Zenés színház

Eötvös Péter: "Lilith még mindig tabu”

2014.01.17. 13:23
Ajánlom
A héber apokrif irodalomból ismert Lilith démonikus alakja áll Eötvös Péter Paradise reloaded (Lilith) című legújabb operájának középpontjában, melynek magyarországi premierje január 23-án este lesz a Művészetek Palotájában.

A bécsi Neue Oper félig szcenírozott előadása a 26. Mini-Fesztivál nyitóelőadásaként, egyetlen alkalommal lesz látható a Müpában.  A művet 2013 októberében mutatták be először a bécsi Wien Modern fesztiválon.

A január 23-i magyarországi bemutatón szinte változatlan összeállításban lép fel a bécsi premier Eötvös Péter által kiválasztott szereplőgárdája, köztük olyan kiváló énekesekkel, mint a női főszerepeket alakító Annette Schönmüller (Lilith) és Rebecca Nelsen (Éva). Az operát a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadtechnikai lehetőségeinek köszönhetően a Művészetek Palotája félig szcenírozott formában, az októberi bécsi ősbemutatót idéző módon, a Götz Friedrich-díjas Johannes Erath rendezésében állítja színpadra. A művet az MR Szimfonikusok élén az együttes vezető karmestere, Vajda Gergely fogja dirigálni - derül ki a Müpa közleményéből.

Eötvös Péter legújabb operája a fiatal német író, Albert Ostermaier drámájának átdolgozásán alapul. Az eredeti Ostermaier-történetnek, amelyből a komponista Az ördög tragédiája című, 2010-ben Kovalik Balázs rendezésében Münchenben bemutatott operáját írta, Lucifer a főszereplője. A zeneszerző a darabbal azonban nem volt teljes mértékben elégedett, és a számára legérdekesebb személyt, Lilithet szemelte ki új operája központi alakjának.

Mint azt a zeneszerző elmondta, a Paradise reloaded története két alapkonfliktus köré fonódik: az egyik Ádám első és második felesége, Lilith és Éva között, a másik Isten és Lucifer között feszül.

"A történet bibliai vonalát tudatosan kihagytam, mert az csak Ádámra és Évára koncentrál, Lilithet kihagyja. Az én érdeklődésem a Bibliában meg nem nevezett első feleség, az apokrif irodalomból ismert Lilith felé irányul. Ádám után ő a következő teremtett ember. Az opera alapkérdése, hogy mi történik, ha az Ádámmal egyenrangúan teremtett első asszonyt elűzik, de később visszatér, és egy új asszonyt talál maga helyett" - magyarázta a szerző.

Mint mondta, Lilith az önálló, démoni erővel is bíró nőt jelképezi, miközben Éva nem önálló, Ádám része. Lilith a héber mondavilág ismert alakja, és a későbbi nyugati kultúrtörténetben is fel-felbukkan. "A férfiak hajnali erekciójára például azt mondják, Lilith látogatása okozza, de ebből a névből jön a lullaby (altatódal) szó is, hiszen az altató arra szolgált, hogy a gyerekeket megóvja Lilith-től elalváskor" - fejtegette Eötvös Péter. Megjegyezte: Lilith alakját, aki bár sok szálon tovább él tudatunkban, a társadalmi gondolkodás rendszerint szeretné kikapcsolni, hogy a nőt a férfi részeként kezelhesse, ennek minden járulékával - kevesebb fizetés, kisebb politikai szerepvállalás - együtt.

"A történet végkifejlete szerint Éva meglepi Ádámot azzal, hogy gyereket vár tőle. Ugyanakkor Lilith is közli, hogy gyereket vár Ádámtól. De ha mindkét asszony terhes, akkor ki a mi ősanyánk? A démoni Lilith leszármazottai vagyunk, vagy az önállótlan, állandó társkereső Éváéi?" - fogalmazta meg a mű alapkérdését a zeneszerző.

A történet másik fő szála Lucifer és Isten konfliktusa köré szerveződik. "Az apokrifek alapján az operában Lucifer nem az alvilág királyaként, nem Belzebúbként, Sátánként, Mefisztóként jelenik meg, hanem a teremtésben Istennel egyenrangúan résztvevő erőként, amely alapvetően a világ forgását biztosítja azáltal, hogy egyfajta jin-jang rendszerű vitában áll Istennel; ennek a konfliktusnak az energiája tartja mozgásban a világot" - magyarázta Eötvös Péter, aki szerint ez az ősi apokrif felfogás a modern fizikával is meglepő hasonlóságokat mutat.

A mű zenei világáról a zeneszerző elmondta: az operairodalmon belül populárisabb hangot akart megütni, hogy a szélesebb közönség is rögtön kapcsolódni tudjon hozzá. "Nagyon képszerű a zene: halljuk, és azonnal egy képet is magunk elé tudunk vetíteni. Az egész operának továbbá csak tíz szereplője van. A négy fő alak - Ádám, Éva, Lucifer és Lilith - kvartettet alkot, ezt egészíti ki egy női és egy férfi trió. Ez az egyszerű alapállás, valamint a zene szélesebb közönség számára hozzáférhető stílusa reményeim szerint alkalmassá teszi a művet arra, hogy ne csak egy operaként tekintsenek rá, hanem témája, alapkérdése is elkezdje foglalkoztatni a nézőket. Mert Lilith még mindig tabu" - fogalmazott a komponista.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Színház

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Plusz

Látott már kottaírógépet?

Az 1950-es évekbeli találmány soha nem terjedt el széles körben, furcsa alakjával azonban ma már zene- és dizájntörténeti ritkaság.
Klasszikus

Egy piros játékzongorával kezdődött a karrierje

A Zeneakadémia nagytermében ad szólóestet Nyikolaj Luganszkij, az ünnepelt orosz zongoraművész.
Könyv

Kukorelly Endre egymillió forintot ajánlott fel a Baumgarten-díj visszaállítására

Az író közösségi finanszírozásból javasolja a díj felélesztését, reagálva a nemzeti ünnepen kiosztott állami kitüntetések körüli visszásságokra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Zenés színház videó

Dallal búcsúzott az új-zélandi tragédia áldozataitól a népszerű operatrió

„Ezek nem mi vagyunk. Mi nem vagyunk erőszakos emberek” – üzenik az új-zélandi énekesek. A tenor családtagja is megsérült a pénteki tömeggyilkosságban.
Zenés színház opera

Az Aida címszerepében debütál Ádám Zsuzsanna Szegeden

Főszerepben mutatkozik be Ádám Zsuzsanna a Szegedi Szabadtéri Játékokon. „Elállt a lélegzetem” – mesélte az énekesnő.
Zenés színház emléktábla

Emléktáblát avattak Mednyánszky Ági tiszteletére

Az Operettszínház örökös tagjának emléktábláját egykori otthona, az Erzsébet tér 5. szám alatt avatták fel.
Zenés színház videó

Itt nézheti meg a Jonas Kaufmannról készült dokumentumfilmet

A német tenor a világ egyik legkeresettebb művészé vált, akiért úgy rajonganak, mint nagy elődeiért. Ez a dokumentumfilm a színfalak mögé pillant, és a népszerűség okát keresi.