Zenés színház

Ez ilyen komoly?

2011.06.17. 10:30
Ajánlom
A Valahol Európában szegedi válogatásán amellett, hogy kellett énekelni, színházi helyzetgyakorlatot megoldani és táncolni, az sem ártott, ha valaki tudta a másodfokú egyenlet megoldóképletét.

A Szegedi Nemzeti Színház hatodik emeletén van egy próbaterem. Néhány régi plakát és fotó a falon, üveges vitrinek a fal mentén, székek, pianínó. Nem az a fantázia-beindító hely, úgyhogy itt aztán tökéletesen lemérhető a színpadi kreativitás. (A kerek ablakon a háztetőkre látni. A keretezett valóság a kéményekkel és a antennákkal teljesen olyan, mint egy hajó sok-sok árboccal.) Tíz órától csoportokban jönnek a gyerekek: tíz év alattiak és fölöttiek, fiúk és lányok. Nagyon kell figyelni rájuk, és nem csupán kötelességből. A sorsokra, amik két-három perc alatt feltárulnak. A kislányokra, akik az éhséget nem görnyedve, duzzogva, hisztibe fordulóan toporzékolva, túlspilázva játsszák, hanem mozdulatlanul állnak, s a szemükből olvasni, ők tudják, mert megélték-megélik, mi az, ha tényleg nincs mit enni. Ez ugyanis az egyik feladat.

A másikban azt kell elképzelni, hogy a teremben sötét van, és meg kell találni a padlóra dobott fogast. Egyenként kell bemenniük. Állunk az ajtó előtt, szép csöndben várják sorukat a lányok, a fiúk viszont kérdeznek: lehet látni a fogast, nincs eldugva, el kell jutni a addig, baj, ha nem találják meg? Közben átbeszéljük, hogyan érzékelünk a sötétben. Tapogatunk, nekimegyünk a tárgyaknak, esetleg hasra is esünk... Nyílik az ajtó, kis csönd, majd csatt - jól van, tanulékony a gyerek! Lee Strasberghez is felvételizhetne. (Ebédszünetben Béres Attila arról anekdotázik, rendezőhallgatóként melyik osztálytársa nézett a mennyezetre és melyik a padlóra a "belépsz a lakásba, és észreveszed, hogy fentről beázol" gyakorlatnál. Lehet találgatni, de a helyes megfejtést a magyar színházművészet érdekében inkább ne áruljuk el.)

Néhány anyuka is megjelenik, élénken kérdezgetik, mi folyik benn. "Ez ilyen komoly?" - pedig nem először szerepel a gyerek a Szabadtérin. Jönnek, mert élmény, mert színészek akarnak lenni, és persze a honor sem jön rosszul. Van, aki kilencévesen azon gondolkodik, a keresményét megforgatja a tőzsdén. Fehér okostelefonján Justin Biebert hallgat a hétéves Luca, az aznap ballagó 14 éves épp-csak-bakfis haja melírcsíkokkal teli, kilenccentis sarkú cipőben halál profin tipeg az elsős gimnazista, a 16 éves nagylány alkarján meg - egyébként nagyon szép - tetoválás. Mai gyerekek...

Négyszer éneklik Janicsák Vecától, hogy Most múlik pontosan. Egyszer ugyanez a szerelmes szám - mert így értelmezik - a Quimbytől is elhangzik. (Béres csodálkozva nézi, hallgatja, mi ez a rendkívül népszerű dal. Neki ez nincs meg, neki Bakugan szörny korszaka van. Fiús apa.) A népdalok mellett a legújabb kori popmusicalekből is hoznak dalokat. "Valami dallamos szép zenét nem énekelnél?" - kérdezi Silló István. (A kérdést értelmezze magának mindenki.) A Good morning, starshine kapcsán kiderül, a Hair még mindig ott van a topon. Nem a tavalyi Dóm téri előadás, hanem a film miatt, meg mert jó zene. "Boldoggá tettetek" - mondja az elérzékenyülő rendező, akinek viszont kapásból nem megy a Rebecca egyik betétdalának a szövege.

Bálint sportriporter akar lenni, leginkább pingpongot, teniszt és kosárlabdát közvetítene, Derrick Rose a kedvenc NBA-játékosa. A választás jó, figyelni fogom a karrierjét. Roland maximum palacsintasütés közben énekel, akkor is P. Mobilt, volt, hogy verseket írt, és volt hogy nem, saját bevallása szerint volt, hogy jókat írt, és volt, hogy nem. Készült amúgy egy Kreón-monológgal is, de azt sajnálatára nem kérték.  Csenge magatartása lány létére hármas a bencéseknél. Kiderül, 17,5 évesnek lenni már sok. Egy lány, akinek nem jegyeztem fel a nevét, molekuláris bionika szakon szeretne továbbtanulni. Mi történne, ha megbuknál, milyen következménye lenne otthon? Hányas vagy magatartásból, magyarból, matekból? Bizonyos életkor felett az elvetélt matematikus - Béres - a függvények határértékét pedzegeti. Szerencsére nem folytonosan. És elképesztő vicceket mesélnek. Mármint a gyerekek. A csiga megy haza. Két ember jön le a hegyről, az egyik futva, a másik medve.

A sok csoportosszereplő-jelölt mellett érkezik a Pötyit játszó Patai Anna. Csicsergő kicsi lány, aki vagy korának megfelelően iszonyú sokat nyúlt-nőtt azóta, hogy a Budapest Bábszínházban láttam, vagy a színpad torzít. Magabiztos, tudja, mit játszik - "utánaolvastam a neten" -, saját bevallása szerint olyan közepesen táncol. Vele külön dolgoznak. Annának jó élmény volt, azt mondja, a rendező megdicsérte.

Sillónál, a zenekari árokban nincs megalkuvás: ott bombabiztosan kell tudni énekelni. Béresnek a színpadra az a gyerek ideális, aki jól énekel, nagy már, de kicsinek tűnik, akire nem esik rá a díszlet, és nem megy oda, ahova nem szabad, továbbá feltalálja magát a helyzetgyakorlatokban, és persze a balett-teremben is képes megtanulni a koreográfiát. A nap hőse mindenképp Zsíros Gábor koreográfusasszisztens: ütemenként külön-külön megmutatja a koreográfiát, aztán összekötve, aztán egyben, aztán zenére, aztán mindenkit külön megnéz zene nélkül, végül mindenkit külön megnéz zenére. Ez fogalmam sincs, összesen hányszor Írtam, rajzoltam, jól kigondoltam, kalapáccsal, kulcsokkal össze is raktam, de gombócból elviselhetetlenül sok. Míg fönn egytől ötig pontoznak, ő maximum három pipát ad: nullát kap az, aki meg se mozdul, három jár annak, aki tökéletesen és elsőre leveszi. Érdekes, hogy a fiúk összességében jobbak, mozgásuk valahogy koordináltabb, mint a lányoknál, és bátrabbak, hamarabb feltalálják magukat, ha ütemet vagy irányt tévesztenek. (Kipróbálom, én mit tudnék. Ahhoz képest, hogy a dance aerobikot is inkább élvezem, mint jól csinálom, majdnem két pipára értékel. Ez elégedettségre ad okot, mert azzal tisztában vagyok, hogy hatéves háborús menekült kisfiúnak nem lennék alkalmas.)

Múlik a nap, a száztíz gyerekből hetvennégyre van szükség. Bizalmi a helyzet, ezt megteremteni nem könnyű. A szülők szerint is ez a kulcs. Azok után, amit az első fordulóról hallottak, nyugodtan engedték a gyerekeket a másodikra, és itt is pozitív élményekkel jöttek ki a fiúk-lányok. Az első körben a botfülűeket és a teljesen színpadképteleneket kiszűrték, akik itt vannak, már tudják, hogy mit várnak el tőlük. Ennek ellenére akad olyan, aki megretten, aki kicsi drama queent játszva még a vele egy csoportban levő nővérét is felbosszantja, és van, akinél eltörik a mécses, mert szerinte nem sikerült kiénekelni a magas hangokat. Különben sikerült neki, csak muszáj volt kipróbálni, mekkora a hangterjedelme. Két szipogás, három orrfújás, megnyugvás, mosoly.

Szóval száztízből hetvennégy. Jó két óra a színház melletti étterem asztalánál. Az említettek mellett Pócsik Heni, Tóth Andi, Czene Zoli, Kardos Gábor, Kontz Gábor. Listák, pontok, jegyzetek összevetése. Nagyjából kilenc körül elhangzik Béres Attila szájából a "Kérek egy példányt!" mondat, majd a rettenet hangján hozzáteszi: "Úristen, próbálok!" Pedig még nem, azt majd július 4-én kezdi el. Hat nevesített főszereplő, sok gyerek, tíztől kettőig énekóra, öttől kilencig Gyerekjáték-koreográfia. Valahol Európában, Szegeden.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Így búcsúztak a pályatársak Edita Gruberovától

A hetvennégy éves korában elhunyt, világhírű koloratúrszoprán, Edita Gruberová elvesztése nemcsak a közönséget sújtotta le, kollégái is fájó szívvel emlékeztek meg róla.
Könyv

Dsida Jenő négysorosára is licitálhatunk a dedikált könyvek online aukcióján

Az Antikvárium.hu számos bibliofil kötetet kínáló árverésén több érdekességet is találunk, többek között Babits Mihály, Juhász Gyula, Szabó Dezső, Molnár C. Pál, Márffy Ödön, Szép Ernő kézjegyével ellátott köteteket. A 223 tételre október 24-ig lehet licitálni.
Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Színház

5 ígéretes független színházi előadás

Az ősz hagyományosan hemzseg az új bemutatóktól, csak kapkodjuk a fejünket a sokszínű a kínálat láttán, mi viszont most olyan előadásokat ajánlunk, amelyek talán kevesebb figyelmet kapnak a kőszínházak műsorával szemben. Szubjektív válogatásunkban szerepelnek klasszikus művek, izgalmas életutak és kortárs dráma is.
Vizuál

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Minden részlet a helyére kerül

Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.
Zenés színház ajánló

21. századi összművészet – újra műsoron Az úrhatnám polgár

Az elmúlt évad végének izgalmas összművészeti produkciója volt a Molière és Lully közös alkotásából, Az úrhatnám polgárból készített, modern környezetbe helyezett előadás, melyet idén három alkalommal láthat a közönség.
Zenés színház kritika

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház interjú

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.