Zenés színház

"Ez az én Otellóm"

2008.04.11. 00:00
Ajánlom
Bár José Cura mára a hazai koncerttermek egyik leghűségesebb, visszatérő vendégének mondható, teljes operaelőadásban eddig még nem lépett magyar színpadra. A Szegedi Nemzeti Színházban most két estén énekelte egyik legfontosabb szerepét, Verdi Otellóját.

José Cura és Rálik Szilvia (foto: Veréb Simon)

- Úgy tűnt, a szerdai előadás után mélyen megérintette a közönség ünneplése. Azt hittem, hogy nap mint nap hasonló reakciókat kap…

- Nem nevezném mindennaposnak, ami Szegeden történt. Minden tapsnak egyénisége van, ez pedig az első másodpercben eldől. A magyar közönséggel mindig ugyanazt élem át: a taps nem fokozatosan erősödik, hanem olyan, mint egy hirtelen lehajított bomba. Jól emlékszem, amikor az Erkel Színházban az első koncertemet adtam Magyarországon, az első ária után szinte berobbant a taps. Természetes, hogy ez erősen hat rám, hiszen világszerte kevés, ehhez foghatóan lelkes közönség van. Az első szegedi előadás érzelmileg egyébként is felfokozott állapotban zajlott, és ilyenkor nagyszerű érzés kiállni a függöny elé, feltöltődni a közönség lelkesedéséből. Ha nem kapnám vissza az energiát a nézőktől, a szállodámig se tudnék visszasétálni.

- Milyennek látta Otellót 11 éve, amikor először énekelte, és hogyan látja ma?

- Először tisztázzunk valamit: a rendező elképzelése itt azért nem lényeges, mivel rendkívül rövid idő állt a rendelkezésünkre. Amit tegnap látott, az az én Otellóm volt – egy új produkció keretein belül. Ha valaki Anger Ferenc Otellójára kíváncsi, akkor a másik szereposztást kell megnéznie. Amikor 34 évesen először énekeltem Otellót, csupán elképzelni tudtam, hogy ebben a helyzetben mit érezhet egy 45-50 körüli férfi. Arról nem beszélve, hogy akkor még a hajam is teljesen fekete volt, most pedig a fele már ősz. A szerep megközelítésének teljesen új módját módját hozza az, hogy korban elérkeztem Otello szerepéhez.

- Két hónappal ezelőtt Budapesten találkozott először a rendezővel, Anger Ferenccel. Gyakran vállal el úgy egy szerepet, hogy a rendezésről tudna bármit?

- Ez nem egészen igaz, mivel már rengeteg dolgot tudtam a produkcióról. Február elején a jelmezemhez vettünk méretet, illetve akkor láttam fényképeket a díszletről. A színpadkép nagyon tetszett, mivel rendkívül funkcionális, könnyen lehet benne létrehozni eltérő hangulatokat. Ráadásul a bemutató előtt két hónappal, az énekesekkel és a többi közreműködővel való érdemi munka megkezdése előtt nem is lehet a színpadra állításról beszélgetni.

- Nem nehezíti meg az önnel dolgozó színházi emberek munkáját, hogy ön nemcsak énekes, de karmester, zeneszerző, díszlettervező és rendező is?

- Ez mindig a másik személy felkészültségén múlik. Ha valaki átgondolt koncepcióval rendelkezik, akkor mindig örömmel veszi egy másik, hasonlóan felkészült ember gondolatait. Például a kölni Operában, ahol Verdi Álarcosbálját rendezem, professzionális csapat áll a rendelkezésemre, beszélgetéseink egyértelműen a produkció javára válnak. Ha viszont a rendező felkészületlen és tapasztalatlan, és így találkozik valakivel, aki tudja, mi a dolga a színpadon, a maszk lehullik, és jön a kapkodás. Olykor ez megesik, de itt szó sem volt ilyesmiről: Ferenc fiatal kora miatt ugyan kevés színpadi gyakorlattal rendelkezik, viszont rendkívül alapos. Ennek is köszönhető, hogy alig egy nap alatt be tudtam állni a produkcióba, hiszen a csapat minden tagja pontosan tudta, mi a feladata.

- Máskor is ilyen rövid idő áll a rendelkezésére, hogy beszálljon egy kész produkcióba?

- A szegedi Otellóra több mint egy évvel ezelőtt hívtak meg, de a naptáramban már 2013-ra is vannak időpontok, vagyis egyszerűen nem volt időm hosszabban részt venni a próbafolyamatban. Máskor általában két-három hetet töltök a próbákon, de ha egy munkafolyamat kellős közepébe érkezem, ez kivitelezhetetlen.

- Legutóbb Verdi Requiemjét vezényelte Magyarországon. Meglepve láttam, hogy a Népszabadság hasábjain olvasói levélben válaszolt Fáy Miklós kritikájára. Gyakran válaszol kritikusoknak?

- Nem, húszéves karrierem alatt ez volt az első, és remélhetőleg az utolsó eset, hogy válaszoltam egy kritikára. Ha visszaemlékszik, a zenekritikára egy szóval sem reagáltam, a levelem kizárólag az emberi tényezőről szólt. Mi akkor jótékonysági koncertet adtunk azért, hogy rászorulóknak segítsünk, és ebben az esetben a kritikus nem írhatja le azt, hogy majomparádét látott. Ha a kritikus a zenei megvalósításról ír rosszat, az teljesen más eset, hiszen demokráciában élünk, az újságíró véleménye egy a sok közül. A fellépők iránti tiszteletet azonban a kritikusnak minden körülmények között meg kell őrizni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója

Az ismert és sokak által szeretett színész, színházigazgató 65 éves volt.
Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,
Színház

Koronavírusban halt meg Böröndi Tamás

A Vidám Színpad 65 éves igazgatójának nem volt alapbetegsége - tudta meg a Blikk.
Klasszikus

Karmester negyven év alatt – interjú Rajna Martinnal

Úgy véli, ilyen nincsen: karmester negyven alatt. Ő ennél még fiatalabb, viszont egyre gyakrabban halljuk a nevét. Rajna Martin a legfiatalabb dirigens volt, aki Junior Príma-díjat kapott, számos hazai zenekarral dolgozott már együtt. Azt mondja, ehhez a szakmához nem lehet eleget tudni, és éppen ez benne a jó.
Színház

Pizsamaparti a Játékszínben

A SzínházTV ezúttal a Játékszínből jelentkezik egy eszeveszett bohózattal. A Hatan pizsamában fordulatok, félreértések, átverések, csúsztatások és füllentések sorozata két felvonásban, Gálvölgyi János rendezésében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Lévay Szilveszter legendás musicalje a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

2021 augusztusában ismét Budapestre érkezik Lévay Szilveszter és Michael Kunze darabja, a Mozart!. A Budapesti Operettszínházban évekig sikerrel futó musical ezúttal a Veszprémi Petőfi Színház vendégjátékaként tér vissza.
Zenés színház hír

Indul a SzínpadON – a Madách Színház újra online játszik

A nyári sikeres online bemutatóit követően újra jelentkezik a Madách Színház streaming szolgáltatása. A SzínpadON keretein belül ismét látható lesz az Örökké fogd a kezem és a Jövőre, veled, ugyanitt.
Zenés színház hír

Sikerrel mutatkozott be Londonban a k2 Színház

Meghívást kapott a Voila! Europe színházi fesztiválra a k2 Színház Búcsúkoncert című előadása. A sikeres bemutató után a Mozart Requimjére épülő, szöveg nélküli produkciót a független színházi előadásokat díjazó OffFest színházi díjra is jelölték.
Zenés színház hír

Pitti Katalin a Magyar Állami Operaház Örökös Tagjai között

Átadták az idei év kitüntetéseit az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós termében Magyar Opera Napja alkalmából. A hagyományosan Erkel Ferenc születésnapján tartott ünnepségen köszöntötték az Operaház új Örökös Tagját, valamint díjazták a szakma legjelentősebb képviselőit.
Zenés színház hír

Elmarad a milánói Scala évadnyitó gálája

A milánói operaház hagyományos évadnyitó gálájára december 7-én került volna sor, azonban a járványhelyzetre való tekintettel a Scala vezetősége úgy döntött, hogy nem tartják meg az előadást.