Zenés színház

Falusi Mariann: "Folyamatosan zokogok a próbákon"

2017.02.20. 09:10
Ajánlom
Agota Kristof 1956-ban emigrált Svájcba, új hazájában való letelepedését Az analfabéta című művében írta meg. A Rózsavölgyi Szalonban március végétől látható a könyv színpadi változata. Erről beszélgettünk Falusi Mariann-nal, a dráma egyetlen szereplőjével.

- Hogyan talált meg téged ez a szerep?

- Rózsavölgyi Szalonnal már hosszú ideje jó kapcsolatot ápolok, és amikor Zimányi Zsófia művészeti vezető megkeresett, hogy szeretnének egy ilyen előadást, rögtön Fáy Miklóshoz fordultam, aki hasonló ügyekben segítségemre szokott lenni. Miklós ismeri a kvalitásaimat, ő biztatott, hogy merüljek bele a könyvbe. Szeretem a kihívásokat, és ez egy komoly szövegmennyiség, de gyönyörűen költői, száraz, lényegretörő, mégis rendkívül szívbemarkoló. Ezzel dolgozni nagy művészi lehetőség.

- Milyen arányban van egymással a zenés és a drámai színház a darabban?

- Monodrámaként tudnám meghatározni, és vannak benne zeneszámok, amelyekhez egy nagyszerű zenésztársamat, Födő Sándor Fodót hívtam el, aki több hangszeren is játszik. Nem egyszerűen kísér tehát, hanem alkotóként is kiveszi a részét, megzenésíti Agota Kristof szövegeit. Segítségemre lesz tehát a zene, de alapvetően a szöveg aktualitása, mondanivalója lényeges. Lesznek munkásdalok, cigánydalok, sokféle forrásból merítünk. Énekesnőként nagyobb kihívás dallam nélkül tanulni a szöveget, de hatalmas segítség, hogy ilyen erejű művel dolgozunk,

egyelőre folyamatosan zokogok a próbákon.

- Mi ért aktuális számodra ez a darab?

- Ma is zajlik egy erős elvándorlás, lehetőségek tűnnek el emberek elől, ellehetetlenülnek életek. Sokaknak választaniuk kell, hogy külföldre mennek, és máshol keresnek megélhetést. Nem jókedvükből, és nem Kánaán, ahova mennek, csak egy újrakezdési lehetőség. Egy huszonegy éves nőről van szó, aki férjével és néhány hónapos gyerekével kelt át a határon, egyik táskájában pelenka, cumisüveg, a másikban szótárak. Egy írónál ez még nehezebb kérdés, hiszen ha magyarul ír, nem olvassa senki, franciául pedig akkor még nem tudott. Azt írja egy helyen, hogy az asszimiláció olyan, mint egy sivatagon átkelni.

Hiába tejjel-mézzel folyó Kánaán Svájc, nem az otthon.

Falusi Mariann

Falusi Mariann (Fotó/Forrás: Horváth Judit / Rózsavölgyi Szalon)

- Hadd idézzek a könyvből: " Öt évvel azután, hogy Svájcba érkeztem, már beszélek franciául, de még nem olvasok. Újra analfabéta lettem."

Szerintem ez a könyv az emigrációs irodalom gyönyörű darabja.

- Életvidám és kiegyensúlyozott ember képe él a nézőkben rólad, ez a könyv viszont melankolikus, keserű.

Pontosan ezért érdekes számomra a darab, ez az anyag nagyon letisztult, tömör, én pedig egy extrovertált, hangoskodó ember vagyok. Kíváncsi vagyok, mennyire ejt rabul engem ez a beszédmód, mennyire leszek más általa. És bízom benne, hogy az emberek, akik eljönnek, velem éreznek, velem játszanak majd.

- Te is éltél külföldön?

- Igen, dolgoztam külföldön, de az egészen más volt. Miután megnyertem a Ki mit tud?-ot, kimentem Rotterdamba, először egy hónapról volt szó, végül hetet maradtam. Akkoriban divat volt külföldi zenés szórakozóhelyeken fellépni, kint játszott Charlie, Gerendás Péter, Szulák Andrea. Amikor bementem az első áruházba, szédültem az árubőségtől, három hét múlva már úgy mentem a kilós krumpliért, hogy körül se néztem.

- Galgóczy Judit rendezi Az analfabétá-t. Hogy zajlik a rendezés, ha egyetlen szereplő van?

- Ma volt az olvasópróba, úgyhogy erről még nem sokat mondhatok. De Judit egy istennő, elképesztően művelt. Így nem csak személyes élményeimre, hanem rá is tudok támaszkodni. Előttem van a szöveg első oldala, telis-tele a megjegyzéseivel. Olyan nagy segítséget jelentenek ezek az instrukciók, mint amilyet a zene szokott.

- Nagyon sok mindent csinálsz. Szenvedélyből, vagy azért is, mert egy kis országban a kultúrában tevékenykedőknek sok lábon kell állniuk?

- Györgyivel létrehoztuk a Pa-dö-dőt, ami olyan, akár egy fa, amihez hozzá lehet dőlni, ilyet nem csinált senki, csak mi. Nincs szükség arra, hogy naponta bizonyítsam, hogy mit tudok, és lehetőségem van arra, hogy szórakoztassam magam. És ha én jól szórakozom, akkor a környezetem is jól szórakozik. A rádióban máshogy beszélgetünk, mint általában a riporterek, és ezt élvezik a vendégeink. Azért szerepeltem a Celeb vagyok, ments ki innen!-ben, mert szerettem volna helikopterrel repülni az Iguazú-vízesés fölött. A Megasztárban Presser Pici bácsi helyére ültem, ami nagy megtiszteltetés volt.

Egyszerűen döntök: ha olyan feladat jön szembe, ami jólesik, elvállalom.

- Mi várható tőled a közeljövőben?

Márciusban megjelenik egy lemezünk Pici bácsival, egy szobalemez. Folyamatosan megy a Somnakaj című musical, játszom az Operettszínházban is. Horgas Eszter, Sárik Péter zenészpartnere vagyok. Sok mindent csinálok. Szeretek dolgozni.

Névjegy

Falusi Mariann 1959-ben született Barcson. Artisjus-díjas jazzénekes, rádiós- és televíziós műsorvezető, színésznő, a Pa-Dö-Dő együttes tagja. 1977-1980 között elvégezte a Konzervatóriumot. Közben 1979-1983 között a Zeneművészeti Főiskola tanárképző szakán tanult. 1983-ban a Ki Mit Tud? győztese lett, jazzénekes kategóriában. 1988 óta a Pa-Dö-Dő duó tagja, amelyben társa Lang Györgyi. Játszott Szegeden, Diósgyőrben, Szolnokon. 1988-tól szabadúszó. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Klasszikus

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Vizuál

Saját agyműtétjéről készített fotósorozatot a Capa-nagydíj nyertese

„Nem tudtam, mi történik velem. Megijedtem, tanulmányoztam, mostanra elfogadtam” – írta Neogrády-Kiss Barnabás fotós.
Tánc

Egy valódi danseur noble – Balázsi Gergő Ármin a Kult50-ben

Fiatal kora ellenére díjak egész sorával büszkélkedhet a Magyar Nemzeti Balett principálja, Balázsi Gergő Ármin, aki 2019-ben „Az évad legjobb férfi táncművésze” cím mellett megkapta a Junior Prima Díjat is.
Fidelio Tours

Egy polgári életforma szellemi lenyomatai - Baján kalandozik a Partitúra

„Ahogy a Duna-parton, a leszakadó, agyagos parton látod, hogy mikor van áradás, mikor van agyagos lerakódás, ebben a házban is így, 150-200 esztendő óta hol fellobbant az olajmécs, hol elhalványult, majd újratöltődött…” Ifj. Éber Sándor írta ezt a családi házukról. Bajai festőművész dinasztia az övék. Ma az Éber-emlékházban őrzik id. Éber Sándor és két gyermeke, Sándor és Anna hagyatékát: festményeken, rajzokon, szobrokon kívül a család hely- és irodalomtörténeti dokumentumait, és bácskai, sárközi néprajzi, népművészeti tárgyakat is. Itt is forgatott a Partitúra stábja. A bajai műsor október 24-én, szombaton, a szokásos időben, 14.30-kor látható a Duna tévén.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.
Zenés színház interjú

Dobri Dániel: „Szavak nélkül mesélek el egy történetet”

Dobri Dániel szemtelenül fiatal és jóképű zeneszerző, zenei vezető. A József Attila Színházban most bemutatott Amadeus zenei világa is az ő „gyermeke”. Ennek kapcsán beszélgettünk színházról, muzsikáról, egy előadás létrejöttéről.
Zenés színház kult50

Szerepek csöndjében – Horváth Margit a Kult50-ben

Mindenki csak Huginak becézi. Anyaszínházának tartja a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházat, de saját bőrén tapasztalta meg, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában.
Zenés színház hír

Bozsik Yvette Tündérkertet varázsol az Operett színpadára

„Az Operettszínház újabb ünnepre készül” – mondta Kiss-B. Atilla főigazgató a Marica grófnő közelgő bemutatója kapcsán. Az október 23-tól látható operettet 96 évvel ezelőtt, szinte napra pontosan ekkor mutatták be a Király Színházban, most pedig az új előadás szólistái, valamint Bozsik Yvette koreográfus-rendező, Berzsenyi Krisztina jelmeztervező és Cziegler Balázs díszlettervező idézték meg Kálmán Imre klasszikusát.
Zenés színház kult50

Játszótárs mindenek felett – Wunderlich József a Kult50-ben

Érzékeny színpadi jelenléte és nagyfokú technikai tudása révén mindössze néhány év alatt meghatározó tagjává vált Wunderlich József a Vígszínház társulatának, ahol a nagyoktól tanulhat, a korosztályába tartozókkal pedig kísérletezve dolgozhat együtt, ami örömmel tölti el.