Zenés színház

Engedni kell a zenének

2016.07.09. 07:11
Ajánlom
Csákányi Eszter pályája során énekelt már operettet, Brecht–Weill-dalokat, sanzont, operaparódiát, népdalt, műdalt... Nyár közepétől az Operaházban a Billy Elliot – a Musical című darabban lép a közönség elé. A hangjegyekhez és a zenés szerepekhez fűződő viszonyáról beszélgettünk.
Csákányi Eszter

Csákányi Eszter (Fotó/Forrás: Sághy Tímea)

- A színpadon és a vásznon számtalan alkalommal fakad dalra vagy alakít zeneszerető karaktert. A civil életben milyen a kapcsolata a zenével?

– Lételemem. Egészen kicsi korom óta erre neveltek: hatévesen kezdtem el zongorázni tanulni, a nagyanyámmal esténként operalemezeket hallgattunk, és balettbérletünk volt az Operába. Később ez valamelyest elhalványult, és bár tizennégy éves koromig zongoráztam, már nem voltam annyira a muzsika közelében, mint kisiskolásként. Kaposváron ütött be újra, ahol a hetvenes években, amikor odakerültem, szinte minden előadásnak aktív részesei voltak kortárs, magyar zeneszerzők. Jeney Zoltán, Márta István, Selmeczi György, Melis László, Sáry László dolgozott a társulattal.

Molnár Piroskának is sokat köszönhetek, rajta keresztül ismertem meg Eötvös Pétert és a munkáit, és Cseh Tamás dalait is ő mutatta meg nekem.

Akkor is és azóta is azt keresem, hogy mi van a hangok mögött, ami fölkelti a kíváncsiságomat, mi az, ami újat nyújt és miért. A legjobb színházi produkció sem tud olyan katartikus, átütő élményt adni, mint a zene.

Mindegy, hogy hangszeres vagy vokális?

– Tulajdonképpen igen. Például a Budapesti Fesztiválzenekar koncertjeire igyekszem eljutni, de ugyanúgy meghallgatom Szokolay Dongó Balázst is, aki mindig elküldi a legújabb lemezét. Valahogy érzi, hogy szeretném követni, amit csinál, csak nagyon ritkán tudom élőben meghallgatni. Az opera egészen más kategória. Azt hiszem, ahhoz idő kell.

Az opera egészen más kategória. Azt hiszem, ahhoz idő kell.

Gyerekként egyáltalán nem értettem, de most egyre jobban szeretem. Látom Peter Sellars és a hozzá hasonló rendezők munkáit, amelyek nagyon tetszenek, mellettük egy negyven évvel ezelőtti adaptáció rettentő avíttnak tűnik. Ma már egy operaelőadás hál' Istennek sokkal befogadhatóbb.

Csákányi Eszter - A 42. hét

Csákányi Eszter - A 42. hét (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

A gyerekkori zenei élmények segítettek Kaposváron?

 - Inkább Kaposvár erősítette meg ezt a fajta nyitottságomat. A zenén keresztül értettem meg, mennyire fontos hagyni, hogy a dolgok hassanak az érzelmeinkre. Csak engedni kell, hogy megérintsen, és észre kell venni, hogy téged éppen hol talál el. Én nagyon igénylem a jó muzsikát. Vágyom rá és dolgozom azon, hogy értsem és legyen közöm hozzá. Ez a mai napig segít a színészetemben. Biztos vagyok benne, hogy ha jobbak a hangi adottságaim, akkor valamilyen énekesi pályát választottam volna.

Ezt nehéz volt fölismerni és nem ragaszkodni hozzá?

– Az énektanárnőm most nem örülne ennek, de az a nagy hiányosságom, hogy szűk a hangterjedelmem. Hiába nyitjuk, dolgozunk rajta, de nincsenek olyan adottságaim, amitől én komoly zenei előadó lehetnék. Ezt még a pályám elején beláttam, úgyhogy inkább olyan színésznő lettem, aki énekelni is tud. Viszont a zenés szerepekben a színészi játék nekem előbbre való. Persze megtanulom a hangokat, de az értelmezés és a szituáció megfelelő előadása fontosabb számomra, ilyenkor a színészet segít. Karban tartom a hangomat, járok képzésre, nem hagyom el magam. Amiről pedig tudom, hogy nem fog menni, azt el sem vállalom. Bár tervben van egy kemény, zenei anyag, de olyan keretek között, amit a képességeim megengednek.

Nem vállalkozom olyasmire, amibe belebukhatok.

A Billy Elliot – a Musical nagymamaszerepét casting útján kapta meg. Nem volt furcsa, hogy a rendező, Szirtes Tamás nyilván tisztában volt azzal, hogy meg fogja tudni szólaltatni a dalokat, mégis szereplőválogatásra hívta?

– A casting nem annak a bizonyítása, hogy el tudok-e énekelni vagy játszani valamit. Az a kérdés, hogy a rendező és a csapat között létrejön-e a harmónia. Amikor kijöttem a teremből, tudtam, hogy mindent megtettem, innentől nem rajtam múlik. Úgy énekeltem, ahogy szerettem volna, és ha nem kellek, az nem azt jelenti, hogy rossz voltam. Végül megkaptam, aminek nagyon örültem, úgyhogy belevágok. Július végén lesz a bemutató, decemberig ötven előadást játszunk le hármas szereposztásban. Boldog vagyok, mert még soha nem dolgoztam ilyen gépezetben, ekkora stábbal, ennyi táncossal, de nyilván nagyon profi lesz. Erre is kíváncsi vagyok.

Hűvösvölgyi Ildikó, Bence Ilona és Csákányi Eszter a Billy Elliot februári sajtótájékoztatóján

Hűvösvölgyi Ildikó, Bence Ilona és Csákányi Eszter a Billy Elliot februári sajtótájékoztatóján (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lemondott Lőrinczy György az NKA alelnöki posztjáról

Az Origo értesülései szerint Kásler Miklós miniszter elfogadta Lőrinczy György indokait a lemondást illetően.
Zenés színház

Kálmán Yvonne: Nem támogatom Kerényi Miklós Gábort

Közösségi oldalán jelentette be a Budapesti Operettszínház korábbi művészeti vezetője, hogy megpályázza a Nagymező utcai teátrum főigazgatói székét. Bejegyzésében Kálmán Imre lányának öt évvel ezelőtti ajánlására hivatkozik, Kálmán Yvonne azonban visszautasítja, hogy támogatná a rendező pályázatát.
Klasszikus

Bencze Máté döntős a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyében

A Magyarországot képviselő fiatal szaxofonos az öt döntős közé jutott a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén Edinburghben.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Klasszikus

Jelenleg ez a tizenkilenc éves fiú a világ legtöbbet hallgatott csellistája

Már ami a lemezeladási adatokat illeti. Sheku Kanneh-Mason fellépett a brit királyi esküvőn, és 100 ezer példányban adták el a debütáló lemezét. Még nem töltötte be a huszadik életévét.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Kálmán Yvonne: Nem támogatom Kerényi Miklós Gábort

Közösségi oldalán jelentette be a Budapesti Operettszínház korábbi művészeti vezetője, hogy megpályázza a Nagymező utcai teátrum főigazgatói székét. Bejegyzésében Kálmán Imre lányának öt évvel ezelőtti ajánlására hivatkozik, Kálmán Yvonne azonban visszautasítja, hogy támogatná a rendező pályázatát.
Zenés színház hír

Rost Andrea az otthonában fogadja a Pető-módszert alkalmazó országok nagyköveteit

A világszerte alkalmazott, hungarikummá nyilvánított Pető-módszerért dolgozik az intézet jószolgálati nagykövete, Rost Andrea. Az énekesnő szeretné, ha a zenei képzés még eredményesebben járulna hozzá a sérült gyerekek testi és szellemi fejlődéséhez.
Zenés színház nekrológ

Ódivatú búcsúztató – Mátyus Zsuzsa emlékére

Életének 85. évében elhunyt Mátyus Zsuzsa, az Operaház legendás sajtótitkára, akinek karrierje egybeforrott az Opera úgynevezett aranykorával. Albert Mária emlékezett meg róla.
Zenés színház tévé

Nézze meg a Budavári Palotakoncertet a tévében!

Ahogy minden évben, idén is volt operettgála a budai Vár Oroszlános Udvarában. Az Operettszínház sztárjai léptek színpadra Lőcsei Jenő rendezésében. Ha lemaradt róla, vagy szeretné újraélni a pillanatait, augusztus 20-án megnézheti a tévében.
Zenés színház hír

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.