Zenés színház

Én is el akarok menni Japánba

2014.10.17. 15:38
Ajánlom
Aki győz a kritikapályázatunkon, az utazik Japánba. Fidelio főszerkesztője is indulna, ha lehetne.

Jó, természetesen az Operaház és a Fidelio.hu kritikapályázata nemcsak a nyeremények miatt fontos, de amikor meghallottuk, hogy a díj egy út Japánba az Operaház műsorának kísérőjeként, akkor magam is, és több kollégám kijelentette, hogy szeretne pályázni, még akkor is, ha ezt a versenykiírás lehetetlenné teszi. Utazás egy igazán egzotikus országba, ráadásul különleges kulturális nézőpontból, az Operaházat kísérve - ez biztosan olyan élmény, amit az unokáinak is mesél majd a pályázat győztese.  

Másrészről a Fidelio.hu kritikusa lehet, aki a zsűri véleménye szerint tehetségesnek bizonyul, és ez - bár nem annyira egzotikus, mint az utazás - számunka legalább annyira fontos. A franciák szerint Párizsban mindenki olyan könyvekről beszél, amit nem olvasott el.  Tegyük félre egy pillanatra a szentenciában megbúvó iróniát, és nézzünk a kérdés mélyére: miért ne beszélgetnénk olyan könyvekről, előadásokról, kiállításokról, amiket nem láttunk-olvastunk? Minden előadás, megírt könyv, művészeti produktum összeköt minket, és túlmutat a térben és időben egyszerre jelen lévő befogadók számán. Társadalmi eseménnyé válik, arról pedig beszélni kell. Az erről szóló közbeszéd elsőkapus közvetítője a kritikus, legyen szó hatvanfős pinceszínházban történt előadásról vagy nagy költségvetésű operagáláról: mindez egyformán lehet ezrek vagy akár százezrek beszédtémája.

Ugyanakkor kritikusnak lenni felelősséggel is jár, pláne, ha mellétesszük: a Fidelio.hu oldalán évi legalább 300 kritika jelenik meg, nem mindig pozitív értékítélettel.  Éppen ezért vállalja a szerkesztőség a kritikára időnként érzékenyen reagáló művészek telefonjait, békíti a kritikust és színházat, mert az alkotók számára a kritika mindig húsba vág. Ráadásul mi magyarok általában is eléggé nehezen viseljük, ha egy külső nézőpontból kell magunkra tekintenünk. Többek között ezért mondtunk rögtön igent, amikor előadói oldalról, a Magyar Állami Operaházból érkezett a kritikapályázat ötlete.

A feladat fontos, a nyeremény vonzó, de - a közhelyeket két lábbal taposva - ezúttal nem csak a zsűri helyzete lesz nehéz. A győztes kritikusnak "csak" jól és érdekesen kell írnia, önálló véleménnyel és megközelítéssel kell rendelkeznie, színház szakmai kérdésekben is jártasnak kell lennie és a zenéhez értenie kell. Aki utazna Japánba, alakítaná a közízlést, ingyenjegyet akar a legjobb előadásokra, és - ahogy az álláshirdetésekben állni szokott - tényleg egy fiatalos és dinamikusan fejlődő csapathoz szeretne tartozni, még jelentkezhet. Mi már olvassuk az eddigi jelentkezők befutott írásait és van még pár óránk az új jelentkezőkre is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Vizuál

Virtuálisan beléphet Monet kertjébe, a vízililiomok közé

Claude Monet az 1918. november 11-i fegyverletétel másnapján ajándékozta Franciaországnak a Vízililiomok című óriási képeket, így akart "részt venni a győzelemben". A párizsi Orangerie Múzeumban őrzött művekbe szerdától gyakorlatilag besétálhat a látogató.
Klasszikus

Klasszikus zenei minikoncertek nyolc budapesti szórakozóhelyen

Szombaton késő délutántól éjfélig A zene éjszakája - csak klasszikusan címmel ünneplik Pest, Buda és Óbuda egyesülését.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Egy operettlegenda a József Attila Színház színpadán

Három emblematikus operettet jegyez a magyar színháztörténet: a Csárdáskirálynőt, a Mágnás Miskát illetve a Csókos asszonyt. Utóbbi Szilágyi László és Zerkovitz Béla örökbecsű műve, ami második éve fut a József Attila Színházban.
Zenés színház opera

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Zenés színház opera

Vajda Gergely Kékszakállút vezényel Palermóban

Schönberg A sors keze című egyfelvonásosát és Bartók Béla Kékszakállúját játssza a palermói Teatro Massimo. Utóbbinak két főszereplője Bretz Gábor és Schöck Atala.
Zenés színház rossini

A pesarói hattyú

Százötven éve, 1868. november 13-án halt meg Gioachino Antonio Rossini, az olasz opera egyik legnépszerűbb mestere. Híres ínyenc is volt, nevét étel-kompozíciói is őrzik.
Zenés színház new york

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.