Zenés színház

Falstaff: Fischer Iván megmutatta, hogyan kell modern operát csinálni

2018.03.13. 16:15
Ajánlom
Miközben az operarendezők többsége képtelen meghódítani a műfaj szerelmeseinek szívét, Fischer Iván és a Fesztiválzenekar fergeteges Falstaffot állítottak a Müpa színpadára, amiben minden új volt és minden régi.

A Don Giovanni – Fischer Iván előző operarendezésének – sikere után szinte logikus, hogy a Fesztiválzenekarral és válogatott külföldi énekesgárdával a Falstaff kerüljön színpadra. Persze csak visszatekintve mondom ezt, nem jósoltam meg előre. De a pokolra került Don Giovanni és „bűneiért” kegyetlenül megtréfált Falstaff hasonló karakterek –

mintha a nagy szívtiprót látnánk Verdi művében, csak rongyosabb, öregebb és kövérebb kiadásban. Más időben és más helyen.

Stuart Patterson és Nicola Alaimo

Stuart Patterson és Nicola Alaimo (Fotó/Forrás: Horváth Judit)

Ha pár lépést hátralépve tekintünk Mozart és Verdi műveire, a legfőbb különbség az igazságszolgáltatásukban rejlik. Mindkét szereplő egy éjjeli találkozó után kapja meg megérdemelt büntetését, de miközben Don Giovannit a Commendatore szobra rántja magával a pokolra, addig Falstaffon transzcendens lényeknek öltözött emberek akarnak bosszút állni. (Úgy is mondhatnánk, Donna Elvira számíthat arra, hogy Don Giovanni megbűnhődik, Alice-nek és Fordnak viszont maguk kell Falstaffot elintézniük.) Mert ahogy a címszereplő énekli az első felvonásban, ebben a világban nincsen becsület, a III. felvonás színjátékával pedig teljesül a Shakespeare-szállóige („színház az egész világ”).

Ebben a történetben nem érdemes bűnöst keresnünk.

28576210 2008190299210074 5222461741979407326 n

28576210 2008190299210074 5222461741979407326 n (Fotó/Forrás: Horváth Judit)

De miféle alak Falstaff? Egy vén kecske, aki még mindig megnyalja, vagy egy kivénhedt lovag, afféle szoknyavadász Don Quijote, aki mellett elment a világ? Fischer Iván és Marco Gandini közös rendezése nem ad direkt választ a kérdésre, pedig most, az elpusztíthatatlan zaklatók korában oda lehetne mondani valamit rendesen. Hiába lenne Ford a felszarvazott, az utolsó felvonásban végül Falstaff – aki legalább annyira „lépre csaló”, mint „lépre csalt” – visel szarvakat. Utolsó áriájában pedig olyan figuraként jelenik meg, akivel szemben igazságot szolgáltatni nem lehet. Vagy ha lehet is, hát arra csak a vállát rántja: „Én vagyok az életetek fűszere”. Mintha nélküle Fenton és Nannetta soha nem kapták volna meg egymást.

Fischer és Gandini rendezésében posztmodern jegyekkel jelenik meg a történet erkölcsi viszonylagossága. Nem csak rendkívül látványos és zeneileg gyümölcsöző megoldás egy színpadra helyezni a zenekart és az énekeseket, hanem jelentéssel is bír: Falstaff egy kiküszöbölhetetlen jelenség, a története – így büntetése is – félbehagyhatatlan színjáték. Nevetése és jajgatása a muzsika része a harmadik felvonásban, személye, jelleme annyiban determinált, amennyiben egy – a közönség előtt megmutatozó – karmester vezényli minden mozdulatát. Amikor az imitációs zárókórusban Fischer Iván (rendkívül fürgén) a szereplők előtt manőverezve, egyenként inti be az énekeseket, pont azt a mindent magába foglaló, nagyobb látószöget testesíti meg, amellyel a Falstaff-szerű történetek figuráit látnunk kéne: lám, Falstaffot, Fordot és a többieket ugyanaz a kéz vezeti.

A javíthatatlan rendbontó mögött a javíthatatlan rendetlenség van – és mi, emberek csak nevethetünk rajta.

28661070 2008190545876716 6149581354196950407 n

28661070 2008190545876716 6149581354196950407 n (Fotó/Forrás: Horváth Judit)

Éppen ez a humanizmus teszi Verdi operáját zseniálissá. Ha közelről nézzük, vígjáték – egy pocakos öreg lovag komédiája –, ha pár lépéssel távolabbról, némi tragikum is vegyül bele – az ember javíthatatlan. Azonban el kell jutnunk a gondolatmenet végéig – és ez az a zárófúga, amely nevetésre szólít fel. Nem a kényszerű, keserű nevetésre, hanem a felszabadult nevetésre, amikor együtt kacag a történet összes – nem jó és rossz, hanem – csetlő-botló figurája. Ezt sikerült olyan jól visszaadni a Fesztiválzenekar produkciójában.

Fischer Iván nem a rendezés irányába tett kirándulást a Falstaff színpadra állításával, hanem a zeneiséget és a színpadiságot hangolta tökéletes összhangba.

A Falstaff tehát a legjobb értelemben volt modern: a szokatlanságot tette ismerőssé azzal a minőséggel, amelyet átélve rögtön úgy éreztük: na, így kell megcsinálni a Falstaffot.

falstaff0

falstaff0 (Fotó/Forrás: Horváth Judit)

A zene és a színpad egysége – és egy szinten való (fizikai) elhelyezése már csak azért is több mint adekvát, mert a Falstaff – és ez minduntalan elhangzik az operával kapcsolatban – nem az énekesek operája. Nincsenek nagy látványos áriák, ha Ford (Tassis Christoyannis) nagyot akar énekelni, azt legfeljebb paródiába oltva teheti, az opera tenoráriáját az ügyetlen, passzív Fenton (Xabier Anduaga) énekli, Nannetta áriája (Sul fil d'un soffio etesio) közben pedig Falstaff elalszik. A Falstaff szereplői kénytelenek igazi karakterek – és színészek – lenni, máshogy nem megy. És azok: Nicola Alaimo bariton lenyűgöz Falstaff szerepében – emberi, humoros, esendőségében és gőgösségében is hiteles. Eva Mei bájos és rokonszenvet ébresztő Alice. A már említett Xabier Anduaga énekében a voce néha nazális, Yvonne Naef (Mistress Quickly) viszont mintha csak a szerepére született volna. Stuart Patterson (Bardolfo) és Giovanni Battista Parodi (Pistola) párosa igazi jelenség. A Fesztiválzenekar művészei pedig nem csak frenetikus elevenséggel zenéltek, hanem ragyogóan csúsztak-másztak és öltözködtek, szintúgy az Á la c'ARTe kórus tagjai.

Én meg a műsorfüzetből tudom meg, hogy van olyan, hogy „Fischer Iván Operatársulat”. Hát legyen is. Ha rajtam múlna, kapnának operaházat is, csak csinálják.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Zenés színház

Elhunyt a Broadway-legenda, Stephen Sondheim

Az Oscar-, Tony- és Pulitzer-díjas zeneszerző, dalszövegíró, az amerikai zenés színház egyik legismertebb alkotója 91 éves volt – tudatta az MTI.
Klasszikus

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.
Színház

Az ideális karácsonyi ajándék az Orlai Produkciótól érkezik a fa alá

Egy színházi szabadbérletnek csupán előnyei vannak. A kedvezményes ár, az időbeli rugalmasság, és a bérlettulajdonos ízlésének, érdeklődésének megfelelően alakítható választás teszi praktikussá, az előadásélmény pedig személyessé.
Klasszikus

Zenében utazunk – a MÁV Szimfonikus Zenekar adventi ajánlata

A MÁV Szimfonikus Zenekart az ország élvonalbeli együttesei között tartják számon. Túlzás nélkül állítható, hogy a 76 éve működő zenekarnak nemzedékek köszönhetik első minőségi komolyzenei élményüket. A közelgő új év első felében is ragyogó programokkal várják a klasszikus zene rajongóit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A Diótörő mérföldkő egy balerina életében” – interjú Rotter Biankával

Rotter Bianka életét végigkísérte a Diótörő: az Operaház színpadán a darab csaknem összes gyerekszerepét eltáncolta, a Budapesti Operettszínházban pedig most a női főszereplő, Klára bőrébe bújik. A táncművészetis évekről, Klára hercegnőről és a jövőbeli terveiről beszélgettünk vele.
Zenés színház hír

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Zenés színház gyász

Elhunyt a Broadway-legenda, Stephen Sondheim

Az Oscar-, Tony- és Pulitzer-díjas zeneszerző, dalszövegíró, az amerikai zenés színház egyik legismertebb alkotója 91 éves volt – tudatta az MTI.
Zenés színház ajánló

Ragyogjon az Operaház aranyfényeitől a karácsony!

A Magyar Állami Operaház megkezdte a 2022. január 1. és július 31. közötti előadások jegyeinek értékesítését, így az Erkel Színház és az Eiffel Műhelyház mellett, az Operaház épületébe is újra válthatnak jegyeket az opera és a balett szerelmesei.
Zenés színház ajánló

Jótékonysági gálaelőadás idős artistaművészek megsegítésére – A Fővárosi Nagycirkusz adventi ajánlata

A Fővárosi Nagycirkusz az Artistaművészek és Cirkuszi Dolgozók Szakszervezetével együttműködve Elkaplak! címmel jótékonysági gálaelőadást szervez az idős artistaművészek megsegítésére. A Csillagtánc című klasszikus cirkuszi előadás teljes bevételét az idős artistaművészeink támogatására fordítják.