Zenés színház

„Ez az opera a szabadságról szól”

2015.10.21. 14:28
Ajánlom
A Figaro házasságának újragondolt előadása az új évadban a Gördülő Operával járja az országot. Szabadságról, emberi viszonyokról és a nagy művek időtlenségéről beszélgettünk Hábetler András rendezővel és Köteles Géza zenei vezetővel.

- A közönség és a szakértők is vitatkoznak azon, hogy vajon a Don Giovanni vagy a Figaro házassága a legnagyszerűbb opera. Miért a Figarót választották?

- Köteles Géza: Sokáig meg voltam róla győződve, hogy a legjobb opera a Don Giovanni. Most éppen Figaro-hívő vagyok, de nem kizárt, hogy egyszer majd visszatérek a régi kedvencemhez. Ezek akkora remekművek, hogy az ember szinte nem is tud választani.

Köteles Géza

Köteles Géza (Fotó/Forrás: Facebook)

- Hábetler András: A Figaro összetettebb. A személyiségről szól, a szexualitásról, a párkapcsolatokról és a generációk közötti viszonyokról. Ami ebben az operában nincs benne, az életből is hiányzik. Az szoktuk mondani Gézával, hogy a Mozart–Da Ponte kettőshöz hasonló emberismeretről csak Shakespeare és Woody Allen tettek tanúbizonyságot. Ami nagyszerű Mozartnál, az a humor és az irónia, sokszor önmagával és a műfajjal szemben is.

- Miért döntöttek úgy, hogy teljesen kortárs környezetbe helyezik át a cselekményt, és a zenét is áthangszerelik?

- K. G.: Mert a darab alkalmas rá. A szereplők hétköznapi emberek, ugyanolyan viszonyokkal, mint ma. Zeneileg a praktikum is vezérelt, mert először a Városmajori Szabadtéri Színpadon mutattuk be, ahol csak egy kicsi zenekar fért el. Azt gondoltam, ha már muszáj belenyúlni, akkor legyen nagyon mai. Aki megnézi a darabot, látni – és hallani – fogja, hogy a hangszerelés nem öncélú, hanem a rendezést szolgálja. Meg merem kockáztatni, hogyha Mozart élne, ha ő dolgozott volna együtt Andrással, talán ugyanilyen bátran nyúlt volna a saját zenéjéhez.

- H. A.: A Figaro azt mutatja meg, hogy milyen egy haldokló házasság, milyen egy pasas, aki kapuzárási pánikkal küzd, milyen, ha egy nő nincs megbecsülve, hogy mit tesz a féltékenység egy kapcsolattal. Ezek nem kétszáz éves problémák. Ez az opera a szabadságról szól, arról, hogy az emberi kapcsolatokat nem lehet hatalmi szóval alakítani, mert az élet erősebb mindennél. Amennyire lehet, szabadon kezeltük a hangszerelést és a szöveget annak érdekében, hogy minél erősebben tudjuk közvetíteni a mű üzenetét a mai ember számára. Azt éreztem, hogy ott volt mellettünk Mozart és Da Ponte nagyvonalúan bölcs szellemisége.

hold blue 2 OK small

hold blue 2 OK small

- Hogyan lehet – akár időlegesen is – félretenni az áhítatot és a tiszteletet, amit nagy, kanonikus művekkel kapcsolatban szokás érezni?

- K. G.: Nekünk ez azért könnyebb, mert napi rutinunk, hogy remekművekkel foglalkozunk. Nemcsak a kész, sokszor valóban mázas interpretációt látjuk, amit esetleg a közönség kap.

- H. A.: Azért tettük modern környezetbe, mert időtlen. Szerettük volna rávenni a nézőket, hogy függetlenítse magát a tisztelettől, a pátosztól. Ezek a szerzők belefagytak a zsenialitásukba, de az már nem róluk szól, hanem mindarról, ami rájuk rakódott.

- Volt olyan előadás, rendezés, trend vagy irányzat, ami inspirálóan hatott a darabra?

- K. G.: Nincs, emiatt lett nagyon egyedi. Ez az előadás újszerű és hagyományos is. Nem tudjuk beskatulyázni, mert különleges dolog született. Egyrészt mert mi is nagyon jól tudtunk együtt dolgozni, másrészt pedig azért, mert a szereplőgárda egyszerűen tökéletes.

- H. A.: Ezeket a szerepeket nem lehet levenni valahonnan, hiszen minden karakter ott van bennünk. Azon dolgoztunk, hogy az énekeseinket, a barátainkat olyan helyzetbe hozzuk, hogy merjenek emberként viselkedni, ne figurákban és klisékben gondolkodjanak.

- K. G.: Ez várakozásainkon felül sikerült. Előfordult, hogy meg kellett ismételni számokat, mert olyan őrjöngő tapsvihar tört ki a végén. Ahány vendégünk volt a szakmából, ők is el voltak ragadtatva.

Hábetler András

Hábetler András (Fotó/Forrás: Hermann Péter)

- Milyen hatással lesz az előadásra, hogy szerepel a Gördülő Opera repertoárjában? Milyen lehetőséget látnak abban, hogy sok helyre eljut a darab?

- H. A.: A Gördülő Opera missziója, hogy olyan helyekre is elvigye az operát, ahol nincs operajátszás. Ez a mű nem egy szokványos, klasszikus előadás, erről a közönséget mindenképpen informálni kell. Arra viszont nagyszerűen alkalmas, hogy a fiatalokat megnyerje a műfajnak. Meggyőződésem, hogy az opera tömegkultúra, csak közel kell vinni az emberekhez.

- K. G.: Az Operaházban ez nem is működhetne jobban. A Gördülő Opera mellett van egy ifjúsági sorozat az Erkel Színházban, amire rengeteg fiatalt hoznak, hogy nagyszabású produkciókat lássanak. Az emberek meggyőzhetők, ha nagyon magas színvonalú élményt kapnak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Könyv

„Az irodalmi életrajzok poposítása tudatos volt, a reflektorfénybe kerülés nem” – Interjú Nyáry Krisztiánnal

A virtuális és a valódi közösségi terekről, a papíralapú könyv mai napig tartó létjogosultságáról és az egy éve nyitott Magvető Caféról is kérdeztük a KULT50 magazin hasábjain Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Színház

„Egy fantasztikus korszaknak bukkantam a nyomára” – interjú Szikora Jánossal

Idén már hatodik alaklommal rendezi meg a Koronázási Szertartásjátékot a Vörösmarty Színház igazgatója. Az augusztus 18-i bemutató apropóján Szikora János beszélt a kezdetekről, az idei év újdonságairól és a darab nemzeti öntudatformáló szerepéről.
Vizuál

Banksy nem örült neki, hogy kiállítást rendeztek a műveiből az oroszok

A graffitiművész Banksy tudta és hozzájárulása nélkül rendeztek munkáiból kiállítást Moszkvában. A művész kifogásolta, hogy elveivel ellentétben a tárlat látogatóinak még fizetniük is kell, mint mondta, ő sohasem kérne pénzt az emberektől, akik látni akarják a képeit.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház tévé

Nézze meg a Budavári Palotakoncertet a tévében!

Ahogy minden évben, idén is volt operettgála a budai Vár Oroszlános Udvarában. Az Operettszínház sztárjai léptek színpadra Lőcsei Jenő rendezésében. Ha lemaradt róla, vagy szeretné újraélni a pillanatait, augusztus 20-án megnézheti a tévében.
Zenés színház hír

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Zenés színház videó

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”