Zenés színház

Fazekas Gergely: "Az emberben erős a kurkászási hajlam"

2013.09.01. 07:04
Ajánlom
Richard Wagner születésének kétszázadik évfordulója tiszteletére különlegesen érdekes és rendkívül látványos kiállítású életrajz jelent meg a közelmúltban a Rózsavölgyi és Társa gondozásában. Barry Millington Richard Wagner - Bayreuth varázslója című könyvéről a kötet szerkesztőjét kérdeztük. INTERJÚ

- Wagner ellentmondásos személyiségét nem könnyű egy biográfia keretei között hitelesen ábrázolni. Millington hogyan oldja ezt meg?

- Millington nem szerelmes Wagnerbe, és nem is utálja, ugyanakkor a száraz tényszerűség csapdáját is el tudja kerülni. Az az alapelve, hogy mivel Wagnerhez csak ambivalensen lehet viszonyulni, közelítsünk is hozzá úgy. Menjünk szembe a problémákkal, próbáljuk megérteni az egyes szellemi áramlatoknak, személyiségjegyeknek az életműben játszott szerepét. Nagyon nagy erénye, hogy még a leginkább bulvárjellegű témát is visszacsatolja a zenéhez.

- Ennek viszont megvan az a veszélye, hogy szentimentálisan illusztratív vonásokat kap az életmű értelmezése.

- Abban az esetben nem, ha a szerző képes a hétköznapi témákat is valamilyen felismerés szolgálatába állítani. Mondok egy példát: Millington egy egész fejezetet szentel Wagner finom kelmékhez, függönyökhöz, szőnyegekhez való már-már fetisiszta vonzódásának. Megemlíti, persze, hogy részben a zeneszerző érzékeny bőre indokolta ezt a rajongást, ugyanakkor von egy szellemes párhuzamot is a bőrre boruló selymek, bársonyok és a hallgatót beburkoló Wagner-zene között.

- A figyelem ilyen részletessége, sokrétű volta mellett hogyan tud a könyv az olvasmányosság és a tudományos pontosság kívánalmainak is megfelelni?

- Millington nagyon gördülékenyen ír, ugyanakkor nem zárkózik el a filozófiai, zeneelméleti témák elől sem, és ezek értő tárgyalása valóban érdekes lehet egy szakember számára is. A Trisztánról szóló fejezetben például megemlíti, hogy az operára hatással lehetett Hans von Bülow Nirwana című műve, ami korábban keletkezett Wagner operájánál; nagyon izgalmas lehetőség ez. Emellett hosszan értekezik többek között Wagner életművének mozgóképi vonatkozásairól. Nem egyszerűen arról van szó, hogy listázza az operafilmeket, ennél a közelítésmódja sokkal érdekesebb. Arról beszél, milyen hatást gyakorolt Wagner gondolkodásmódja Hollywoodra, arról, hogy a zenedrámák színpadi utasításai szinte forgatókönyvek.

- A könyv gerincét az életrajz eseményei adják elsősorban, vagy valamiféle eszmei háttér?

- A kötet harminc fejezetből áll, amelyeket több száz illusztráció élénkít. Az egyes részek alapjában véve kronologikus sorrendet követnek, de számos tematikus fejezet is lazítja a biográfia szigorúságát, amelyek a személyiségről, illetve a korról szólnak: Lisztről, II. Lajosról, Wagner és a nők viszonyáról, Cosimáról, a pénzről, a filmről, a "Bayreuth-maffia" működéséről, az antiszemitizmusról, a Harmadik Birodalomról.

- Szerkesztőként mit tart a könyv legérdekesebb vonásának?

- Ez egy gyönyörű kiállítású kötet, szinte olyan, mint egy képzőművészeti album, de nem egyszerűen erről van szó. A képek részei a szövegnek, Millington játszik az illusztrációkkal, értelmezi és magyarázza velük a mondanivalóját. Így lesz egy bekezdés lényeges eleme, szellemi tartalma például egy korabeli színpadkép vagy Hitler látogatása, esetleg éppen az Apokalipszis, most egy képkockája.

- A portré ellentmondásos vonásait Millington a személyiség magyarázatával, vagy inkább az eszmetörténeti háttér megrajzolásával igyekszik egységes egésszé formálni?

- Egyrészt természetesen felvázolja a hátteret, idézi Feuerbachot, Schopenhauert, képekkel teszi érthetőbbé a korszak sajátosságait, másrészt viszont határozottan törekszik arra, hogy ne válassza le Wagnert önmagáról. Nem alkuszik meg, nem elégszik meg a hagyományos képpel, amely szerint Wagner rettenetes ember volt, aki ennek ellenére csodálatos zenét írt. Ellenkezőleg, az antiszemitizmusról szóló fejezet címe például Homokszem a gyöngykagylóban. Millington azt fejtegeti ebben, hogy az antiszemitizmus milyen alapvető eleme Wagner személyiségének. Arra a nagyon izgalmas álláspontra helyezkedik, hogy enélkül az életmű nem jött volna létre, hogy paradox módon ettől erős az oeuvre, mert a korabeli antiszemitizmus bevett sémái, bármilyen nyomasztó is ez, részei az inspirációnak. Nagyon rokonszenves ez az elfogulatlanság, az, ahogyan Millington értelmezni akarja Wagnert, nem ítélkezni fölötte.

- A biográfia és az életmű egyensúlya hogyan jön létre?

- A két közelítésmód egymást magyarázza, összefonódnak a gyakori visszacsatolások révén. Ugyanakkor Millington sosem erőlteti a megfelelést az életmű és az életút között.

- Mi a szerző álláspontja, miért ír valaki életrjazot? Végtére is a művek iránti érdeklődés egészen más dolog, mint a fehérneműs fiókra vagy a magánlevelekre irányuló kíváncsiság.

- Az emberben erős a kurkászási hajlam, ez természetes. Emellett a kötetből az olvasható ki, hogy a művek szerzőtől való függetlensége csak egy bizonyos fokig tartható álláspont, mivel mégis egy ember írta őket. Az alkotás és a szerző közti kapcsolatot viszont csak műről műre lehet felfejteni, ez a szublimáció mindig csak konkrét esetekre vonatkoztatva értelmezhető.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boldog születésnapot kívánunk Fischer Ivánnak!

Ma ünnepli születésnapját a Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere, egyik legkelendőbb hazai művészünk. Saját Happy Birthday-feldolgozásával köszöntjük!
Klasszikus

Alig várja Boros Misi, hogy bejárja az országot

Országos turnéra indul Boros Misi. Tizenhét évesen tizenhét városban lép fel, de mielőtt elindulna, szóra bírtuk tinédzserkorról, szlogenekről és továbbtanulási tervekről.
Zenés színház

Gyönyörű színházban kap helyet Bayreuth második operafesztiválja

Újabb operafesztivál kezdődik Bayreuthban 2020-ban. A Bayreuthi Ünnepi Játékok mellett ősztől a Bayreuth Barokk is várja a komolyzene kedvelőit.
Jazz/World

Cseh Tamás fia is színpadra lép a magyar kultúra napján édesapja dalaival

Születésének 77. évfordulóján Cseh Tamásra emlékeznek a Kolibri Színházban január 22-én, a magyar kultúra napján.
Könyv

Volt rendőr és mosogatott is az 1984 írója

Szemben állt az imperializmussal és az osztálytársadalommal, ugyanakkor támadta a szervezett szocialista mozgalom legtöbb formáját. 1950. január 21-én hunyt el George Orwell angol író, kritikus, újságíró, az Állatfarm szerzője.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Gyönyörű színházban kap helyet Bayreuth második operafesztiválja

Újabb operafesztivál kezdődik Bayreuthban 2020-ban. A Bayreuthi Ünnepi Játékok mellett ősztől a Bayreuth Barokk is várja a komolyzene kedvelőit.
Zenés színház alan gilbert

A Svéd Királyi Operaház zeneigazgatója lett Alan Gilbert

A svédek első számú operaháza bejelentette, hogy 2021 tavaszától Alan Gilbert veszi át a zeneigazgatói posztot az intézményben.
Zenés színház aj vej-vej

Aj Vej-vej Rómában rendezi első operáját

Puccini Turandot című operáját rendezi meg Rómában Aj Vej-vej kínai művész, aki ezzel az előadással debütál operarendezőként.
Zenés színház drezda

Nem hajlandó örmény énekesnővel énekelni az azeri tenor, illetve dehogynem, semmi baja vele

Sok mindent nem tudunk biztosan, mivel mindenki másra mutogat. És már az örmény külügy is megszólalt a témában.
Zenés színház premier

Gyöngyösi Levente-mű bemutatójára készül az Operaház

Bulgakov világhírű regényéből, A Mester és Margaritából készített operát Gyöngyösi Levente, amelyet Miskolc után a fővárosban is hallhat az Eiffel Műhelyház közönsége.