Zenés színház

Erőtlen Báthorytás

2012.07.25. 09:12
Ajánlom
Sikerült-e a Báthory-legenda újraírása a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon? Új műfajt teremtettek-e a szerzők és az alkotócsapat?

398 éve halt meg Csejte várába befalazva Báthory Erzsébet grófnő, kinek életét már több tucatnyi mű tematizálta. Van e többnyire elégséges osztályzatú alkotás között rock-, popszám, számos film, videojáték, de még egy svéd metálegyüttes is a miatta választotta a Báthory nevet. A legújabb Báthory-szerzeményt, a Báthory Erzsébet című musicalt, a történeti hűtlenség miatt nem lehet megróni, e mű rehabilitálja főhősét - ez az, amiben kivételesen nem egyfajta női Drakula a grófnő.

Nem vagyok biztos abban, hogy nem jártunk volna jobban, egy északi death metal feldolgozással, melyben a hörgőénekre szakosodott hosszú hajú közönségidomár vértől iszamosnak festi le a nyírbátori és a csejtei otthont, és vérre éhesnek a grófnőt. Egy ilyesfajta feldolgozás nem nélkülözte volna az izgalmakat, ebben - feltételezhetően - lettek volna épkézláb, izgalmas epizódok, és lett volna legalább az egésznek megjegyezhető hangulata, vagyis valamilyen lett volna a begőzölt rockereknek való mű. Mert valójában nem az a lényeg - hiszen musicalről, és a nem Múlt-Kor egyik adásáról van szó -, hogy igazságot tudunk-e szolgáltatni e korabeli karaktergyilkosság áldozatául esett jeles hölgynek, hanem az, hogy át tudjuk-e élni Báthory drámáját, élvezni tudjuk-e róla szóló művet.

Elsősorban a dramaturgiai balfogások sorozatának köszönhető, hogy a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon bemutatott alkotásnak legfeljebb ha Báthory kései leszármazottai örülhetnek; a történet főbb vonalait ugyanis nem jelölték ki, a sztori átláthatatlan, megfoghatatlan, a librettónak nincsenek csúcspontjai. A konfliktusok elsikkadnak annak következtében, hogy a bár kimondatik: nyomozást látunk, valójában nem történik nyomozás. És elég ordas hibának mondható az is, hogy bár krimivé szerkesztetett a grófnő története, valójában homályban marad ki is a gyilkos. Ahogy az sem bocsánatos bűn, hogy nem tudjuk meg, mi vitte arra a grófnő rosszakaróját, Thurzót, hogy ha nyakig benne volt az ügyben, a legjobb nyomozót keresse meg. Magát akarta büntetni talán: lelkiismerete szavának engedve kereste meg a sok aljas ügy miatt a kocsmákban feledést kereső Waltert?

Egy jó krimi előkészíti a gyilkos megtalálást, és a leleplezés nem csak úgy ímmel-ámmal, éppen csak megtörténik, hanem hosszú perceken át várjuk, hogy a detektív előálljon végre a farbával. Szerelmi sztorinak még esetlenebb lenne a Báthory, ugyanis igazi érzelmek két ilyen sematikusan felépített karakter összeütközésénél nem szikrázhatnak fel.

A billegő történetről nem egy jelenet elég jellegtelen zenét csörömpölve esett a mélybe: a legmélyebbre talán a nász epizódja, amit egy tizenévesekből álló diákszínjátszó társulat is különbül oldott volna meg. A szüzesség elvesztésével küzdők szerencsétlenkedése sem nem bájos, sem nem megejtő, olyan suták csak, mint a szövegek, melyeket mondani kényszerülnek.

Nemcsak a jelenetek struktúrájával van baj, de a szövegek, párbeszédek stílusával, nyelvezetével is: ha Walter „nőzik", akkor az ál-Caravaggio miért mondja azt, hogy "az" hazám (mikor körülötte mindenki tisztában van a helyes névelőhasználattal), miért beszél valaki ál-középkoriasan, míg valaki meg mai magyar nyelven? Ha Báthory egyik legnagyobb bűne - befeketítésnek valószínűsíthető oka - az, hogy református hitre tért (nem is katolikus volt, egyébként), akkor mért mond latin nyelvű miseszövegeket a kórus, miért kezd bele éppen egy Miserérébe a darab végén Erzsébetünk? E kérdéseket egy a darabhoz értő kézzel nyúló dramaturg, de egy, a szokványosnál többet akaró, biztos kezű rendező is bizonyára megkérdezte volna. Bagó Bertalan nem tette.

Egy ilyen hevenyészve összerakott, átírás után kiáltó librettóra nem egykönnyen lehet persze zenét sem írni: hiszen ha nincsenek igazi csúcspontok, nincs hová tenni egy vérbeli kettőst, kilógnak belőle az áriák (a kivétel talán a darab végén Erzsébet búcsú-dala), és nem lehet rá díszletet sem igazítani. A dalokkal, a zenével, elsősorban az a baj, hogy nincs egységes stílusuk: a kezdő udvari mulatság belefért volna az István a királyba, Walter belépőjén, a kocsmaasztalon előadott Quo vadis?-on Andrew Lloyd Webber áriaépítési manírjait véltem felfedezni - kezdve a hangnemtől, a ritardandóig történi fokozásig -, Báthory grófnő megszólalásaiban nem kevés Tolcsvay hallatszott. A Tabulatúra zenekar kocsmadalai és játékos kísérletei ékességei voltak ugyan a zenei szövetnek, ám ezek meg meglehetős hasonlatosságot mutattak a Kájoni-kódex egyes darabjaival (vagyis valószínűsítem: nem Szomor György szerzeményei voltak).

Benedekffy Katalin a megerőltető főszerepet úgy énekelte, mintha közvetlenül a bemutató előtt már elénekelte volna kétszer (és ráadásképpen még egy Wagner-szerepet is), különösen a magasabb tartományba érve volt a hangja kifejezetten irritáló, boszorkányosan rekedtes. Bár kétségtelen, hisztérikus hangvétele, az, hogy az előadás végéig idegesen vibrált, szolgálta szerepét. Az ellenlábas Thurzó jelmezében feltűnő zeneszerző, Szomor György ellenben egy percig sem tudott hiteles lenni, mint begőzölt, a magát odaadó nem akaró nőn bosszút állni képes férfi. Inkább tűnt akaratosnak, mint erőszakosnak, makacsnak, mint elszántnak, és hangja is igen szürke volt a maga írta szerephez. Méltatható viszont Walter szerepében, az erős hanggal bíró Szemenyei János, akinek el lehetett hinni, hogy aggódik a grófnőért. A darab végi kettősük volt a zenei anyag egyetlen maradandó része: ez volt az egyetlen olyan dallam, mely megmaradt - legalábbis foszlányokban - a darab után is, melyet képes voltam felidézni.

Vereckei Rita díszlettervező a helyszínek bemutatására, azok jelzésére alkalmas, látványos állványzatot tervezett. A legnagyobb bajom az volt vele, hogy ez a díszlet bármely más darabhoz is passzolt volna. Ugyanúgy eljátszható benne Az operaház fantomja, mint a Luxemburg grófja, de még sherwoodi erdőnek is jó lehet, ha a szerzők akarnák cserélni előző sikerdarabjuk, a Robin Hood díszleteit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Klasszikus

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Klasszikus

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Vidéken is dobban a szív – koncertturnéra indul az Erkel Színház

Hello Erkel! – dobbanaszív címmel koncertturnéra indul az újonnan alakult Erkel Színház. Az ősztől színpadra kerülő darabok legismertebb részleteiből összeállított koncertshow júniusban és júliusban Debrecenben, Tokajban és Siófokon lesz majd látható.
Zenés színház kritika

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Zenés színház interjú

A szabadság kettőssége – Szabó Máté a Stuart Máriáról

Májusban először kerül az Operaház színpadára Gaetano Donizetti történelmi királydrámáinak egyik legfontosabb darabja, a Stuart Mária. A háromfelvonásos opera rendezője Szabó Máté, a Miskolci Nemzeti Színház művészeti vezetője.
Zenés színház hír

Már lehet jelentkezni Miklósa Erika Mesteriskolájába – a Pécsi Tudományegyetemen tanulhatnak a KvintEsszencia növendékei

Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend kitüntetettje tavaly indította el KvintEsszencia Mesteriskoláját, az új tanévre a jelentkezések a napokban kezdődtek el, és május 31-ig tartanak.
Zenés színház ajánló

Georg Zeppenfeld és Joyce DiDonato koncertje következik az Opera Sztárestek zongorával-sorozatában

A daléneklés két elhivatott világszínvonalú előadóját látja vendégül májusban az OPERA: május 12-én Georg Zeppenfeld német basszista az Eiffel Műhelyházban, május 28-án pedig Joyce DiDonato amerikai mezzoszoprán az Operaházban lép fel.