Eötvös Péter Angels in America című operájának főpróbája és bemutatója hatalmas sikerrel zajlott le Bécsben. A Neue Oper Wien és a Müpa együttműködésében készült előadás szeptemberben még három alkalommal látható az osztrák fővárosban, majd hazánkba érkezik: a budapesti bemutató a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon lesz, ahol az idén 75 éves maestro maga vezényel majd. A fesztivál programjában egyébként a világhírű zeneszerző több más művét is hallhatják a nézők.
A világviszonylatban is a legelismertebb művészek között számon tartott Eötvös Péter pályája rendhagyó módon indult: Kodály Zoltán figyelt fel rá tizenéves korában, az ő javaslatára nyert felvételt a Zeneakadémia különleges tehetségeinek fenntartott osztályába. Budapesten zeneszerzői, Kölnben karmesteri tanulmányokat folytatott, és még nem töltötte be a 18. életévét, amikor már filmekhez és színházi előadásokhoz szerzett zenét.
Ott álltam 16-17 évesen, és egész nap a színházban meg a filmgyárban dolgoztam, mellesleg még jártam a gimnáziumba délelőtt, a Zeneakadémiára délután…
Röviddel ezután a magyar filmművészet ikonikus rendezői, Makk Károly, Huszárik Zoltán, Szabó István vagy Fábri Zoltán filmjeihez komponált jellegzetes muzsikát, 1968-ban pedig már Karlheinz Stockhausen együttesének tagjaként dolgozott. Zeneszerzőként és karmesterként is hatalmas sikereket aratott az elmúlt évtizedekben: vezényelte a BBC Szimfonikus Zenekarát, a Berlini, a Londoni és a Bécsi Filharmonikusokat, a Budapesti Fesztiválzenekarnak és a Nemzeti Filharmonikus Zenekarnak pedig első vendégkarmestere volt.
Professzorként is éveken át adta tovább tudását a fiatalabb generációknak, de a tehetséggondozás egyébként is fontos szerepet tölt be az életében, a feltörekvő komponisták és karmesterek támogatására alapítványokat is létrehozott. Három nővér című operáját 1998-ban mutatták be Franciaországban, és innentől kezdve sikeres operaszerzőként tartja számon a világ. „Bekerültem az operaszerzők közé, és attól kezdve sorra kaptam a megrendeléseket.” Tevékenységét rangos díjakkal ismerték el, s idén, 75. születésnapja alkalmából ő az évad művésze a Müpában, és a CAFe Budapesten is kiemelt szerep jut több művének!
Fontos adósságát törleszti a hazai kortárs zenei élet a tizenöt évvel ezelőtt Párizsban bemutatott Angels in America őszi színpadra állításával. Az opera Tony Kushner kultikus, Pulitzer-díjas színdarabja alapján készült, és az azóta eltelt időben tucatnál is több nagyváros közönsége fogadta lelkesen, Hamburg, London, New York, Boston és Los Angeles után végre Budapesten is láthatjuk.
Amikor munkához látok, mindig a zenei anyag stílusáról határozok először. Amikor ezt az operát írtam, a kiindulópontom és ihletforrásom – Kushner személye és a történet helyszíne miatt – az amerikai zene volt, ezért a megfelelő hangzást keresve sok zenés előadást néztem meg New Yorkban.
Eötvös nemcsak a musicalek világából merített inspirációt: igyekezett minél több benyomást szerezni a metropoliszról, és a Central Parkban található híres, A vizek angyala nevet viselő szoborhoz is ellátogatott. Az opera szövegének megalkotása is izgalmas kihívást jelentett, a librettó gondos összeállítása Eötvös felesége és alkotótársa, Mezei Mari munkáját dicséri. „Amikor nekiláttam a munkának, Párizsban találkoztam Tony Kushnerrel, akivel arról beszélgettünk, hogyan lehetséges két órába sűríteni az eredetileg hétórás színdarab szövegét úgy, hogy annak üzenete ne csorbuljon.”
Az osztrák–magyar koprodukcióban, a Neue Oper Wiennel együttműködésben megvalósuló előadást Matthias Oldag rendezi, akinek munkáival a magyar közönség a miskolci Bartók Plusz Operafesztiválon és a Budapesti Wagner-napokon is találkozhatott, Eötvös Péter pedig maga vezényel majd a magyarországi premieren.
A képre kattintva galéria nyílik:
A nemrégiben alakult Modern Musici Aquincum egy olasz és magyar zenészekből álló formáció, amely elkötelezte magát a kortárs zene mellett. Koncertjükön egyebek közt Eötvös Péter Natasha című, a zeneszerző első operájából, a Három nővérből vett részletet is előadják, ami azért is kivételes öröm, mert ez a mű Magyarországon ritkán hallható élőben. Csehov és Eötvös rajongóinak kötelező!
Az 1989-ben indult hangversenysorozat, a Mini-Fesztivál, hazai és nemzetközi műveket bemutató kortárs zenei seregszemle, amelyen igazi ínyencségek, friss alkotások és különleges bemutatók követik egymást. A fesztivál negyedik koncertjén Eötvös Péter egyik legújabb, alig kétéves műve, a Sentimental is hallható lesz, amely a zeneszerző tisztelgése két fiatalkori idolja, Miles Davis és Chet Baker előtt.
A jazzes ihletettségű darab érdekessége, hogy egy szólistára, de két fúvós hangszerre íródott, amelyeket a muzsikusnak váltakozva kell megszólaltatnia. Az ötletet Eötvös a jazzlegenda, Clark Terry híres, kéttrombitás performanszaiból merítette. A Sentimental mellett az irodalom és a kortárs zene találkozásából született, rendhagyó alkotások is felcsendülnek a fesztiválon, a Szent Efrém Férfikar a kortárs kórusrepertoárból ad változatos ízelítőt.
Fejléckép: Angels in America (fotó: Armin Bardel / Neue Oper Wien / CAFe Budapest)
Támogatott tartalom