Zenés színház

„Ez az opera a szabadságról szól”

2015.10.21. 14:28
Ajánlom
A Figaro házasságának újragondolt előadása az új évadban a Gördülő Operával járja az országot. Szabadságról, emberi viszonyokról és a nagy művek időtlenségéről beszélgettünk Hábetler András rendezővel és Köteles Géza zenei vezetővel.

- A közönség és a szakértők is vitatkoznak azon, hogy vajon a Don Giovanni vagy a Figaro házassága a legnagyszerűbb opera. Miért a Figarót választották?

- Köteles Géza: Sokáig meg voltam róla győződve, hogy a legjobb opera a Don Giovanni. Most éppen Figaro-hívő vagyok, de nem kizárt, hogy egyszer majd visszatérek a régi kedvencemhez. Ezek akkora remekművek, hogy az ember szinte nem is tud választani.

Köteles Géza

Köteles Géza (Fotó/Forrás: Facebook)

- Hábetler András: A Figaro összetettebb. A személyiségről szól, a szexualitásról, a párkapcsolatokról és a generációk közötti viszonyokról. Ami ebben az operában nincs benne, az életből is hiányzik. Az szoktuk mondani Gézával, hogy a Mozart–Da Ponte kettőshöz hasonló emberismeretről csak Shakespeare és Woody Allen tettek tanúbizonyságot. Ami nagyszerű Mozartnál, az a humor és az irónia, sokszor önmagával és a műfajjal szemben is.

- Miért döntöttek úgy, hogy teljesen kortárs környezetbe helyezik át a cselekményt, és a zenét is áthangszerelik?

- K. G.: Mert a darab alkalmas rá. A szereplők hétköznapi emberek, ugyanolyan viszonyokkal, mint ma. Zeneileg a praktikum is vezérelt, mert először a Városmajori Szabadtéri Színpadon mutattuk be, ahol csak egy kicsi zenekar fért el. Azt gondoltam, ha már muszáj belenyúlni, akkor legyen nagyon mai. Aki megnézi a darabot, látni – és hallani – fogja, hogy a hangszerelés nem öncélú, hanem a rendezést szolgálja. Meg merem kockáztatni, hogyha Mozart élne, ha ő dolgozott volna együtt Andrással, talán ugyanilyen bátran nyúlt volna a saját zenéjéhez.

- H. A.: A Figaro azt mutatja meg, hogy milyen egy haldokló házasság, milyen egy pasas, aki kapuzárási pánikkal küzd, milyen, ha egy nő nincs megbecsülve, hogy mit tesz a féltékenység egy kapcsolattal. Ezek nem kétszáz éves problémák. Ez az opera a szabadságról szól, arról, hogy az emberi kapcsolatokat nem lehet hatalmi szóval alakítani, mert az élet erősebb mindennél. Amennyire lehet, szabadon kezeltük a hangszerelést és a szöveget annak érdekében, hogy minél erősebben tudjuk közvetíteni a mű üzenetét a mai ember számára. Azt éreztem, hogy ott volt mellettünk Mozart és Da Ponte nagyvonalúan bölcs szellemisége.

hold blue 2 OK small

hold blue 2 OK small

- Hogyan lehet – akár időlegesen is – félretenni az áhítatot és a tiszteletet, amit nagy, kanonikus művekkel kapcsolatban szokás érezni?

- K. G.: Nekünk ez azért könnyebb, mert napi rutinunk, hogy remekművekkel foglalkozunk. Nemcsak a kész, sokszor valóban mázas interpretációt látjuk, amit esetleg a közönség kap.

- H. A.: Azért tettük modern környezetbe, mert időtlen. Szerettük volna rávenni a nézőket, hogy függetlenítse magát a tisztelettől, a pátosztól. Ezek a szerzők belefagytak a zsenialitásukba, de az már nem róluk szól, hanem mindarról, ami rájuk rakódott.

- Volt olyan előadás, rendezés, trend vagy irányzat, ami inspirálóan hatott a darabra?

- K. G.: Nincs, emiatt lett nagyon egyedi. Ez az előadás újszerű és hagyományos is. Nem tudjuk beskatulyázni, mert különleges dolog született. Egyrészt mert mi is nagyon jól tudtunk együtt dolgozni, másrészt pedig azért, mert a szereplőgárda egyszerűen tökéletes.

- H. A.: Ezeket a szerepeket nem lehet levenni valahonnan, hiszen minden karakter ott van bennünk. Azon dolgoztunk, hogy az énekeseinket, a barátainkat olyan helyzetbe hozzuk, hogy merjenek emberként viselkedni, ne figurákban és klisékben gondolkodjanak.

- K. G.: Ez várakozásainkon felül sikerült. Előfordult, hogy meg kellett ismételni számokat, mert olyan őrjöngő tapsvihar tört ki a végén. Ahány vendégünk volt a szakmából, ők is el voltak ragadtatva.

Hábetler András

Hábetler András (Fotó/Forrás: Hermann Péter)

- Milyen hatással lesz az előadásra, hogy szerepel a Gördülő Opera repertoárjában? Milyen lehetőséget látnak abban, hogy sok helyre eljut a darab?

- H. A.: A Gördülő Opera missziója, hogy olyan helyekre is elvigye az operát, ahol nincs operajátszás. Ez a mű nem egy szokványos, klasszikus előadás, erről a közönséget mindenképpen informálni kell. Arra viszont nagyszerűen alkalmas, hogy a fiatalokat megnyerje a műfajnak. Meggyőződésem, hogy az opera tömegkultúra, csak közel kell vinni az emberekhez.

- K. G.: Az Operaházban ez nem is működhetne jobban. A Gördülő Opera mellett van egy ifjúsági sorozat az Erkel Színházban, amire rengeteg fiatalt hoznak, hogy nagyszabású produkciókat lássanak. Az emberek meggyőzhetők, ha nagyon magas színvonalú élményt kapnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Igazi művész a hamis próféták világában – új életrajzi könyv jelenik meg David Lynchről

Októberben vehetik kézbe a magyar olvasók Ian Nathan könyvét, amely részletesen mutatja be az idén januárban elhunyt filmrendező, festő, fényképész, David Lynch munkásságát és életét. A kötet a Troubadour Books gondozásában jelenik meg, Illés Róbert fordításában.
Színház

A Kean nyerte az Underground Nemzetközi Színházi Fesztivál nagydíját

Az Aradi Kamaraszínház Kean című előadása fesztivál-nagydíjat nyert az Underground Nemzetközi Színházi Fesztiválon. Az Aradi Kamaraszínház tagja, Harsányi Attila színművész három előadást játszott a seregszemlén.
Könyv

Krimi határok nélkül – regénypályázatot hirdetett a Prae Kiadó

A Prae Kiadó ismét felhívást fogalmaz meg magas színvonalú krimik, kizárólag regények írására. A kiadó által gondozott Krimi Ma sorozat célja a hazai, szépirodalmi igénnyel megírt krimi kínálatának bővítése, az iránta való érdeklődés élénkítése. A pályázat nyílt.
Klasszikus

Bach a falumúzeumban – zalai orgonán készült felvétel a barokk mester műveiből

Mátyás István orgonaművész a jelenleg a zalacsébi templomban található, hányattatott sors után megmentett hangszeren rögzítette Johann Sebastian Bach olyan műveit, amelyek kisebb méretű orgonán is játszhatók.
Plusz

Egy csipetnyi Párizs Budapesten – ingyenes utcabál a Francia Intézet előtt

Anaïs Rosso francia művész, valamint Lakatos Mónika és FolkTriója is fellép július 12-én a Francia Intézet által szervezett ingyenes eseményen, ahol kulturális és gasztronómiai programokkal várják az érdeklődőket.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Keresztes Tamás és Sodró Eliza is beugrik a nagybőgőbe – rendhagyó operettgála készül Veresegyházon!

Milyen bonviván Nagy Ervin? Vajon Sodró Elizának is délibábos a Hortobágy? A szokatlan kérdésekre a Mézesvölgyi Nyár ad majd válaszokat augusztus 13-án, érkezik ugyanis Peller Károly rendhagyó operettgálája.
Zenés színház kritika

15 sor zenés színház: Tannhäuser

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő írás a Budapesti Wagner-napok produkciójáról, a Tannhäuserről. 15 sor zenés színház.
Zenés színház kritika

A diktatúra nem egyetlen ember bűne – a Borisz Godunovot mutatták be Amszterdamban

Nagy várakozás előzte meg, hogy a sokáig házi őrizetből dolgozó Kirill Szerebrennyikov hogyan viszi színre Muszorgszkijnak a zsarnokság természetrajzát bemutató operáját, a Borisz Godunovot.
Zenés színház ajánló

Bayreuthi Ünnepi Játékok: idén is élőben követhetjük a fesztivál nyitóelőadását

Kizárólag a Cinema MOM moziban lesz látható a világhírű fesztivál élő közvetítése. Július 25-én Wagner A nürnbergi mesterdalnokok című operáját vetítik élőben Matthias Davids új rendezésében, Daniele Gatti zenei vezetésével.
Zenés színház kritika

15 sor zenés színház: A nürnbergi mesterdalnokok

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő írás a Budapesti Wagner-napok produkciójáról, A nürnbergi mesterdalnokokról szól. 15 sor zenés színház.