli időben komponált a "vörös pap".

A szakértők kétféleképp magyarázzák, hogy az Orlando Furioso kézirata elveszhetett. Az egyik szerint ekkor még szoros kötelmek fűzték Vivaldit a Pio Ospedale della Pieta árvaházhoz, így nem akart kitűnni, mint operaszerző, a másik alapján 1713-ban rábízták a Sant'Angelo vezetését, e pozícióval pedig nem akart visszaélni. A két kézirat jó lehetőséget ad a zenetudománynak, hogy megvizsgálja, miként változott Vivaldi zeneszerzői stílusa. Az 1714-es változatban a címszerepet bariton szólamra írta, az 1727-es verzióban Orlando mezzo nadrágszerep.

Az régi-új Orlando július 20-án a franciaországi Beaune-i Barokk Operák Nemzetközi Fesztiválján élőben hangzik el, az Orchestre Modo Antiquót Federico Maria Sardelli vezényli, Orlandót Riccardo Novaro bariton énekli. Tavaly a - 2011-ben Budapesten is bemutatott - 1727-es változatot játszották, idén a fesztivál alapításának 30. évfordulója alkalmából mutatják be a felfedezést. Az előadást a francia lemezcég, a Naive Vivaldi-sorozatában novemberben jelenteti meg, de jó apropó a kézirat előkerülése arra is, hogy újabb életrajzi filmet tervezzenek a zeneszerzőről Max Irons főszereplésével.

Bár nem fér kétség hozzá, hogy igazi szenzáció az Orlando Furioso korai változatának felbukkanása, érdemes szem előtt tartani, hogy szinte minden évben bukkannak fel korábban ismeretlen vagy elfeledett Vivaldi-művek. A hihetetlenül termékeny komponista Argippo című operájának újkori bemutatóját például 2008-ban tartották, a L'Unione della Pace e di Marte címűét pedig 2011-ben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Vizuál

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Zenés színház operett

Látványos show lesz a Cirkuszhercegnő a Margitszigeten

Az anekdota szerint egy rosszul elsült viccéből született Kálmán Imre nagyoperettje, a Cirkuszhercegnő, amelyet július 20-21-én játszanak a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.