Zenés színház

Érinthetetlenek: Maffiashow a Kozmixtól a Tankcsapdáig

2012.07.02. 12:10
Ajánlom
Maffiózók a hatvanas évekből, zenék és tánc a kilencvenes évekből, múlhatatlan érzelmek, valamint a legmodernebb technika tette látványossá és magával ragadóvá az idei nyár első margitszigeti ősbemutatóját. Az Érinthetetlenek popmusical egyszerre kínál szórakoztató táncos show-t, és elgondolkodtató történetet.

A popdalokra épülő musical műfaja nem új keletű, hiszen világszerte és hazánkban is több ilyen előadás fut sikerrel. Az Érinthetetlenek azonban kissé eltér a Szép nyári naptól vagy az ABBA-musicaltől, hiszen ez esetben nem egy előadó vagy zenekar dalai köré írtak történetet, hanem a már meglévő történethez válogatták össze frappánsan a zenéket. A kommersz diszkóslágertől a nyolcvanas évek rockballadájáig számos műfaj jelen van az előadásban, jelenetváltáskor pedig jazz- és rockdallamok vezetnek át az egyes színek között. Simon Kornél rendezésében azonban a zene mellett a látvány és a jellemformálást egyaránt nagy hangsúlyt kap.  A fellépők többsége összeszokott csapatot alkot, hiszen már évek óta együtt játszanak különböző teátrumokban, produkciókban. 

A válságba került maffiafőnök (Egyházi Géza) nyaka körül szorul a hurok. Nagy döntést hoz, felhagy az amerikai üzlettel és Moszkvába költözik családjával. Lánya (Andrádi Zsanett), aki mit sem sejt apja munkájáról, maradni akar, mert beleszeret a családfőt üldöző rendőrbe (Magyar Bálint). A főnök jobb keze, a magyar származású Colton (Gerner Csaba) egyben rendőrségi besúgó is, barátja Froggy pedig igazi együgyű segéd. Az amerikai álom mindenkinek más. Van, aki valóra váltja, ahogyan Sarlós Fedor, az orosz maffiavezér, és van, aki a kocsmároshoz, Jacques-hoz hasonlóan csak az árnyékában él. Tallér Edina fordulatos történetében remekül kidolgozottak a karakterek, még az epizódalakok is.

Egyházi Géza, akit az elmúlt években leginkább Krolock grófként ismert és szeretett meg a közönség, ezúttal elegáns, félművelt maffiafőnököt alakít. Csíkos öltönyében, gengsztercipőjében erőskezű vezető, mégis gyengéd családfő. Játéka hol könnyed komédiázás, hol megrendítően drámai. Két nagy dala, ahogy az előadás többi betéte is, egészen új értelmezést kap. Első pillanatban komikusnak tűnik egy keresztapa szájából az Eddától A kör, ám Egyházi interpretációja kellő komolyságot és más síkú értelmezést ad a slágernek: a színpad két oldalán és a hátsó részen megtalálható három hatalmas LED-falon lángok csapnak fel, a gengszter a bőrkanapés, íróasztalos nappali közepén magyarázza, hogy jelenlegi életüknek vége, ördögi körben vannak. A látvány, mely a falakon megmutatja New York látképét, sőt olykor még a lelki állapotokat is kivetít, Grátz Márk munkája, az intelligens robotlámpákért és a professzionális fénytechnikáért Madarász 'Madár' János felelt. Az ő összmunkájuknak köszönhetően Crash nagy dala a második felvonásban is hasonló vizuális tobzódás: a családfő irodájában őrlődik, melyik utat is válassza. A tépelődést még hátborzongatóbbá teszi a zöldes-vöröses megvilágítás. A P. Box rockhimnusszá avanzsált A Zöld, a Bíbor, és a Feketéje a maghasonlott maffiafőnök szájból még inkább a lemondás, a becsületesség és az újrakezdés lendületét hordozza. Egyházi Géza orgánuma tökéletesen illik a rockballadákhoz, ahogy kifogástalan a könnyedebb dalokban is.

Ilyen popos zenei betét például 2001-ben gigaslágernek számító Hajnal a Groovehouse-tól. Apa és lánya hatalmas veszekedés után elválnak. A lány, Hanna, rájön, ki is az ő hőn szeretett apja, miközben anyja (Fehér Adrienn) megtudja, férje megcsalta a szobalánnyal. Czomba Imre az egyszerű hangzású dalt tercetté formálta és a többihez hasonlóan nagyszerű érzékkel áthangszerelte. Fehér Adrienn, aki a feleséget, Suzant alakítja, ekkor, a második felvonás elején énekel először. A harmadik szólamot hozva is leénekli partnereit. Az előadás első részében unatkozó asszonyként látjuk, mindaddig, míg Maria, a szobalány naivan fel nem fedi előtte, hogy gyermeket vár gazdájától. Ekkor felszínre tör szenvedélye, büszkesége és tartása. A sírig kitartó feleség nagy vallomása megrázó, Demjén Ferenc Hogyan tudnék élni nélküled című dalával. A színésznő nagy ívű, árnyalt alakítása mellett hibátlanul énekel. A drámai pillanatok élét pontosan időzített helyzetkomikum veszi el. Az anya összeomlását - a meg nem született gyermekéért szóló dala, a Kimnowak Gyémántja - például Horváth Erika sziporkázó buta mexikói szobalány alakítása ellensúlyozza.

A modern Rómeó és Júlia történet két főhőse, Nick és Hanna, gyermekien évődnek, majd a többi fő alakhoz hasonlóan nagyot fejlődnek. Andrádi Zsanett, aki az előadást producerként is jegyzi, az énekes részekben kifinomultabban játszott, mint a prózai jelenetekben. Furcsának tűnt Magyar Bálint felnőtt, határozott, ám esetenként sablonos hős szerelmes rendőrfőnöke mellett eleinte durcás, szenvelgő szerelmes tini, de az idő előrehaladtával karaktere érettebbé válik, ami jót tesz játékának is. Duettjeik érzelemmel és gyengéd rezdülésekkel telítettek: Tiltott szerelem, Minden most kezdődik el. Hanna egyik legemlékezetesebb dala, szerelmi vallomása, ultimátuma, Katona Klári Miért nem próbálod meg velem? című balladája. Magyar Bálint a tiszta, becsületes rendőrt formálja, aki két tűz között szenved. Kollégái azonban a legzordabb pillanatban belépve elárulják neki a megoldást: Nincs nő, nincs sírás. Sub Bass Monster klasszikusát karibi karnevál hangúvá hangszerelték, és komoly fizikai erőnlétet igénylő koreográfiát kreált hozzá Fincza Erika. A táncok, bár néhány esetben indokolatlanul hosszúnak tűnnek, idézik a nyolcvanas - kilencvenes évek mozgás stílusát, energikusak és látványosak.

Az Érinthetetlenek ziccerszerepe kétségtelenül Józsa Imrének jutott. Sarlós Fedor, az orosz maffiafőnök látványos és csattanós belépője az előadás egyik fénypontja. Az orosz népviseletbe öltözött táncosok közt megjelenik Fedor, majd a népdalból hirtelen átvált az AD Stúdiótól megismert Álmaimban Amerika soraira. Felesége, Fekete Linda kiváló orosz akcentussal trampliként toppan be, csiricsáré ruhában, zoknit húzva a szandálba. (A hatvanas és a kilencvenes éveket egyaránt idéző jelmezek Földi Andrea munkái.) Józsa parádésan hozza az álmát megvalósító chicaóii családfőt, fesztelen játékában minden poén a helyén van.

A darabban a remek zenei felépítés mellett a prózának is nagy jelentősége van. Gerner Csaba, aki Crash jobb keze, csupán az előadás végén robban be dalával. A kettős ügynök összetett karakter: hatalomra vágyó aljas csaló, akit Gerner kemény hanghordozással, vagány mozgással, behízelgéssel fest meg. A főnök bukása után ő kerül a vezetői székbe, teljesült az ő amerikai álma. A Tankcsapda Agyarországában megfogalmazza, ő lett a fegyver és a törvény. Ám ez az álom is törékeny, ahogy a többieké is. A mű legbölcsebb figurája, az utcaseprő, Janik László, aki a címadó dalban leszögezi, senki sem érinthetetlen.  Ő képviseli az erkölcsi felsőbbrendűséget, habár az aszfaltot sikálja "csilli-villire". Hozzá hasonlóan álmokkal teli érkezett az új világba Jacques, a mulatós, akinek nagy dala az előadás legmegrázóbb vallomása. Pálfalvy Attila szinte eszköztelenül, szétvert kocsmájában térdre rogyva adja elő a Hol van a szó-t a Pokolgéptől. Bársonyos hangja, megrendítő előadásmódja maradandóvá teszi a sorokat: "Szeretném, azt hinni, hogy csodák vannak még,/A szívekben felolvad a jég./Ó, szeretném, ha nem lenne hazugság,/ha egymáshoz nyíltan szólhatnánk!". Üde színfoltja az előadásnak az érzékien táncoló Trokán Anna és a bumburnyákot felszabadultan alakító Békefi László kettőse.

Az Érinthetetlenek ismét olyan magyar mű, mely optimizmusra adhat okot, bizonyítva azt, hogy kőszínházi háttér nélkül is lehet professzionális előadást létre hozni. A margitszigeti bemutató a szórakoztatás mellett azonban komoly kérdéseket is felvet, melyekkel a mindennapokban is szembesülhetünk: megcsalás, a választás kényszere, drogok, erőszak, ám mindezt élvezhetően és érthetően teszi. (Már csak azt reméljük, hogy a nézők is felnőnek a szabadtéri színházak erősödő profizmusához. Hangos vihogás, zenét túlkiabáló beszélgetés és sörért felugrálás helyett a szabadtéri helyszíneken is képesnek kell lenni megőrizni a nézői méltóságot, valamint a színház, az alkotók és az egymás iránti tiszteletet.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Tánc

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Klasszikus

Légy világsztárok tanítványa!

A Fesztivál Akadémia egyik elsődleges célja a jövő muzsikusainak nevelése, ezért a programok között központi szerepet kapnak az előadások, a mesterkurzusok és a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny. A verseny július 17-én kezdődik, és a nagyközönség számára is nyitott.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Zenés színház hír

Paul McCartney filmklasszikusból ír musicalt

Az Amerikában kötelező karácsonyi filmnek számító Az élet csodaszép című 1946-os Frank Capra filmklasszikust dolgozza fel - írta meg a BBC News.
Zenés színház videó

Felkapta az internet a dél-afrikai taxist, aki operát énekel az utasainak

Egy virális videóval kezdődött az egész: egy Menzi Mngoma nevű Uber-sofőr a Rigolettóból énekelt egy utasának, majd egyre többekhez jutott el az erről készült videó.
Zenés színház interjú

Felmutatni a világ tetejét - Interjú Szemző Tiborral

Óbudán, az Esernyős belső udvarán új szabadtéri kamaraszínházi sorozat indul, amelyben (újra) debütál Szemző Tibor Kőrösi Csoma Sándorról készített opera cinematique műfajú előadása, a Csoma.   
Zenés színház ajánló

Operett show a Vajdahunyadvárban

Július 18-án Magyarország leglátványosabb operett produkcióját tekinthetjük meg a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon. A Monarchia Operett gálaműsora fantasztikus szólistákkal és ruhakölteményekkel varázsolja el a nagyérdeműt.