Zenés színház

Ez a valaha énekelt legmagasabb hang a Metropolitanben

2017.11.23. 09:55
Ajánlom
Csupán néhány pillanat, nem repeszti meg az Upper West Side lakásainak ablakait. Viszont Thomas Adès új operájának egyik hangja olyan magas, amilyet még nem énekeltek a Metropolitan színpadán az operaház 137 éves történetében.

Kimondani is hihetetlen: a magas C felett egy szexttel, a háromvonalas A hang Thomas Adès Az öldöklő angyal (The Exterminating Angel) című operájának csúcspontja, és ez az a hangjegy, amire Audrey Luna szopránénekesnő igazán büszke lehet. A magas C-t minden valamit magára adó koloratúrszoprán kiénekli, a D-t és az E-t is, az F már ritka, a G hangért már messze kell menni, az Asz pedig fehér holló.

De a háromvonalas A-t még nem énekelte ki senki a Metben.
A háromvonalas A a legmagasabb emberi hang, ami valaha elhangzott a Metben.

A háromvonalas A a legmagasabb emberi hang, ami valaha elhangzott a Metben.

Hogy mi kell hozzá? Kedvező genetikai adottságok, szigorú felkészülés és lelki fegyelem. „Van valami borzongató ebben a magas koloraturális hangtartományban” – mondta Adès a New York Timesnak. – „Ha meghallom a magas C-t az operában, azt mondom magamban a szopránnak: Na mutasd meg, mit tudsz.”

Amikor a zeneszerző új opera írásába fogott, felkereste Audrey Lunát, aki A vihar című művében már kiénekelt egy háromvonalas G-t. Az énekesnő elmondta, hogy nem idegen számára ez a hangtartomány.

Skáláztam már a négyvonalas C-ig is. Szóval ez én vagyok. De még soha nem adtam elő ilyet színpadon.

Itt hallható az ominózus részlet:

Hogyan lehetséges egyáltalán ilyen magasan énekelni?

A hangképzéshez alapvetően három dolog szükséges: energiaforrás, hangforrás és rezonáló tér. Az energiaforrás az emberi hang esetében a légzés, a levegő, amely megrezgeti a hangszalagokat, és hanghullámok jönnek létre. A hullámok rezonáló tere a torok és a szájüreg. Beszéd közben egy átlagos ember hangszálai 100-110 Hz közötti tartományban vibrálnak.

Egy zenei A hang rezgése 440 Hz, de amint felfelé ugrunk egy oktávot (A''), a rezgésszám már 880 Hz. Audrey Luna nevezetes A''' hangja pedig 1760 Hz. Más szavakkal: ha egy másodpercig tartja ezt a hangot, 1760-szor rezegnek a hangszálai. Ahhoz, hogy ezt elérje, megfelelően nyújtott, ellazult hangszálakkal kell bírnia, a rezonáló üregnek pedig kisebbnek kell lennie.

Az alábbi videó bemutatja Audrey Luna káprázatos koloratúráját:

mmm

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Alföldi Róbertet a Pinceszínházban faggatják

Trezor címmel beszélgetéssorozatot indít a Pinceszínház. Az új, havi rendszerességgel jelentkező sorozat első vendége Alföldi Róbert lesz.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Klasszikus

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Színház

Alkoholba fojtott romantika a Pesti Színház színpadán

Yasmina Reza népszerű drámája, a Bella Figura látszólag egy kellemesen induló, titkos randevú története, a darabból azonban hiányzik az idill. A magyarországi ősbemutatót Török Ferenc rendezi, az előadás október 22-től látható a Pesti Színházban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Minden részlet a helyére kerül

Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.
Zenés színház ajánló

21. századi összművészet – újra műsoron Az úrhatnám polgár

Az elmúlt évad végének izgalmas összművészeti produkciója volt a Molière és Lully közös alkotásából, Az úrhatnám polgárból készített, modern környezetbe helyezett előadás, melyet idén három alkalommal láthat a közönség.
Zenés színház kritika

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház interjú

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.