Zenés színház

Erős lecke

2011.03.22. 09:33
Ajánlom
Nincs kegyelem! – fordítja magyarra a szót Juan Pons a közkedvelt Hadarókettős végén. Dehogy nincs, elvégre a vígoperákban mindig kész a kegyelem.

Habár abban az életvezetési kérdésben, hogy vajon szerencsés, vagy éppen ellenkezőleg, szerencsétlen dolog-e idős férfinak fiatal menyecskével egybekelnie, ma már aligha ítélünk oly kérlelhetetlenül és sommásan, mint 1843-ban Gaetano Donizetti, azért a Don Pasquale népszerűsége váltig töretlen. Ami persze a magától értetődő világcsodák közé számítható, hisz ugyan hogy is ne lenne szeretett egy ennyire vegytiszta itáliai vígopera: háromdimenziós típusfiguráival, a realitástól eloldozott bonyodalmával és játékidejével (ez is „egy őrült nap", akárcsak a Figaro házassága), négy főszerepével és egyetlen hálás kórusbetétjével, s egyáltalán - Donizetti minden pillanatban szikrákat vető szellemességével.

Az operaházi produkció, amely mindmáig Nádasdy Kálmán világkorszakokkal ezelőtti (eredetileg 1949-es, majd az ezredfordulót követően felújított-frissített), ám összességében működőképes rendezésében szerepel a repertoáron, a Budapesti Tavaszi Fesztiválon nemzetközi sztárokkal kistafírozva került a közönség elé. A fesztivál második estéjén ilyesformán a nagy múltú bariton, Juan Pons énekelte és játszotta a címszerepet, míg a mesterien dévaj Norinát Miklósa Erika cserfelte a színpadra. A hetvenesen is hetvenkedő, ámde keményen megleckéztetett agglegény szerepét rendesen kétféle énekes színész ölti magára: a buffo-szerepekre specializálódott, komikusi tehetségében kiművelt operista, illetve a nagy és súlyos szerepek felől érkező, pályája zenitjén immáron túlhaladt bariton (vagy basszista, mint Ruggero Raimondi). A 64 esztendős Juan Pons nyilvánvalóan ez utóbbi csoportot képviseli, ám ez a megállapítás önmagában semmiféle értékítéletet nem hordoz. Merthogy a némiképp elfogódottan indító Pons összességében igen élvezetes alakítást nyújtott, s bár komikusi eszköztára a lehető legkonvencionálisabb (áriájába például éppen úgy ugrott bele, mint jószerint az összes valahai Don Pasquale), azért így is életteli figurát hozott a színpadra. Úgy lehet, a színek, a nagy levegő, s a perfekt hadarótechnika hiányát ellensúlyozta a tény, hogy Pons egy-egy sértett felförmedésének félreismerhetetlenül drámai súlya van, ami egy vígoperában - látszatra paradox módon - csak tovább erősíti a komikus hatást.         

A produkció másik sztárjának, Miklósa Erikának egész egyszerűen jól, sőt remekül áll Norina szerepe. Az énekesnő koloratúrázás nélkül is pompásan megél a színpadon, érzéki szépsége, no meg eredendően tetszésre termett pajkossága tökéletesen összevág a tréfára mindig kapható fiatal özvegy figurájával, s hozzá Miklósa gyarapodó játékkultúrájának is mind több figyelemreméltó jelét adja az utóbbi időben. Legfeljebb némi színpadidegen nyerseség búvik elő itt-ott a magyar szoprán egy-egy gesztusából, olasz szövegejtéséből.

Az előadás legelső negyedórájának erőssége a Malatesta doktort éneklő Molnár Levente volt. A nemrég Londonban a Sevillai borbély címszerepét adó fiatal bariton érzékletes eleganciával, az olaszos játékmodor és szólamformálás autentikus képviseletével alapozta meg az opera expozícióját, s alakításának erényei utóbb, így a felerészt problematikus Hadarókettős során sem fogyatkoztak. Horváth István karcsú és a legfelsőbb regiszterbe is bátran merészkedő tenorhangja ezen az estén sajnos csalódást keltett, mert bár az énekes fegyelmezetten és üzembiztosan teljesítette a szerelmes Ernesto szólamát, ám fokozott nazalitása és sérülékeny muzikalitása alkalmasint indiszpozíciót jelzett. Ez lehetett az oka annak is, hogy a tenor ez alkalommal a játékból sem igen vehette ki méltó részét. Kocsár Balázs a némiképp bemelegítő jellegű nyitányt követően mindvégig szorosan kézben tartotta az előadást, s figyelmes, messzemenően reflexív vezénylésével értékes szolgálatokat tett az énekesek számára csakúgy, mint a temperamentumos, délszaki hangulatú estével megajándékozott fesztiválközönségnek.      

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Igazi művész a hamis próféták világában – új életrajzi könyv jelenik meg David Lynchről

Októberben vehetik kézbe a magyar olvasók Ian Nathan könyvét, amely részletesen mutatja be az idén januárban elhunyt filmrendező, festő, fényképész, David Lynch munkásságát és életét. A kötet a Troubadour Books gondozásában jelenik meg, Illés Róbert fordításában.
Színház

A Kean nyerte az Underground Nemzetközi Színházi Fesztivál nagydíját

Az Aradi Kamaraszínház Kean című előadása fesztivál-nagydíjat nyert az Underground Nemzetközi Színházi Fesztiválon. Az Aradi Kamaraszínház tagja, Harsányi Attila színművész három előadást játszott a seregszemlén.
Könyv

Krimi határok nélkül – regénypályázatot hirdetett a Prae Kiadó

A Prae Kiadó ismét felhívást fogalmaz meg magas színvonalú krimik, kizárólag regények írására. A kiadó által gondozott Krimi Ma sorozat célja a hazai, szépirodalmi igénnyel megírt krimi kínálatának bővítése, az iránta való érdeklődés élénkítése. A pályázat nyílt.
Klasszikus

Bach a falumúzeumban – zalai orgonán készült felvétel a barokk mester műveiből

Mátyás István orgonaművész a jelenleg a zalacsébi templomban található, hányattatott sors után megmentett hangszeren rögzítette Johann Sebastian Bach olyan műveit, amelyek kisebb méretű orgonán is játszhatók.
Plusz

Egy csipetnyi Párizs Budapesten – ingyenes utcabál a Francia Intézet előtt

Anaïs Rosso francia művész, valamint Lakatos Mónika és FolkTriója is fellép július 12-én a Francia Intézet által szervezett ingyenes eseményen, ahol kulturális és gasztronómiai programokkal várják az érdeklődőket.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Keresztes Tamás és Sodró Eliza is beugrik a nagybőgőbe – rendhagyó operettgála készül Veresegyházon!

Milyen bonviván Nagy Ervin? Vajon Sodró Elizának is délibábos a Hortobágy? A szokatlan kérdésekre a Mézesvölgyi Nyár ad majd válaszokat augusztus 13-án, érkezik ugyanis Peller Károly rendhagyó operettgálája.
Zenés színház kritika

15 sor zenés színház: Tannhäuser

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő írás a Budapesti Wagner-napok produkciójáról, a Tannhäuserről. 15 sor zenés színház.
Zenés színház kritika

A diktatúra nem egyetlen ember bűne – a Borisz Godunovot mutatták be Amszterdamban

Nagy várakozás előzte meg, hogy a sokáig házi őrizetből dolgozó Kirill Szerebrennyikov hogyan viszi színre Muszorgszkijnak a zsarnokság természetrajzát bemutató operáját, a Borisz Godunovot.
Zenés színház ajánló

Bayreuthi Ünnepi Játékok: idén is élőben követhetjük a fesztivál nyitóelőadását

Kizárólag a Cinema MOM moziban lesz látható a világhírű fesztivál élő közvetítése. Július 25-én Wagner A nürnbergi mesterdalnokok című operáját vetítik élőben Matthias Davids új rendezésében, Daniele Gatti zenei vezetésével.
Zenés színház kritika

15 sor zenés színház: A nürnbergi mesterdalnokok

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő írás a Budapesti Wagner-napok produkciójáról, A nürnbergi mesterdalnokokról szól. 15 sor zenés színház.