Már háromévesen énekelt, ami a családi hátterét ismerve nem csoda: karvezető édesanyja gondosan ügyelt kislánya zenei fejlődésére, és maga is arról álmodozott, hogy a lánya operaénekes lesz. Nevét mégsem ezért kapta: az Aida arabul annyit jelent, ajándék. Tizennyolc évesen a Nürnbergi Zenei Egyetemen tanult tovább, ahol Siegfried Jerusalem volt a tanára. Később a bécsi Zeneművészeti Egyetemen folytatta tanulmányait.
2013 fontos év az énekesnő életrajzában: ekkor debütált – Valerij Gergijev meghívására – a szentpétervári Marinszkij Színházban a Figaro házassága Susanna szerepében, majd később Gilda és Adina karakterébe is alkalma volt belebújni. Szintén ebben az évben történt, hogy Aida Garifullina első helyezést nyert Plácido Domingo nemzetközi operaversenyét, az Operalián. „Már az első kör után tudtam, hogy szerződést ajánlok neki” – mondta később Dominique Meyer, a bécsi Állami Operaház főigazgatója. A Decca Classics is szerződést kötött vele, nem is rossz érzékkel. A bemutatkozó lemez ECHO Klassik-díjat nyert (Aida), és a kritikusok dicsérték a tatáros arccsontú, fényes hangú lírai szopránt; Anna Nyetrebkóhoz hasonlították őt – hozzátéve, hogy annyival előrelátóbb idősebb kollégájánál, hogy nem teszi ki a hangját túl nagy vállalásoknak.
A kazáni énekesmadár, akinek lábai előtt hever a világ
– írta róla nagyvonalúan a Times. Az biztos, hogy Garifullina mindent megtesz, hogy így legyen. Apró szerepet kapott a Meryl Streep főszereplésével készült Florence Foster Jenkins-filmben, és el is énekelte benne a Csengettyűáriát a Lakméból. Tavaly Grammy-díjra jelölték Rimszkij-Korszakov Az aranykakas c. operájának felvételéért. 2018-ban Robbie Williamsszel énekelt a labdarúgó világbajnokság nyitó- és záróünnepségén is. Egyetlen operaénekesnek sem sikerült még ilyesmi, dicsekedett később. Több mint félmillió ember követi Instagramon, és olyan énekes nagyságokkal is duettet énekelt, mint Dmitrij Hvorosztovszkij és Juan Diego Flórez, Andrea Bocelli új albumán pedig vendégművészként halljuk a hangját.
Aida Garifullinát fiatal dívaként üdvözlik az opera szerelmesei, és természetes karizmája mellett kiváló színészi tehetségét dicsérik. Az énekesnő szerint azonban nincs a színészi tehetségében semmilyen csoda: ha például Musetta szerepét énekli a Bohéméletből, a zene mindent elmond, neki már alig kell csinálnia valamit.
Aida Garifullina január 30-án debütál a Metropolitanben.
Fejléckép: Aida Garifullina. Fotó: Simon Fowler / Decca Classics