Zenés színház

Eötvös Péter operájával nyit az Armel

2016.05.28. 07:19
Ajánlom
Eötvös Péter Senza Sangue és Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operáival nyit az Armel Operafesztivál június 27-én a budapesti Nemzeti Színházban.

A július 2-ig tartó fesztivál egyik kiemelt eseménye Eötvös Péter operájának magyarországi bemutatója, amelyet már két éve várnak - mondta el Havas Ágnes fesztiváligazgató a május 27-i sajtótájékoztatón Budapesten.

Eötvös Péter

Eötvös Péter (Fotó/Forrás: Marjai János, MTI)

Eötvös Péter zeneszerző, karmester elmondta, hogy a Senza Sangue kimondottan A kékszakállúhoz készült és az est első felében adják elő. Az opera szövegét Alessandro Baricco azonos című novellája alapján Mezei Mari írta. Mint mondta, nem ellen- vagy kontrasztdarabot akart komponálni, A kékszakállú egyenes folytatása a Senza Sangue című operának. A hangzási összefüggések, a zenekar nagysága, a hangzástömeg köti össze többek között a két művet.

A darabban a Férfit a versenyszereplő Romain Bockler, a Nőt Albane Carrére énekli. A Bartók-műben Juditot Miksch Adrienn, Kékszakállt Szemerédy Károly alakítja Nadine Duffaut rendezésében, közreműködnek a Pannon Filharmonikusok.

Alföldi Róbert kiemelte: Eötvös Péter nagyon nehéz darabot írt, rendezői szemmel mindenképpen. "Ez az opera körülbelül olyan, mint egy 50 perces film, ahol semmit nem látok, csak két közelit, két arcot." A színpadon ezt nehéz megvalósítani, mert valahogyan teátrálissá kell tenni ezt a két közelit és nem csinnadrattával, hanem a műfajnak megfelelően - tette hozzá.

Alföldi Róbert

Alföldi Róbert (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba)

Az Alföldi Róbert rendezte alkotásnak Avignonban volt a premierje. A fesztivál budapesti nyitóelőadásnak technikai okok - a zenekar nagysága - miatt a Nemzeti Színház ad otthont.

Újságírói kérdésre az alkotók a helyszínválasztás egyik kényszeres okaként azt a problémát vetették fel, hogy Budapest nem rendelkezik olyan teátrummal, ahol a relative nagy zenekari létszámhoz kamaraoperai produkciót lehetne párosítani. A döntéshozatal során számba vették a BMC koncerttermét, a Zeneakadémia Solti-termét és a Müpa Fesztiválszínházát is.

 A Thália Színházban Astor Piazzolla Maria de Buenos Aires című tangóoperája június 29-én látható a svájci Theater Orchester Biel Solothurn előadásában, a versenyszereplő Richard Bousquet. Másnap a Teatro Verdi di Pisa mutatja be Bruno Coli A furcsa véletlenek angyala című művét Adriana Bignani-Lesca versenyszereplésével, valamint az Árulkodó szív című operát. Mindkettő Edgar Allan Poe művei alapján készült.

Július 1-jén a Szerb Nemzeti Színház előadásában érkezik a három egyfelvonásos darabot bemutató The Omnibus Opera, amelynek keretében Samuel Barber Lapjárás, Paul Hindemith Oda és vissza, valamint Richard Rittelmann versenyszereplésével Gian Carlo Menotti A telefon című műveit láthatja a közönség - ismertette a további programokat Vajda Gergely, az Armel Operafeszivál művészeti vezetője.

Július 2-án a Thália Színház ad otthont a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatóinak előadásában látható, Elégia ifjú szerelmesekért című Hans Werner Henze-operának Kim Boram versenyszereplésével.

Gyüdi Sándor, Vajda Gergely és Alföldi Róbert

Gyüdi Sándor, Vajda Gergely és Alföldi Róbert (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

Almási-Tóth András rendező rámutatott: vannak olyan operák, amelyek teljesen kimaradtak a magyar operaéletből, ilyen például Henze darabja is, aki fantasztikus szerző. Lenyűgöző a pontosság, a kristálytiszta gondolatvilág, amely a zenéjében megfogalmazódik - hangsúlyozta, hozzátéve, hogy a produkció vizsga is egyben, így bizonyos szerepeket az előadásban többen játszanak, de ez a rendezői koncepcióban is megjelenik.

Az Armel Operafesztivál operaversennyel párosul - emlékeztetett Havas Ágnes. Az 5 különböző országban megvalósuló 5 operaelőadás főszerepeire minden évben válogatást hirdetnek, amelyre a világ bármely tájáról jelentkezhetnek az énekesek. A színházak két forduló után választják ki saját főszereplőiket, majd a darabok elkészülte után az Armel Operafesztiválon mutatják be azokat, ahol az énekesek és a produkciók is versengenek.

Almási-Tóth András

Almási-Tóth András

A fesztiváligazgató kitért arra is, hogy az Armel, támogatva a Virtuózokat, a tehetségkutató győztese számára fellépési lehetőséget ajánl a New York-i Carnegie Hallban, az első korcsoport győztesének fellépést a londoni Cadogan Hallban, a második korcsoport nyertesének pedig a Berlini Filharmonikusok koncerttermében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Vizuál

Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait – Tarr Béla életműdíjat kapott

Tizenhárom év szünet után visszatért a magyar mozgóképkultúra egyik legfontosabb eseménye, a Magyar Filmszemle. A rendezvény hagyományosan filmes verseny is volt, az ünnepélyes díjátadót február 9-én tartották meg a Corvin mozi Korda termében. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.
Színház

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Színház

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Tánc

Tánc Valentin-napra: jövő héten látható a Liliom

Magyarországon egyedülálló táncszínházi előadás a Liliom, a szerelem, a szenvedély és a sorsfordító döntések története. A Feledi Project előadása modern mozgásvilággal és érzelmekkel teli koreográfiával kelti életre Molnár Ferenc világhírű darabját. A Liliom február 19-én látható a Nemzeti Táncszínházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.
Zenés színház interjú

Megtalálni az emberit – három fiatal karmester a Magyar Állami Operaházban

Három olyan fiatal karmestert szólítunk meg, akikben egy dolog biztosan közös, az OPERA művészeti vezetése látja bennük a tehetséget, a lehetőséget, ezért kellően komoly feladatokat is rájuk bíz.
Zenés színház ajánló

Egy disztópikus Skóciába utazhatunk Verdi Macbethjének operaházi előadásán

A New York-i Metropolitan sztárja, George Gagnidze és Kálmándy Mihály címszereplésével, Boross Csilla és Rálik Szilvia női főszereplésével mutatja be Verdi Macbethjét február 22-én a Magyar Állami Operaház.
Zenés színház ajánló

Újra az Operaházban látható Anna Netrebko és Yusif Eyvazov

A Bohémélet, a Manon Lescaut, a Pillangókisasszony, a Tosca és a Turandot közkedvelt részletei is elhangoznak Anna Netrebko és Yusif Eyvazov áriaestjén március 23-án az Operaházban.