Zenés színház

Énekelni nehéz!

2008.04.09. 00:00
Ajánlom
Rokonszenves, tehetségben korántsem szűkölködő, prózai játékban majd’ mindvégig színvonalas produkcióval vendégszerepelt Pesten a csíkszeredai társulat. Fájdalom, a La Mancha lovagja musical!

Fülöp Zoltán (foto: Sándor Levente)

Tavaly októberben bemutatott előadásával foglalta el egyetlen estére a Thália Színház színpadát a Csíki Játékszín, s a derék szüzséiparos, Dale Wasserman eredetileg tévéjátéknak írt (1959), majd utóbb színpadra átdolgozott drámaalapja vígan megélt az erdélyi társulat produkciójában. A Miguel de Cervantes alakját és hóbortosan igaz, búsképű regényhősének figuráját gyümölcsözően egymásra játszó színmű Parászka Miklós rendezésében kellemes színházi estét szerzett a közönségnek. A szolid és lelkiismeretesen kivitelezett ötletek, így például az inkvizíció börtönében rögtönzött bírósági tárgyalás résztvevőinek összehangolt játéka az ülőalkalmatosságokkal, vagy épp a vándorszínjátszás bevett díszletezési gyakorlatának megidézése, közörömül szolgáltak, s szinte ugyanez mondható el a színészi alakításokról is.

Cervantes és Don Quijote kettős főszerepében fellépő Fülöp Zoltán a kezdeti apróbb bakik leküzdése után igen hatásos, a nyíltszíni nemesség határát súroló játékával, s egész viharvert figurájával kedvező benyomást keltett a színpadon, habár korábbi Tevje-alakításának könnyedségét eme új szerepében nélkülözni kényszerültünk. A börtöntöltelékek közül kiemelkedett, s korántsem csak kormányzói rangjával a remek, jelentékeny színészi tehetségről számot adó Lőrincz András Ernő (Fogadós/Kormányzó), s Aldonza/Dulcinea megformálója, azaz Szabó Enikő is méltatást érdemelt esettségének és dühödt romlatlanságának körvonalazásáért. S noha az előadásban a Herceget alakító Nagy Sándor révén felbukkant az amatőrizmus is (méghozzá annak nem a legrokonszenvesebb válfaja), a prózai részek összességükben gond nélkül és érdeklődést gerjesztve peregtek le kandi tekintetünk előtt.


Fülöp Zoltán és Szabó Enikő (foto: Sándor Levente)

Annál problematikusabbnak bizonyult Mitch Leigh énekszólamainak abszolválása, s ez bizony - mégoly eufemisztikusan fogalmazva is - jócskán próbára tette a közönség tűrőképességét. Mert jóllehet, a rafináltan igényes, profi énekesek számára megírt dalok előadása a legendás 1972-es filmváltozat sztárjai, Peter O’Toole és Sophia Loren számára is komoly, s csak részben megoldható feladatot jelentett, s jószerével hasonló ítélet mondható a musical mindahány budapesti produkciójáról, azért a dallamok felismerhetősége és a szólam főbb pontjainak megidézése olyan minimális elvárás, amelyről lemondani a legjámborabb kritikusnak sem áll módjában. Ilyesformán a teljes első részben mindössze egyetlen szám, a felvonás végén fölhangzó együttes vált hangzó élménnyé, ám hirtelen támadt lelkesedésünket rögvest apasztotta a felismerés, miszerint a dallamában és szövegében egyaránt hitelesen visszaadott Kismadár, kismadárt bizony felvételről játszották be a közönség, s a pontos szájmozgást megkísérlő öszvérhajcsárok számára. A második részben azután - legkellemesebb meglepetésünkre - az eladdig csak prózában jeleskedő Aldonza fellelte énekhangját, s innentől táncolni, dalolni se szégyellt. E bámulnivaló fejlemény tapsot érdemelt, ám az előadás vokális részét csak kevéssé menthette.

Sajnos, az mindvégig "lehetetlen álom" maradt.

2008. április 1. - a csíkszeredai Csíki Játékszín vendégjátéka a Thália Színházban - Dale Wasserman–Mitch Leigh–Joe Darion: La Mancha lovagja; fsz.: Fülöp Zoltán, Kozma Attila, Szabó Enikő, Lőrincz András Ernő, Nagy Sándor, Lung László Zsolt, Dálnoky Csilla, Bodea Tibor, Veress Albert, Giacomello Roberto, Benedek Ágnes, Kosztándi Zsolt, Varga Sándor, Keresztes Szabolcs; dramaturg: Budaházi Attila; zenei vez.: Manfrédi Annamária; jelmez: Bíró Zsuzsa; díszlet: Bíró Zsuzsa, Parászka Miklós; rend.: Parászka Miklós)

 
 
 

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A humor a legszebb eszköz a sötétség ellen” – interjú Dénes Viktorral

Számos operettben bizonyított már táncoskomikusként, ezúttal azonban Rozsda Lovag bőrébe bújik Dénes Viktor a Budapesti Operettszínház zenés mesejátékában, a Rozsda Lovag és Fránya Fridában. Az újrahasznosított főhősről, a környezettudatosságról és a commedia dell’arte darabbéli megjelenéséről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Különleges produkcióval álltak színpadra a Madách Színházban a Baltazár Színház művészei

Rendhagyó előadással tisztelgett a Madách Színház december 2-án a sérült emberek előtt a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából. A Szerencsejáték Zrt. „Tarts velünk egy akadálymentes jövőért!” kampányának részeként ugyanis a Mamma Mia! egyik betétdalát az előadás szereplői a Baltazár Színház színészeivel közösen adták elő.
Zenés színház kritika

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Zenés színház hír

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Zenés színház interjú

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.