Zenés színház

"Ez az én Otellóm"

2008.04.11. 00:00
Ajánlom
Bár José Cura mára a hazai koncerttermek egyik leghűségesebb, visszatérő vendégének mondható, teljes operaelőadásban eddig még nem lépett magyar színpadra. A Szegedi Nemzeti Színházban most két estén énekelte egyik legfontosabb szerepét, Verdi Otellóját.

José Cura és Rálik Szilvia (foto: Veréb Simon)

- Úgy tűnt, a szerdai előadás után mélyen megérintette a közönség ünneplése. Azt hittem, hogy nap mint nap hasonló reakciókat kap…

- Nem nevezném mindennaposnak, ami Szegeden történt. Minden tapsnak egyénisége van, ez pedig az első másodpercben eldől. A magyar közönséggel mindig ugyanazt élem át: a taps nem fokozatosan erősödik, hanem olyan, mint egy hirtelen lehajított bomba. Jól emlékszem, amikor az Erkel Színházban az első koncertemet adtam Magyarországon, az első ária után szinte berobbant a taps. Természetes, hogy ez erősen hat rám, hiszen világszerte kevés, ehhez foghatóan lelkes közönség van. Az első szegedi előadás érzelmileg egyébként is felfokozott állapotban zajlott, és ilyenkor nagyszerű érzés kiállni a függöny elé, feltöltődni a közönség lelkesedéséből. Ha nem kapnám vissza az energiát a nézőktől, a szállodámig se tudnék visszasétálni.

- Milyennek látta Otellót 11 éve, amikor először énekelte, és hogyan látja ma?

- Először tisztázzunk valamit: a rendező elképzelése itt azért nem lényeges, mivel rendkívül rövid idő állt a rendelkezésünkre. Amit tegnap látott, az az én Otellóm volt – egy új produkció keretein belül. Ha valaki Anger Ferenc Otellójára kíváncsi, akkor a másik szereposztást kell megnéznie. Amikor 34 évesen először énekeltem Otellót, csupán elképzelni tudtam, hogy ebben a helyzetben mit érezhet egy 45-50 körüli férfi. Arról nem beszélve, hogy akkor még a hajam is teljesen fekete volt, most pedig a fele már ősz. A szerep megközelítésének teljesen új módját módját hozza az, hogy korban elérkeztem Otello szerepéhez.

- Két hónappal ezelőtt Budapesten találkozott először a rendezővel, Anger Ferenccel. Gyakran vállal el úgy egy szerepet, hogy a rendezésről tudna bármit?

- Ez nem egészen igaz, mivel már rengeteg dolgot tudtam a produkcióról. Február elején a jelmezemhez vettünk méretet, illetve akkor láttam fényképeket a díszletről. A színpadkép nagyon tetszett, mivel rendkívül funkcionális, könnyen lehet benne létrehozni eltérő hangulatokat. Ráadásul a bemutató előtt két hónappal, az énekesekkel és a többi közreműködővel való érdemi munka megkezdése előtt nem is lehet a színpadra állításról beszélgetni.

- Nem nehezíti meg az önnel dolgozó színházi emberek munkáját, hogy ön nemcsak énekes, de karmester, zeneszerző, díszlettervező és rendező is?

- Ez mindig a másik személy felkészültségén múlik. Ha valaki átgondolt koncepcióval rendelkezik, akkor mindig örömmel veszi egy másik, hasonlóan felkészült ember gondolatait. Például a kölni Operában, ahol Verdi Álarcosbálját rendezem, professzionális csapat áll a rendelkezésemre, beszélgetéseink egyértelműen a produkció javára válnak. Ha viszont a rendező felkészületlen és tapasztalatlan, és így találkozik valakivel, aki tudja, mi a dolga a színpadon, a maszk lehullik, és jön a kapkodás. Olykor ez megesik, de itt szó sem volt ilyesmiről: Ferenc fiatal kora miatt ugyan kevés színpadi gyakorlattal rendelkezik, viszont rendkívül alapos. Ennek is köszönhető, hogy alig egy nap alatt be tudtam állni a produkcióba, hiszen a csapat minden tagja pontosan tudta, mi a feladata.

- Máskor is ilyen rövid idő áll a rendelkezésére, hogy beszálljon egy kész produkcióba?

- A szegedi Otellóra több mint egy évvel ezelőtt hívtak meg, de a naptáramban már 2013-ra is vannak időpontok, vagyis egyszerűen nem volt időm hosszabban részt venni a próbafolyamatban. Máskor általában két-három hetet töltök a próbákon, de ha egy munkafolyamat kellős közepébe érkezem, ez kivitelezhetetlen.

- Legutóbb Verdi Requiemjét vezényelte Magyarországon. Meglepve láttam, hogy a Népszabadság hasábjain olvasói levélben válaszolt Fáy Miklós kritikájára. Gyakran válaszol kritikusoknak?

- Nem, húszéves karrierem alatt ez volt az első, és remélhetőleg az utolsó eset, hogy válaszoltam egy kritikára. Ha visszaemlékszik, a zenekritikára egy szóval sem reagáltam, a levelem kizárólag az emberi tényezőről szólt. Mi akkor jótékonysági koncertet adtunk azért, hogy rászorulóknak segítsünk, és ebben az esetben a kritikus nem írhatja le azt, hogy majomparádét látott. Ha a kritikus a zenei megvalósításról ír rosszat, az teljesen más eset, hiszen demokráciában élünk, az újságíró véleménye egy a sok közül. A fellépők iránti tiszteletet azonban a kritikusnak minden körülmények között meg kell őrizni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Tánc

Nyomtatott spicc-cipő hozhat megváltást a balerinák számára

Hadar Neeman 3D-s nyomtatással készít személyre szabott spicc-cipőket a fájdalom csökkentése érdekében.
Könyv

„Az irodalmi életrajzok poposítása tudatos volt, a reflektorfénybe kerülés nem” – Interjú Nyáry Krisztiánnal

A virtuális és a valódi közösségi terekről, a papíralapú könyv mai napig tartó létjogosultságáról és az egy éve nyitott Magvető Caféról is kérdeztük a KULT50 magazin hasábjain Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját.
Jazz/World

A királynő varázsol - Ikonikus pillanatok Aretha Franklin pályájáról

Az augusztus 16-án rákban elhunyt soul királynő személye már életében kultikussá vált, amiről rengeteg videofelvétel is tanúskodik. Ezekből az emlékekből szemezgettünk.
Tánc

Vági Bence cirkuszrendezését dicsérik Skóciában

A hét ukrán artistát felvonultató My Land című produkció az Edingburh Fringe Fesztivál közönségét már meggyőzte.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház tévé

Nézze meg a Budavári Palotakoncertet a tévében!

Ahogy minden évben, idén is volt operettgála a budai Vár Oroszlános Udvarában. Az Operettszínház sztárjai léptek színpadra Lőcsei Jenő rendezésében. Ha lemaradt róla, vagy szeretné újraélni a pillanatait, augusztus 20-án megnézheti a tévében.
Zenés színház hír

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Zenés színház videó

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”