Zenés színház

"Ez az én Otellóm"

2008.04.11. 00:00
Ajánlom
Bár José Cura mára a hazai koncerttermek egyik leghűségesebb, visszatérő vendégének mondható, teljes operaelőadásban eddig még nem lépett magyar színpadra. A Szegedi Nemzeti Színházban most két estén énekelte egyik legfontosabb szerepét, Verdi Otellóját.

José Cura és Rálik Szilvia (foto: Veréb Simon)

- Úgy tűnt, a szerdai előadás után mélyen megérintette a közönség ünneplése. Azt hittem, hogy nap mint nap hasonló reakciókat kap…

- Nem nevezném mindennaposnak, ami Szegeden történt. Minden tapsnak egyénisége van, ez pedig az első másodpercben eldől. A magyar közönséggel mindig ugyanazt élem át: a taps nem fokozatosan erősödik, hanem olyan, mint egy hirtelen lehajított bomba. Jól emlékszem, amikor az Erkel Színházban az első koncertemet adtam Magyarországon, az első ária után szinte berobbant a taps. Természetes, hogy ez erősen hat rám, hiszen világszerte kevés, ehhez foghatóan lelkes közönség van. Az első szegedi előadás érzelmileg egyébként is felfokozott állapotban zajlott, és ilyenkor nagyszerű érzés kiállni a függöny elé, feltöltődni a közönség lelkesedéséből. Ha nem kapnám vissza az energiát a nézőktől, a szállodámig se tudnék visszasétálni.

- Milyennek látta Otellót 11 éve, amikor először énekelte, és hogyan látja ma?

- Először tisztázzunk valamit: a rendező elképzelése itt azért nem lényeges, mivel rendkívül rövid idő állt a rendelkezésünkre. Amit tegnap látott, az az én Otellóm volt – egy új produkció keretein belül. Ha valaki Anger Ferenc Otellójára kíváncsi, akkor a másik szereposztást kell megnéznie. Amikor 34 évesen először énekeltem Otellót, csupán elképzelni tudtam, hogy ebben a helyzetben mit érezhet egy 45-50 körüli férfi. Arról nem beszélve, hogy akkor még a hajam is teljesen fekete volt, most pedig a fele már ősz. A szerep megközelítésének teljesen új módját módját hozza az, hogy korban elérkeztem Otello szerepéhez.

- Két hónappal ezelőtt Budapesten találkozott először a rendezővel, Anger Ferenccel. Gyakran vállal el úgy egy szerepet, hogy a rendezésről tudna bármit?

- Ez nem egészen igaz, mivel már rengeteg dolgot tudtam a produkcióról. Február elején a jelmezemhez vettünk méretet, illetve akkor láttam fényképeket a díszletről. A színpadkép nagyon tetszett, mivel rendkívül funkcionális, könnyen lehet benne létrehozni eltérő hangulatokat. Ráadásul a bemutató előtt két hónappal, az énekesekkel és a többi közreműködővel való érdemi munka megkezdése előtt nem is lehet a színpadra állításról beszélgetni.

- Nem nehezíti meg az önnel dolgozó színházi emberek munkáját, hogy ön nemcsak énekes, de karmester, zeneszerző, díszlettervező és rendező is?

- Ez mindig a másik személy felkészültségén múlik. Ha valaki átgondolt koncepcióval rendelkezik, akkor mindig örömmel veszi egy másik, hasonlóan felkészült ember gondolatait. Például a kölni Operában, ahol Verdi Álarcosbálját rendezem, professzionális csapat áll a rendelkezésemre, beszélgetéseink egyértelműen a produkció javára válnak. Ha viszont a rendező felkészületlen és tapasztalatlan, és így találkozik valakivel, aki tudja, mi a dolga a színpadon, a maszk lehullik, és jön a kapkodás. Olykor ez megesik, de itt szó sem volt ilyesmiről: Ferenc fiatal kora miatt ugyan kevés színpadi gyakorlattal rendelkezik, viszont rendkívül alapos. Ennek is köszönhető, hogy alig egy nap alatt be tudtam állni a produkcióba, hiszen a csapat minden tagja pontosan tudta, mi a feladata.

- Máskor is ilyen rövid idő áll a rendelkezésére, hogy beszálljon egy kész produkcióba?

- A szegedi Otellóra több mint egy évvel ezelőtt hívtak meg, de a naptáramban már 2013-ra is vannak időpontok, vagyis egyszerűen nem volt időm hosszabban részt venni a próbafolyamatban. Máskor általában két-három hetet töltök a próbákon, de ha egy munkafolyamat kellős közepébe érkezem, ez kivitelezhetetlen.

- Legutóbb Verdi Requiemjét vezényelte Magyarországon. Meglepve láttam, hogy a Népszabadság hasábjain olvasói levélben válaszolt Fáy Miklós kritikájára. Gyakran válaszol kritikusoknak?

- Nem, húszéves karrierem alatt ez volt az első, és remélhetőleg az utolsó eset, hogy válaszoltam egy kritikára. Ha visszaemlékszik, a zenekritikára egy szóval sem reagáltam, a levelem kizárólag az emberi tényezőről szólt. Mi akkor jótékonysági koncertet adtunk azért, hogy rászorulóknak segítsünk, és ebben az esetben a kritikus nem írhatja le azt, hogy majomparádét látott. Ha a kritikus a zenei megvalósításról ír rosszat, az teljesen más eset, hiszen demokráciában élünk, az újságíró véleménye egy a sok közül. A fellépők iránti tiszteletet azonban a kritikusnak minden körülmények között meg kell őrizni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Vadász Zsolt, az Operettszínház művésze

A Budapesti Operettszínház egyik legfoglalkoztatottabb művészét 51 éves korában érte a halál június 21-én, adta hírül a Szinház Online.
Vizuál

Öt Donald Sutherland-film, amit látni kell

Filozofikus sci-fi, háborús szatíra, feszült kémjátszma vagy éppen sokkoló erejű horrordráma: Donald Sutherland számtalan műfajban bizonyította rendkívüli tehetségét. Kedvenc filmjeinkkel emlékezünk a kanadai színészlegendára.
Zenés színház

„Brünnhilde szerepe olyan, mintha maratont futnánk” – villáminterjú Iréne Theorinnal

A kiváló svéd szoprán a Budapesti Wagner-napok rendszeresen visszatérő vendége, akit a magyar közönség különösen érzékeny, lelki finomságokra kihegyezett szerepformálása miatt zárt a szívébe. Iréne Theorin egy nappal színpadra lépése előtt válaszolt kérdéseinkre.
Klasszikus

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 
Vizuál

Wim Wenders-filmhetet tartanak az Art+ Cinemában

Június 28. és július 2. között a német rendező 1984 és 2000 közötti filmográfiájából öt alkotást lehet majd elcsípni mozivásznon szinkronnal, majd ezek után legfrissebb alkotását, immár felirattal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A zene szeretet, hivatás és elköteleződés” – beszélgetés Mester Dávid zeneszerzővel

Operákat írt, versenyműveket komponál, e mellett színházban dolgozik: hol zenét szerez, máskor vezényel vagy épp a hangszereléssel bíbelődik. A Junior Prima-díjas zeneszerzőt egy próbafolyamat közepén értük utol.
Zenés színház gyász

Elhunyt Vadász Zsolt, az Operettszínház művésze

A Budapesti Operettszínház egyik legfoglalkoztatottabb művészét 51 éves korában érte a halál június 21-én, adta hírül a Szinház Online.
Zenés színház interjú

„Brünnhilde szerepe olyan, mintha maratont futnánk” – villáminterjú Iréne Theorinnal

A kiváló svéd szoprán a Budapesti Wagner-napok rendszeresen visszatérő vendége, akit a magyar közönség különösen érzékeny, lelki finomságokra kihegyezett szerepformálása miatt zárt a szívébe. Iréne Theorin egy nappal színpadra lépése előtt válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Ami szembejön, nem biztos, hogy akadály – interjú Béres Attilával a szegedi Rebecca-bemutató kapcsán

Pont ilyennek képzeltem: elfoglalt, egymást érik a beérkező hívásai, többször kér fél percet, mire leül és belehelyezkedik az interjúszituációba. Béres Attilával, a Miskolci Nemzeti Színház igazgatójával beszélgettünk, aki a Szegedi Szabadtéri Játékokon rendezi a Rebecca musicalt.
Zenés színház ajánló

Bradley Jaden a legismertebb musicalslágerekkel érkezik a Margitszigetre

Izgalmas estére készülhetnek a musical rajongók június 18-án, amikor Bradley Jaden, a West End színpadainak csillaga egyedülálló koncertet ad sztárvendégeivel a Margitszigeti Színházban.