Zenés színház

EuAct: Trisztán

2013.06.04. 15:52
Ajánlom
A Magyar-Olasz Kulturális Évad keretében, 2013. június 5-én debütál a velencei La Fenice Operaházban az EuAct Trisztán című előadása olasz, illetve magyar színészek közreműködésével. Paolo Antonio Simioni Trisztán hangjaként lép fel, Leo Kopacin Gementi multimediális technikai elemekkel, Zsoldos Bálint zongorajátékával járul hozzá az asszociációs kör szélesítéséhez. Az operatőr Ferruccio Goia, a felvételről lejátszott videón Gryllus Dorka, Berki Szofi, Bátyai Éva és Székely B. Miklós látható.

Az előadás a 2010-ben alakult, nemzetközi és többnyelvű EuAct nevű munkacsoport legújabb produkciója. Maga a társaság Paolo Antonio Simioni (színész, rendező) és Lena Lessing (Berlinben élő nemzetközi hírű tréner, aki dolgozott már Tarantinóval, Cate Blanchett-el, Michael Fassbenderrel is) együttműködése révén jött létre azzal a céllal, hogy előmozdítsa a többnyelvű színielőadások nemzetközi cserekapcsolatait. A munkacsoport első bemutatójára 2011-ben került sor a Dosztojevszkij-regényen (Ördögök) alapuló Nyikolaj Sztavrogin vallomásai című produkció színrevitelével. Az olaszul és magyarul bemutatott előadás hatalmas sikert aratott a közönség körében, nem csekély mértékben a két nyelv muzikalitása miatt is.

A Trisztán című drámai költemény - szövegkönyvét Paolo Antonio Simioni írta, a rendező Simioni és Kopacin Gementi, a darab szövegforrásaiként Thomas d'Angleterre, Gottfried de Strasbourg, Béroul, Thomas Mann, Martin Heidegger és Richard Wagner művei szolgáltak - voltaképp egyfajta hommage, tisztelgés Richard Wagner előtt születésének 200. évfordulója alkalmából. A helyszín kiválasztása, Velence is e koncepció jelentőségteljes része, hisz a Trisztán és Izolda második felvonása nagyrészt itt íródott.

Noha a színre kerülő darab voltaképpen egy monológ, az előadás részét képezik a Trisztán-legenda kulcsfigurái is Leo Kopacin Gementi multimediális technikai eszköztárának köszönhetően, amely amellett, hogy párbeszédes viszonyt hoz létre Simioni színészi alakításával, megjeleníti a többi szereplő alakját és hangját is. A performance struktúrája Zsoldos Bálint zongoraművész közreműködésével formálódik teljes egésszé, tekintve, hogy Wagner Liszt-átiratai is valamiféle sajátos diskurzust keltenek életre a képek és a hangok világa között. 

A produkció résztvevői számos fontos mérföldkövet tudhatnak már maguk mögött pályájukon. Simioni a Sztanyiszlavszkij-módszer szakértője, Susan Batson amerikai coach valamikori legfiatalabb tanítványa. Többek között a római Cinecittà megbízásából is végez oktatói munkát, ugyanakkor színházi kurzusokat is tart, színészként pedig olyan fesztiválokkal működött eddig együtt, mint a spoletói Két Világ Fesztiválja, vagy a Velencei Biennálé. A kurátorként és művészként nevet szerzett Leo Kopacin Gementi nemzetközi kiállításokat készített elő a firenzei Stazione Leopolda múzeumban, a Lerici városában található kastélymúzeumban, a nápolyi Accademia di Francia intézményében. Audio-vizuális installációit kiállították mind Olaszországban, mind külföldön. Zsoldos Bálint szólistaként és kamarazenészként gyakori vendége az itthoni és a külföldi koncertéletnek. Fellépett már az amszterdami Concertgebouw-ban csakúgy, mint a salzburgi Mozarteumban vagy a santanderi Nyári Fesztiválon. Szólistaként olyan neves karmesterekkel dolgozott, mint Kocsis Zoltán, Vásáry Tamás, Yuri Simonov, illetve olyan művészektől tanult, mint Dimitri Bashkirov, Lazar Berman, John Perry vagy Sebők György.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Zenés színház

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A legkiemelkedőbb művészeket díjazták a Magyar Operett Napján

Immár hagyomány, hogy a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre születésének és Lehár Ferenc halálának évfordulóján – amit 2002 óta a Magyar Operett Napjaként tartanak számon – díjazza az évadban legjobb teljesítményt nyújtó színészeket.
Zenés színház hír

A képzelt beteg – Vajda János operájának ősbemutatójára készül az Opera

Az előadás a CAFe Budapest részeként, de annak időtartamán kívül, október 30-án látható először az Eiffel Műhelyházban, Szabó Máté rendezésében.
Zenés színház hír

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.
Zenés színház interjú

Dobri Dániel: „Szavak nélkül mesélek el egy történetet”

Dobri Dániel szemtelenül fiatal és jóképű zeneszerző, zenei vezető. A József Attila Színházban most bemutatott Amadeus zenei világa is az ő „gyermeke”. Ennek kapcsán beszélgettünk színházról, muzsikáról, egy előadás létrejöttéről.
Zenés színház kult50

Szerepek csöndjében – Horváth Margit a Kult50-ben

Mindenki csak Huginak becézi. Anyaszínházának tartja a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházat, de saját bőrén tapasztalta meg, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában.