Zenés színház

Én is el akarok menni Japánba

2014.10.17. 15:38
Ajánlom
Aki győz a kritikapályázatunkon, az utazik Japánba. Fidelio főszerkesztője is indulna, ha lehetne.

Jó, természetesen az Operaház és a Fidelio.hu kritikapályázata nemcsak a nyeremények miatt fontos, de amikor meghallottuk, hogy a díj egy út Japánba az Operaház műsorának kísérőjeként, akkor magam is, és több kollégám kijelentette, hogy szeretne pályázni, még akkor is, ha ezt a versenykiírás lehetetlenné teszi. Utazás egy igazán egzotikus országba, ráadásul különleges kulturális nézőpontból, az Operaházat kísérve - ez biztosan olyan élmény, amit az unokáinak is mesél majd a pályázat győztese.  

Másrészről a Fidelio.hu kritikusa lehet, aki a zsűri véleménye szerint tehetségesnek bizonyul, és ez - bár nem annyira egzotikus, mint az utazás - számunka legalább annyira fontos. A franciák szerint Párizsban mindenki olyan könyvekről beszél, amit nem olvasott el.  Tegyük félre egy pillanatra a szentenciában megbúvó iróniát, és nézzünk a kérdés mélyére: miért ne beszélgetnénk olyan könyvekről, előadásokról, kiállításokról, amiket nem láttunk-olvastunk? Minden előadás, megírt könyv, művészeti produktum összeköt minket, és túlmutat a térben és időben egyszerre jelen lévő befogadók számán. Társadalmi eseménnyé válik, arról pedig beszélni kell. Az erről szóló közbeszéd elsőkapus közvetítője a kritikus, legyen szó hatvanfős pinceszínházban történt előadásról vagy nagy költségvetésű operagáláról: mindez egyformán lehet ezrek vagy akár százezrek beszédtémája.

Ugyanakkor kritikusnak lenni felelősséggel is jár, pláne, ha mellétesszük: a Fidelio.hu oldalán évi legalább 300 kritika jelenik meg, nem mindig pozitív értékítélettel.  Éppen ezért vállalja a szerkesztőség a kritikára időnként érzékenyen reagáló művészek telefonjait, békíti a kritikust és színházat, mert az alkotók számára a kritika mindig húsba vág. Ráadásul mi magyarok általában is eléggé nehezen viseljük, ha egy külső nézőpontból kell magunkra tekintenünk. Többek között ezért mondtunk rögtön igent, amikor előadói oldalról, a Magyar Állami Operaházból érkezett a kritikapályázat ötlete.

A feladat fontos, a nyeremény vonzó, de - a közhelyeket két lábbal taposva - ezúttal nem csak a zsűri helyzete lesz nehéz. A győztes kritikusnak "csak" jól és érdekesen kell írnia, önálló véleménnyel és megközelítéssel kell rendelkeznie, színház szakmai kérdésekben is jártasnak kell lennie és a zenéhez értenie kell. Aki utazna Japánba, alakítaná a közízlést, ingyenjegyet akar a legjobb előadásokra, és - ahogy az álláshirdetésekben állni szokott - tényleg egy fiatalos és dinamikusan fejlődő csapathoz szeretne tartozni, még jelentkezhet. Mi már olvassuk az eddigi jelentkezők befutott írásait és van még pár óránk az új jelentkezőkre is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.