Zenés színház

Fehér bőrszíne miatt nem énekel a West Side Storyban a Broadway-sztár

2018.04.25. 13:17
Ajánlom
Sierra Boggess, a Broadway egyik csillaga nem lép fel Mariaként a West Side Storyban a BBC Proms fesztiválon, mert nem latino származású.
Sierra Boggess

Sierra Boggess (Fotó/Forrás: Wikimedia / Perryrem)

Az énekesnő közleményét idézzük: „A múlt héten bejelentették, hogy éneklek a West Side Story koncertszerű előadásában a Royal Albert Hallban, Londonban. Mivel ez egy koncertelőadás, és nem egy szcenírozott show, aláírtam a szerződést, hogy így ünnepelhessem a Bernstein-centenáriumot, ráadásul egy olyan zenekarral, akikkel örömmel éneklek évek óta, csatlakozva a szopránénekesnők hosszú sorához.

Sok gondolkodás után arra jutottam, hogy ha megcsinálom ezt a koncertet, megfosztom a latino származásúakat attól, hogy énekelhessenek, valamint nem tulajdonítok fontosságot annak, hogy képviseljék magukat a színpadon. Ez hatalmas hiba lenne.”

Boggess a közlemény további részében bocsánatot kér, hogy csak most jutott erre az elhatározásra, és bejelenti, hogy félreáll, nem lép fel a produkcióban. „Bízom benne, hogy egyike vagyok a változást követelő hangoknak a szakmában és a világban” – teszi hozzá.

Az énekesnő azután döntött így, hogy bírálat érte, amiért elfogadta a szerepet – írja a Slate. A dolog pikantériája, hogy 2012-ben már énekelt Proms-koncerten Mariát, akkor ezzel semmi probléma nem volt. Egy ízben úgy nyilatkozott, hogy ez életének szerepálma.

A „kifehérítés” (whitewashing) meglehetősen vitatott téma az egykori gyarmatosító országokban. A filmtörténetben bevett szokás az adaptálás során fehérekre változtatni a más etnikumú szereplőket, így kapta meg például Natalie Wood az 1964-es West Side Story-film főszerepét is. De a legharsányabb példa erre Mickey Rooney esete, aki fehérként játszott ázsiai szomszédot az Álom luxuskivitelben című filmben.

Az utóbbi években az ilyen eljárásokat rendszeresen hangos kritika kíséri. Legutóbb a Magyar Állami Operaházat érte bírálat, amiért kifehérítették a Porgy és Bess című operát, ők akkor hosszas magyarázattal reagáltak a vádakra.

Meg szabad határozni, hogy csak feketék énekelhessék a Porgy és Besst?

Kapcsolódó

Meg szabad határozni, hogy csak feketék énekelhessék a Porgy és Besst?

Így vélekednek a világ operaházai és vezető kritikusai a Gershwin örökösök abszurd kikötéséről, amely szerint csak fekete énekesek játszhatják a Porgy és Bess fekete szereplőit. A következő sorokban Magyar Állami Operaház írását olvashatják.

Érdemes megkérdeznünk, Önöket, olvasók, mit gondolnak az esetről.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.