Zenés színház

Értelemszerűen operett

2012.07.26. 07:28
Ajánlom
Emlékeznek még arra, hogy a Mágnás Miska olvasópróbája egy hosszú asztal mellett kezdődött? Nem véletlenül áll még mindig ugyanott, a Nemzeti Színház Kaszás Attila Termének nagyjából közepén. Igaz, az olvasópéldányok helyett egészen más, jóval terjedelmesebb eszközök borítják be.

Először egy gyors emlékeztető arról, hogy is hagytuk ott az olvasópróbát, milyen állapotban volt akkor a Nemzeti Színház negyedik emeleti stúdiószínpada, és máris ott járunk, hogy ghófjaink - meht egy tisztességes ghóf az haccsol, ugye - épp Rollához indulnának. (Nem annyira távoli és nem is annyira titkolt leánykérési céllal.) De az operettben egyáltalán nem mindegy, egészen pontosan merre is az arra, hiszen a ritmus és a poén nagy úr. (Még a ghófnál is nagyobb.) László Zsolt és Znamenák István épp ezt centizik: melyik szóra forduljanak, melyik szünetre lépjenek, hogyan tudják kiaknázni mindazt a humorforrást, ami a szövegből, a járásból, no meg a két színész testalkatából fakad, és ami az operett műfajához szükséges. Lejárják egyszer, kétszer, háromszor, ha eltévesztik, újrakezdik. Azt hiszem, a "mókáznak és menetelnek" kifejezést ezúttal nem használnám. És sajnos, azt sem tudom lekottázni, amilyen hangsúllyal és hanglejtéssel László Zsolt az "operett" szót minősítő jelzőként használta, mindenesetre a sűrítés iskolapéldája.

De ha már hangsúly és hanglejtés - ezt muszáj elmondanom, mert szerintem érdekes. Rolla és Baracs jelenetét próbálja Rácz Rita és Haja Zsolt. A rendező, Alföldi Róbert nincs megelégedve azzal, ahogyan a fiatal énekes a mondatot befejező "szerethettem volná"-t mondja. Többféleképpen kéri, de valahogy nem egészen azt hallja vissza, amit szeretne. (Ne tessék nagy különbségekre gondolni, egyáltalán nem hangzik hamisan a prózai szöveg, de nyilván Alföldi magában, belül hallja a szövegdallamot.) Majd elkezdi zenei frázisként magyarázni, és hirtelen a zenész - pontosabban: a másik zenész - megérti, mit is várnak tőle, takkra úgy mondja, ahogy az a nagykönyvben - vagy legalábbis a rendezői példányban - meg van írva. A tanulság: nem árt, ha ért a zenéhez az, aki ebbe a műfajba belefog.

Vannak különben más tanulságok is. Például az, hogy a Csengetett, mylord? nagyon javallható a helyes komornyiki viselkedés tanulmányozására. Vagy az, hogy egy nyúlfarknyi öszekötés megrendezése - ki hol és miért jöjjön be, hol és miért menjen ki, mit hozzon be és mit vigyen ki - akár hosszabban is eltarthat, mint egy rendes jeleneté. Meg az, hogy már ebben a térben, öt lépésre a rendezőtől, az asszisztenstől, a pianítótól is nagyban, tehát nagy gesztusokkal, nagy mozdulatokkal, nagy érzelmekkel kell próbálni. Mert a 32 méteres színpadon a méret a lényeg.

Nem véletlenül akkora hatalmasak a kondérok sem, hogy könnyedén beleállhat Radnay Csilla, és nagyjából térdig el is tűnik benne. Igaz, egyáltalában nem könnyű ezekkel a lábasokkal, a hozzájuk passzoló fedőkkel és fakanalakkal megküzdeni: "Én szoktam főzni, de nem üzemi konyhán" - jegyzi meg a Marcsát alakító színésznő. S miután az előbbieket legyőzte, kap egy, majd még egy kést. A hadonászást nyugodtan elfelejthetik, kedves olvasók - és reménybeli nézők -, minden mozdulatnak itt is kiszámított helye van. Sőt, még az sem mindegy, melyik kést hogyan és melyik szótagra vágja bele a deszkába a Fáj, fáj a szívem, a szívem, de fáj kezdetű dalban, és akkor még a kés leérkezésének és cövekszerű beleállásának a pillanatát nem is emlegettük. (Ennek a kiszámíthatósága a próbán még meglehetős esetlegességet mutatott, legközelebb azonban, biztos vagyok benne, a varázslat már megszületik. Igaz, némi kellékesi segítséggel, hiszen valakinek ki kell súlyozni azt a fránya vágóeszközt, magától nem fog menni.) Mindezek oka pedig rendkívül egyszerű, csak magamat ismételném: az operett műfaja.

Az operetten, ez is alapkövetelmény, muszáj ámulnunk és kacagnunk. Lőjek le poénokat? Azt, hogy milyen mutatvánnyal alakul át a Korláth-kastély konyhája terített asztalú ebédlővé, hogy mi történik a "Hepp!" előtt, és hogyan áll Szatory Dávid a frizbiként repülő tányérok között? Nem, azt hiszem, ezt megtartom magamnak. És azt sem árulom el, miért, de leginkább kitől hangzik viccesen az, hogy vasútépítő mérnök. Talán majd legközelebb.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Vizuál

Mégsem Klimt-domborművet találtak Budapesten?

Két Klimt-szakértő szerint nem Gustav Klimt munkája az a Budapesten talált dombormű, amelyet kedden mutattak be a Magyar Belsőépítész Egyesület közgyűlésén - írta a The Art Newspaper.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház Film

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Zenés színház interjú

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház magazin

Feladat sosem találja készületlenül – Misura Zsuzsa születésnapjára

A Liszt Ferenc-díjas szoprán, Misura Zsuzsa 1973-ban kezdte pályafutását a Magyar Állami Operaházban, amelynek örökös tagja. A napokban ünnepelte 75. születésnapját, ennek alkalmából köszöntjük őt.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Zenés színház bécs

Anna Nyetrebko lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége

Anna Nyetrebko orosz-osztrák sztárszoprán és férje, Yusif Eyvazov azerbajdzsán tenor lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége.