Zenés színház

Eötvös Péter operájával nyit az Armel

2016.05.28. 07:19
Ajánlom
Eötvös Péter Senza Sangue és Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operáival nyit az Armel Operafesztivál június 27-én a budapesti Nemzeti Színházban.

A július 2-ig tartó fesztivál egyik kiemelt eseménye Eötvös Péter operájának magyarországi bemutatója, amelyet már két éve várnak - mondta el Havas Ágnes fesztiváligazgató a május 27-i sajtótájékoztatón Budapesten.

Eötvös Péter

Eötvös Péter (Fotó/Forrás: Marjai János, MTI)

Eötvös Péter zeneszerző, karmester elmondta, hogy a Senza Sangue kimondottan A kékszakállúhoz készült és az est első felében adják elő. Az opera szövegét Alessandro Baricco azonos című novellája alapján Mezei Mari írta. Mint mondta, nem ellen- vagy kontrasztdarabot akart komponálni, A kékszakállú egyenes folytatása a Senza Sangue című operának. A hangzási összefüggések, a zenekar nagysága, a hangzástömeg köti össze többek között a két művet.

A darabban a Férfit a versenyszereplő Romain Bockler, a Nőt Albane Carrére énekli. A Bartók-műben Juditot Miksch Adrienn, Kékszakállt Szemerédy Károly alakítja Nadine Duffaut rendezésében, közreműködnek a Pannon Filharmonikusok.

Alföldi Róbert kiemelte: Eötvös Péter nagyon nehéz darabot írt, rendezői szemmel mindenképpen. "Ez az opera körülbelül olyan, mint egy 50 perces film, ahol semmit nem látok, csak két közelit, két arcot." A színpadon ezt nehéz megvalósítani, mert valahogyan teátrálissá kell tenni ezt a két közelit és nem csinnadrattával, hanem a műfajnak megfelelően - tette hozzá.

Alföldi Róbert

Alföldi Róbert (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba)

Az Alföldi Róbert rendezte alkotásnak Avignonban volt a premierje. A fesztivál budapesti nyitóelőadásnak technikai okok - a zenekar nagysága - miatt a Nemzeti Színház ad otthont.

Újságírói kérdésre az alkotók a helyszínválasztás egyik kényszeres okaként azt a problémát vetették fel, hogy Budapest nem rendelkezik olyan teátrummal, ahol a relative nagy zenekari létszámhoz kamaraoperai produkciót lehetne párosítani. A döntéshozatal során számba vették a BMC koncerttermét, a Zeneakadémia Solti-termét és a Müpa Fesztiválszínházát is.

 A Thália Színházban Astor Piazzolla Maria de Buenos Aires című tangóoperája június 29-én látható a svájci Theater Orchester Biel Solothurn előadásában, a versenyszereplő Richard Bousquet. Másnap a Teatro Verdi di Pisa mutatja be Bruno Coli A furcsa véletlenek angyala című művét Adriana Bignani-Lesca versenyszereplésével, valamint az Árulkodó szív című operát. Mindkettő Edgar Allan Poe művei alapján készült.

Július 1-jén a Szerb Nemzeti Színház előadásában érkezik a három egyfelvonásos darabot bemutató The Omnibus Opera, amelynek keretében Samuel Barber Lapjárás, Paul Hindemith Oda és vissza, valamint Richard Rittelmann versenyszereplésével Gian Carlo Menotti A telefon című műveit láthatja a közönség - ismertette a további programokat Vajda Gergely, az Armel Operafeszivál művészeti vezetője.

Július 2-án a Thália Színház ad otthont a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatóinak előadásában látható, Elégia ifjú szerelmesekért című Hans Werner Henze-operának Kim Boram versenyszereplésével.

Gyüdi Sándor, Vajda Gergely és Alföldi Róbert

Gyüdi Sándor, Vajda Gergely és Alföldi Róbert (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

Almási-Tóth András rendező rámutatott: vannak olyan operák, amelyek teljesen kimaradtak a magyar operaéletből, ilyen például Henze darabja is, aki fantasztikus szerző. Lenyűgöző a pontosság, a kristálytiszta gondolatvilág, amely a zenéjében megfogalmazódik - hangsúlyozta, hozzátéve, hogy a produkció vizsga is egyben, így bizonyos szerepeket az előadásban többen játszanak, de ez a rendezői koncepcióban is megjelenik.

Az Armel Operafesztivál operaversennyel párosul - emlékeztetett Havas Ágnes. Az 5 különböző országban megvalósuló 5 operaelőadás főszerepeire minden évben válogatást hirdetnek, amelyre a világ bármely tájáról jelentkezhetnek az énekesek. A színházak két forduló után választják ki saját főszereplőiket, majd a darabok elkészülte után az Armel Operafesztiválon mutatják be azokat, ahol az énekesek és a produkciók is versengenek.

Almási-Tóth András

Almási-Tóth András

A fesztiváligazgató kitért arra is, hogy az Armel, támogatva a Virtuózokat, a tehetségkutató győztese számára fellépési lehetőséget ajánl a New York-i Carnegie Hallban, az első korcsoport győztesének fellépést a londoni Cadogan Hallban, a második korcsoport nyertesének pedig a Berlini Filharmonikusok koncerttermében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.