Zenés színház

Eötvös Péter és Bartók operáit dicsérik Londonban

2017.10.08. 16:11
Ajánlom
Az Armel Operafesztivál a szigetországba is elvitte Eötvös Vértelenül és Bartók A kékszakállú herceg vára című operáját, a Guardian és a Times kritikusai is megnézték őket.

A Pannon Filharmonikusok a 2016-os Armel Operafesztivál díjnyertes darabjával lépett fel Londonban, korábban Avignonban, Pécsett és Budapesten került színre a Bartók-opera, illetve az Eötvös Péter által komponált társopera.

Stephen Pritchard, a Guardian kritikusa szerint a két darab közös jellemzője, hogy szereplők rengeteg titkot rejtenek el egymás elől, és az ebből következő feszültség nagyobb, mint egy thrillerfilm esetén. Ennek a feszültségnek az egyik fő alkotóeleme a 70 fős zenekar volt. A Senza Sangue cselekményében egy nő felismeri egy férfiban apja és testvére gyilkosát, de gyűlölete éppoly erős, mint szexuális vágya a férfi iránt. Az egyórás Kékszakállúban hasonlóképp keveredik a szexualitás és az erőszak.

Eötvös Péter: Senza sangue - Albene Carrere és Romain Bockler

Eötvös Péter: Senza sangue - Albene Carrere és Romain Bockler (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

De micsoda egy óra!

"Bartók ragyogó kottája sugárzik, miközben elmondja ezt a népmesét a szörnyű titkokról és a kimondatlan kegyetlenségtől, Miksch Adrienn engesztelhetetlen Judit, Szabó Bálint pedig keményszívű, acélos Kékszakállú."

A Times kritikusa, Anna Picard azt írta, a Pannon Filharmonikusok játéka Eötvös Péter irányításával pedáns és intenzív volt. "A zenei szövetek nedvesek és szárazak, a parfümök keserűek és édesek, és a félelem és a vágy vadul nyal képen" ebben a darabban.

Talán a Bachtrackon publikáló Chris Garlick ragadta meg a legjobban a két opera lényegét:

Mivel [a két női szereplő] kétségbeesik, ahogy felfedték a férfiak titkát, a titkok fel is emésztik őket.

Szerinte a Senza sangue lenyűgözően tárja fel a vágy klausztrofób jellegét. Az opera, amelynek díszlete Alföldi Róbert rendezésében csak két székből és egy asztalból áll, egyre súlyosodó feszültséggel tárja fel a történetet, és a megoldás nem több, mint a fenyegető megbocsátás. Ahogy a kritikus írja, nagy dolog, ha egy magyar zenekar a nemzet legfontosabb operáját játssza a legnagyobb élő magyar zeneszerző vezényletével. "És senki nem csalódott az előadás egyetlen részletében sem." Garlick külön dicsérte Miksch Adriennt Judit szerepében.

Olvassa el a Fidelio kritikáját az előadásról!

Alföldi újra megtöltötte a Nemzeti nézőterét

Kapcsolódó

Alföldi újra megtöltötte a Nemzeti nézőterét

Egészen hihetetlen dolgok történnek az Armel Operafesztiválon. Alföldi Róbert visszatért a Nemzetibe, így széleskörben közbeszéd tárgya lett egy kortárs opera bemutatója.

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Esterházy Péter túl fogja élni a könyveket” - Kemény István köszöntője az Esterházy Péter és Gitta Könyvtár megnyitóján

Az Evangélikus Országos Gyűjtemény legújabb ékessége, a mintegy 12 ezer kötetet számláló új könyvtár január 24-től látogatható előzetes regisztráció után. Az avató ünnepségen személyes hangú beszédet mondott Kemény István író is, aki elsőként a Fidelio olvasóival osztotta meg írását.
Klasszikus

A megérinthető zene - Megnyílt a Magyar Zene Háza

Tíz éves tartalmi és műszaki tervezés, majd építkezés után nyílt meg szombaton a Magyar Zene Háza. A zenei beavató intézmény koncertekkel, interaktív kiállítással, zenei kreatív térrel és zenepedagógiai foglakozásokkal várja a nagyközönséget. 
Vizuál

Ingyenes animációs filmekkel készül a Nemzeti Filmintézet a magyar kultúra napjára

Az ünnepi válogatásban olyan legendás alkotások is szerepelnek, mint Dargay Attila Lúdas Matyija, de különleges rövidfilmek is láthatóak lesznek a FILMIO kínálatában.
Színház

Tragikusan fiatalon elhunyt Mokány Csaba színművész

Negyvenhárom éves korában elhunyt Mokány Csaba füleki származású színész, rendező adta hírül a Komáromi Jókai Színház facebook oldala. "Isten veled, Csabi! Emléked megőrizzük!" - búcsúznak tőle kollégái.
Klasszikus

Főszerepben a Barenboim-család

A világhírű zongoraművész-karmester, Daniel Barenboim és hegedűművész fia, Michael ad koncertet január 26-án a Müpában. A műsoron Mozart-szonáták szerepelnek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A rokokó erotikája – Veszedelmes viszonyok a Budapesti Operettszínházban

Ősbemutatóra készül január 28-án és 29-én a Budapesti Operettszínház: a Choderlos de Laclos regénye nyomán készülő Veszedelmes viszonyok Kovács Adrián zenéjével és Kiss Csaba rendezésében kerül színre.
Zenés színház gyász

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.
Zenés színház ajánló

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!
Zenés színház interjú

„Akkor is mosolyogni kell, amikor valami fáj” – interjú Széles Flórával

A mosoly országa Mi hercegnője után Széles Flóra egy kultikus mű, a Veszedelmes viszonyok Tourvelnéjeként debütál a Budapesti Operettszínházban. A zenedráma ősbemutatóként kerül színre a teátrumban, a két előadás közti párhuzamokról, szerelemről és az új bemutató különleges technikai megoldásairól beszélgettünk.
Zenés színház gyász

71 évesen elhunyt Maria Ewing operaénekes

1997-ben vonult vissza a színpadtól, de önálló esteken később is fellépet. Január 9-én, 71 éves korában hunyt el detroiti otthonában – számolt be róla a BBC.