Zenés színház

Én is el akarok menni Japánba

2014.10.17. 15:38
Ajánlom
Aki győz a kritikapályázatunkon, az utazik Japánba. Fidelio főszerkesztője is indulna, ha lehetne.

Jó, természetesen az Operaház és a Fidelio.hu kritikapályázata nemcsak a nyeremények miatt fontos, de amikor meghallottuk, hogy a díj egy út Japánba az Operaház műsorának kísérőjeként, akkor magam is, és több kollégám kijelentette, hogy szeretne pályázni, még akkor is, ha ezt a versenykiírás lehetetlenné teszi. Utazás egy igazán egzotikus országba, ráadásul különleges kulturális nézőpontból, az Operaházat kísérve - ez biztosan olyan élmény, amit az unokáinak is mesél majd a pályázat győztese.  

Másrészről a Fidelio.hu kritikusa lehet, aki a zsűri véleménye szerint tehetségesnek bizonyul, és ez - bár nem annyira egzotikus, mint az utazás - számunka legalább annyira fontos. A franciák szerint Párizsban mindenki olyan könyvekről beszél, amit nem olvasott el.  Tegyük félre egy pillanatra a szentenciában megbúvó iróniát, és nézzünk a kérdés mélyére: miért ne beszélgetnénk olyan könyvekről, előadásokról, kiállításokról, amiket nem láttunk-olvastunk? Minden előadás, megírt könyv, művészeti produktum összeköt minket, és túlmutat a térben és időben egyszerre jelen lévő befogadók számán. Társadalmi eseménnyé válik, arról pedig beszélni kell. Az erről szóló közbeszéd elsőkapus közvetítője a kritikus, legyen szó hatvanfős pinceszínházban történt előadásról vagy nagy költségvetésű operagáláról: mindez egyformán lehet ezrek vagy akár százezrek beszédtémája.

Ugyanakkor kritikusnak lenni felelősséggel is jár, pláne, ha mellétesszük: a Fidelio.hu oldalán évi legalább 300 kritika jelenik meg, nem mindig pozitív értékítélettel.  Éppen ezért vállalja a szerkesztőség a kritikára időnként érzékenyen reagáló művészek telefonjait, békíti a kritikust és színházat, mert az alkotók számára a kritika mindig húsba vág. Ráadásul mi magyarok általában is eléggé nehezen viseljük, ha egy külső nézőpontból kell magunkra tekintenünk. Többek között ezért mondtunk rögtön igent, amikor előadói oldalról, a Magyar Állami Operaházból érkezett a kritikapályázat ötlete.

A feladat fontos, a nyeremény vonzó, de - a közhelyeket két lábbal taposva - ezúttal nem csak a zsűri helyzete lesz nehéz. A győztes kritikusnak "csak" jól és érdekesen kell írnia, önálló véleménnyel és megközelítéssel kell rendelkeznie, színház szakmai kérdésekben is jártasnak kell lennie és a zenéhez értenie kell. Aki utazna Japánba, alakítaná a közízlést, ingyenjegyet akar a legjobb előadásokra, és - ahogy az álláshirdetésekben állni szokott - tényleg egy fiatalos és dinamikusan fejlődő csapathoz szeretne tartozni, még jelentkezhet. Mi már olvassuk az eddigi jelentkezők befutott írásait és van még pár óránk az új jelentkezőkre is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Bayreuthban is koncertezik a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar

Az együttes ausztriai és bajorországi turnéra indul Mahler 4. szimfóniájával a tél végén, míg júliusban a német zenei központban játsszák a Mendelsshon testvérek műveit.
Színház

A fura, az általában jó

Február 13-án került sor a Rózsavölgyi Szalon legújabb előadásának bemutatójára: Hárs Anna Mákfagyi című darabját Dicső Dániel állította színpadra. Játssza Jeney Luca és Kálid Artúr, fontos szerep jut még egy fagyitérképnek.
Színház

Színházigazgatók közleménye: „Minden esetben tiszteletben tartjuk a fenntartó döntését”

„Elfogadhatatlan kollégáink felelősségteljes döntésének megkérdőjelezése” – közös nyilatkozatot adott ki több színházigazgató, melyben kiállnak azok mellett a munkatársaik mellett, akik a közelmúlt igazgatói pályázatainál bírálóként, javaslattevőként tevékenykedtek.
Vizuál

A kortárs művészetekkel kapcsolatos kérdéseinkre keresi a választ a Ludwig Múzeum új kiállítása

Február 14-én nyílik meg a Ludwig Múzeum új, Gyakran Ismételt Kérdések című módszertani kiállítása, amellyel a céljuk, hogy a látogatók közelebb kerülhessenek a kortárs művészetben tapasztalható tendenciák megértéséhez, befogadásához.
Színház

 Vizi Dávid: „Vannak esték, amikor nem én követem a nézőket, hanem ők engem”

Bár fiatalon azt gondolta, színésznek lenni sokkal egyszerűbb, mégsem bánja, hogy ezt a hivatást választotta – Vizi Dáviddal, a Katona József Színház színészével a zenés színházról, saját hangja megtalálásáról, a Karsai Dániellel való találkozásról és a közösségi médiáról beszélgetettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Lelkiismereti kérdések – Matthew Wild rendező a Macbethről

Dél-Afrikából érkezik Budapestre az európai zenés színpadokat sorra hódító rendező, Matthew Wild, hogy Verdi Macbethjét új elképzelés szerint állítsa színre.
Zenés színház ajánló

Peller Anna és Peller Károly lesznek az Operabeavató következő vendégei

Különkiadásokkal búcsúzik a közönségtől az Operabeavató, Dinyés Dániel és Göttinger Pál előadássorozata. Február 15-én az operett kerül terítékre a népszerű programon, ennek megfelelően a műfaj két meghatározó művésze, Peller Anna és Peller Károly lesznek a vendégek.
Zenés színház interjú

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.