Zenés színház

Épül a kártyavár

2014.07.31. 08:54
Ajánlom
„Előre megígérem, hogy nem fogok lelőni előadáspoénokat a Háry szegedi próbájáról, és túlzásokba sem fogok esni.” – szerzőnk néhány nappal a Háry János bemutatója előtt járt a szegedi Dóm téren.

"Helyünkön vagyunk?" - kérdezi a rendező, Béres Attila a Háry János Dóm téri próbáján. (És ez nem arra vonatkozik, hogy idén a fogadalmi templom két tornya nem magaslik a díszlet fölé, mert 180 fokot fordult a színpad. Ebben az új elrendezésben közelebb került a nézőtér a játéktérhez, a toronyóra nem viszi el a tekintetet, semlegesebbé vált a tér. A változásról persze mindenkinek véleménye van, a kerítésen kívül és belül egyaránt.) „Igen" - hangzik a válasz, aztán hamar kiderül, hogy ez csak részben igaz. A táncosok, a színészek és az énekkar is a helyén van, de egy szőnyeg meglehetősen zavarja a mozgást, így először azt kell megoldani, mikor és hogyan kerüljön ki a színpadról. Amikor ez kész, csak akkor indulhat újra a jelenet.

A térforma sem tökéletes. Hol áll Háry, azaz Homonnay Zsolt, hozzá képest hol állnak a huszárok, ki hogyan kerül át rendezői balról rendezői jobbra, mennyi idő kell a Mária Lujzát alakító Bucsi Annamáriának felérni egy gigantikus,magyar kártyából épített vár második szintjére, a vár aztán merre és mennyit fordul a forgószínpadon. Kísérleteznek ezzel, kísérleteznek azzal, hol Béres kér valamit a maga vehemenciájával, hol a koreográfus, Juronics Tamás nyugodt hangja hallatszik a hangszórókból, amint táncosainak lépésekre fordítja le a rendezői kérést. Ki ide, ki oda áll, a díszletmunkások tolják jobbra, tolják balra, előre, hátra a paralelepipedon alakú várrészt (elemenként öten kellenek hozzá, ha jól számoltam).A megrekedni látszó ötletelést hirtelen szünettel szakítja félbe a rendező, majd tíz perc múlva, mire ismét megszólal az ügyelői hívó, a megtalált megoldás fogadja a társulatot.Az aprólékos építkezés egyébként órákon át tart. Mire kiderül, hogy hármas vagy ötös csoportokba - ún. krumplikba - vagy egy sorba rendeződjenek-e a kar tagjai, cseverésszenek-e, „mint az operettben", esetleg egy „operai nagy rököny"-nyel reagáljanak-e, milyen hosszan kell az idős Háry szerepében színre lépő Király Leventének elnyújtani a szöveget ahhoz, hogy a színpad másik felét átrendezzék, éjfél lesz.

Ha valaki látta a plakátot, észrevehette, hogy azon Háry egyfajta magyar Supermanként szárnyal. Ha valaki felszínesen is követi a nyári kulturális híreket, tudhatja, hogy Napóleont Gérard Depardieu alakítja Szegeden. Az előadásban megjelenőszuperhősi attribútumokról, a repülésről, az életmentés mibenlétéről és arról a bizonyos jelenetről, amelyben majd a francia-orosz filmsztár lép színpadra - hiányában ez alkalommal dublőrként Kovács Krisztián rendezőasszisztens -, ígéretemhez híven nem esik szó. Legyen elég annyi teaserként, hogy Napóleon nem kevés rendezői iróniával, nem mindennapi módon, egy, a hírekben mostanában nem túl pozitív kontextusban szereplő közlekedési eszközzel fog majd érkezni és távozni. Egy olyan eszközzel, ami el is szabadul, és ha nincs Háry, bekövetkezne a tragédia. A szuperhősök, pláne a magyarok, meg már csak ilyenek, ugye. Továbbá lesznek gyerekek - Kodály által előírva -, lesz kutya, de a sikert nem csupán ez garantálja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház rossini

A pesarói hattyú

Százötven éve, 1868. november 13-án halt meg Gioachino Antonio Rossini, az olasz opera egyik legnépszerűbb mestere. Híres ínyenc is volt, nevét étel-kompozíciói is őrzik.
Zenés színház new york

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Zenés színház hír

Rangos elismerést kapott Kero rendezése Szentpétervárott

Minden évben több mint kétszáz színház előadása verseng Szentpétervárott az Arany Szufita-díjért. Idén zenés kategóriában az év előadása lett a Kerényi Miklós Gábor által rendezett Monte Cristo grófja.
Zenés színház andrea bocelli

Andrea Bocelli a fiával énekel az új slágerlistás lemezén

Tíz év után először szerepel klasszikus zenei album az amerikai slágerlista élén, igaz, ez is crossover. Bocelli hamarosan Magyarországra jön, de a rajongói most nem is érte, hanem a fiáért vannak oda.
Zenés színház kult50

Aki operára cserélte a könnyűzenét: László Boldizsár

Számára a műfaji váltás szinte gombnyomásra történt, persze egyik területen sem spórolhatta meg a befektetett munkát. László Boldizsár Kult50-ben megjelent portréja.