Zenés színház

Engedni kell a zenének

2016.07.09. 07:11
Ajánlom
Csákányi Eszter pályája során énekelt már operettet, Brecht–Weill-dalokat, sanzont, operaparódiát, népdalt, műdalt... Nyár közepétől az Operaházban a Billy Elliot – a Musical című darabban lép a közönség elé. A hangjegyekhez és a zenés szerepekhez fűződő viszonyáról beszélgettünk.
Csákányi Eszter

Csákányi Eszter (Fotó/Forrás: Sághy Tímea)

- A színpadon és a vásznon számtalan alkalommal fakad dalra vagy alakít zeneszerető karaktert. A civil életben milyen a kapcsolata a zenével?

– Lételemem. Egészen kicsi korom óta erre neveltek: hatévesen kezdtem el zongorázni tanulni, a nagyanyámmal esténként operalemezeket hallgattunk, és balettbérletünk volt az Operába. Később ez valamelyest elhalványult, és bár tizennégy éves koromig zongoráztam, már nem voltam annyira a muzsika közelében, mint kisiskolásként. Kaposváron ütött be újra, ahol a hetvenes években, amikor odakerültem, szinte minden előadásnak aktív részesei voltak kortárs, magyar zeneszerzők. Jeney Zoltán, Márta István, Selmeczi György, Melis László, Sáry László dolgozott a társulattal.

Molnár Piroskának is sokat köszönhetek, rajta keresztül ismertem meg Eötvös Pétert és a munkáit, és Cseh Tamás dalait is ő mutatta meg nekem.

Akkor is és azóta is azt keresem, hogy mi van a hangok mögött, ami fölkelti a kíváncsiságomat, mi az, ami újat nyújt és miért. A legjobb színházi produkció sem tud olyan katartikus, átütő élményt adni, mint a zene.

Mindegy, hogy hangszeres vagy vokális?

– Tulajdonképpen igen. Például a Budapesti Fesztiválzenekar koncertjeire igyekszem eljutni, de ugyanúgy meghallgatom Szokolay Dongó Balázst is, aki mindig elküldi a legújabb lemezét. Valahogy érzi, hogy szeretném követni, amit csinál, csak nagyon ritkán tudom élőben meghallgatni. Az opera egészen más kategória. Azt hiszem, ahhoz idő kell.

Az opera egészen más kategória. Azt hiszem, ahhoz idő kell.

Gyerekként egyáltalán nem értettem, de most egyre jobban szeretem. Látom Peter Sellars és a hozzá hasonló rendezők munkáit, amelyek nagyon tetszenek, mellettük egy negyven évvel ezelőtti adaptáció rettentő avíttnak tűnik. Ma már egy operaelőadás hál' Istennek sokkal befogadhatóbb.

Csákányi Eszter - A 42. hét

Csákányi Eszter - A 42. hét (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

A gyerekkori zenei élmények segítettek Kaposváron?

 - Inkább Kaposvár erősítette meg ezt a fajta nyitottságomat. A zenén keresztül értettem meg, mennyire fontos hagyni, hogy a dolgok hassanak az érzelmeinkre. Csak engedni kell, hogy megérintsen, és észre kell venni, hogy téged éppen hol talál el. Én nagyon igénylem a jó muzsikát. Vágyom rá és dolgozom azon, hogy értsem és legyen közöm hozzá. Ez a mai napig segít a színészetemben. Biztos vagyok benne, hogy ha jobbak a hangi adottságaim, akkor valamilyen énekesi pályát választottam volna.

Ezt nehéz volt fölismerni és nem ragaszkodni hozzá?

– Az énektanárnőm most nem örülne ennek, de az a nagy hiányosságom, hogy szűk a hangterjedelmem. Hiába nyitjuk, dolgozunk rajta, de nincsenek olyan adottságaim, amitől én komoly zenei előadó lehetnék. Ezt még a pályám elején beláttam, úgyhogy inkább olyan színésznő lettem, aki énekelni is tud. Viszont a zenés szerepekben a színészi játék nekem előbbre való. Persze megtanulom a hangokat, de az értelmezés és a szituáció megfelelő előadása fontosabb számomra, ilyenkor a színészet segít. Karban tartom a hangomat, járok képzésre, nem hagyom el magam. Amiről pedig tudom, hogy nem fog menni, azt el sem vállalom. Bár tervben van egy kemény, zenei anyag, de olyan keretek között, amit a képességeim megengednek.

Nem vállalkozom olyasmire, amibe belebukhatok.

A Billy Elliot – a Musical nagymamaszerepét casting útján kapta meg. Nem volt furcsa, hogy a rendező, Szirtes Tamás nyilván tisztában volt azzal, hogy meg fogja tudni szólaltatni a dalokat, mégis szereplőválogatásra hívta?

– A casting nem annak a bizonyítása, hogy el tudok-e énekelni vagy játszani valamit. Az a kérdés, hogy a rendező és a csapat között létrejön-e a harmónia. Amikor kijöttem a teremből, tudtam, hogy mindent megtettem, innentől nem rajtam múlik. Úgy énekeltem, ahogy szerettem volna, és ha nem kellek, az nem azt jelenti, hogy rossz voltam. Végül megkaptam, aminek nagyon örültem, úgyhogy belevágok. Július végén lesz a bemutató, decemberig ötven előadást játszunk le hármas szereposztásban. Boldog vagyok, mert még soha nem dolgoztam ilyen gépezetben, ekkora stábbal, ennyi táncossal, de nyilván nagyon profi lesz. Erre is kíváncsi vagyok.

Hűvösvölgyi Ildikó, Bence Ilona és Csákányi Eszter a Billy Elliot februári sajtótájékoztatóján

Hűvösvölgyi Ildikó, Bence Ilona és Csákányi Eszter a Billy Elliot februári sajtótájékoztatóján (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Úgy fest, megtalálták az egyetlen felvételt Frida Kahlo hangjáról

A mexikói nemzeti hangarchívum, a National Sound Library úgy véli, Frida Kahlo saját, Diego portréja című esszéjét olvassa föl az El Bachiller radio pilotjában, amely hangfelvétel nemrégiben került elő.
Klasszikus

Liszt Ferenc szépunokája ez a csodakamasz zongoraművész

Ahogy a középkorú és idősebb generációk birtokba vették a közösségi médiát, úgy futott fel Michael Andreas Häringer karrierje is. A most tizenhét éves zongoraművész nem csak ragyogó tehetség, de kivételesen népszerű is.
Vizuál

Ilyen volt a nyár 50 éve

Egy fotóriporternő élete a szövegben, az 1960-as, 70-es, 80-as évek hétköznapjai pedig a galériában. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársai ezúttal egy különleges életműből válogattak.
Klasszikus

Zenetörténeti pillanat: Arvo Pärt és Sting találkoztak

Tallinn közelében találkozott az egyik legnépszerűbb kortárs zeneszerző és a brit popcsillag. Szemmel láthatólag élvezték egymás társaságát.
Könyv

„Először életben kell maradnunk” – A Mengele-lány

Stern Rózsa Ibolya nemcsak kibírta a haláltábort és Mengele kísérleteit, de neki köszönhetően fogták el a birkenaui láger egyik felügyelőnőjét is. Az idős asszony Veronika H. Tóth újságírónak mesélte el a második világháború előtt, alatt és után történteket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház operett

Népi tánc színesíti idén a Budavári Palotakoncerteket

Elemi szenvedélyek – ez a címe a Budapesti Palotakoncertek idei gálaműsorának, amelyet a budai vár Oroszlános udvarában rendeznek augusztus 2-án és 3-án.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.
Zenés színház koktélparti

5 dolog, amit talán nem tudtál Wagner Ringjéről

Wagner tetralógiája, A Nibelung gyűrűje megkerülhetetlen monstruma a zenetörténetnek. Összeszedtünk öt dolgot, amit talán nem tudtál róla.
Zenés színház interjú

Kendi Lajos: Sportot űztem a beugrásokból

Kendi Lajos baritont, a tavalyi szegedi Rigoletto főszereplőjét nem kell bemutatni a magyar operaszerető közönségnek. Az énekes elmesélte, hogy miért szerette sokáig a merész beugrásokat, és miért meghatározó mű a Figaro házassága karrierjében.
Zenés színház turandot

Kovalik Balázs elhatárolódik a margitszigeti Turandot-előadástól

A rendező közleményében azt állítja, meg sem keresték azzal kapcsolatban, hogy huszonöt éves Turandot-rendezése színpadra kerül, mégpedig a Budapesti Nyári Fesztiválon.