Zenés színház

Erről az énekesről mondta Pavarotti, hogy még nála is nagyobb

2018.01.08. 11:57
Ajánlom
Jussi Björling nevét már kezdjük elfelejteni, pedig Pavarotti példaképe volt, Caruso felesége pedig azt mondta róla, hogy az egyetlen énekes, aki felér a férjéhez.

Hat évesen kezdett éneket tanulni, az apja tanította. Aztán két testvérével együtt az édesapja turnéra vitte őket, és énekkvartettként léptek fel. Tizenhét éves volt, amikor a stockholmi Királyi Operaiskolában megkezdte tanulmányait. 1930-ban debütált operaszínpadon a Don Giovanni Ottaviójának szerepében. Egy korai hangfelvétel tanúsága szerint már ekkor káprázatos hangszíne volt, amelyet mesteri módon kontrollált. Íme.

1936-ban hatalmas sikert aratott a Covent Gardenben, innen pedig csak felfelé vezetett az út. 1938: Metropolitan Opera; 1940: San Francisco. A háború éveit Svédországban töltötte, 1946-ban pedig visszatért Amerikába – a legendás Rudolph Bing idején –, hogy a Metropolitan társulati tagjaként dolgozzon. Ekkor adta ki a memoárját Med bagaget i strupen (A csomag a torkomban) címmel.

1937-ben nálunk is fellépett, akkor a Pesti Hírlap így írt (február 27.): „Vajjon Svédország – a »bel canto« Itáliája mellett – második hazája a természetes, szép, szabad éneklésnek? Az ember hajlandó erre a föltevésre, ha számba veszi, hogy a távol északi földről még nem igen került hozzánk énekes, aki ne lett volna kitűnő.”

Többször is a világ legjobb tenorjává választották, Dorothy Caruso pedig azt mondta róla, hogy ő az egyetlen énekes, aki a színpadon emlékezteti férjére, a nagy Enrico Carusóra. Pavarotti sohasem titkolta, milyen hatással van rá a negyedévszázaddal idősebb svéd kolléga:

Amikor tanulni kezdek egy új operát, azzal kezdem, hogy meghallgatom, hogy csinálta Jussi Björling

Annyira egyedi a hangja, és én egyszerűen őt akarom követni. Annyira imádnám, ha az emberek Jussi Björlinghez hasonlítanának. Így akarok énekelni” – mondta egy 1988-as interjúban.

Hallgassa meg a két tenor duettjét a Bohémélet első felvonásából!

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.
Vizuál

„Járt-e Cecile a Török utcában?” - film készült a Kék rókából 

A megújuló Duna televízióban látható először Herczeg Ferenc legnépszerűbb művéből, a Kék rókából készült egészestés romantikus játékfilm. Pacskovszky József filmes adaptációja a '30-as évek Budapestjén játszódó izgalmas szerelmi történet közepébe, egy „modern házassági sokszögbe" repít vissza.
Plusz

Egy koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda

Január 22-én egy exkluzív koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda Ütőegyüttes, hogy a Műcsarnok Prima díjas kiállítója, Barabás Márton tárlatvezetését gazdagítsák a Magyar Kultúra Napján.
Zenés színház

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!
Klasszikus

„A csúcsbarokk leginkább félreismert zeneszerzője” – Beszélgetés Vashegyi Györggyel

Egy elfeledett alkotó, aki a legnagyobb mesterekkel lehet egyenrangú, évszázadokon keresztül előadatlanul szunnyadó remekművek, melyek a közismert alkotásokat is új megvilágításba helyezhetik – Vashegyi Györggyel a Cziffra100 keretében tartott, január 26-i koncert kapcsán beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.
Zenés színház ajánló

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!
Zenés színház interjú

„Akkor is mosolyogni kell, amikor valami fáj” – interjú Széles Flórával

A mosoly országa Mi hercegnője után Széles Flóra egy kultikus mű, a Veszedelmes viszonyok Tourvelnéjeként debütál a Budapesti Operettszínházban. A zenedráma ősbemutatóként kerül színre a teátrumban, a két előadás közti párhuzamokról, szerelemről és az új bemutató különleges technikai megoldásairól beszélgettünk.
Zenés színház gyász

71 évesen elhunyt Maria Ewing operaénekes

1997-ben vonult vissza a színpadtól, de önálló esteken később is fellépet. Január 9-én, 71 éves korában hunyt el detroiti otthonában – számolt be róla a BBC.
Zenés színház interjú

Kegyetlen szépség a színpadon – interjú Sándor Péterrel

Sándor Péter decemberben még Koksz, a bajkeverő sárkány bőrébe bújva igyekezett eljutni Amerikába, hamarosan azonban Valmont vikomtként hódítja meg a szíveket Pierre Choderlos de Laclos regényének adaptációjában, a Veszedelmes viszonyokban. Szerelemről, nárcizmusról és legutóbbi bemutatójáról, a Rozsda Lovag és Fránya Fridáról beszélgettünk.