Zenés színház

Fazekas Gergely: "Az emberben erős a kurkászási hajlam"

2013.09.01. 07:04
Ajánlom
Richard Wagner születésének kétszázadik évfordulója tiszteletére különlegesen érdekes és rendkívül látványos kiállítású életrajz jelent meg a közelmúltban a Rózsavölgyi és Társa gondozásában. Barry Millington Richard Wagner - Bayreuth varázslója című könyvéről a kötet szerkesztőjét kérdeztük. INTERJÚ

- Wagner ellentmondásos személyiségét nem könnyű egy biográfia keretei között hitelesen ábrázolni. Millington hogyan oldja ezt meg?

- Millington nem szerelmes Wagnerbe, és nem is utálja, ugyanakkor a száraz tényszerűség csapdáját is el tudja kerülni. Az az alapelve, hogy mivel Wagnerhez csak ambivalensen lehet viszonyulni, közelítsünk is hozzá úgy. Menjünk szembe a problémákkal, próbáljuk megérteni az egyes szellemi áramlatoknak, személyiségjegyeknek az életműben játszott szerepét. Nagyon nagy erénye, hogy még a leginkább bulvárjellegű témát is visszacsatolja a zenéhez.

- Ennek viszont megvan az a veszélye, hogy szentimentálisan illusztratív vonásokat kap az életmű értelmezése.

- Abban az esetben nem, ha a szerző képes a hétköznapi témákat is valamilyen felismerés szolgálatába állítani. Mondok egy példát: Millington egy egész fejezetet szentel Wagner finom kelmékhez, függönyökhöz, szőnyegekhez való már-már fetisiszta vonzódásának. Megemlíti, persze, hogy részben a zeneszerző érzékeny bőre indokolta ezt a rajongást, ugyanakkor von egy szellemes párhuzamot is a bőrre boruló selymek, bársonyok és a hallgatót beburkoló Wagner-zene között.

- A figyelem ilyen részletessége, sokrétű volta mellett hogyan tud a könyv az olvasmányosság és a tudományos pontosság kívánalmainak is megfelelni?

- Millington nagyon gördülékenyen ír, ugyanakkor nem zárkózik el a filozófiai, zeneelméleti témák elől sem, és ezek értő tárgyalása valóban érdekes lehet egy szakember számára is. A Trisztánról szóló fejezetben például megemlíti, hogy az operára hatással lehetett Hans von Bülow Nirwana című műve, ami korábban keletkezett Wagner operájánál; nagyon izgalmas lehetőség ez. Emellett hosszan értekezik többek között Wagner életművének mozgóképi vonatkozásairól. Nem egyszerűen arról van szó, hogy listázza az operafilmeket, ennél a közelítésmódja sokkal érdekesebb. Arról beszél, milyen hatást gyakorolt Wagner gondolkodásmódja Hollywoodra, arról, hogy a zenedrámák színpadi utasításai szinte forgatókönyvek.

- A könyv gerincét az életrajz eseményei adják elsősorban, vagy valamiféle eszmei háttér?

- A kötet harminc fejezetből áll, amelyeket több száz illusztráció élénkít. Az egyes részek alapjában véve kronologikus sorrendet követnek, de számos tematikus fejezet is lazítja a biográfia szigorúságát, amelyek a személyiségről, illetve a korról szólnak: Lisztről, II. Lajosról, Wagner és a nők viszonyáról, Cosimáról, a pénzről, a filmről, a "Bayreuth-maffia" működéséről, az antiszemitizmusról, a Harmadik Birodalomról.

- Szerkesztőként mit tart a könyv legérdekesebb vonásának?

- Ez egy gyönyörű kiállítású kötet, szinte olyan, mint egy képzőművészeti album, de nem egyszerűen erről van szó. A képek részei a szövegnek, Millington játszik az illusztrációkkal, értelmezi és magyarázza velük a mondanivalóját. Így lesz egy bekezdés lényeges eleme, szellemi tartalma például egy korabeli színpadkép vagy Hitler látogatása, esetleg éppen az Apokalipszis, most egy képkockája.

- A portré ellentmondásos vonásait Millington a személyiség magyarázatával, vagy inkább az eszmetörténeti háttér megrajzolásával igyekszik egységes egésszé formálni?

- Egyrészt természetesen felvázolja a hátteret, idézi Feuerbachot, Schopenhauert, képekkel teszi érthetőbbé a korszak sajátosságait, másrészt viszont határozottan törekszik arra, hogy ne válassza le Wagnert önmagáról. Nem alkuszik meg, nem elégszik meg a hagyományos képpel, amely szerint Wagner rettenetes ember volt, aki ennek ellenére csodálatos zenét írt. Ellenkezőleg, az antiszemitizmusról szóló fejezet címe például Homokszem a gyöngykagylóban. Millington azt fejtegeti ebben, hogy az antiszemitizmus milyen alapvető eleme Wagner személyiségének. Arra a nagyon izgalmas álláspontra helyezkedik, hogy enélkül az életmű nem jött volna létre, hogy paradox módon ettől erős az oeuvre, mert a korabeli antiszemitizmus bevett sémái, bármilyen nyomasztó is ez, részei az inspirációnak. Nagyon rokonszenves ez az elfogulatlanság, az, ahogyan Millington értelmezni akarja Wagnert, nem ítélkezni fölötte.

- A biográfia és az életmű egyensúlya hogyan jön létre?

- A két közelítésmód egymást magyarázza, összefonódnak a gyakori visszacsatolások révén. Ugyanakkor Millington sosem erőlteti a megfelelést az életmű és az életút között.

- Mi a szerző álláspontja, miért ír valaki életrjazot? Végtére is a művek iránti érdeklődés egészen más dolog, mint a fehérneműs fiókra vagy a magánlevelekre irányuló kíváncsiság.

- Az emberben erős a kurkászási hajlam, ez természetes. Emellett a kötetből az olvasható ki, hogy a művek szerzőtől való függetlensége csak egy bizonyos fokig tartható álláspont, mivel mégis egy ember írta őket. Az alkotás és a szerző közti kapcsolatot viszont csak műről műre lehet felfejteni, ez a szublimáció mindig csak konkrét esetekre vonatkoztatva értelmezhető.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Vizuál

Online térképen böngészhetőek híres emberek egykori otthonai

Mindig is érdekelt egy utadba eső épület története? Esetleg az izgatott, hogy hol éltek a magyar kultúra ismert alakjai? A Lechner Tudásközpont két online térképével órákra le fogod foglalni magad.
Vizuál

Ingyen nézhetőek a Cirko filmjei online

A négyzet, a Táncterápia, a Férfiak fecskében, vagy személyes kedvencünk, a Tű, cérna, szerelem is bekerültek a Cirko Film új online videotékájába, ahol március 30-ig az is kényelmesen mozizhat, aki valami miatt nem jut el a moziba.
Klasszikus

Szombaton újra Bach zenéje szól a metró peronja mellett

Idén is lemerészkednek az Operaház zenészei a metróba, Bach műveiből nyújtanak ízelítőt a zeneszerző születésének 334. évfordulóján. Élmény lesz a tömegközlekedés!
Vizuál

Ruben Brandt, mocskos graffitik és barokk portré sültkrumplival

A csoportos kiállítás izgalmas keresztmetszetet ad egy csapatnyi kortárs magyar alkotó művészetéből - a Műcsarnok munkatársainak válogatásában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Szente Vajk rendezésében jön a zenés Liliomfi

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának március 23-i adásában beszélgetünk a Madách Színház új bemutatójáról a rendezővel, Szente Vajkkal, és vendégünk lesz továbbá Dobod Dániel zeneszerző, Simon Kornél színművész és G. Horváth László hegedűművész.
Zenés színház varázsfuvola

Papagenóból Csubakka lesz ebben a Varázsfuvola-rendezésben

A legtöbbet fecsegő operahős szőrbundát és rózsaszín melllbimbókat kapott a Norvég Nemzeti Opera előadásában. Nézze meg a teljes előadást!
Zenés színház magazin

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Zenés színház opera

Edita Gruberová visszavonul

Utolsó operaelőadására készül a neves szlovák szopránénekesnő, aki a közelmúltban az Erkel Színházban is fellépett.
Zenés színház hír

101 éves korában elhunyt Bán Elemér operaénekes

A művészt a debreceni Csokonai Színház – melynek örökös tagja volt – saját halottjának tekinti.