Zenés színház

Eötvös Péter és Bartók operáit dicsérik Londonban

2017.10.08. 16:11
Ajánlom
Az Armel Operafesztivál a szigetországba is elvitte Eötvös Vértelenül és Bartók A kékszakállú herceg vára című operáját, a Guardian és a Times kritikusai is megnézték őket.

A Pannon Filharmonikusok a 2016-os Armel Operafesztivál díjnyertes darabjával lépett fel Londonban, korábban Avignonban, Pécsett és Budapesten került színre a Bartók-opera, illetve az Eötvös Péter által komponált társopera.

Stephen Pritchard, a Guardian kritikusa szerint a két darab közös jellemzője, hogy szereplők rengeteg titkot rejtenek el egymás elől, és az ebből következő feszültség nagyobb, mint egy thrillerfilm esetén. Ennek a feszültségnek az egyik fő alkotóeleme a 70 fős zenekar volt. A Senza Sangue cselekményében egy nő felismeri egy férfiban apja és testvére gyilkosát, de gyűlölete éppoly erős, mint szexuális vágya a férfi iránt. Az egyórás Kékszakállúban hasonlóképp keveredik a szexualitás és az erőszak.

Eötvös Péter: Senza sangue - Albene Carrere és Romain Bockler

Eötvös Péter: Senza sangue - Albene Carrere és Romain Bockler (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

De micsoda egy óra!

"Bartók ragyogó kottája sugárzik, miközben elmondja ezt a népmesét a szörnyű titkokról és a kimondatlan kegyetlenségtől, Miksch Adrienn engesztelhetetlen Judit, Szabó Bálint pedig keményszívű, acélos Kékszakállú."

A Times kritikusa, Anna Picard azt írta, a Pannon Filharmonikusok játéka Eötvös Péter irányításával pedáns és intenzív volt. "A zenei szövetek nedvesek és szárazak, a parfümök keserűek és édesek, és a félelem és a vágy vadul nyal képen" ebben a darabban.

Talán a Bachtrackon publikáló Chris Garlick ragadta meg a legjobban a két opera lényegét:

Mivel [a két női szereplő] kétségbeesik, ahogy felfedték a férfiak titkát, a titkok fel is emésztik őket.

Szerinte a Senza sangue lenyűgözően tárja fel a vágy klausztrofób jellegét. Az opera, amelynek díszlete Alföldi Róbert rendezésében csak két székből és egy asztalból áll, egyre súlyosodó feszültséggel tárja fel a történetet, és a megoldás nem több, mint a fenyegető megbocsátás. Ahogy a kritikus írja, nagy dolog, ha egy magyar zenekar a nemzet legfontosabb operáját játssza a legnagyobb élő magyar zeneszerző vezényletével. "És senki nem csalódott az előadás egyetlen részletében sem." Garlick külön dicsérte Miksch Adriennt Judit szerepében.

Olvassa el a Fidelio kritikáját az előadásról!

Alföldi újra megtöltötte a Nemzeti nézőterét

Kapcsolódó

Alföldi újra megtöltötte a Nemzeti nézőterét

Egészen hihetetlen dolgok történnek az Armel Operafesztiválon. Alföldi Róbert visszatért a Nemzetibe, így széleskörben közbeszéd tárgya lett egy kortárs opera bemutatója.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.