Zenés színház

Európai Operaunió

2009.10.17. 09:14
Ajánlom
Október 16-18. között Budapesten tart konferenciát a 28 ország több mint száz "operaipari" szereplőjét tömörítő Opera Europa szervezet. A találkozó fő témája: hogyan vészeljék át a dalszínházak a válságot?

Az Opera Europa brüsszeli székhelyű, európai operaházakat és fesztiválokat tömörítő szervezet. Az operaházak képviselői - főigazgatók, produkciós, műszaki igazgatók és marketingvezetők, valamint a jelmezműhelyek vezetői - évente több alkalommal találkoznak az Opera Europa konferenciáin, hogy tapasztalatot, véleményt cseréljenek, illetve megismerjék a legújabb technikai lehetőségeket.

A konferencia megnyitója előtt tartott szűkkörű sajtótájékoztatón Ioan Holender úr, a Bécsi Staatsoper főintendánsa euroszkeptikus beszédében rámutatott: "a krízis nem lehet kifogás arra, hogy rossz előadásokat csináljunk" s hozzátette, a közönségvesztést sem szabad a válság számlájára írni. A közönségre való odafigyelés annál is fontosabb, mert hiába minden szponzor és marketing, a legtöbb bevételt a nézőknek köszönhetik az operaházak. A nézőknek márpedig "fontos a csomagolás, de fontosabb, ami bennevan": vagyis az, hogy mit, hogyan és kivel játszanak a dalszínházak.

Peter de Caluwe, a brüsszeli La Monnaie operaház főigazgatója az európai összefogás szükségességét hangsúlyozta. Az opera szerinte a legeurópaibb művészeti forma, amelynek történetét az európai kultúrnemzetek együtt alakították. Ezt a nemes hagyományt kívánja az Opera Europa szervezet folytatni, amikor a gyakorlati tapasztalatcsere mellett a veszélyben lévő közös műfaj jövőjéről tanácskoznak. A repertoár megújítása, a nemzetközi közönség megszólítása, a kooperáció, valamint a Közép-európai operajátszás-hagyomány integrálása a nyugati áramlatba azok a fő csapásirányok, amelyek mentén a brüsszeli székhelyű szövetség a jövőt és a válságból kivezető kiutat látja.

Waldemar Dabrovski a Don Giovanni példájával illusztrálta a páneurópai opera-hagyományokat: a spanyol legendát feldolgozó francia dráma alapján olasz szerző írt librettót, majd Mozart operáját a prágai német színházban mutatták be. A lengyel nemzeti opera igazgatója gyújtó hangú beszédében figyelmeztetett, hogy nem csak Bécs és Budapest, de Varsó is Közép-európai (opera)főváros, s hogy az itteni házak büdzséik méretétől eltekintve nem különböznek a nyugati intézményektől. Hozzáfűzte, a volt szocialista országok számára a mostani mégoly válságosnak tetsző idők is paradicsomi állapotot jelentenek az előző rendszer korlátozott lehetőségeihez képest.

Andrejs Zagars, a rigai operaház igazgatója rámutatott, hogy a volt keleti blokk országaiból származó énekesek és karmesterek már régóta ott vannak az európai operaházakban. A 2010 elején a Rózsalovag vendégrendezőjeként Budapestre visszatérő szakember hozzátette, a koprodukciók és a vendégelőadások különösen aktuálisak most, hogy a válság miatt kevesebbet utaznak az emberek.

Magyar részről Kovalik Balázs elmondta, hogy Magyarországon nagy hagyományra tekint vissza a külföldi befolyást visszaszorítani kívánó nemzeti büszkeség, mely szerint itthon minden legalább olyan jó, ha nem jobb, mint "nyugaton". Az Ybl-palota jelenlegi vezetése azonban elkötelezett a nemzetközi nyitás és a koprodukciós előadások felé, ám ehhez a művészeti vezetők elhatározásán kívül hosszú évekre szóló állami kötelezettségvállalásra és előre tervezhető költségvetésre is szükség van. Demonstrálandó a Magyar Állami Operaház nyitottságát, az Opera Europa konferencia résztvevői a Hartmut Schörghofer rendezte Kékszakállút tekintették meg a nyitónap lezárásaként.

http://www.opera-europa.org  

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Színház

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.