Zenés színház

Faragó András: "Túl az első sikolyon"

2011.10.27. 07:35
Ajánlom
A Budapesti Operettszínház klasszikusok jegyében meghirdetett évadának egyik gyöngyszeme a Cigányszerelem című Lehár-operett. A Béres Attila rendezte előadásban Faragó András alakítja Dragoján Péter erdélyi földbirtokost.

- Milyen a viszonya Lehár zenéjéhez?

- Az Operettszínházba szerződésem után egy-két évvel Csang bácsit játszottam A mosoly országában. Lehár a műfaj igazi klasszikusa, a Cigányszerelemben szinte operai elemek szerepelnek. Nem tudom mennyire köztudott, hogy Lehár és Puccini versenyzett egymással, egy témára kellett zenét írniuk. Két zseniális mű született ebből: A mosoly országa és a Pillangókisasszony. Puccini azt mondta: "Lehár minden jó hangjegyet leírt előlem."

- Az operett parádés köntöse mögött a Cigányszerelem azonban nemcsak zeneileg súlyos mű a szenvedélyről, a szabadságról, a testi vágyakról.

- Valóban, a téma nemcsak a szerelem, habár ez áll a középpontban. Egy fiatalemberről szól, aki otthagyta a cigánytábort, és zenészként próbált karriert csinálni. Megígérte Zórikának, a gazdag erdélyi nemesember lányának, hogy visszajön és elveszi. Közben szövődnek a szálak, az ígéretből annyi valósul meg, hogy visszatér, de az érzelmei már nem olyanok, mint régen. Többek között ebből adódnak a konfliktusok, az esküvő körül zajlik a történet. Béres Attila rendező, aki már a Szegedi Szabadtéri Játékokon is színpadra állította a Cigányszerelmet, a mostani előadásban visszanyúlt egy régebbi, autentikusabb szövegkönyvhöz.

- A saját szerepét illetően mit tart fontosnak az erdélyi földbirtokos megformálásában?

- Dragoján egy vérbő, hedonista típus, számára az eszemiszomon, a főzésen van a hangsúly, azon, hogy a dolgok jól menjenek.  Aztán őt is megérinti a szerelem. Feltűnik a színen egy művésznő, akinek minden előadását megnézi. Dragoján már túlvan ugyan az első sikolyon, mégis megint húszévesnek érzi magát, és szétszaggasztja az istrángot. Végül aztán máshogy alakulnak a dolgok. Nincs is igazi, fergeteges happy end a darabban, mint ahogy az megszokott az operettekben.

- Az erdélyi magyarok, románok és cigányok színes forgataga kapcsán a Cigányszerelem felveti a különböző etnikumok békés egymás mellett élésének a kérdését. Ilyen értelemben mi a véleménye a zenés színház társadalmi feladatáról?

- A színházra és azon belül a zenés színházra nézve igaznak tartom. Ezért is szomorú, ha öncélú előadások születnek. Egy vidám zenés darab azt a célt szolgálja, hogy szórakoztasson, de a jó darabokban mindig van olyan téma a szórakoztatás mellett, ami elgondolkodtatja a nézőket. Több műben, így a Menyasszonytáncban is megjelenik az etnikai konfliktus zsidók, székelyek, magyarok között. A Cigányszerelem finoman kezeli a cigánykérdést, ami azonban nemcsak napjainkban téma, hanem mindig is az volt és az lesz. Dragoján szájából is elhangzik a mondat, hogy féltékenység miatt majdnem ölre ment Kutulával, a cigányvajdával. Mégsem csapnak össze, sőt vígan élnek egymás mellett. Nincs lopás, késelés, kocsmai verekedések. A szerelem kapcsán kerülnek előtérbe az etnikai kérdések. 

- Tizennegyedik éve az Operettszínház tagja. Amellett, hogy az ország egyik legismertebb szinkronhangja és remek karaktereket alakít filmvásznon, megtalálta itt a helyét?

- Még a főiskolai évek alatt kezdtem az Operettszínházban. Előtte öt évet Békéscsabán töltöttem, majd a főiskola után két évig Egerben játszottam, hat évig Zalaegerszegen. Bejártam az országot, mielőtt visszakerültem az Operettszínházba. Mellesleg jubilálok, ez a harmincadik színházi évadom. Nincs okom panaszra, mert a zenés műfaj minden ágában meg tudok mutatkozni a klasszikus operettől a musicalen át a zenés vígjátékig, közben csináltunk szinte már operákat is, A denevért, A cigánybárót. És folyamatosan repertoáron vannak azok a darabok, amikben játszom, jelenleg hétben.

- A Cigányszerelem után milyen feladatok várják?

- A kaukázusi krétakör, ami szintén egy klasszikus, továbbá a Marica grófnő felújításában Dragomírt alakítom, ezt a szerepet korábban már játszottam németül.

- A doktor urat is folytatja?

- Most egy kis szünetet tartunk, a Thália ugyanis befogadó színház, és képtelenség annyi darabot műsoron tartani. A Csókos asszony marad, amit szintén nagy sikerrel játszunk. Ráadásul közben a Szent István Egyetem Állatorvosi Karának hippológus szakán lovastanári szervezést hallgatok. Amatőr szinten fogathajtó vagyok, ennek kapcsán kerültem kapcsolatba a lovastudományokkal. Örülök, hogy a Nemzeti lovasprogram elfogadásra került, és az általános iskolákban bevezetik a lovaglást mint tantárgyat, így a jövőben igény lesz lovas emberekre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Vizuál

Az újrakezdés filmjei

Egyre közelebb kerül az újranyitás gondolata, bár a bemutatókat még halogatják, de előbb-utóbb moziba is mehetünk. Addig is öt olyan klasszikus magyar filmet ajánlunk a Filmio kínálatából, amelyekben a hősök élete teljesen más irányt vesz.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

89 évesen elhunyt Szabó Rózsa operaénekes

Lukács Ervin Kossuth-díjas karmester özvegye, Szabó Rózsa magánénekes halálhírét a Magyar Állami Operaház közölte.
Zenés színház gyász

Elhunyt Szalay Miklós, az Operaház egykori karigazgatója

Szalay Miklóst néhány nappal 86. születésnapja előtt érte a halál – tudatta az Operaház.
Zenés színház hír

Pályakezdő operaénekeseknek hirdet bel canto mesterkurzust és énekversenyt a Coopera

Molnár Levente Liszt-díjas bariton ötlete nyomán Musicum Laude címmel bel canto mesterkurzust hirdet a Coopera. A nyári képzést egy énekversennyel egybekötött gála zárja majd szeptemberben.
Zenés színház ajánló

Ajándék előadásokkal kedveskedik nézőinek a Madách Színház

Ismét műsorra tűzi népszerű online előadásait a Madách Színház, a zenés beszélgetéseket bárki ingyenesen megtekintheti. A SzínpadON produkciói szerda esténként láthatóak, az alkotók így szeretnének egy kis színházat visszacsempészni az emberek életébe.
Zenés színház magazin

A muzsika hangja szigorú valósága

Talán nem meglepő, hogy számos musicalhez hasonlóan a Broadway színpadáról vászonra álmodott, öt Oscar-díjjal jutalmazott és minden idők ötödik legjövedelmezőbb filmjeként számon tartott A muzsika hangját is valós események ihlették, arról viszont már kevés szó esik, hogy a szereplők olyannyira az életből csöppentek a képernyőre, illetve a színpadra, hogy a szerzők még a neveket sem változtatták meg.